SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 márc. 28. - 15:39

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 76 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő
Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2013 feb. 21. - 11:57 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
!! A végleges verzió (MOD.4.) leírás a 2. oldal. 10. hozzászólástól kezdődik !!

Üdv.: Mindenkinek!

Már többször és más topikokban is emlegettem a MOTOR-MANÓ fedőnevű modellem. Ez a modell úgy született, hogy két egyszerű modellt "összeházasítottam". Az egyik a MANÓ siklómodell volt ( http://users.atw.hu/sry/mano1.htm ) . Ezt sokan és sokféleképpen megépítették már, százas nagyságrendben mérhető az elkészült MANÓ-k száma. Viszont ha már az építők beszerezták a szükséges alapanyagokat, eszközöket, akkor erre építve logikusan lehetne egy következő lépcsőfok, egy motoros modell.

A motoros modell ez esetben gumimotorost jelent, hiszen kezdő, vagy szakköri szinten ez a legkönyebben elérhető, kivitelezhető. Arról már nem is beszélve, hogy a repülőmodellezés iskolájában a gumimotoros modell az aminek a segítségével a legtöbbet lehet tanulni, gyakorlatot szerezni. A gumimotor kialakításánál viszont célszerű lenne továbbra is a könnyen elérhető alapanyagoknál , technológiáknál maradni. Így lett a "házasság" másik alanya a RecyCopter ( http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?t=2181 )gumimotoros , sabadonrepülő helikopter modell. Ennek a rotorszerkezetét fogjuk a repülőgép motorjaként felhasználni.

Ez így teljesen egyszerűnek is tűnt az elején! Fogok egy MANÓ-t , rászerelem a RecyCopter hajtóművét s indulhat a móka!

És , hogy mekkorát tévedtem azt nehéz lenne röviden elmondani :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Igen hosszú tervezési, újratervezési, több prototípus-építési folyamat után jutottam el idáig:

Kép

Ez a MOTOR-MANÓ Mod.1.b , és még ez sem a végleges verzió, mert már rajzilag elkészült a Mod.2. verzió is, ami már remélem tényleg hozza azokat a jellemzőket amit elvárok ettől a masinától.

A továbbiakban a fejlesztési folyamat buktatóit, lépcsőit csak akkor emlegetem, amikor ennek a gép kialakításában jelentősége lesz, de lesznek benne nagy tanulságok igérhetem.

Végül is sikerült egy kicsi, jól , és nem utolsó sorban hosszú ideig repülő modellt kialakítani, ami mini-gumisban nem egy könnyű mutatvány volt. A továbbiakban ezzel a kis masinával és építésével ismerkedhet meg aki szereti az ilyesmit.

folyt. köv....

Üdv.: SRY


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára sry 2013 dec. 14. - 20:24-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 feb. 27. - 20:51 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Lényegében elkészültek a MOTOR-MANÓ Mod.2. verzió tervei. A reptetési tapasztalatok alapján módosítottam az állásszöget, és e miatt módosítani kellett a törzset is, mert a nagyobb (új) állásszög miatt előrébb került a nyomásközéppont. A repülőgép súlypontját e miatt előrébb kellett vinni. Gondolkodtam holt teherben (ballaszt) de végül is úgy döntöttem, hogy 30 mm-el megnyújtom az orrát, és az így előréb kerülő hajtómű megoldja a problémát. Azért kapott egy klasszikus súlykamrát is a modell, ha mégis a finom beállításoknál szükség lenne némi ballasztra. Egy egy 3 mm széles 12 mm átmérújű súlykamra, pár szem aprósörét, vagy kis alátét fér el benne ami bőségesen elég lesz a beállításhoz.

A törzs nyújtása azzal az előnnyel is járt, hogy 10%-al megnőtt a gumikampó távolság, és a hoszabb motor nagyobb repidőt jelent :-) plusz mivel előrébb került a légcsavar is a lehúzatási szöget is lehet csökkenteni némikép.


A szerkezet többi része maradt az előző verzióban alkalmazott. Rajzon így néznek ki a módosítások.

Kép

Az állásszög növelésre azért került sor, mert újra átnéztem a síklap áramlási jellemzőit ( http://users.atw.hu/sry/lappro.htm ) és itt alacsony Re számokon 3,7 fokos szállásszögön adja a legjobb aerodinamikai jósági számot. Ez egy elméleti érték, ha figyelembe vesszük a valós körülmények okozta tényezőváltozásokat, akkor olyan 4 fok körül kapjuk a legjobb értéket.

Miután ezt kiokoskodtam le is teszteltem az elméletet a meglévő MOTOR-MANO példányok egyikén. Igen szépen emelkedő repülés lett a vége, meg egy szög a gép orrába, mert a megnővelt állásszög miatt igencsak orrkönnyű lett. Ezután jött még egy kis számolgatás, és így született meg ez a verzió (azt már le se merem írni, hogy végleges, mert ez már olyan, mint egy görög eposz, lehet soha nem lesz vége :-) )

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 feb. 28. - 14:11 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Kész a rajzkészlet! Hamarosan fel is teszem az oldalamnra, hogy letölrhető legyen, csak még pár nyomtatási kísérlet van hátra.

Kép

Ez a modell háromnézetije. Elég klasszikus gumis vonalai vannak, nyúlánk törzs , szinte törzsközépen lévő szárny stb....

Kép

Az első rajz az alkatrészjelölésekkel ellátott háromnézetivel, összeállíási részletrajzokkal, pár fa alkatrész rajzával. Ezt célszerű sima A/4 papírra nyomtatni és akkor a kis fa alkatrészek oldószeres eljárással ( http://users.atw.hu/sry/mu6.htm ) rámásolhatóak a falemezre.

Kép

A második rajzon a törzs sablonjai láthatóak. Ezt a rajzot már keményebb papírra, műszaki rajzlapra érdemes nyomtatni, hogy a kivágott sablonok jól megvezessék a ceruzát az előrajzoláskor. A törzs két darabban szerepel a rajzon mert egyben nem fér fel az A/4-es lapra. A két darabot a függőleges szaggatott vonal mentén kell összeilleszteni, ragasztani.

Kép

A harmadik és egyben utolsó rajzon a szárny sablonja és további alkatrészek láthatóak. Ezt is érdemes keményebb papírra, műszaki rajzlapra nyomtatni. A rajzon szereplő 18.-as számú alkatrészek (szárnyvédő alátétek) alapanyaga maga a rajzlap, amire nyomtattuk, innen kell kivági őket.

A légcsava toll ( 13. sz. alkatrész) azért ilyen kacifántos alakú, mert a modell elkészülte után az alkalmazott motorgumihoz kell szabni a légcsavartollakat. Így itt egyből 8 különféle méretű tollat rajzoltam meg, hogy megkönnyítsem a légcsavartollak majdani kialakítását. Ennek a menetére majd a leírásban részletesebben is kitérek.

folyt. köv....

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 03. - 11:25 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Akkor kezdjük is el a Motor-MANÓ építési leírás-t.

A leírás összes fotója megtekinthető nagy méretben itt: https://plus.google.com/u/0/photos/1044 ... 769?tab=wX

Az első lépés a rajzok kinyomtatása.
A nyomtatást a korábbiakban már részletezett szempontok szerint végezzük! A "Rajz 3/1"-et normál fénymásoló papírra (80 grammos irodai papír) lehetőleg lézernyomtatóval az oldószeres másolási eljárás miatt (vagy tintasugaras nyomtaóval és utánna fénymásoljuk le). A "Rajz 3/2" és "Rajz 3/3" rajzokat műszaki rajzlapra, vagy dipára nyomtassuk. (1. kep.)

Kép
1. kep.

A "Rajz 3/2" lapon lévő összes elemet vágjuk ki, ezek mint sablonként fognak szolgálni a jövőben (2. kép.). A kivágásokat pontosan a vonalak mellett, nagy gondossággal végezzük, mert ha itt elrontjuk az alkatrészek sablonjainak körvonalát, akkor a későbbi alkatrészek is hibásak, torzultak lesznek.

A "Rajz 3/3" -ról csak a szárny sablonát (6. sz. alkatrész) kell kivágni (3. kép.) egyenlőre.

Kép
2. kép.

Kép
3. kép.

A törzs előrajzoló sablonja két darabban szerepel a rajzonok, mert egyben nem fér fel egy A/4 méretű szabványos lapra. A két féldarabot a szaggatott vonal mentén kell összeilleszteni, és összeragasztani. Ezt úgy végezzük, hogy az egyik féldarabot levágjuk a szaggatott vonalnál. A törzs két fél darabjának alját egy egyenes léchez, vagy vonalzóhoz illesztjük, hogy az alsó vonal teljesen egyenesben fusson.

Az alkatrészek közötti árfedést bekenjük ragasztóval (legalkalmasabb a technokol rapid erre a célra), összeillesszük a két törzsfelet ügyelve az illesztés pontosságára, és, hogy az alsó vonaluk egyvonalban a vonalzón illeszkedjen. Majd megvárjuk míg a ragasztás megszilárdul.

Kép
4. kép.

ezzel el is készültek az alkatrészek előrajzoló papír-sablonjai:

Kép
5. kép.

folyt. köv...


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 04. - 13:50 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Motor-MANÓ építési leírás II. rész:
( a leírásban szereplő összes fotó nagy méretben itt elérhető: https://plus.google.com/u/0/photos/1044 ... 4522494769 )

Miután elkészültek a papír sablonok vegyünk elő egy hegyes grafitceruzát (HB,-s B-s a legmegfelelőbb), valamint a repülőgépmodell fó építőanyagát képező 3 mm vastag Depron anyagot. Ez utóbbit modellező boltokban beszerezhetjük. A depron tábla anyag egyik oldala fényes, a másik matt, sőt ha alaposan megnézzük még a gyártás kori hengerlés okozta szálirány is látható benne. Az alkatrészeken a depron "száliránya" mindíg hosszában fusson, tehát az alkatrész leghosszabb kiterjedésével párhizamosan.

A papír sablonokat súlyokkal rögzítsük rá a depronlemezre, és a széleiket rajzoljuk körül a deruzával. Inkább 2-3 körben finoman húzzuk át, mert a rányomott ceruza nem fogja követni a sablon vonalát. A rögzítő súlyok ne akadályozzák a ceruza mozgását!


Kép
6. kép.

A szárny esetében be kell jelölni a szárnyközepet is, amig fenn van a sablon (7. kép.) majd a sablon eltávolítása után ezt a jelölést meg kell hosszabbítani a szárny belseje felé, hogy a kivágás után is megmaradjon. (8. kép.)

Kép
7. kép.


Kép
8. kép.

Hasonlóképpen járjunk el a vízszintes vezérsík esetében is, csak ott nem a középvonalat, hanem a törzsléc helyét kell feljelölni. (9. kép.)

Kép
9. kép.

Még a felrajzoláskor egy tű segítségével jelöljük be a törzsön és az oldalpaneleken a szárnyrögzítő csap helyét, valamint a súlykamra kivágásának középpontját is. ( a 12. képen ezek is ki vannak emelve, a szárnyjelölésekkel együtt.)

A kivágáshoz éles pengét és fémvonalzót használjunk. Az egyenes vonalakat mindenképpen vonalzó mellett vágjuk ki. A pengét kellő mértékben döntsük meg, hogy ne szaggassa az anyagot. Akinek még nincs gyakorlata a depron sniccerrel való vágásában először hulladék darabokon gyakoroljon kicsit! Az alkatrészeket a hatékony anyagfelhasználás érdekében próbáljuk egy csoportban felrajzolni a nyersanyagtábla egyik szélére, sarkába. Innen is ugyanolyan szép alkatrészeket lehet kivágni, mint a táble kellős közepéről, csak így legalább a megmaradt alapanyag is felhasználható, értékes merad. Ne pazaroljunk!!!

Kép
10. kép.

Az ívelt részeket csak nagyoljuk a pengével, a készremunkálást csiszolással végezzük! A csiszoláshoz 80...100-as minőségű csiszolóvásznat használjunk, és a legjob eredmény akkor érhető el, ha csiszolófát készítünk és ezzel dolgozunk. A csiszolófa egy kis 5...6 cm hosszú és 3...4 cm széles téglatest alakú fadarab, amire kétoldalas ragasztóval felragasztjuk a csuszolóvásznat. Így szép sík felületeket tudunk készíteni.

Kép
11. kép.

elkészültek a depron anyagú alkatrészeink (12. kép.) ezeken most kiemeléssel jelöltem is azokat a plusz jelöléseket amiket a felrajzoláskor fel kell vinni a későbbi építést segítendő.

Kép
12. kép.

folyt. köv....


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 08. - 9:56 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Motor-MANÓ építési leírás III. rész:
( a leírásban szereplő összes fotó nagy méretben itt elérhető: https://plus.google.com/u/0/photos/1044 ... 4522494769 )

A következő lépésben készítsük el a szárnyat. Először 3/3. sz. rajzból vágjuk ki a két "szárnyvédő alátét"-et.

Kép
13. kép.

De mielőtt kivágnánk ezt a két papír alkatrészt a majdani hajtásvonalat egy árral karcoljuk be, hogy a hajtás pontos és éles szélű legyen. Ilyen árt készíthetünk szegből , vagy 3-4 mm átmérőjű acélhuzalból is. Nagyon fontos, hogy az ár ne legyen tű szerűen hegyes, mint a lyukasztó árak, hanem enyhén tompa, kúpos végű legyen. Így a papírban vékony, de határozott karcokat lehet készíteni vele. Egy ilyen ár nagon hasznos szerszámunk lehet, különösen ha többféle papír, illetve depronmunkát végzünk a műhelyben/szakkörben.

A 14. képen látható nagyítva a karcoló ár hegyének megfelelő kialakítása.

Kép
14. kép.

A hajtásvonal bekarcolása után végjuk ki a két papír alkatrészt és hajtsuk meg őket (15. kép.).

Kép
15. kép.

Ragasszuk a helyére a két "szárnyvédő alátét"-et. A ragasztáshoz olyan ragasztóanyagot használjunk, ami nem oldja a hab anyagot. Ehhez a modellhez "zöld" technokol ragasztót használtam, ami kicsit lassan köt, viszont kiváló kötést biztosít az alkatrészek között, könnyű vele dolgozni.
A ragasztás előtt hulladék habanyag darabon végezzünk próbaragasztást, hogy a felhasználni kívánt anyag nem tesz-e kárt az alkatrészekben.

Kép
16. kép.

A "szárnyvédő alátét"-ek azért kellenek, mert a szárnyat gumizással fogjuk felrögzíteni. A vékony anyagú, megfeszített gumiszalag viszont az alátét hiányában belenyomódna a szárnyba károsítva azt.

Miután megkötött a "szárnyvédő alátét"-ek ragasztása vegyünk elő egy puha felületet, valamint egy 30-35 mm átmérőjű hengeres rudat. Ezekkel fogjuk kialakítani a szárny "V" állását, ami a "MANÓ" siklómodellhez ( http://users.atw.hu/sry/mano1.htm ) hasonlóan ívelt forma lesz.

A puha felület lehet egy szivacsdarab (mint esetünkben is), vagy több rétegben hajtogatottszövet (pl. terítő) is. A hengeres rúd esetünkben PVC cső, de ez lehet sodrófa, vagy akár egy dezodoros flakon is.

Kép
17. kép.

Fektessük a szárnyat a puha anyagra és a szárnyra tegyük keresztben a hengerítő szerszámot. Fontos, hogy a henger a szárnyra derékszögben álljon, ne ferdén, mert akkor a szárny is ferde lesz. Enyhény nyomva többször gurítsuk végig a félszárnyon a hengerítő szerszámot. Nem szabad erősen lenyomni, mert akkor megtörik a szárny anyaga (különösen ha nagyon puha és vastag az alátét).

Kép
18. kép.

Addig hajlítsuk a szárnyat ezzel a módszerrel, amíg a 19. képen látható formát fel nem veszi. A szárny két felét külöm-külön kell meghajlítani, arra ügyelve, hogy a végeredmény szimmetrikus legyen.

Kép
19. kép.

A szárny készítésének utolsó fázisa, hogy a "szárnyvédő alátét" papírjára újra felrajzoljuk a szárny középvonalát jelző kis vonalakat, amikre előzőleg ráragasztottuk az alátétet és ezért már nem láthatóak. Ez fontos, mert a modell beállításakor így könnyen a repülőgép hosszanti szimmetriatengelyéhez tudjuk majd állítani a szárnyat.

Kép
20. kép.


folyt. köv....


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 08. - 19:28 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Egy picit megszakítom a leírást egy képpel:

Kép

Az bizony a Motor-MANÓ fenn a fa tetején :D :D :D :D ami sokkal jobb hír, hogy oda is önerejéből jutott fel. A beállító, teszt reptetések során lassan kezd kialakulni a modell reptetési módja, a repülések karakterisztikája.

Megfelelő eljárást alkalmazva igen nagy magasságokba emelkedik fel. Sajnos a siklási jellemzői nem a legjobbak, de ez várható is volt, mivel a modell nagyon könnyű, a légcsavar meg jó nagy, és amikor nem forog, akkor rendesen fékezi a gépet, így az inkább liftel mint siklik.

Lassan végére érnek a beállító, teszt repülések is. Ha lesz időm csinálok erről is kisvideót. Különösen azért, hogy látható legyen a helyes indítás módja is.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 09. - 7:34 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
na és hogy szedted le a fárol?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 09. - 11:42 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Artur írta:
na és hogy szedted le a fárol?


Ez egy pici és könnyű modell, így alkalmazható a klasszikus módszer:

Egy jó hosszú zsinóron egy súly, a legjobb egy közepesen vastag ágdarab, ami olyan 30 cm hosszú. Ezt jól feldobom a fára amilyen közel csak lehet a modellhez, aztán a zsinórral megrángatom. A fa leng a modell meg leesik. Ezt egészen nagy habból készült modellekkel is meg lehet tenni.

Nagyobb épített modelleknél már nem jó módszer, mert teljesen összetörik a modell.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 09. - 12:00 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Motor-MANÓ építési leírás IV. rész:
( a leírásban szereplő összes fotó nagy méretben itt elérhető: https://plus.google.com/u/0/photos/1044 ... 4522494769 )

Kezdjük el a törzs építését. A "géptörzs" alkatrészben készítsük el a súlykamra kivágását. Az előrajzoláskor már megjelöltük a kivágás középpontját. (lást 10. és 12. kép). Ezt felhasználva egy körsablonnal rajzoljuk fel a 12...13 mm átmérőjű kört és a bedobónyílás csatornáját.

A kör alakú részt reszelővel, vagy hengeresre csavart 80-as csiszolóvászonnal alakítsuk ki, majd a kör alakú rész kimunkálása után vágjuk ki a bedobó csatornát is.

Kép
21. kép.

Fektessünk az asztalra egy egyenes lécet, ez legyen kb. 10 mm magas és rögzítsük le súlyokkal. Erre és az építőfára terítsünk folpack fóliát, és illesszük a "géptörzs" alkatrész felső, egyenes részét a lefektetett léchez.

Kép
22. kép.

Az "oldalpanel" alkatrész illeszkedő felületét (a depron matt oldala) kenjük be egyenletesen, vékony rétegben ragasztóval. Illesszük az oldalpanelt a "géptörzs"-re úgy, hogy ennek felső egyenes része is felfeküdjön a lerögzített léchez. Így érhető el, hogy a törzs felső része, az ott lévő alkatrészek egy síkban legyenek, és a szárny majdan erre a síkra felfeküdhessen.

Az "oldalpanel"-t súlyokkal rögzítsük le a helyére. Várjuk ki a ragasztás teljes megkötését, az 24 óra is lehet.

Kép
23. kép.

A ragasztó megkötését követően vegyük le az alkatrészt az építőfáról. A súlykamrába esetleg befolyt ragasztóanyagot távolítsuk el.

Kép
24. kép.

Most tegyük vissza az építőfára a félkész törzset, hasonlóan az eddigiekhez, csak most már a felragasztott oldalpanel oldalával lefelé legyen a törzs, és ismét illesszük a lerögzített léchez. A másik oldalpanelt is ragasztózzuk be, és illesszük a helyére, ezt is a léchez igazítva, majd súlyokkal rögzítsük az elemeket a ragasztó teljes megkötéséig.

Kép
25. kép.

folyt. köv....


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 13. - 10:44 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Motor-MANÓ építési leírás IV. rész:
( a leírásban szereplő összes fotó nagy méretben itt elérhető: https://plus.google.com/u/0/photos/1044 ... 4522494769 )

A törzs építésének kvetkező fázisa a "szárnygumizó csap" elkészítése. Ez a kis alkatrész fogja majd tartani a szárnyrögzítő gumigyűrűt. Alapanyaga 3 mm átmérőjű bambuszpálba ( saslikpálca ). Erre jelöljük fel a rajz szerinti hosszát, és vágjuk le az alkatrészt.

Kép
26. kép.

A maragék bambuszpálca darabot hegyezzük ki (ha saslikpálcát használunk az általában már eleve ki van hegyezve) És a hegyes végével a törzsön a jelölt helyen alakítsuk ki a "szárnygumizó csap" helyét. A pálcát forgatva, enyhén nyomva szurjuk át a törzsön, úgy, hogy az a törzs oldalára derékszögnben álljon. Mivel ugyanazzal az anyaggal készítjük el a furatot, mint amiből a "szárnygumizó csap" készül, az szorosan pontosan illeszkedni foly a lyukba.

Kép
27. kép.

Ezt követően a furat belső részeit, és a furat melletti törzsoldal részeket kenjük be ragasztóval és illesszük a helyére a "szárnygumizó csap"-ot.

Kép
28. kép.

Most vegyük elő a 3x2 mm keresztmetszetű fenyőlécet. Ez lesz a törzsléc. Ez a léc veszi fel a gumimotoro hajlító és csavaró nyomatékát, ezért gondosan válasszuk meg a lécanyagot. A fa rostjai a lécen hosszában fussanak, és lehetőleg jó sűrűek legyenek. A lécben göcsört, repedés vagy más anyaghiba nem lehet!

Kép
29. kép.

Illesszük a lécet a törzs aljára oly módon, hogy a vége pontosan a törzs végéhez illeszkedjen. A törzsorrnál ceruzával jelöljük be a depron rész ívének folytatását.

Kép
30. kép.

Fogjuk a lécet és a jelülésnél vágjuk le, és csiszoljuk a felrajzolt ceruzavonal alakjára.

Kép
31. kép.

Ezzel méretre vágtuk a "törzsléc"-et. A végétől (ami a géptörzs végéhez illeszkedik) mérjünk fel 32,5 mm-t és itt jelöljük meg a törzslécet. Ede fog illeszkedni a majdani hátsó gumitartó kampó.

Kép
32. kép.

A jelölésnél frjuk át a törzslécet. Erre használhatunk 0,8 mm-es fúrót is, de aki nem rendelkezik ilyennel először egy gombostúvel, vagy vékony tűvel szúrja át a lécet a jelölésnél. Az átszúráskor a tűt folyamatosan forgatni kell, hogy a léc nehogy elrepedjen.

Kép
33. kép.

Miután a tűvel "előfúrtuk" a furat helyét fogjunk egy gemkapcsot (eggől az anyagból fog készülni a gumitartó kampó is) hegyezzük ki és a már tűvel elkészített furatba nyomva tágítsuk megfelelő méretűre a lyukat. Ebben az esetben is folyamatosan forgassuk a drórdarabot a léc elrepedésének megelőzésére.

Kép
34. kép.

Ugyanazzal a helyzettel állunk szemben mint a "szárnygumizó csap" esetében, mivel ugyanolyan átmérőjű dróttal készítettük a furatot, mint amiből a hátsó gumitartó fog készülni, így a gumitartó pontosan illeszkedni fog a lyukba.

folyt. köv....


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 13. - 14:10 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Kedves SRY Mester!

Eszelős jópofa a kis gumimotoros, le a kalappal!
Abszolúte OFFTOPIC, de itt tettél utószor bejegyzést, azért kérdezek itt. A Vasárnapi Budapesti Regatták vitorlás versenysorozat "érem" készítéséhez szeretném felhasználni az általad tervezett Vitorlás Kommandó logót. ehhez kérem hozzájárulásodat. (A Csíborok bizony keményen teljesítettek a versenysorozatban, így a te felelősséged is.......)

üdv. jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 13. - 15:25 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
jj írta:
...A Vasárnapi Budapesti Regatták vitorlás versenysorozat "érem" készítéséhez szeretném felhasználni az általad tervezett Vitorlás Kommandó logót. ehhez kérem hozzájárulásodat. (A Csíborok bizony keményen teljesítettek a versenysorozatban, így a te felelősséged is.......)


OK! Ha kell megkeresem az eredeti CAD rajzot is (bár nem lesz könnyű :-) Használd fel nyugodtan! Azt változtatsz meg rajta ami neked jól esik!


jj írta:
Eszelős jópofa a kis gumimotoros, le a kalappal!


Köszi. Örülök ha tetszik. Eddig nem akartam lelőni a poént, de most már ideje lesz. Nem véletlen , hogy a RecyCopter után a "Motor-MANÓ" jött! És ezzel még nem is lesz vége a dolgonak :-) A következő "áldozat" a "KOBOLD" kisgumis lesz. Azt is áttervezte picit, de az igazi pukkanás az az, hogy lesz egy R/C változata is (ez is 80%-ban már kész van rajzkészletileg) !!!! És akkor teljes lesz a "MANÓ"-"Motor-MANÓ"-"KOBOLD"-"R/C KOBOLD" sorozat, magyarán a "HOGYAN LEGYÜNK REPÜLŐMODELLEZŐK a nullától az R/C repülésig :-) :-) Plusz a "mellékhajtások" ..... na de azért nem árulnk ám el mindent idő előtt :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 15. - 18:58 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

A MODELL ADATAI:

Teljes hoss (légcsavarral) : 346,8 mm
Teljes hossz (légcsavar nélkül) : 333 mm
Fesztáv : 292 mm
Magasság (légcsavar nélkül) :95,8 mm

Szárnyfelület: 2,07 dm2
Vízszintes vezérsík felülete. 0,35 dm2
Teljes hordfelület: 2,42 dm2

Sárkányszerkezet tömege motorgumi nélkül: 9,6 gramm
Repképes össztömeg: 11,8 gramm

Felületi terhelés csak szárnyra számolva: 5,7 g/dm2
Felületi terhelés összes hordfelületre számolva: 4,87 g/dm2

Gumi kampótávolság: 272 mm
Gumimotor tömege: 2,2 gramm (6 szál átmérő 1 mm szürke modelező gumi)
Légcsavar átmérő: 192 mm ( 7,58' )
Légcsavar forgásirány: jobbos
Felcsavarási szám: 200-400 fordulat
( normál gumiállás: 200-220 fordulat = 12-13 sec motorjárat 7,58'-os légcsavarral )
( 1,6x-os előnyújtással: 300-320 fordulat = 16-17 sec motorjárat 7,58'-os légcsavarral )
( 2x-es előnyújtással, pihentetett friss gumimotorral: 400-420 fordulat = 24-25 sec motorjárat 7,58'-os légcsavarral )
Motorlehúzatás: 3,5°
Motorelhúzatás: 2°jobbra

folyt. köv...

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 17. - 21:08 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Közben itt az egyik "oldalhajtása" a "motor MANÓ" projektnek :

http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?t=2288

Plusz ahogy ma csináltam a számításokat kiagyaltam egy jobb hatásfokú légcsavart, és hogy ha már liba legyen dagadt, ehhez egy hátrahajló mechanikát. Az egész alig nehezebb az eredeti légcsavarnál, olyan 0,05 gramm lehet az eltérés, vagy még annyi sem :-) Na de ez még a jövő zenéje mert meg is kéne csinálni. A rajzai már kész vannak.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 76 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség