SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 máj. 13. - 17:25

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 257 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 18  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 30. - 8:49 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
István39 írta:
Szia Géza!
Köszönöm a gyors választ és a mintát, amiben rögtön ráakadtam az igazira.
Nekem a 125 mm-es dönthető kivitelű hárompofás tokmánnyal készletezett kivitel felelne meg. Ám még most sem tudom, hogy miként lehet hozzájutni.
Üdv, István


Szia!

Én így csinálom: 8) 8)

A WEB lapjukjon a kosárba rakom. Checkout, Hungary + 15GBP a szállítási költség. Pontos cím megadása, fizetés PayPal. Áru érkezése 5-9 nap. A napi árfolyamon kb. 44 000Ft...

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 30. - 17:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia Géza!

Köszönöm a segítséget, miután neked már sikerült, így már én is
bele vágok. Remélem én is hamarosan be tudom mutatni a szerzeményt.
Üdv, István


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: 3 vagy 4
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 06. - 11:17 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Tartózkodási hely: Tapolca
Tiszteletem,

ha már a forgó asztalnál tartunk 3 vagy 4 nútos a célszerübb , milyen felhasználási különbségek adódnak.

Érdemes átnézni van ami elfogadható áron van:

http://www.rc-machines.de/index.php?nav ... ome_1=kata

Üdv. máv275 :)

_________________
mik. ohne Ende Dampfroß = Gőzmozdonyok mindíg lesznek :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 07. - 21:11 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Lehet a legjobb aruk a vilagon, de ide Erdelybe 80 euroert szallitananak....


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 08. - 7:08 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
gyula írta:
Lehet a legjobb aruk a vilagon, de ide Erdelybe 80 euroert szallitananak....


Szia!

Angliából DPD futárral 25GBP.... Az azért kevesebb...

Egyébként az angliai árak jobbak is mint a németek, már csak az ÁFA mértéke miatt is...


Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 03. - 18:01 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

A gőzgépek topicban már feldobtam egy "egyszerűen" elkészíthető, testre szabható gőzgép ötletét. Nagy vonalakban vázoltam, hogyan lehet tapasztalati úton egyszerűen méretezni egyet. A skicc így nézett ki:

Kép

Ez alapján véglegesítettem a méretezést. Főbb méretek 14mm furat mert volt 14 mm-es dörzsár a fiókban :lol: . Mivel ehhez 30x30 rezet tudtam szerezni, a löket is lehet 14mm, így a 25mm rézrúd ami a fedelek anyaga felhasználható főtengely sonkának is.

Elsőként méretre munkáltam a réz négyzet idomot, hossza 76mm-re adódott. Rajztűvel felmértem a felezőt, és a furatosztást. Innentől már egy oszlopos fúrógép is elég lenne, de nekem az nincs hanem van egy AT-125-öm. Így azzal kellett megoldanom. A kombinált gép fúróoszlopa 6mm fúróig ajánlott, így azt nem illik nagyon megterhelni erősebb szárakkal. Vagyis az eszterga rész kell használni.

Egyik lehetőség egy "vinklit" szerelni a keresztszánra, majd arra erősíteni a munkaadarabot:

Kép

Másik lehetőség, feltenni a maróasztalt, és alátéttel megemelve rögzíteni a munkadarabot:

Kép

Kép

Az AT-125 főorsó központja 35mm-rel van a tárgyasztal felett. A marósztal vastagsága 14mm. Ehhez hozzádva 6mm-es alátétet (mi nem egy profi parallel, csak egy sima húzott lapos rúd...) 20mm magasra kerül a munkadarab. Mivel 30mm a vastagsága így pont a felezője kerül a főorsó középpontja elé. A párhuzamosságot és magasságot a főorsóba dugott csúccsal mint tapintóval ellennőrizzük.

folyt. köv.

Üdv, Géza


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára rgform 2011 ápr. 15. - 17:52-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 03. - 18:16 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Első lépésben "bepontozzuk" a nagyobb fúróknak a helyet. Részben azért mert a munkadarab közel kerül a géptesthez így nehéz rálátni, részben mert kicsit vaksi is vagyok :P :P egy 2mm hosszú szárú fúrot alkalmazok indításnak.

Kép

Többször hangsúlyoztam, hogy az AT-125-el mindent meg lehet csinálni, mint a nagyobb gépekkel, csak több fogás szükséges. Ezért 5,8mm, 9,8mm, és 13,8mm fúrokkal dolgozom 3 lépésben. Ne csodálkozzatok a méreteken, ezek a fúrók készítik az alaplyukakat olyan esetben ha utána dörzsárazni kell. Igaz ez esetben elég lenne a 13,8-ast használni, a többi lehetne 6mm, ill 10mm. De olyanom nincs MK1 befogással...

Elsőként fúrunk 5,8mm-essel, majd a 9,8mm-essel.

Kép

Kép

Utána jön a 13,8mm-es. A fele fúratmélységtől gyakran kell visszahúzni a fúrót (munkadarabot) űriteni a forgácsot.

Kép

Kép

Ezután rögtön a dörzsárazás jön. Befogjuk a 14H7 dörzsárat, és átvezetjük a munkadarabon:

Kép

Kép

"Egy lukkal készen vagyunk..."

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 03. - 18:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

A már leírt műveletsort ismételve elkészítjük a másik henger furatát is...

Kép

Lényeges, hogy így a két dörzsárazott furatot a kezdetektől egy befogással tudtuk elkészíteni.

Ezután "kioldalazunk" a két darab 6mm-es tolattyú furatot elkészíteni. Jön a már jól ismert 5,8mm-es fúró. Ez a lyuk lesz feldörzsölve 6H7-re a késöbbiekben.

Kép

És végezetül a munkadarab:

Kép

A továbbiakban a gőz átvezető és bevezető furatok, az átömlőcsatornák, és a tartólábak furatai vannak hátra.

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 07. - 14:56 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

A begyakorolt mozdulatok egy idő után elfelejtődnek, így legjobb ha rögtön legyártjuk a másik gép hengerblokkját is.

Kép

Úgy gondoltam, a gép teljes gyártása megérdemel egy saját topicot. Mindenesetre annyit itt megjegyeznék - figyelemfelhívónak - hogy a blokk tervezésénél igyekeztem "univerzális"-nak elgondolni.

A blokk egyaránt használható álló, vagy fekvő kéthengeres gépbe. Ehhez mindössze a blokk rögzítésén kell változtatni, az álló négy rúdon a fekvő két enyhén szög alatt álló idomon kerül rögzítésre.

Ezzel együtt a blokk alapban "port exchange" - gőz ki-be vezetés cseréje - alapján képes irányt váltani, de a szerkezetben "van hely" mechanikus forgásirányváltó beépítésére akár Stephenson, Hackworth, Joy (Marschal), bármelyik elfér!

A port exchange esetébe az irányváltó mechanizmus állhat szabadon, rögzíthető a blokk homlokfalán vagy rögzíthető a blokk oldalán. Ehhez mindössze a gőzátömlő furatok pozicióját kell megváltoztatni.

A fentebb leírtak a részletrajzok alapján könnyen megérthetők, sorban felteszem azokat is (előbb, utóbb...)

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 21. - 14:34 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Még mindig itt a folytatás. "Kis lépés egy modellezőnek, de nagy lépés a gözgépeimnek".

A művelet: a tolattyúfészek - henger gőzátvezetés elkészítése. Két lépésben történik, elsőként oldalról megfúrjuk az idomot a tolattyúfészken keresztül, 14mm mélyen. Indulásnak be a tokmány, és rögzíteni az asztalt, lehetőle párhuzamosan a hossz íránnyal. Segít benne az óra...

Kép

Ezután a hengerfej idom rögzítése, szintén órával ellenőrizve. A magasságot a már megismert 6mm alátéttel állítjuk be.

Kép

A mélységet a fúróra szerelt ütköző elemmel szabályozzuk.

Kép

Egyik oldal kész:

Kép

Megismételni másik oldalon, majd a másik hengerfejen...

folyt köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 22. - 15:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Akkor a második lépés: gyakoroljuk a szög alatt marást és fúrást.

Visszaszereljük a gépet satura és fúró-maró oszlopra. A fúróoszlopba 3 pofás preciziós tokmány kerül. A satupofák hossztengelybeállítását órával
ellenőrizzük...

Kép

Ezután a hengerfejet 30 fok alatt befogjuk a satuba.

Kép

Rögzítjük a függőleges finombeállítót, érintőt veszünk a 3mm-es maróval a dugattyúfurat élén. 2,5 mm mélységbe mozgatjuk, és marunk...

Kép

A kimart rész:

Kép

Ez megismételjük még háromszor...

Eztután a marót fúrószárra cseréljük, oldjuk a függőleges finombeállítót. Érintőt veszünk az ives rész legalján, és fúrunk, amig el nem érjük a keresztfuratot. Ismételjük még háromszor...

Kép

Egy elnagyolt skicc, hogy mit is csináltunk tuladonképpen:

Kép

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 23. - 13:18 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Szokásos módon, ha már egy megvan, akkor egyszerűbb rögtön legyártani a másodikat is, amíg élnek a fogások...

Kép

Kép


Eddig teljesen azonos a két hengerfej, függetlenül attól, hogy "port exchange" vagy mechanikus lesz az irányváltása, hol helyezzük el az irányváltót, illetve attól is független, hogy álló vagy fekvő lessz a gép.

Alapvetően a tolattyúfészkekbe történő gőz be-, és elvezetések helyzete változík a fentebb leírtak függvényében.

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 25. - 11:54 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

A megmunkálásnál a legfontosabb munkadarab rögzítése. A kis gépeknél az alap befogási lehetőségek (kicsi satu...) korlátozottak. Ezért fontos különböző cseles leszorítók, menetes szárak beszerzése. A kis gépesek hátrányban vannak mert nem igazán lehet 8-as slothoz, M6 szárhoz illeszkedő dolgokat találni. Aki már próbált pl. Proxxon leszorítót használni, az tudja gyufásskatulyányi tárgynál nagyobbhoz nem jó!
Szerencsére nekem most sikerült kellően profit találni. Megjött a cucc. Ára kb 8000Ft, a ráeső postköltséggel növellve sem több 9300Ft-nál.

Kép

Kép

A magasabbik alátétbakot használva a leszorítópofákhoz, közel 35 mm vastag anyag szorítható le! Emlékeztetőül: a gőzgépemhez 30 mm vastag anyagot munkáltam meg!

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 30. - 19:12 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Mindazoknak, akik felszisszentek látva milyen hosszú szárral fogtam be a 3-as marót :oops: :oops:

Elsőként biztosítom őket igen óvatosan dolgoztam, másodikkként pedig a kb 2,5mm-es úton nem volt esélye "elmászni" oldalra.

Mindenesetre ha hosszabb horony marását végezzük, akkor célszerű kis kinyúlással befogni a szerszámot.

Kép
Kép

Erre igen alkalmas a képen látható patronos befogó...

A munkaművelet az alsó-felső leömlő fészkek marása. Ezt követi majd az alsó-felső leömlőket összekötő furat elkészítése. Végezetül jön a 4 db
oldalsó gőzbevezető furat kifúrása.

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 ápr. 13. - 6:53 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Más a feladat, más szerszám kell hozzá. Vékony lemezbe, vékonyfalú csőbe kell furatot (6mm-es) készíteni. Ehhez célszerű kúpos vagy lépcsős lemezfúrót használni.

Kép
Kép

A végeredmény

Kép

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 257 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 18  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség