SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 18. - 15:00

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 91 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 22. - 21:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Én dobtam be a fogalmat, nekem illik róla írni.
Az F1-H, F1-A és újabban az antik szabadon repülő vitorlázóknál a felhúzó zsinór hossza megnyúlt állapotban maximun 50 m lehet. F1-H méretű modellhez a jó minőségű 50-es 60-as damil is elég. Vastagabb nem célszerű, mert itt nem részletezett hátrányai vannak.
A damil -felhúzó zsinór- célszerűen egy felcsévélésre alkalmas fogantyúval ellátott dobon tárolódik. A zsinórt kihúzzuk. Az egyik végén a modell tulajdonosa tartózkodik, kezében a fogantyús dobbal. (Van fogantyú nélküli megoldás is, de ne bonyolítsuk.) A zsinór másik végén áll a segítő, aki a modellt fogja. A zsinór ezen végén van egy karika, ezt beakasztja a modell startkampójába. A Kele esetében a startkampón lévő kis stifttel rögzítjük egyenes állásban az oldalkormányt. (van más lehetőség is, de maradjunk a Kele megoldásánál.) Ezt feltétlenül meg kell tenni, mert kellemetlen meglepetés érheti a modell felhúzóját. A karika közelében a zsinórra van rögzítve egy adott méretű zászló is. Ennek lobogása is jó segítség, mert elő fordulhat, hogy a karika beakasztása után a szél irányt vált.A modelltulajdonos-segítő páros előzetesen úgy helyezkedik el, hogy a modell lehetőleg pontosan széllel szemben legyen.Meggyújtja a termikfék időzítő gyújtózsinórját A segítő enyhe szögben megemelt orral tartja a modellt. Adott jelre a két polgár egyszerre elkezd szaladni. Néhány lépés után érezhető, hogy a modell szárnyán felhajtó erő ébred. Ekkor a segítő lassított felvételszerű mozdulattal könyökét kissé kiegyenesítve a levegőbe segíti a modellt. (Nem löki meg, és nem dobja, mert kis szélben azonnali leakadással jár.) A modell tulajdonosa nem árt ha előzetesen gyakorolja a hátra nézve szaladást, ugyan is célszerű, ha látja, hogy a modell hogy viselkedik elengedés után. A szél sebessége, és a rohanás ereje fordított arányban kell, hogy legyen, mert az így keletkezett nagy felhajtó erő a szárnyat eltörheti. A kezdeti erősebb szaladás után, amikor a modell a levegőbe szökkent, a szaladást lehet lassítani, mindaddig, amíg a modell majdnem a tetőpontra nem ér. Ekkor kicsit bele gyorsítva felhúzzuk a tetőpontra, vagy is 50 méter magasra.. Ezen a magasságon kicsit tempósabb szaladással vontatjuk, hogy begyorsuljon, és egy határozott mozdulattal a startkampóról lerántjuk a karikát. A Kele megoldása miatt egy kicsit tovább kell húzni, hogy a kis stift is kiakadjon. A kiakadást a zászló mutatja. (Versenyen az időmérő bíró ekkor indítja el a stoppert.) A sebességet gyűjtött modell a belépett oldalkormány miatt "rálövi magát az előre beállított körre, és szerencsés esetben magasságot is gyűjt., majd körözve repül. Ilyen egy versenyszerű felvontatás. A leírtak jól beállított modellnél, és sok gyakorlás után működnek így. Elsőre, főképp új modellnél általában semmi sincsen így. Ha ez is érdekel szívesen leírom.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 23. - 6:07 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Engem érdekel :roll: :roll: :roll:

GYR Kolléga leírásából is kitűnik, hogy ez nem egyszerű mutatvány.
Jó összhang kell legyen a "feladó" segítő és a modellt felhúzó "tulaj"
között, illetve nem árt ha van némi kondíció is, mert egy jobban sikerült
modellezős-reptetős napon igen sokat lehet szaladgálni, aztán meg
sétálgatni a modellek után a mezőn. Minél nagyobb a modell annál
könnyebb felvontatni, és ha van egy jó kis szél is akkor szinte erőkifejtés
nélküli szórakozás. Szélcsendben, kisméretű modellel meg lehet rohanni
mint az őrültek. Múlt héten a fiammal egy mini-MOKI siklómodellt
húzgáltunk felfelé......hát mit mondjak majdnem elhaláloztam a mezőn.
Nyáron Hörbi Kollégával így reptettük az ő Antik modelljeit, volt egy
kis szél is, a GIGANT olyan szépen felment, hogy alig kellett kocogni vele
pár métert, nagyon szórakoztató volt, és kissé se fárasztó.

Viszont van a felhúzásnak egy óriási előnye: sokáig repül a modell, lehet
nézegetni, csodálgatni, figyelni hogy repül. Ez nem vicc! A kézből vagy
domboldalon indított vitorlázók nem repülnek sokáig, így sok álmélkodni
való idő sincs. Az R/C modelleket meg irányítani kell ott sem lehet
önfeledten gyönyörködni a repülésben, nagyon kell koncentrálni. De
a magas-startos modellnél, miután leakadt a kampóról már "semmi
közünk" a géphez, az szuverénné válik mintha légibemutatón lennénk.
Van ennek valami semmivel össze nem hasonlízható varázsa.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 23. - 9:26 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
A felhúzást NAGYON MEGKÖNNYÍTI AZ ÁLLÍTHATÓ STARTKAMPÓ!

Mert természetes, ha a starkampó közelebb van a modell súlyvonalához
a modell meredekebb szögben emelkedik, nem kell annyira szaladni.
IGEN ÁM EHHEZ NAGYON JÓL BEÁLLÍTOTT MODELL SZÜKSÉGES mert az
ilyen helyzetben lévő startkampóval a KORRIGÁLÁS sokkal nehezebb.
Lerajzolva a helyzetet- ezt könnyen az erőkar változása miatt- meg lehet érteni.
A végkövetkezés az, hogy érdemes állítható startkampót készíteni még kezdőknek épített modellre is!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 23. - 10:22 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Sry!

