SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 márc. 28. - 19:08

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 91 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: "KELE" kezdő vitorlázómodell
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 05. - 19:16 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

A Gombai Iskola Modellező Szakköre topicban már jeleztem, hogy
új vitorlázó modell tervei készülnek.
http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic. ... highlight=

Erre azért van szükség, mert (szerencsére) a Modellező Szakkör 2.
évfolyamába lépett, és így már vannak olyan Fiatal Kollégák, akik
a MANÓ siklómodellel, és a KOBOLD kis-gumis modellel szerzett
tapasztalatok után továbblépnének. Sokat vívódtam a dolgon, hogy
"érett"-e már a társaság egy komoly F1H modell megépítésére, vagy
legyen-e egy köztes lépcső a fejlődésben. Végül arra jutottam, hogy az
F1H modell més "sok" lenne, így kell egy egyszerű szerkezetű, kisebb
vitorlázó modell, amivel elsajátíthatóak mindazon építési és reptetési
ismeretek, amik egy F1H modell, vagy CO2 motoros makettmodell vagy
más hasonló nehezebb feladat sikeres megoldásához szükségesek.

Így született meg a KELE szabadonrepülő / RC, kezdő vitorlázó
modell. A tervezést még augusztus elején kezdtem, de ez a szokott
folyamattól eltérően most igen kacskaringósra sikeredett, mondhatni
csak szenvedtem a dologgal. Megvolt a kényszer, kell egy ilyen modell,
de az "ihlet" az nagyon nem akart jönni. Valahogy nem alakult ki a
fejemben egy világos kép, hogy miként is kellene ennek kinéznie, és
jónak lennie. Márpedig e nélkül csak céltalan nyűglődés, firkálgatás
van, amit nem igazán lehet tudatos innovációnak tekinteni.

Aztán szeptember legvégén beindult a dolog:
Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/v ... id/8795248
Ez lett az előterv a törzsről, oldalnézetben.

Aztán hamar elkészültek az első alkatrészrajzok is.
Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8811693

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 05. - 19:24 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Aztán ma délben nekiveselkedtem a dolognak.
Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8817305
A rajzok még kissé zavarosak, de a mintamodell ettől még épülhet.

Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8817307
A törzselő most még 5 mm-es balsából készült, de ez a "rendes"
modellen rétegelt lemez lesz, csak akárhogy kerestem nem találtam
a műhelyben 5-ös rétegelt lemezt.

Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8817308
A törzs farokrészt5 tartó eleme 5x10 mm-es fenyőléc, a törzselő
oldalpaneljei #2 mm balsa. Itt a szálirány pont 90 fokkal elfordított,
mintha rétegelt lemez törzselő lenne.

Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8817309
Épül a vízszintes vezérsík is.

Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8817311
18.40. órára kész is lett a törzs, kompletten. Tehát bruttóban 6 óra
40 perc alatt el is készült ez a fődarab. Nettóban ez olyan 5 óra lehet,
mert közben ebédeltem, rádiókabarét hallgattam stb..... :roll: :roll: :roll:

Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8817312
A farokrész. Mint látható időzített csillapítós lesz a modell, így majd lehet
ezt is gyakorolni vele.

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 05. - 19:32 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8817314
Itt aztán van minden, fenyő-balsa-bambusz-abachi, tobzódtam a
faanyagokban.

Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8817315
A szárnyfelfekvő lemez.

Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8817317

Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8817319

Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8817321
A farokrész fixre felszerelt vízszintes-vezérsíkkal. Ez üzemszerűen nem
így fog kinézni, de bevonás előtt nem lehet feszerelni az időzítő
szerelvényeit a vízszintes vezérsíkra.

Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8817322

Így néz ki most a "KELE", egy jó hosszú bélután alatt idáig lehet eljutni
vele, így szerintem a könnyen építhetőség feltétele eddig teljesült.
Hogy milyen lesz a levegőben? Ha jók a számításaim akkor 50 m
zsinórral felhúzva igen sokat kell majd szaladni utánna :twisted: :twisted: :twisted:

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 06. - 16:37 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Tyűűűűűűűűűűű!!!!

Ez méltó folytatása a többinek.

Amúgy szárnya is lesz? :D

Ja, ami az utánaszaladást illeti, gondolom, lehet azért őt köröztetni is, nem?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 06. - 19:39 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
molnar attilla írta:
Tyűűűűűűűűűűű!!!!

Ez méltó folytatása a többinek.

Amúgy szárnya is lesz? :D

Ja, ami az utánaszaladást illeti, gondolom, lehet azért őt köröztetni is, nem?


Szia!

Szárnya lesz.....kétféle is egyszerre....,erthogy lesz egy tervezett
szárnya balsa bordákkal, egy másik meg a felajánlásként kapott műanyag
bordákkal.

A kőröztetővel meg épp most "játszok" itt a számítógép előtt. Egyenlőre
úgy néz ki jól működik. Egész nap ezen agyaltam, hogyan lehet
megcsinálni mindenféle könnyen elérhető anyagból, különösebb
technológiai bravúrok nélkül, és még jó is legyen. Végül
született egy bambusz saslikpálcából, befőttesgumiból, gombostűből,
fültisztító pálcikából, tűzőgépkapocsból, egy darab drótból és zsinegből
álló szerkezet. És még nem is lett olyan ronda. Majd teszek fel
képeket a műűről :twisted: :twisted: :twisted:

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 06. - 21:50 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Itt vannak a képek:

Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/v ... id/8831353
Így működik a kőröztető "vezérlése". A vontatókarikára megy egy pici
zsinór (ez a damylos gányolás csak illusztráció), és ez a zsinór kihúz
egy biztosító szeget a leoldáskor.

Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8831354
Ez van vontatáskor

Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8831357
Ez van leoldáskor

Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8831358
A zsinór másik végén egy gumiszál van, ez a gumi feszíti elő a
zsinórt, és feszíti egyenesbe az oldalkormányt.

Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8831359
Ez a kormánymozgató himba. Ez készült bambuszból (mint annyi
más alkatrész is ezen a repülőmodellen)

Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8831360
Itt látható a határoló kis fémdarab. Ez készül tűzőgép kapocsból.
Elég erős, de ha kell állítható (hajtogatható). Ez jól múködik, de csak
akkor, ha a működtető gumik nem túlzottan erősek, előfeszítettek.

Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8831361
A lila gumi ebbe a helyzetbe feszíti az oldalkormányt vontatáskor.

Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8831362
A biztosító szeg kihúzásakor (leoldás) a sárga gumi "érvényesül" és
ebbe a jobbkörös helyzetbe húzza az oldalkormányt. Ez a képen egy
elég durva kitérés, ilyennel hamar "lecsavarodna" a gép, ennél
lényegesen kisebb kitérés kell majd, de a fotó kedvéért most ilyen
nagy kitérést állítottam.

Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8831364

Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8831365
Az oldalkormány másik oldala. A "kőröztető" gumi egy a törzslécbe
szúrt gombostűhöz van kikötve.

Most csináltam a ketyerével vagy 50 működtetési ciklust, így szobában
számítőgép előtt hiba nélkül működik :twisted: :twisted: :twisted:
Aztán, hogy mi lesz a levegőben..... :roll: :roll: :roll: :roll: na az
majd akkor kiderül.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 07. - 22:21 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

van már szép időzített vízszintes vezérsíkom is:
Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/v ... id/8841039
Ez van normál repüléskor.

Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8841040
Ez meg amikor időzít a ketyere.

Az időzítés hagyományos izzózsinóros, semmi extra. Csináltam az
időzítésről videót, aztán visszaszámoltam a képkockákat, hogy mennyi
idő alatt megy végbe a folyamat. 30 frame/sec videón 2-3 kocka alatt
lezajlik az időzítés, tehát 0,07-0,1 másidperces a folyamat. Jó gyors :twisted:

Már épül a szárny is, de most, hogy kész a központi rész (fülezett lesz)
és rápróbáltam a gépre, meg mértem egy össztömeget (75 grammot
nyom most a gép a mérlegen) úgy döntöttem növelem kicsit a
fesztávot, hogy lejjebb menjen a felületi terhelés. Így lett a tervezett
800 mm fesztávból 909 mm-es. A repkész össztömeg nagyon durván
számolva kb. 150 gramm lesz. 118,5 mm húrhosszal számolva a
szárnyfelület A=10,77 dm2 szárnyfelületünk lesz és 14 g/dm2
felületi terhelés.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 09. - 19:06 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Attila hiányolta a KELE szárnyát, hát kénytelen voltam azt is csinálni neki :twisted:

Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/v ... id/8860975

Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8860976

Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8860981

Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/? ... id/8860984

Most tartunk ott, hogy 114 gramm, és még jön a bevonás a szárnyra,
valamint a ballaszt az orrba, ami elég sok lesz, mivel a súlyviszonyok
5 mm-es rétegelt lemezhez lettek tervezve, ennek a gépnek meg
szín balsa az orra, így némileg több ólom kell majd, hogy helyreálljon a
rend.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 09. - 21:18 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Balsa szárny rulez :)))

Tök jó lett!!!!!!!!!!! Irtóra tetszik ez a kis modell... Szerintem a kölkek is nagyon fogják élvezni, amikor csináljátok.

Esetleg lehetne belőle kitet csinálni, hm?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 09. - 22:36 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Ez a szárny az adományként kapott fröccsöntött műanyag bordákon
alapul. Lesz a gépnek egy rendes balsa-fenyő szárnya is, ami a rajz
után építőknek szól majd. Illetve miután a skacok megépítették a gépet
és jól kiszórakozták maguk vele jön a merénylet:

Már készül a profilos csillapító és a nagy íveltségű, vékony szelvényes
szárny rajza is. Ezek sokkal nehezebben építhetőek, mint ami most a
gépen van, viszont ezekkel már tényleg kiemelkedő teljesítményeket
érhet el a gép. Ez lesz a mondjuk úgy SZUPER KELE. Így végül is
ez a gép nem is egy, hanem két modell. Egy könnyen építhető, de
átlagos teljesítményű gép, és egy nehezebben építhető, de kiemelkedően
jó teljesítményű modell.

A kit kiszerelésen még nem gondolkodtam .... de lehet van benne ráció.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 10. - 14:15 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sry

nekem is tetszik a Kele. Kit kiszerelés sem lenne hülyeség, kérdés lenne-e kereslet. Szakkörök részére különösen, úgy mint régen az MHSZ idejében a Mini meteor és a Mini MOKI, nameg a Pille talán így hívták az A/1-es MOKIT. Bár nem tudom van-e még ilyen szakkör a Gombán kívül. Mikor a technika óra is SZÁMÍTÁStechnika lett és egy szöget se tudnak (nem is akarnak :cry: ) beverni a mai gyerekek. Ha esetleg a szárnybordákat (főleg a nagyteljesítményűnél) lézerrel, vagy CNC maróval előre lehetne vágni (esetleg tudnék segíteni ebben 8) ), jobban kedvet kapnának a gyerekek még otthon is összeragasztgatni. Ha látsz benne fantáziát küldj PÜ-t. Bár egy jó kis alul felül íves bordacsiszolgatásnál nincs is jobb mulatság :lol: !

Más nem szorosan ide tartozik (talán a szakkör miatt mégis), de sikerült megszereznem Babajev és Kudrjavcev: Repülő játékok és modellek című könyvét. 1948-as kiadás, ennek megfelelően az állapota is viseltes (és van benne egy pár sarló-kalapács, meg ötágú csillag és CCCP felirat dekorációként a gépeken), de így első lapozásra elég sok izgalmas dolog van benne. Repülőkön kívül hőlégballon, csúzli- és egyéb papír siklómodellek. Gumimotoros "helikopter", sárkány. stb...
Esetleg ismerted már? Irigykedve hallgatom néha milyen jó kis könyvtárnak vagy birtokában. :lol:
http://konyvek.ranti.fotoalbum.hu/?get=/viewlarge/pictureid/8868165
Egy másik kedvenc 1954-ből:
http://konyvek.ranti.fotoalbum.hu/?get=/viewlarge/pictureid/8868170
Végre sikerült a kép hivatkozás beszúrása bár még a kép nem jelenik meg közvetlenül itt (majd ezt is kitanulom :lol: ).


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 11. - 6:18 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
T. Ranti!

Egyenlőre a géppel (mármint Kele) az a terv, hogy legyen kész
(bár ma éppen esik, hogy hazajöttem, így nagy japánpapírozás nem
elsz ma :? :? :? ) , aztán jöhet a sok-sok reptetés, és ha jól szerepel
a masina, meg kijöttek a gyerekbetegségei, akkor már lehet gondolkodni
a KIT "gyártáson" is. Ahogy eddig tapasztaltam olyan 3. páldány
környékén mondható egy modellről, hogy kezd jó lenni. Ez első
példány mindíg egy megtestesült idea, tele az ilyenekre annyira jellemző
hibák tömkelegével. A sok-sok használattal kijönnek a hibák, gondok,
üzemeltetési hiányosságok. Ezeket javítani, a gépet módosítani kell,
és így szépen alakulgatva lesz egyszer majd belőle jó, vagy
elfogadható modell.
Egy biztos, én csak olyam tervrajzokat, modelleket adok közre amiket
meg is építettem, leteszteltem és abban nyugodt a lelkiismeretem, hogy
szerintem jó a terv, a modell.

A Könyvekről!

Szerencsére ismerem az ajánlott könyvet, meg is van. Tényleg jópofa
dolgok vannak benne. Már egyszer legalább borító szeintem le kéne
fotózgatnom, skennelgetnem a könyveim. Ebben az a nagy
szívfájdalmam, hogy könyvet nem adok kölcsön, mert nagyon féltem
ezeket a kincseket, de viszont az zavar, hogy itt a rengeteg jobbnál-jobb
kiadvány és csak rám várnak a polcon, hogy nézegessem, olvasgassam
őket. Ez igen nagy pazarlás! Archiválni képtelenség ilyen mennyiségű
könyvet (mert most bizony sok-sok százas nagyságrendről van ám
itt szó), így én nagyon örülök, hogy az évek alatt ilyen nagy és
tartalmas könyvtárat gyűjtögettem össze, de elszomorít, hogy ez
nem tud közel sem annyira hasznosulni, mint kellene neki.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 11. - 7:45 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Közben azért alakul a dokumentációs háttér is.

Elkészült a műanyag bordás változat teljes rajzkészlete:
Kép
http://szakkor.surmanzs.fotoalbum2.hu/v ... id/8877684

Még néhány alkatrész műhelyrajzát ki kell bontani az összeállításiból, de
gyakorlatilag a rajzkészlet elkészült, ehez a verzióhoz, a következő
szakköri foglalkozáson akár el is lehet kezdeni a modell építését.

Nagyrészben kialakultak a gép főbb adatai is:
Szárnyfesztáv: 934.1 mm
Szárny húrhossza: 118.5 mm
Szárszerkezet: Fülezett (dihedrál)
Fülek feltörési szöge: 14°
Szárnyfelület: 105934,26 mm2 = 10.59 dm2 (893,96 mm hasznos fesztávval számolva)
Szárny oldalviszonya: 1 : 7,54
Vízszintes vezérsík fesztáv: 322 mm
Vízszintes vezérsík húrhossz: 80 mm
Vízszintes vezérsík felülete: 24800 mm2 = 2.48 dm2 (310 mm hasznos fesztávval számolva)
Vízszintes vezérsík oldalviszonya: 1 : 3,87
Összes felület: 13.07 dm2
Teljes hossz: 787 mm
Magasság (startkampó nélkül): 163.28 mm

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 11. - 12:00 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Tényleg, olyan sokszor akartam már kérdezni. Ilyen időben hogy tudtok borítást csinálni? ha az ablak nyitva, hideg van, ami se a modellnek nem jó, se az embernek. Ha zárva, oldószermérgezés.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 11. - 12:06 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
molnar attilla írta:
Tényleg, olyan sokszor akartam már kérdezni. Ilyen időben hogy tudtok borítást csinálni? ha az ablak nyitva, hideg van, ami se a modellnek nem jó, se az embernek. Ha zárva, oldószermérgezés.


ehez sajnos műhely kell. Lakásban ilyenkor már nem lehet ezt csinálni.
Nekem szép nagy műhelyem ven így könnyen beszélek, aki nem ilyen
szerencsés az még próbálkozhat a garázzsal is.

Egyébként ilyen nyirkos időben még lehet infralámpával is bevonni és
akkor nem lesz foltos, de ez elég trükkös technika, így nem igazán
érdemes foglalkozni vele.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 91 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség