SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
"KELE" kezdő vitorlázómodell http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=35&t=1039 |
Oldal: 1 / 7 |
Szerző: | sry [ 2009 okt. 05. - 19:16 ] |
Hozzászólás témája: | "KELE" kezdő vitorlázómodell |
Üdv. Mindenkinek! A Gombai Iskola Modellező Szakköre topicban már jeleztem, hogy új vitorlázó modell tervei készülnek. http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic. ... highlight= Erre azért van szükség, mert (szerencsére) a Modellező Szakkör 2. évfolyamába lépett, és így már vannak olyan Fiatal Kollégák, akik a MANÓ siklómodellel, és a KOBOLD kis-gumis modellel szerzett tapasztalatok után továbblépnének. Sokat vívódtam a dolgon, hogy "érett"-e már a társaság egy komoly F1H modell megépítésére, vagy legyen-e egy köztes lépcső a fejlődésben. Végül arra jutottam, hogy az F1H modell més "sok" lenne, így kell egy egyszerű szerkezetű, kisebb vitorlázó modell, amivel elsajátíthatóak mindazon építési és reptetési ismeretek, amik egy F1H modell, vagy CO2 motoros makettmodell vagy más hasonló nehezebb feladat sikeres megoldásához szükségesek. Így született meg a KELE szabadonrepülő / RC, kezdő vitorlázó modell. A tervezést még augusztus elején kezdtem, de ez a szokott folyamattól eltérően most igen kacskaringósra sikeredett, mondhatni csak szenvedtem a dologgal. Megvolt a kényszer, kell egy ilyen modell, de az "ihlet" az nagyon nem akart jönni. Valahogy nem alakult ki a fejemben egy világos kép, hogy miként is kellene ennek kinéznie, és jónak lennie. Márpedig e nélkül csak céltalan nyűglődés, firkálgatás van, amit nem igazán lehet tudatos innovációnak tekinteni. Aztán szeptember legvégén beindult a dolog: http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/v ... id/8795248 Ez lett az előterv a törzsről, oldalnézetben. Aztán hamar elkészültek az első alkatrészrajzok is. http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8811693 ... .. . |
Szerző: | sry [ 2009 okt. 05. - 19:24 ] |
Hozzászólás témája: | |
. .. ... Aztán ma délben nekiveselkedtem a dolognak. http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8817305 A rajzok még kissé zavarosak, de a mintamodell ettől még épülhet. http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8817307 A törzselő most még 5 mm-es balsából készült, de ez a "rendes" modellen rétegelt lemez lesz, csak akárhogy kerestem nem találtam a műhelyben 5-ös rétegelt lemezt. http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8817308 A törzs farokrészt5 tartó eleme 5x10 mm-es fenyőléc, a törzselő oldalpaneljei #2 mm balsa. Itt a szálirány pont 90 fokkal elfordított, mintha rétegelt lemez törzselő lenne. http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8817309 Épül a vízszintes vezérsík is. http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8817311 18.40. órára kész is lett a törzs, kompletten. Tehát bruttóban 6 óra 40 perc alatt el is készült ez a fődarab. Nettóban ez olyan 5 óra lehet, mert közben ebédeltem, rádiókabarét hallgattam stb..... http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8817312 A farokrész. Mint látható időzített csillapítós lesz a modell, így majd lehet ezt is gyakorolni vele. ... .. . |
Szerző: | sry [ 2009 okt. 05. - 19:32 ] |
Hozzászólás témája: | |
. .. ... http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8817314 Itt aztán van minden, fenyő-balsa-bambusz-abachi, tobzódtam a faanyagokban. http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8817315 A szárnyfelfekvő lemez. http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8817317 http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8817319 http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8817321 A farokrész fixre felszerelt vízszintes-vezérsíkkal. Ez üzemszerűen nem így fog kinézni, de bevonás előtt nem lehet feszerelni az időzítő szerelvényeit a vízszintes vezérsíkra. http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8817322 Így néz ki most a "KELE", egy jó hosszú bélután alatt idáig lehet eljutni vele, így szerintem a könnyen építhetőség feltétele eddig teljesült. Hogy milyen lesz a levegőben? Ha jók a számításaim akkor 50 m zsinórral felhúzva igen sokat kell majd szaladni utánna üdv.:SRY |
Szerző: | user_25 [ 2009 okt. 06. - 16:37 ] |
Hozzászólás témája: | |
Tyűűűűűűűűűűű!!!! Ez méltó folytatása a többinek. Amúgy szárnya is lesz? Ja, ami az utánaszaladást illeti, gondolom, lehet azért őt köröztetni is, nem? |
Szerző: | sry [ 2009 okt. 06. - 19:39 ] |
Hozzászólás témája: | |
molnar attilla írta: Tyűűűűűűűűűűű!!!! Ez méltó folytatása a többinek. Amúgy szárnya is lesz? Ja, ami az utánaszaladást illeti, gondolom, lehet azért őt köröztetni is, nem? Szia! Szárnya lesz.....kétféle is egyszerre....,erthogy lesz egy tervezett szárnya balsa bordákkal, egy másik meg a felajánlásként kapott műanyag bordákkal. A kőröztetővel meg épp most "játszok" itt a számítógép előtt. Egyenlőre úgy néz ki jól működik. Egész nap ezen agyaltam, hogyan lehet megcsinálni mindenféle könnyen elérhető anyagból, különösebb technológiai bravúrok nélkül, és még jó is legyen. Végül született egy bambusz saslikpálcából, befőttesgumiból, gombostűből, fültisztító pálcikából, tűzőgépkapocsból, egy darab drótból és zsinegből álló szerkezet. És még nem is lett olyan ronda. Majd teszek fel képeket a műűről üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2009 okt. 06. - 21:50 ] |
Hozzászólás témája: | |
Itt vannak a képek: http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/v ... id/8831353 Így működik a kőröztető "vezérlése". A vontatókarikára megy egy pici zsinór (ez a damylos gányolás csak illusztráció), és ez a zsinór kihúz egy biztosító szeget a leoldáskor. http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8831354 Ez van vontatáskor http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8831357 Ez van leoldáskor http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8831358 A zsinór másik végén egy gumiszál van, ez a gumi feszíti elő a zsinórt, és feszíti egyenesbe az oldalkormányt. http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8831359 Ez a kormánymozgató himba. Ez készült bambuszból (mint annyi más alkatrész is ezen a repülőmodellen) http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8831360 Itt látható a határoló kis fémdarab. Ez készül tűzőgép kapocsból. Elég erős, de ha kell állítható (hajtogatható). Ez jól múködik, de csak akkor, ha a működtető gumik nem túlzottan erősek, előfeszítettek. http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8831361 A lila gumi ebbe a helyzetbe feszíti az oldalkormányt vontatáskor. http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8831362 A biztosító szeg kihúzásakor (leoldás) a sárga gumi "érvényesül" és ebbe a jobbkörös helyzetbe húzza az oldalkormányt. Ez a képen egy elég durva kitérés, ilyennel hamar "lecsavarodna" a gép, ennél lényegesen kisebb kitérés kell majd, de a fotó kedvéért most ilyen nagy kitérést állítottam. http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8831364 http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8831365 Az oldalkormány másik oldala. A "kőröztető" gumi egy a törzslécbe szúrt gombostűhöz van kikötve. Most csináltam a ketyerével vagy 50 működtetési ciklust, így szobában számítőgép előtt hiba nélkül működik Aztán, hogy mi lesz a levegőben..... na az majd akkor kiderül. üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2009 okt. 07. - 22:21 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! van már szép időzített vízszintes vezérsíkom is: http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/v ... id/8841039 Ez van normál repüléskor. http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8841040 Ez meg amikor időzít a ketyere. Az időzítés hagyományos izzózsinóros, semmi extra. Csináltam az időzítésről videót, aztán visszaszámoltam a képkockákat, hogy mennyi idő alatt megy végbe a folyamat. 30 frame/sec videón 2-3 kocka alatt lezajlik az időzítés, tehát 0,07-0,1 másidperces a folyamat. Jó gyors Már épül a szárny is, de most, hogy kész a központi rész (fülezett lesz) és rápróbáltam a gépre, meg mértem egy össztömeget (75 grammot nyom most a gép a mérlegen) úgy döntöttem növelem kicsit a fesztávot, hogy lejjebb menjen a felületi terhelés. Így lett a tervezett 800 mm fesztávból 909 mm-es. A repkész össztömeg nagyon durván számolva kb. 150 gramm lesz. 118,5 mm húrhosszal számolva a szárnyfelület A=10,77 dm2 szárnyfelületünk lesz és 14 g/dm2 felületi terhelés. üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2009 okt. 09. - 19:06 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Attila hiányolta a KELE szárnyát, hát kénytelen voltam azt is csinálni neki http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/v ... id/8860975 http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8860976 http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8860981 http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8860984 Most tartunk ott, hogy 114 gramm, és még jön a bevonás a szárnyra, valamint a ballaszt az orrba, ami elég sok lesz, mivel a súlyviszonyok 5 mm-es rétegelt lemezhez lettek tervezve, ennek a gépnek meg szín balsa az orra, így némileg több ólom kell majd, hogy helyreálljon a rend. üdv.:SRY |
Szerző: | user_25 [ 2009 okt. 09. - 21:18 ] |
Hozzászólás témája: | |
Balsa szárny rulez )) Tök jó lett!!!!!!!!!!! Irtóra tetszik ez a kis modell... Szerintem a kölkek is nagyon fogják élvezni, amikor csináljátok. Esetleg lehetne belőle kitet csinálni, hm? |
Szerző: | sry [ 2009 okt. 09. - 22:36 ] |
Hozzászólás témája: | |
Ez a szárny az adományként kapott fröccsöntött műanyag bordákon alapul. Lesz a gépnek egy rendes balsa-fenyő szárnya is, ami a rajz után építőknek szól majd. Illetve miután a skacok megépítették a gépet és jól kiszórakozták maguk vele jön a merénylet: Már készül a profilos csillapító és a nagy íveltségű, vékony szelvényes szárny rajza is. Ezek sokkal nehezebben építhetőek, mint ami most a gépen van, viszont ezekkel már tényleg kiemelkedő teljesítményeket érhet el a gép. Ez lesz a mondjuk úgy SZUPER KELE. Így végül is ez a gép nem is egy, hanem két modell. Egy könnyen építhető, de átlagos teljesítményű gép, és egy nehezebben építhető, de kiemelkedően jó teljesítményű modell. A kit kiszerelésen még nem gondolkodtam .... de lehet van benne ráció. üdv.: SRY |
Szerző: | ranti [ 2009 okt. 10. - 14:15 ] |
Hozzászólás témája: | |
Sry nekem is tetszik a Kele. Kit kiszerelés sem lenne hülyeség, kérdés lenne-e kereslet. Szakkörök részére különösen, úgy mint régen az MHSZ idejében a Mini meteor és a Mini MOKI, nameg a Pille talán így hívták az A/1-es MOKIT. Bár nem tudom van-e még ilyen szakkör a Gombán kívül. Mikor a technika óra is SZÁMÍTÁStechnika lett és egy szöget se tudnak (nem is akarnak ) beverni a mai gyerekek. Ha esetleg a szárnybordákat (főleg a nagyteljesítményűnél) lézerrel, vagy CNC maróval előre lehetne vágni (esetleg tudnék segíteni ebben ), jobban kedvet kapnának a gyerekek még otthon is összeragasztgatni. Ha látsz benne fantáziát küldj PÜ-t. Bár egy jó kis alul felül íves bordacsiszolgatásnál nincs is jobb mulatság ! Más nem szorosan ide tartozik (talán a szakkör miatt mégis), de sikerült megszereznem Babajev és Kudrjavcev: Repülő játékok és modellek című könyvét. 1948-as kiadás, ennek megfelelően az állapota is viseltes (és van benne egy pár sarló-kalapács, meg ötágú csillag és CCCP felirat dekorációként a gépeken), de így első lapozásra elég sok izgalmas dolog van benne. Repülőkön kívül hőlégballon, csúzli- és egyéb papír siklómodellek. Gumimotoros "helikopter", sárkány. stb... Esetleg ismerted már? Irigykedve hallgatom néha milyen jó kis könyvtárnak vagy birtokában. http://konyvek.ranti.fotoalbum.hu/?get=/viewlarge/pictureid/8868165 Egy másik kedvenc 1954-ből: http://konyvek.ranti.fotoalbum.hu/?get=/viewlarge/pictureid/8868170 Végre sikerült a kép hivatkozás beszúrása bár még a kép nem jelenik meg közvetlenül itt (majd ezt is kitanulom ). |
Szerző: | sry [ 2009 okt. 11. - 6:18 ] |
Hozzászólás témája: | |
T. Ranti! Egyenlőre a géppel (mármint Kele) az a terv, hogy legyen kész (bár ma éppen esik, hogy hazajöttem, így nagy japánpapírozás nem elsz ma ) , aztán jöhet a sok-sok reptetés, és ha jól szerepel a masina, meg kijöttek a gyerekbetegségei, akkor már lehet gondolkodni a KIT "gyártáson" is. Ahogy eddig tapasztaltam olyan 3. páldány környékén mondható egy modellről, hogy kezd jó lenni. Ez első példány mindíg egy megtestesült idea, tele az ilyenekre annyira jellemző hibák tömkelegével. A sok-sok használattal kijönnek a hibák, gondok, üzemeltetési hiányosságok. Ezeket javítani, a gépet módosítani kell, és így szépen alakulgatva lesz egyszer majd belőle jó, vagy elfogadható modell. Egy biztos, én csak olyam tervrajzokat, modelleket adok közre amiket meg is építettem, leteszteltem és abban nyugodt a lelkiismeretem, hogy szerintem jó a terv, a modell. A Könyvekről! Szerencsére ismerem az ajánlott könyvet, meg is van. Tényleg jópofa dolgok vannak benne. Már egyszer legalább borító szeintem le kéne fotózgatnom, skennelgetnem a könyveim. Ebben az a nagy szívfájdalmam, hogy könyvet nem adok kölcsön, mert nagyon féltem ezeket a kincseket, de viszont az zavar, hogy itt a rengeteg jobbnál-jobb kiadvány és csak rám várnak a polcon, hogy nézegessem, olvasgassam őket. Ez igen nagy pazarlás! Archiválni képtelenség ilyen mennyiségű könyvet (mert most bizony sok-sok százas nagyságrendről van ám itt szó), így én nagyon örülök, hogy az évek alatt ilyen nagy és tartalmas könyvtárat gyűjtögettem össze, de elszomorít, hogy ez nem tud közel sem annyira hasznosulni, mint kellene neki. üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2009 okt. 11. - 7:45 ] |
Hozzászólás témája: | |
Közben azért alakul a dokumentációs háttér is. Elkészült a műanyag bordás változat teljes rajzkészlete: http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/v ... id/8877684 Még néhány alkatrész műhelyrajzát ki kell bontani az összeállításiból, de gyakorlatilag a rajzkészlet elkészült, ehez a verzióhoz, a következő szakköri foglalkozáson akár el is lehet kezdeni a modell építését. Nagyrészben kialakultak a gép főbb adatai is: Szárnyfesztáv: 934.1 mm Szárny húrhossza: 118.5 mm Szárszerkezet: Fülezett (dihedrál) Fülek feltörési szöge: 14° Szárnyfelület: 105934,26 mm2 = 10.59 dm2 (893,96 mm hasznos fesztávval számolva) Szárny oldalviszonya: 1 : 7,54 Vízszintes vezérsík fesztáv: 322 mm Vízszintes vezérsík húrhossz: 80 mm Vízszintes vezérsík felülete: 24800 mm2 = 2.48 dm2 (310 mm hasznos fesztávval számolva) Vízszintes vezérsík oldalviszonya: 1 : 3,87 Összes felület: 13.07 dm2 Teljes hossz: 787 mm Magasság (startkampó nélkül): 163.28 mm üdv.:SRY |
Szerző: | user_25 [ 2009 okt. 11. - 12:00 ] |
Hozzászólás témája: | |
Tényleg, olyan sokszor akartam már kérdezni. Ilyen időben hogy tudtok borítást csinálni? ha az ablak nyitva, hideg van, ami se a modellnek nem jó, se az embernek. Ha zárva, oldószermérgezés. |
Szerző: | sry [ 2009 okt. 11. - 12:06 ] |
Hozzászólás témája: | |
molnar attilla írta: Tényleg, olyan sokszor akartam már kérdezni. Ilyen időben hogy tudtok borítást csinálni? ha az ablak nyitva, hideg van, ami se a modellnek nem jó, se az embernek. Ha zárva, oldószermérgezés. ehez sajnos műhely kell. Lakásban ilyenkor már nem lehet ezt csinálni. Nekem szép nagy műhelyem ven így könnyen beszélek, aki nem ilyen szerencsés az még próbálkozhat a garázzsal is. Egyébként ilyen nyirkos időben még lehet infralámpával is bevonni és akkor nem lesz foltos, de ez elég trükkös technika, így nem igazán érdemes foglalkozni vele. üdv.: SRY |
Oldal: 1 / 7 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |