SRY MODELLEZŐ FÓRUMA
http://users.atw.hu/sryforum/

Motor MANÓ, kis gumimotoros szabadonrepülő modell.
http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=35&t=2277
Oldal: 5 / 6

Szerző:  sry [ 2014 jan. 18. - 20:41 ]
Hozzászólás témája: 

Most szereljük fel a motorgumi(16.)-t a modellre.

Először szabjuk le méretre a légcsavar tengely(11.)-t. A motorcsapágy(10.) hátsó síkjától 16 mm-re vágjuk le.

Kép

Hengeres fogóval hajtsunk a légcsavar tengely(11.)-re gumitartó szemet a rajznak megfelelő méretben.

Kép

Kép

Akasszuk a motorgumi(16.)-t a légcsavar tengely(11.) gumitartó szemébe, majd a gumitartó szem(15.)-et a hátsó gumikampó(14.)-ba.

Kép

Kép

Kép

Ezzel az utolsó lépéssel szerkezetileg ELKÉSZÜLT a MOTOR MANÓ :!: :!: :!: :!: A munkának viszont nincs vége, sőt mondhatnánk, hogy most tartunk a munka felénél. A gumimotoros modelleknél legalább olyan gondos és alapos munkát igényel a beállítás, berepítés folyamata mint maga az építés.

A leírás ezekkel a lépésekkel folytatódik, hamarosan.

Üdv.: SRY

Szerző:  sry [ 2014 jan. 19. - 18:43 ]
Hozzászólás témája: 

Üdv. Mindenkinek!

Itt most egy kis kitérő következik.

Most következnének a MOTOR-MANÓ beállítását leíró sorok. Csakhogy ezekhez szemléltetésként kellene némi video meg képanyag, amit a jelenlegi "csodálatos" időjárás miatt nem tudok megcsinálni, mert vagy köd van, vagy esik, vagy ebben a sorrendben követik egymást az időjárási események szüntelenül.

De végül a kényszerű várakozásnak is meglett a maga haszna !!! Nagy dilemmában voltam, hogy a klasszikus beállítást mutassam-e be, amikor lehúzatás, és oldalrahúzatás van beállítva a motoron és ezzel kompenzáljuk a légcsavar okozta precessziót. Ekkor a modell a szakirodalomban agyon sulykolt konzervatív beállítással repül, az az a kormányfelületek "0"-án a vezérsíkok pedig derékszögben vannak egymással, a szárny párhuzamos a vízszintes vezérsíkkal. Ezt mindenki ismeri, akármelyik modellező könyvet kinyitjuk ez van benne beállítás-ként.

VAGY! Térjünk el a hagyományoktól és a bevett szokásoktól és egy teljesen más módszert alkalmazzunk?!?! A más módszert a zárttéri modelleken lehet a leginkább megfigyelni , bár a "valódi" repülés terén is alkalmazzák többé, kevésbé!

Kép

Ránézünk erre a repülőmodellre "klasszikus beállítás" szemüvegen át és elmondhatjuk, hogy ritka csámpás egy darab, nem volt túl nagy barátságban a derékszöggel az építője :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

Most vegyük le a "klasszikus beállítás" szemüvegünket és vizsgáljuk meg alaposabban ezt az F1D kategóriás zárttéri modellt. A modell továbbra is csámpás geometriailag, de ennek jó oka van !!!

A nagyon lassan repülő, kis tömegő repülőgépeknek nincs igazán lendületük, hiszen se tömegük, se sebességük nincs ehhez, viszont a légellenállásuk elég nagy. Így egyszerűsített megközelítésben elmondható, hogy ezek addig repülnek, amíg a légcsavar forog !! A repülésben a siklási szakasz elenyésző.

Viszont ez esetben aerodinamikai módon is kompenzálható a légcsavar precessziója!! Nem fenyeget az a veszély, hogy a légcsavar leállásakor az aerodinamikai kompenzáció túlkormányozza a gépet, és az "lefordul" az égből, zuhanásba megy át, ami töréssel végződik.

Na de melyik a jobb megoldás a MOTOR MANÓ esetében? Állítsunk motorlehúzatást, és oldalra húzatást, mint minden más ilyen jellegű modellnél, vagy esetleg az aerodinamikai kompenzáció jobb eredményt ad?

Alőszedtem egy régi, kopottas szárnyat rátettem a gépre, úgy sacc/Kb. alapon belőttem az aerodinamikai elcsavarásokat, ráhúztam 60 fordulatot a motorra. Ez éppen csak arra elég, hogy kifeszüljön a guminyaláb, hiszen a gép gumimotorja 300-400 fordulatra lett tervezve.

Kimentem az udvarra a műhely elé, nem baj, hogy sötét van , úgysem megy ez 2-3 méternél tovább ..... gondoltam.

eldobam a gépet ......
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

Na most az van, hogy nincs meg a MOTOR MANÓ második prototípusa sem. Ez gondolt egyet és egy szép emelkedő balfordulóban felment vagy 6-7 méterre és távozott a fűzfám felett a sötétbe. Valószínűleg ezen, vagy a következő fűzfán van felakadva, de most sötétben, szemerkélő esőben nem találtam meg :?

Gyönyörűen stabilan repült, nagyon meggyőző volt ..... ezzek a kérdés el is dőlt a MOTOR MANÓ aerodinamikai kompenzációval lesz beállítva! Nem gondoltam volna, hogy ilyen modelleknél is ennyire jól működik ez a módszer.

Csak mostmár legyen jóidő, hogy meg tudjam csinálni a szükséges fotókat, videókat.

Üdv.: SRY

Szerző:  sry [ 2014 jan. 19. - 18:52 ]
Hozzászólás témája: 

Itt látható hogyan is néz ki ez az utolsó légcsavar fordulatig repülés:
http://www.youtube.com/watch?v=5pOhbJPtPXM

üdv.: SRY

Szerző:  sry [ 2014 jan. 25. - 10:00 ]
Hozzászólás témája: 

Szolgálati közlemény :!: :!: :!:

A Modell Hungáriá-nál ( http://www.modellhungaria.hu/ ) van készleten jó minőségű modellező gumi, ha valaki éppen gumihiányban szenvedne. Métere 50 Ft.

Üdv.: SRY

Szerző:  user_25 [ 2014 jan. 26. - 18:23 ]
Hozzászólás témája: 

Hát, Sry, ezen akkorát nevettem :D :D :D :D :D

Bocsi, nem kinevettelek, csak elképzeltem a jelenetet...
A tippért köszi, épp kelleni fog most egy csomó.

Ha az ember a hideg okán csak pár hét múlva akarja használni, már most érdemes hintőporba tenni, vagy csak használat után?
Ezeket a mai gumikat is be kell kenegetni első használat előtt?

Szerző:  sry [ 2014 jan. 27. - 18:56 ]
Hozzászólás témája: 

Üdv.

Amit kérdezel, az már a gumimotoros modellezés következő "szintje" ! Miután sikerült valakinek megtanulni gumimotorost építeni és beállítani jöhet az a rész,a mikor elkezdjük javítani a hatásfokot. Ez nem a "MOTOR MANÓ" szinvonala, annál lényegesen magasabban van, de ettől még kitárgyalhatjuk, mert az időjárás továbbra sem partner a berepülés videók legyártásában.

Szóval

A gumimotor szinte mindig több gumiszál nyalábjából áll, ezek a szálak a felkekeréskor és a lefutáskor is összefeszülnek egymáshoz dörzsölődnek és ez mind veszteségeket okoz. Nem is kicsit. Ennek csökkentésére kell kenni a gumimotort, erre a célra jó a ricinus, folyékony parafin stb... és vannak speciális gumikenő anyagok is.

Ennek csak a repülések során kell rajta lennie a gumin, mert egyébként nem tesz jót neki. Eleve a gumi + olaj kombináció nem vezet soha jóra hosszútávon.

Ezért használat után le kell mosni a gumimotort langyos szappanos vízzel, törlőpapíron meg kell szárítani és natúr hintőporban, talkum porban el kell tenni zárt edénybe. Fénytől, hőtől óvni kell.

Ezzel válaszoltam a kérdésedre is. Igazából a használat után azonnal el kéne tenni a motort mosás után a hintőporba. Így a humimotor jól fog teljesíteni és tartós lesz.

Természetesen mint az elején jeleztem ez nem a hobbi-, kezdő-, gyakorló- gumimotoros modellek és modellezők problémaköre. Ezek az eljárások versenyzőknek, és azoknak valók akik nagyméretű modellekkbe sok-sok ezer forint értékű gumimotort építenek be és arra vigyázni kell.

Üdv.: SRY

Szerző:  user_25 [ 2014 jan. 28. - 9:55 ]
Hozzászólás témája: 

Köszönöm a magyarázatot, így már értem :)
Hát, az én kis modellem, ami épp épül, erősen hobbimodell lesz, (már mindjárt kész, csak nem épp berepítésre való idő van), úgyhogy lehet, hogy ágyúval verébre, de a hecc kedvéért lehet, hogy kipróbálom,hogy mennyi a különbség egy bekent és egy száraz gumi között. Sose árt, ha tapasztal az ember :)

Szerző:  sry [ 2014 jan. 28. - 19:33 ]
Hozzászólás témája: 

T. Attila!

A másik fórumról idézem GYR Kolléga észrevételét, igen hasznos és a témába vág:

"...A gumimotort kenni is illik, ami a hosszú(abb) élettartam záloga. Először is ha látható rajta síkpor akkor azt le kell mosni, és megszárítani. ( A síkpor ugyan is tönkre teszi a gumit.) Mi -a régi öregektől tanulva- 1/3-ad rész ricinus -nem avas, és nem cukrozott- és 2/3-ad rész glicelin keverékével kenjük a motort. Célszerű a patikában összekevertetni, hogy ne higgyék, hogy valami perverz dologra kell, bár ennek ellenére így is volt egy kalandom egyik alkalommal. Elég egy kis gyógyszeres üvegnyi. Nem eláztatni, hogy tocsogjon, mert rá veri belülről a borításra, hanem két tenyér között annyira bedörzsölni, hogy érezhetően nyírkos legyen. Több energiát akkor lehet bele tekerni ebbe a gumiba , ha kihúzod, de 300-nál ne többet. Miért?
A fehér modellező gumi az, ami jelenleg elérhető, és a legjobb a kis modellbe. Sajnos ezek is már bolti állapotukban öregek, és alapból szakadnak, leginkább kötöző guminak valók, de ez van. Ez a gumi is elfárad néhány felhúzás után, ezért cserélni kell, és pihentetni. Mosószeres vízben kimosni, és megszárítani, és sötét hűvös helyen tárolni. Fontos, hogy a megfelelő átmérőjű, és emelkedésű légcsavar kerüljön a modellre...."

Különösen a kenőanyag recept jó, meg a kenési technika!!!!

Üdv.: SRY

Szerző:  sry [ 2014 feb. 07. - 10:13 ]
Hozzászólás témája: 

Üdv. Mindenkinek!

Bementem a patikában és kértem ricinust meg glicerint. Ricinust szó nélkül adtak (volna) glicerint viszont nem, mert ugyan van nekik , de csak gyógyászati céllal adhatnak el bármit is, a glicerin viszont nem az így nem adnak.

Természetesen ez egy tök ismeretlen patika volt, és direkt tesztelési szándékkel mentem be!!!!

Itthon az ismerős patikus kisasszony szó nélkül megkeverte a GXR Kolléga javasolta mixtúrát, és még azt sem tudom mennyibe került, mert nem hagyta kifizetni, de lehetett vagy 300 Ft. az a másfél deci amit kaptam tőle.

Szóval szabályok szerint nincs glicerin, ismerős patikusnál meg van .....


Üdv.: SRY

Szerző:  sry [ 2014 feb. 09. - 19:25 ]
Hozzászólás témája: 

Üdv. Mindenkinek!

Mivel továbbra is gyalázat idő van, a repülés videó továbbra is csúszik....

De azért ne teljen feleslegesen az idő gondoltam megtámasztom egy kis szakmai anyaggal a prodzsektet. 1960-ban jelent meg a Modellezés hasábjain 6 részben

Benedek György
A gumimotoros repülőmodell


cikksorozata. Igaz, hogy a cikksorozat 54 éve, de a gumomotoros repülőmodellezés azóta sem változott sokat alapjaiban. Inkább "csak" a technológiák és a felhasznált anyagok fejlődtek, igaz azok rengeteget, de egy kezdő, gyakorló és antik gumimotoros modellekkel foglalkozóknak ez a cikksorozat aranyat ér.

Így gondoltam bearchiválom (ezt is) és hamarosan megosztom veletek. Amíg nem tudunk kimenni reptetni, legalább olvasgassunk a témáról.

Üdv.: SRY

Szerző:  sry [ 2014 feb. 09. - 20:31 ]
Hozzászólás témája: 

Üdv. Mindenkinek!

Az előző igíretemnek már (részben) eleget is teszek:

Felkerült az oldalamra ( www.sry.atw.hu ) a Benedek György A gumimotoros repülőmodell cikksorozatának első része! Olvassátok, tanuljátok, a témában alapmű.

Üdv.: SRY

Szerző:  sry [ 2014 feb. 11. - 20:19 ]
Hozzászólás témája: 

Üdv. Mindenkinek!

Fenn van a 2. rész is az oldalamon!

www.sry.atw.hu

Üdv.: SRY

Szerző:  sry [ 2014 feb. 14. - 18:08 ]
Hozzászólás témája: 

Üdv. Mindenkinek!

Ma felkerült a 3. rész is!!! Az egyes részek nem külön-külön kerülnek fel, hanem a már meglévők folytatásaként, így aki olvassa a sorozatot (márha olvassa bárki is egyáltalán), akkor görgessen le a cikksorozat végére, és ott találja a mindíg újabb részeket.

www.sry.atw.hu

Üdv.: SRY

Szerző:  krisz [ 2014 feb. 14. - 19:15 ]
Hozzászólás témája: 

Minimum egy olvasód van, de bizonyára nem vagyok egyedül. Én személy szerint szeretem az ilyen, modellezéssel kapcsolatos szakirodalmat. Azt hiszem egy köszönöm a legkevesebb, amit megérdemel a fáradozásod!

Szerző:  user_25 [ 2014 feb. 14. - 21:12 ]
Hozzászólás témája: 

sry írta:
Üdv. Mindenkinek!

Ma felkerült a 3. rész is!!! Az egyes részek nem külön-külön kerülnek fel, hanem a már meglévők folytatásaként, így aki olvassa a sorozatot (márha olvassa bárki is egyáltalán), akkor görgessen le a cikksorozat végére, és ott találja a mindíg újabb részeket.

www.sry.atw.hu

Üdv.: SRY


Hurrá :)

Oldal: 5 / 6 Időzóna: UTC + 1 óra
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/