Akkor az egyebek. Fontos a modell szárnyának, és csillapítójának stabil felrögzítése. Ha ez nincs így, akkor a felhúzáskor elmozdulnak, és például megváltozik az állásszsög, ami felhúzhatatlanságot, egy adott magasságban állandó leakadást akár lezuhanást is eredményezhet. Fontos, hogy a csillapító és a szárny is szimmetrikusan legyen felerősítve, és a törzsre merőlegesen. Az aszimmetria egy oldalas húzást, a merőlegesség hiánya -főképp ha a szárnynál van- a tetőpont közelében -amikor egy kicsit jobban kellene meghúzni a modellt - korrigálhatatlan kitörési, kifordulási hajlamot okoz. Fontos a súlypont beállítása. Ha korszerű vékony szárnyszelvényt, és emelő csillapítót használunk, akkor a tapasztalat szerint 55-60 % körüli súlypont az optimális, inkább az alsó érték, vagy annak közelében. Lehetséges olyan hiba, hogy a modell súlypontja nincs jó helyen, de a modell siklását a csillapító állásszögének változtatásával korrigáljuk. Például orrnehéz modellt negatív állásszöggel a csillapítón. A modell siklatási próbán szépen repül, de lehet, hogy az eredő állásszöge 0 fok közelében van. MI történik magas startnál? A leoldás után -főképp ha a magasban lévő lévő légmozgás, vagy egy termik lök rajta, a modell lebólint és lezuhan. Ezt elő tudja adni felhúzás közbeni leakadásból is. (Ezt a hibát követtem el egy kapkodva elkészült F1-KE modellel. Motorosan szépen repült -ez esetükben a felhúzás- majd amikor vitorlázni kellett volna száz méterről függőlegesen lezuhanat. Eredmény a honlapomon az ez évi F1-KE OB beszámolójában látható.) Elő fordulhat, hogy a modell kézi siklatásnál hosszan szépen repül. Örül a modellező, hogy jó a súlypont. Jön a magas start és rondán pumpálva repül a modell. Ez a "kiéheztetésnek" nevezett eset. Súly kell az orrba, mert a magasban -mint már említettem- mások a viszonyok. Lehet súlyozás nélkül is jól repíteni a modellt, de jól kell leakasztani. Erről később. Fontos a startkampó helye. Ma már megdőlni látszik a súlyponton átmenő függőlegesre mért 30 fokban az orr felé húzott egyenes, ahol metszi a törzs alját. Az emelő csillapítós, vékony profilos szárny-csillapító párosításnál a tapasztalat szerint: a jól beállított súlyponttól 13-15 mm-re előre legyen a startkampó. Mi van ha ennél előbb van? Nehéz felhúzni már kis szélben is. Szélcsendben, csak olyan páros vállalkozzon, akik legalább 13 másodpercet futnak száz méteren. A modell iránystabilan húzható. Ha hátrébb van a kampó? Könnyű a húzás, de nő a kitörési hajlam. Ha túl hátul van, akkor csak a kitörési hajlam marad. Lényeges, hogy a kampó vízszintes része kellő hosszú legyen, esetleg egy kicsit vissza legyen hajlítva. Ezzel sok kellemetlen leakadás megakadályozható. Ezek a futás sebességének változása, és a felhúzás közbeni szélerő változások számlájára írható zsinór lazulások miatt fordulhatnak elő. A hosszabb vízszintes szárról később csúszik le a karika, és van ideje a modellezőnek a korrigálásra. Elő fordul, hogy minden jónak tűnik, de a modell állandóan egy irányba kitör, irányba visszahúzás után is újra ebbe az irányba kitör. Ez a felületek alig látható pici elcsavarodása, vagy a két szárnyfél alig mérhető súlykülönbsége okozza. Ilyet lakkozásnál ragasztásnál lehet bele vinni a rendszerbe. Egyszerűen orvosolható az oldalkormány egyenes állásának kitörés iránnyal ellentétes alapállásba állításával. Balra kitöréskor a kívánt mértékben jobbra léptetünk, és fordítva. (Két egyforma modell nincs, ahogy az igazi repülőkre is ez igaz. Ott azért alkalmazzák a csak földön állítható trimmlapokat a kormányfelületeken. ) Fontos a leakasztás végrehajtása is. Sokan bele esnek abba a hibába -néha én is- hogy a modellt sikerül felhúzni a fej fölé, és a sikerélmény hatására megáll a polgár, a karika ekkor csak lecsúszik a kampóról. Többnyire nincs stabil repülési helyzetben a modell, leakasztás után bepumpál. Ha rövid az orra, és jó a súlypontja, akkor megnyugszik, ha hosszú, és egyéb bajok is vannak, akkor marad a pumpálás, rossz esetben akár lezuhanás is. Az előző hozzászólásomban említett "húzásból" kell a zsinór megrántásával leoldani. Lényeges a körözés beállítása is. Ha nagyon szűk a kör, akkor leoldás után könnyen dugóhúzóba kerül a modell, és jön a zuhanás. Ha még mindig szűk, akkor termikbe kerülve időzítve is nehezen esik ki, és nem igazán akar lejönni. Az utóbbi években sok időzített modellt láttam elrepülni, vagy legalább is túl hosszút repülni. Az a jó, ha 50-80 m-es körön repül a modell. A csillapító felbillenése működjön biztosan, és ha van lehetőség 45 foknál is billenjen fel jobban. Ez a klímaváltozás velejárója. Az utóbbi években a termikek egyre brutálisabbak mifelénk is. Szinte biztos, hogy az 1930-as- 40-es években nem ilyenek voltak. Bizonyíték rá, hogy a korabeli épp hogy repülő modellek ma megépített változatai képesek akárhány perces repülésekre is még kis termikekben is. De elkanyarodtunk az alap gondolattól. Még egy fontos: A feladó személy sem árt ha "képzett". Neki ugyan úgy gyakorolni kell a feladást, mint a húzónak a felhúzást. Előfordul, hogy jól beállított modell még is egyik irányba kitör, mert nem széllel szemben álltunk be, vagy szél lökést kap a magasban. Ekkor azonnal lassítani kell a húzás sebességét. A kezdők ezt nem tudják sokszor megérteni. A sebesség csökkenésével a modell általában vissza áll az egyenes irányra. Ez gyakorlás kérdése. Ha a modell a kiforduláskor eléri a vízszintest, és a felhúzó bepánikol, még jobban meghúzza, akkor a modell lefordul és nagy sebességgel függőlegesen bele áll a földbe. Ilyenkor van jelentőssége a Gólya típusú mindent kibíró konstrukcióknak. Mi van ha nagy a szél? A modell elengedése után a modell fellövi magát a levegőbe és ha kellően feszes a felhúzó zsinór, a szárny szétrobban. Ezt azzal lehet kivédeni, ha a felhúzó a modell elengedése után a modell felé szalad és állandóan lazítani próbálja a zsinórt. No és ekkor is lehet kitörés. Ekkor még inkább lazítani kell. 6-8 m/s-os szélig ezt meg lehet csinálni, utána már nem sok esély van a modell törésének kivédésére. Való igaz, hogy a szabadon repülő az igazi, ezek közül is a vitorlázó.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 23. - 12:49 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Sry!

A felhúzási ügyetlenkedések vele járója, hogy a modell néha bele áll a földbe, és a szárny lerepül, nyilván előre. Az a szerencsés megoldás, ha akadálytalanul tud előre csúszni. Épp ezért van egy átkonstruálási javaslatom a Kelén. Az orrtőke elején lévő lépcső nyilván azért van, hogy pozicionálja a szárnyat. Ha a modell beáll a földbe, vagy csak durvábban ér földet -ez lehet akár időzítve normál repülés után is - a szárny nyilván ennél a modellnél is hajlamos az előre csúszásra. A z orrtőkén mesterségesen kialakított "orr" miatt nem tud, és a belépő könnyen eltörik. Javaslat: A szárny belépő előtti függőleges él 35-40 fokos szögben előre dőljön. Így a szárny ezen a "lejtőn" felcsúszik. A nagyon gyakorló modelleknél nem véletlenül a teljesen sík törzs tetejére gumizzák a szárnyat, ahol akadálytalanul csúszkálhat. Lásd: MHSZ-es Gólya.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 24. - 12:36 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Még egy megjegyzés, ha már itt egész kis lexikon lesz fel és elhúzás-ügyben, mégpedig a Hársfalvi-könyv alapján és személyes tapasztalatból: a magasstartot ne 50 méteres zsinórral kezdjük, hanem sokkal rövidebbel! Nekem úgy tűnik, hogy kezdőknek, nem tökéletesen beállított gépnél adott esetben kb. 10 méteres zsinórral érdemes először kipróbálni a dolgot - kisebb erők ébrednek, kevésbé tudjuk eltörni a szárnyat, alacsonyabbról esik, stb.

Viszont lenne egy (két) tiszteletteljes kérdésem is.
Adott egy A1-es modell (de lehetne bármi, siklótól A3-ig), és azt tapasztaltam, hogy se a vezérsík, se a szárny nincs elcsavarodva, ellenben mindkettőnél van egy egész pici súly-asszimetria, méghozzá, hogy ne legyen egyszerű az élet, szárnynál a jobb, vezérsíknál a bal oldal a nehezebb.
Namost ugye ezt az ember kiegyensúlyozza, pici, felragasztott ólommal.
A egyik kérdés az, hogy az ólmot az ember a szárny aljára, vagy a tetejére ragasztja?
A másik pedig az, hogy érdemes-e külön kiegyensúlyozni a szárnyat és a vízszintest, vagy elég az összeszerelt modellt csak a szárnyon?

Üdv,
Attila


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 24. - 14:20 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Nem lehet akkora súlyeltérés, hogy azt ólmozni kelljen.
Az oldalkormánnyal és esetleg csürő kormánnyal ezt a hibát ki lehet korrigálni még szabadonrepülőnél is.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 24. - 14:38 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Attila!

Antikos a lényeget megmondta súlyozás ügyben.
A felhúzásnál viszont veszélyes ha túl rövid a zsinór. Nincs idő korrigálni. ( Ez volt az egyik indok az antik szabadon repülőknél a 18 m-es zsinór megszüntetésének.) Az megoldás lehet -fiamat így gyakoroltattam annak idején- hogy 5-10 m-t rajta hagy a dobon, és ha úgy érzi, hogy nem tud lazítani -például nagy szélben- akkor elengedi a zsinórt, ekkor a modell lazít magának. Figyelem! A zsinórt ilyenkor el kell engedni, csak a dobot szabad fogni, mert a kézen csúnya égési és bevágási sérülést okoz. A "profiknak" ezért erősebb cérna kesztyű van a zsinórt fogó kezükön. Ez gyakorláskor, tanuláskor a gyerekeknél is célszerű.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 24. - 15:17 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Köszönöm, értem.
Hát akkor így fogok cselekedni...
(Amúgy a kiegyensúlyozatlanság mértékét a szárnyra úgy tudom megfogalmazni, hogy a középvonaltól kb 3mm-re van a súlyvonal. A vízszintes vezérsík súlya valóban nagyon kicsi, az tulajdonképp nem releváns. De ha nem kell ólmozni, hát nem kell :) )


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 25. - 17:03 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Tudorok!

Újabb, ezúttal talán kicsit szokatlan problémával szembesültem.
Elkészült az A1-esem, egy, az Origo-ban vásárolt kit-ből épített Olympia, amit nem papírral, hanem Ora Light-tal borítottam, összeraktam, kiegyensúlyoztam, megmértem.
199 gramm.
Ez tök jó, csak 199 kisebb, mint 220. Iyenkor mi van? Az ember ragaszt a súlypontba 21 gramm ólmot?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 25. - 20:02 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
A súlypont végleges beállításakor és aze esetleges további finom állításokkor még bele jöhet néhány gramm. A kérdés az, hogy kívánsz-e vele versenyezni, vagy csak relaxációs repítésekre használod. Első esetben a szabályzat szerinti minimális súlyig meg kell "combosítani", második esetben hagyjad így.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 25. - 20:03 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Ha a súlypont is jól be van már állítva az orrsúllyal és versenyen is indulni akarsz, akkor nem marad más megoldás, csak a ballasztolás (ólom a súlypontba).

Felhúzás tanulása, gyakorlása:
Én be RC-ztem egy Papiruszt, a fiam azzal szaladgált. Csak akkor nyúltam bele a rádióba, ha valami nagyobb probléma volt. Ez a módszer azért jó, mert nem fél a gyerek, hogy összetöri a gépet, sokkal felszabadultabban tud gyakorolni.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 26. - 10:25 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Jabag!

Ez nagyon jó módszer!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 26. - 15:05 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Köszönöm a tanácsokat!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 28. - 21:33 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Újabb kérdés adódott, részben Tamásbá állítható startkampókra vonatkozó megjegyzéséből.

Ennek a gépnek a startkampója úgy 20g körül van. Namármost, ha állíthatóra csinálom (praktikusan több likat is fúrok a törzsre, hogy ide-oda lehessen felcsavarozni), nem fog akkor a súlypont mászkálni?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 91 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség