SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 márc. 28. - 22:39

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 76 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 21. - 8:13 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Épüljön tovább a kis masina:

Továbbra is a propulzió kialakításával foglalkozunk. Alégcsavarszerkezet fő alapanyaga a 0,9 mm átmérőjű lágyacél drót. Ez nem más mint a normál méretű gemkapocs anyaga. A motortartó lemezcsapágy(9.) furatait is ehhez igazítottuk az előzőekben.

Fogjuk a gemkapcsokat (2-3 db. elég lesz) és egyengessük ki őket egyenesre. Először laposfogóval hajtogassuk ki őket, majd egyengetőlapon (sík felületű vaslap) gumikalapáccsal kikalapálva végezhetjük el. A fém kalapács nem megfelelő mert eltorzítja a drót keresztmetszetét, és az így nem hengeres lesz, hanem foltokban ellepul, így nem fog forogni a csapágybab. Az egyenes drót-darabokat csiszoljuk meg finom csiszolóvászonnal.

A következő alkatrész a drótból hajtogatott légcsavarszár(12.) lesz. Ez tartja a légcsavar toll(13.)-akat és köti őket a légcsavar tengely(11.)-hez.

Kép

először a két "L" alakot hajtsuk meg derékszögben, lapos-fogóval, elég nagy ráhagyással:

Kép

majd vágjuk méretre az alkatrészt oly módon, hogy lecsípjük egy kis ráhagyással a felesleget, majd reszelóvel beállítjuk a végek pontos hosszát:

Kép

A légcsavar tengely(11.) esetében hasonlóképpen járunk el, először az "L" alakot hajtjuk meg ráhagyással:

Kép

majd az "L" rövidebbik szárának hosszát munkáljuk le a megfelelő méretre csípéssel, reszeléssel:

Kép

A légcsavar tengely(11.)-t nem munkáljuk készre, annak befejezése egy későbbi munkafázisban történik, a modell összeszerelésekor.

A b]légcsavarszár[/b](12.)-at és a légcsavar tengely(11.)-t össze kell forrasztani egy egységgé (megfelelő felszerelés hiányában lehet ragasztani is, a fentebb ismertetett cérnabandázs és pillanatragasztó kombinációjával)

A forrasztáshoz tisztítsuk meg az alkatrészeket (csiszolással), valamint szökségünk lesz egy vékony réz szálra, amit elektromos vezetékből nyerhetünk ki.

Kép

Az alkatrészeket illesszük össze és a réz szállal bandázsoljuk be az illesztést:

Kép

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 21. - 8:23 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Az összebandázsolt légcsavarszár(12.)-at és légcsavar tengely(11.)-t rögzítsük a 4/2. sz. rajzra a légcsavarszár(12.) ábrájára. Ellenőrizzük, hogy a légcsavar tengely(11.) középen van-e, ha szükséges állítsuk be a helyes pozíciót. A bandázsolás ellenére az alkatrészek óveatosan még elcsúsztathatóak egymáson.

Rögzítsük le a légcsavarszár(12.)-at modellező tűkkel (gombostű, rajzszeg is megteszi) és a rajz síkjára állítsuk merőleges helyzetbe a légcsavar tengely(11.)-t. Ezt talpas derékszöggel, vagy derékszögű vonalzóval ellenőrizhetjük.

Kép

A forrasztandó részeket (bandázsolás) kenjük be forrasztóvízzel (forrasztókrémmel)

Kép

majd kevés ón felhasználásával, kellően előmelegített pákával, futtassuk be forraszanyaggal a bandázsolást:

Kép

ha mindent jól csináltunk, a felesleges réz-szál levágása, a kötés megtisztítása után egy ilyen szép forrasztást kapunk:

Kép

Látható, hogy nagyon kevés forraszanag van a kötésen de az szépen beszívódott a résekbe, a bandázsolás szálai közé. Ez így egy igen erős és tartós kötés.

folyt. köv....

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 21. - 12:24 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Az eddig elkészült alkatrészekkel végezzünk el egy "próbaszerelést". Ennek célja, hogy kipróbáljuk a meghajtás elemet, könnyen fut-e a motortengely, nem feszül, szorul-e valami.

Vegyük elő a törzs- és motorléc(4.)-et a rászerelt motortartó lemezcsapágy(9.)-al, motorcsapágy(10.)-ként funkcionáló gyöngyöt, és az összeforrasztott légcsavarszár(12.), légcsavar tengely(11.)-t

A motorcsapágy(10.) lehet műanyag, vagy üveg gyöngy. Az üveg tartósabb és kisebb is az ellenállása, de megfelelő kenés mellett a műanyag gyöngy is teljesen megfelelő. Én most műanyag gyöngyöt használok.

Kép

Fűzzük össze az alkatrészeket az alábbi kép szerint:

Kép

Pörgessük meg a légcsavar tengely(11.)-t, és ha a pördítést követően még néhány másodpercig szépen , szinte hang nélkül forog, akkor eddig jó munkát végeztünk.

Ha szorul, nyekereg, a tengely akkor a furatok utánmunkálásával javíthatunk a helyzeten. Ha éppenséggel "kalimpál" , lötyög a tengely forgás közben , akkor sokat nem lehet tenni a javítás érdekében, esetleg be lehet forrasztani a csapály lyukakat a motortartó lemezcsapágy(9.)-on és újrafúrni ezeket. De az igazi megoldás, az új, megfelelő motortartó lemezcsapágy(9.) elkészítése és felszerelése.

Üdv.: SRY

Folyt. Köv...


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 21. - 14:23 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Folytassuk az építést.

A légcsavarszár(12.), légcsavar tengely(11.) egységet illesszük egy csiszolófára ragasztott csiszolóvászinra, és óvatos mozdulatokkal lapoljuk le a hengeres légcsavarszár(12.) felső részét.

Kép

A megmunkálás után így néz ki az alkatrész. Arra vigyázzunk, hogy a rögzítő réz-bandázst ne csiszoljuk el :!: :!:

Kép

A következő elkészítendő alkatrészünk a légcsavar toll(13.) lesz. Ennek anyaga 0,3 mm vastagságú PET műanyag. Ez olyan üdítőitalos flakonból nyerhető, aminek az oldalán egy legalább 90 mm hosszú hengeres, mintázat, bordázat nélküli rész található. Ilyen az APENTA ásványvizes üdítőitalok flakonja.

Kép

A falkon oldalán húznunk kell egy függöleges egyenest, ami párhuzamos a flakon szimmetria tengelyével. Ezt ki is lehet szerkeszteni, vagy prizmával meghatározni, de a legegyszerűbb, ha megkeressük a flakon gyártásakor a gyártószerszám által hagyott osztóvonalat:

Kép

Az osztóvonal segítségével húzzuk meg a függőleges alapvonalat (az osztóvonalra rajzoljuk fel alkoholos filccel). Az alapvonal felső és alsó részén jelöljük be a hengeres rész határait is.

Kép

Vegyük elő a 4/4-es rajzot, és abból vágjuk ki a légcsavartoll előrajzoló sablon-t.

Kép

Kép

A sablont papír ragasztószalaggal rögzítsük fel a flakonra. A felrakáskor ügyelni kell, hogy a sablonon jelzett alapvonal egybe essen a flakonra előzőleg felrajzol alapvonallal, illetve a sablon a hengeres rész felső végéhez illeszkedjen. A sablon segítségével rajzoljuk fel a felső kereszt irányú vonalat, valamint a szerkesztési jelzéseket felső jelsor

Kép

Ugyanezt ismételjük meg a hengeres rész alján is, alsó jelsor

Kép

A légycsavartoll előrajzoló sablon eltávolítása után vonalzó segítségével rajzoljuk fel, kössük össze a jelsorok jelzéseit:

Kép

...
..
.

folyt. köv....


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 21. - 21:15 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Folytassuk:

A flakonra felrajzolt légcsavar toll(13.) nyers formákat ollóval vágjuk ki.

Kép

Ahol a légcsavarszár(12.) illeszkedni fog csiszoljuk meg és ha kell mossuk le (az üdítő italtól cikorlerakódások lehetnek rajta), zsírtalanítsuk is a felületet. A légcsavarszár(12.)-at a légcsavar toll(13.)-ak homorú oldalára dogjuk felragasztani!!

Kép

Vegyük elő ismételten a 4/2 számú rajzot, a légcsavarszár(12.) rajzrészletet most összeállítási sablonként fogjuk használni. Először rögzítsük a rajzlapra a légcsavar toll(13.)-akat. Domború oldalukkal a lapra fektetve a légcsavar toll(13.)-ak belépőélét ragasszuk a laphoz papír ragasztószalaggal. A felragasztásnál ügyeljünk rá, hogy a légcsavar toll(13.)-ak illeszkedjenek a segédvonalakhoz. A fotón sárga nyíl mutatja ezeket.

Kép

Tegyük rá a légcsavarszár(12.), légcsavar tengely(11.) egységet a légcsavar toll(13.)-akra úgy, hogy a légcsavarszár(12.) illeszkedjen a rajzi ábrázolásához, majd letűzött fapálcikákkal szorítsuk le stabilan a légcsavarszár(12.)-at:

Kép

Ezzel össze is állítottuk a komlpett légcsavart. Már csak ragasztani kell. Ehhez pillanatragasztót használjunk, egy-egy csepp ragasztóval folyassuk körbe a b]légcsavarszár[/b](12.) légcsavar toll(13.)-ra felfekvő, illeszkedő részeit. Először soknak tűnhet a ragasztó mennyisége, de ez nem baj, mert most a tejes kötésig nyugalomban hagyjuk az alkatrészeket. Ez 10-12 órát jelent.

Természetesen már ragasztó is használhat, elsősorban kétkomponensű műgyanta alapú ragasztók, ezek adnak kellő kötési szilárdságot.

Kép

Így most 10-12 órára hagyjuk is pihenni az alkatrészeket, holnap folytatódhat a munka.

Folyt. köv.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 22. - 10:00 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Szépen megkötött a ragasztás az eltelt idő alatt, így lehet folytatni a munkát.

A légcsavarszár(12.) és a légcsavar toll(13.) kapcsolata még nem kellően terhelhető ebben a formában, így azt meg kell erősíteni. Az üzemszerű körülmények között nagy fordulatszámmal forgó légcsavar könnyen ütközhet különféle tárgyakkal, és ekkor a légcsavar tövénél nagyon nagy nyomatékok keletkeznek. Az egyszerű ragasztás ilyenkor könnyen eltörhet, a légcsavar széteshet. Ezért a légcsavarszár(12.), légcsavar toll(13.) kapcsolatot további ragasztásokkal megerősítjük.

Erre Cellux-ot fogunk használni. Többféle ragasztószalagot kipróbáltam, de végül a teljesen egyszerű Cellux vált be. Első lépés-ként vágjunk le egy 5 mm körüli szélességű ragasztószalag csíkot és a fotón látható módon ragasszuk le a légcsavarszár(12.)-at. (a fényképfelvételen a jobb láthatóság végett piros kerettel kiemeltem a ragasztószalag elhelyezkedését)

Kép

A pici és ragadós Cellux-darabot elég nehéz megfogni, kezelni, ezért célszerű azt egy kis fapálcikára ragasztani (már a levágáskor először a pálcikára ragasszuk a lehúzott ragasztószalag darabot, és azon vágjuk méretre éles ollóval). A pálcikával könnyen a helyére illeszthető lesz a ragasztószalag darab.

Kép

Miután felragasztottuk a Cellux darabot (nem baj ha még lelóg kissé az alkatrészekről) cseppentsünk rá pillanatragasztót, és papírzsebkendővel, törlőpapírral kenjük be ragasztóval a ragasztószalagot és környékét. A pillanatragasztót szite teljesen töröljük le, itassuk fel. A pillanatragasztó megkötése után (1-2 perc) jöhet a következő Cellux-darab. Ez már 8-10 mm széles legyen, és úgy ragasszuk fel, hogy az előző Cellux-darabnál mindenhol túlnyúljon. (a képen kék kerettel jelölve a helyes pozíció

Kép

Ezt újabb pillanatragasztós átkenés és száradás követi. Most vágjuk le a két eddig felragasztott Cellux-darab légcsavar toll(13.)-ról lelógó részeit, és végül ragasszuk fel a harmadik réteg cellux-ot is. Ez már egy 20 mm körüli széles darab legyen, és az összes eddig felragasztott darabokon nyúljon túl!! A fényképfelvételen zölddel jelölve

Kép

A harmadik Cellux-darab légcsavar toll(13.) belépőélen túlnyúló részét hajtsuk vissza a légcsavar toll(13.) másik, domború oldalára, a légcsavar tengely(11.) felé eső felesleges kinyúló részt pedig vágjuk le. Ezt az utolsó ragasztást is kenjük át pillanatragasztóval, és töröljük le. Az így elkészült légcsavar meglepően erős. A drasztikus erőhatások következtében általában a légcsavarszár(12.) hajlik el és nem a légcsavar toll(13.) törik le. A légcsavarszár(12.) viszont könnyen javíható, mert a lágyacél szál vissza-egyengethető akár kézzel is.

folyt. köv.....

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 22. - 20:24 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Egy kicsit berheljük még a légcsavart:

A PET palack anyagból eddig csak a légcsavar toll(13.)-ak nyersdarabjai készültek el. Ezt még alakítani kell. A légcsavar toll(13.)-ak pontos méretét a beállítás során fogjuk megkapni, és ez elsősorban a felhasznált motorgumi(16.) minőségétől és mennyiségétől, valamint a választott üzemeltetési módtól (normál felhúzás, vagy előfeszítéses felhúzás) függ. A beszerezhető gumik minősége is nagyon változó, így előre nem lehet megmondani, hogy milyennek is kéne pontosan lennie a légcsavar toll(13.)-ak méreteinek.

A légcsavar toll(13.)-ak készre munkálása során a !/2 számú rajzból vágjuk ki a légcsavar toll méretsort ábrázoló részt és fogassuk fel csipeszekkel a légcsavar toll(13.)-ra.

Kép

Kiindulásul válasszuk a 6., 7., vagy 8. méretet. Én közepes erősségű, jó minőségű, de relatív kis mennyiségű motorgumi(16.)-t használok a géphez, előfeszítéses felhúzással, így a 6. méretet választottam.

Nyomatékosabb gumi esetén nagyobb, gyengébb gumi esetén kisebb méretet célszerű választani. Viszonylag kemény, nagyobb mennyiségű gumit tartalmazó guminyaláb esetén, ha nem alkalmazunk előfeszítést a felhúzásnál a 8. méret is választható.

A kiválasztott méret vonalait alkoholos filccel rajzoljuk fel a légcsavar toll(13.)-ra.

Kép

Célszerű kicsit "túlméretezni" a légcsavar toll(13.)-at, mert később a beállítás során még választhatunk eggyel kisebb méretet is ha szükséges, és az itt ismertetett módon átszabhatjuk a légcsavart a megfelelő, beállításkor adódó méretre.

A rajzoló sablont távolítsuk el.

Kép

és ollóval vágjuk méretre a légcsavar toll(13.)-at

Kép

Egy kis denaturált szeszbe mártott törlőkendővel letörölhetőek a légcsaveron lévő szerkesztési és előrejzolási vonalak, de ha ezek rajta maradnak sincs nagy gond.

Fűzzük fel a légcsavart motortartó lemezcsapágy(9.)ra és a motorcsapágy(10.)-ra. Most megforgatva észre lehet venni, hogy alif "fúj" valamennyit a légcsavar, és ha nincs légcsavarszél, akkor vonóerő sincs! Ez azért van mert még 0° a légcsavar toll(13.)-ak beállítási szöge, és a kis állásszög miatt alig keletkezik rajtuk felhajtó erő. Az állásszöget meg fogjuk növelni, de ez már a kész modell beállítási fázisában fog történni.

Kép

Ezzel el is készült a jól csapágyazott, könnyen forgó, strapabíró légcsavarunk. A motorgumi(16.) első tartókampóját még nem alakítottuk ki a légcsavar tengely(11.)-en, ez a munkafázis a végső összeszereléskor kerül végrehajtásra.

folyt. köv.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 23. - 10:43 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

A motorgumi(16.) első részét már van hova illesztenünk, de a gumimotor csak akkor működik ha van egy hátsó gumikampó(14.) is amire feltéve nem képes a motorgumi(16.) elfordulni ezért kénytelen felcsavarodni, és ezzel energiát tárolni, amit a repülés során némi veszteséggel kinyerhetünk belőle.

A gumimotoros modellek hajtóművel így gyakorlatilag egy komplex energiatároló és átalakító berendezés, ami magában foglalja az "üzemanyagtartályt" a "motort" és a motor nyomatékát vonóerővé átalakító légcsavart is, egy szerkezeti egységben. Mindezt igen egyszerű és könnyű kivitelben, nem véletlenül volt a gumimotoros repülőmodell az első repképes repülőmodell a történelemben. Ilyen kompakt, könnyű és elfogadható teljesítményű hajtóművet más megoldásokkal sokáig nem sikerült összehoznia a modellezőknek.

Az első motorral repülő szerkezet a történelemben Alphonse Pénaud (1850-1880) PLANOPHORE nevű gumimotoros repülőmodellje volt 1871-ben !! Ekkor még az emberes repülés, különösen a motoros repülés még csak álom volt, amit csak 32 év múlva 1903-ban sikerült megvalósítani.

Ha alaposan megnézzük Pénaud modelljét kiderül, hogy 1871 óta eltelt 142 év alatt az alap gumimotoros meghajtás nem sokat változott, lényegében ha ma élne Alphonse Pénaud és ránézne a MOTOR-MANÓ meghajtórendszerére semmi olyat nem láthatna rajta amit ne ismerne. :-) :-) :-)

Kép

Készítsük tehát el a hátsó gumikampó(14.)-t. Ehhez fogjuk a törzs- és motorléc(4.)-et és a végétől mérjünk fel 40,5 mm-t, majd jelöljük meg a léc középvonalát is a léc alsó oldalán.

Kép

Az így kapott jelölésnél óvatosan nyomva, forgatva szúrjunk át egy gonbostűt a lécen. Fontos, hogy a gonbostű a léc oldalára merőlegesen legyen beszúrva.

Kép

Hegyezzünk ki egy darab 0,9 mm átmérőjű lágyacél drótot (kihajtogatott gemkapocs) és azzal bővítsük fel a gombostűvel készített lyukat a megfelelő méretűre. Természetesen akinek van rá lehetősége és felszerelése, az 0,9 mm átmérőjű fúróval egy lépésben a lécet átfúlyva is elkészítheti ezt a furatot.

Itt azért mutatok be ilyen alternatív technológiákat, hogy a modellező pályájuk elején lévő, kezdő Kollégák, akik még nem rendelkeznek jól felszerelt műhellyel, is meg tudják építeni a modellt, illetve megismerjék azokat a módszereket, amikkel hiányos eszközparkkal is eredményt tudnak elérni.

Kép

Fogjuk a 0,9 mm átmérőjű lágyacél szárat és hajtogassuk meg belőle a hátsó gumikampó(14.)-t. először a kampó félkör alakú részét hajtsuk meg hengeres fogóval, vagy ha ez nem áll rendelkezésre, akkor egy szegre hajtva a drótot.

Kép

Ezt követően lapos fogóval hajtsuk meg a felfelé álló szárat...

Kép

.... és az alsó részen vágjuk le a felsleges túlnyúlást.

Kép

A hátsó gumikampó(14.)-t fűzzük ás a törzs- és motorléc(4.)-en

Kép

folyt. köv....

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 23. - 20:36 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Egy kis kitérő következik!

Ma elkészült az új MOTOR-MANÓ MOD.4. mintadarab. A leírás természetesen lemaradásban van, mert a képek preparálása, a szöveg írása legalább annyi munka mint a modellt magát megépíteni :roll: :roll: :roll:

Így néz ki őkelme:

Kép

A repképes össztömeg 13,1 gramm lett amiben benne van a 2,2 gramm motorgumi is.

A munka természetesen nem állt ezzel meg, hiszen hátra van a beállítás, berepülés folyamata is, ami különösen fontos, mivel az eddigi verziók általában itt véreztek el. A berepülés beállítás folyamata és módszerei is legalább olyan pontosan és részletesen lesznek ismertetve, mint az építés!

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 23. - 21:40 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Akkor folytassuk is az építés ismertetését:

Ott tartottunk, hogy a hátsó gumikampó(14.)-t átfűztük a törzs- és motorléc[b](4.)-en.

A 4/2 rajzon a bal oldalon egy keretben látható a [b]támaszfa
(8.) rajza oldószeres másoláshoz. Vágjuk ki az alkatrész rajzát és másoljuk fel egy 3 mm vastag balsa lapra.

A rajzmásolás módszere itt olvasható: http://users.atw.hu/sry/mu6.htm

Ha nem áll rendelkezésre 3 mm vastag balsa lap bármilyen fa alapanyag, felhasználható!!

Kép

Vágjuk ki a támaszfa(8.)-t és tegyük a hátsó gumikampó(14.) és a törzs- és motorléc[b](4.) közé. Ügyeljünk a szálirányra!! A [b]hátsó gumikampó(14.)-t toljuk be annyira a törzs- és motorléc[b](4.)-be, hogy a [b]támaszfa(8.) beszoruljon a helyére a két alkatrész közé. Ekkor a hátsó gumikampó(14.) felfelé kiálló részén jelüljük be a törzs tetejének vonalát.

Kép

Vegyük ki a támaszfa(8.)-t a helyéről és a hátsó gumikampó(14.)-t toljuk be ütközésig a törzs- és motorléc(4.)-be, majd a jelölésnél hajtsuk vissza derékszögben a hátsó gumikampó(14.) kinyúló, hosszú szárát.

Kép

A visszahajtott hosszú részt vágjuk méretre

Kép

Nyomjuk át a hátsó gumikampó(14.)-t a törzs- és motorléc(4.) másik oldalára, ütközésig. Majd tegyük vissza a helyére a támaszfa(8.)-t.

Kép

Az alkatrészeket bandázsoljuk át varrócérnával, és a cérnabandázst itassuk át pillanatragasztóval. A ragasztó megkötésével el is készült a teljesgumimotor szerkezet.

Kép

Eddigi munkánkkal végül is elkészítettünk egy önmagában működőképes gumimotoros meghajtórendszert. Erre az "alapra" bármilyen modellt építhetnénk, és ha van kedvetek kísérletezzetek vele. Lehet rá építeni rogalló szárnyat (motoros sárkány) vagy ívelt szelvényű keretszárnyat mint a zárttéri modelleké, vagy bármi mást is, a fantáziánk szab csak határt a lehetőségeknek.

A továbbiakban ebben a leírásban a MOTOR-MANÓ modell sárkányszerkezetét fogjuk elkészíteni és összeépíteni ezzel a gumimotoros mehajtószerkezettel.

folyt. köv.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 29. - 23:30 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv.Mindenkinek!

Újabb folytatás a témában:

Vegyük elő a 4/3 és 4/4 számú rajzokat. Ezeket célszerú műszaki rajzlapra, dipára, névjegykártya kartonra, vagy más hasonló vastagabb papírra nyomtatni, mivel ezekből a rajzokból vágjuk ki az előrajzoló sablonokat.

A 4/3 rajzból a szárny sablonja készül:

Kép

Az egyenes vonalakat fém-vonalzó mellett vágjuk ki az ívelt-onalakat pedig ollóval.

Kép

A figyelmes szemlélő láthatja, hogy a szárnysablon alsó részén a nyontatott vonal és a vágás vonala nem fut egymáson. Ez azért van, mert a rajz kis mértékben torzulhat. A jelenséget a vastag papír okozza, Mert nem fekszik fel nyomtatáskor teljes mértékben a nyomtatógép alkatrészeire. Ezért is kell az egyenes vonalakat fémvonalzó mellett sniccerrel vágni, mert így "kijavítjuk" a nyomtatás hiányosságait is.

A többi sablonunk a 4/4 rajzon található:

Kép

A géptörzs sablont két félből kell összeállítani, mivel egyben nem fért volna ez az A/4 méretű rajzon.

Kép

Az összeállításhoz az egyik fél-sablonról levágjuk a túlnyúlást az illesztővonalnál.

Kép

Az építőfára terítsünk folpack fóliát és arra rögzítsünk rá egy fémvonalzót (mellé tűzött gombostűkkel)

Kép

A másik fél-sablonon maradt túlnyúlást ragasztózzuk be (A TESCHNOKOL RAPID a legjobb erre a feladatra) és illesszük a fél sablont alsó vonalával szorosan a fémvonalzóhoz. Tegyük rá a másik fél-sablont, úgy, hogy az illesztővonalnál találkozzanak. Súlyokkal rögzítsük le a teljes száradásig.

Az oldalpanel sablonokon a szárnygumizó csap majdani helyét szúróárral (kihegyezett szeg) jelöljük be.

Kép

Ezzel el is készült a sablonkészletünk:

Kép

A következő lépésben megkezdjük a sárkányszerkezet alkatrészeinek kialakítását.

foyt. köv.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: .
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 30. - 6:58 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szorgalmasan dolgozol tisztelt SRY, öröm látni :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Re: .
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 30. - 10:21 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Artur írta:
Szorgalmasan dolgozol tisztelt SRY, öröm látni :)


Nagyon köszönöm!

Remélem mihamarabb végére érek ennek a leírásnak, mert itt toporognak "sorban állva" a többiek is :-) Azt sajnálom, hogy nincs elég időm erre, mert bemutatható modell az lenne bőséggel. Gumimotoros hajó, lapátkerkes hajó, gumis-, vitorlázó-, CO2 motoros repülőmodellek, csapkodószárnyú gép, gázballon meg a mégé sok-sok érdekes és szakköri szinten gyerekek, fiatalok által építhető modell. Na de majd idővel ezek is meglesznek.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 dec. 02. - 21:52 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

A sablonok elkészülte után vegyük elő a 3 mm vastagságú depron táblát és kezdjük meg a sárkányszerkezet alkatrészeinek elkészítését. Fektessük a bal oldalpanel(3.) alkatrész sablonját a depron táblára és kis súlyokkal rögzítsük le. Rá is lehet gonbostűvel, modellező tűvel tűzni a depronra, de ez csúnya lyukakat hagy hátra, és nem lesz szép a modellünk. A depson tábla egyik oldala fényesebb, mint a másik, az előrajzolást a fényesebb oldalon végezzük!

A lerögzített sablon tű hegyesre hegyezett HB-s ceruzával rajzoljuk körbe.

Kép

Azért fontos, hogy a ceruza tű hegyes legyen, mert így vékony jól kivehető vonalat hagy, ami mellett pontosan meg lehet munkálni majd az alkatrészeket. A HB-s ceruza még nyomot hagy a depronon nem csak karcolja mint a HH-s és a vonalak nem kenődek el, mint a B-s 2B-s ceruzák használata esetén.

A sablonról jelöljük át a szárnygumizó csap(19.) furatának középpontját is. egyszerűen szúrjuk itt be a cerurát a depron felületébe a sablonon lévő lyukon keresztül.

Kép

Az alkatrész előrajzolása után távolítsuk el a sablont:

Kép

A következő a géptörzs(1.) sablonja lesz. Itt ne felejtsük el berajzolni a súlykamra helyét az orr részen,

Kép

valamint a géptörzs(1.)-re illeszkedő oldalpanelek illeszkedési helyét:

Kép

A sablon eltávolítása után az oldalpanelek illeszkedési helyét jelző kis vonalat meg kell hosszabbítani a géptörzs(1.) flületének irányába is, mert a megmunkálás során a külső jelölés el fog "veszni", mivel a felesleges anyaggal együtt le fogjuk vágni az alkatrészről.

Kép

Adepron elég érzékeny anyag, kell egy kis gyakorlat a megmunkálásához. Hajlamos meggyűrődni, kiszakadozni. Ezért már az előrajzolásnál is tartsuk a ceruzás 40-45° körüli szögben és mindíg húzzuk a cezuzát (szerszámot) soha ne toljuk. Ne fejtsünk ki nagy megmunkálási erőt, inkább könnyedd mozdulatokkal többször húzzuk végig a ceruzát a sablon mellett, minthogy erősen a depronra nyomva eröltessük. Így szép, tiszta munkát lehet végezni és az alapanyag sem fog rongálódni.

Kép

folyt. köv..


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 dec. 02. - 22:07 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Haladjunk tovább az alkatrész előrajzolásban. A következő elem a vízszintes vezérsík(5.) lesz. Az eljárás az eddig ismertetettel azonos lesz, csak itt a vezérsík középső részén a törzs- és motorléc(4.)-vez illeszkedő részt kell feljelölni a sablonról, majd átjelölni az alkatrész felületének belső részeire a sablon eltávolítása után.

Kép

Kép

Mindezt megismételjük a szárny(6.)-al is, és itt a szárnyvédő alátét(18.)-ek illeszkedési pontjait, valamint a szárny középvonalát jelöljük fel.

Kép

Ezzel el is készültünk az alkatrészek előrajzolásával. Az előrajzolás megkezdése előtt célszerű felrakni az összes sablont a depron lemezre és úgy elrendezni őket, hogy az alkatrészek kivágásánál lehetőleg kevés hulladék keletkezzen. Takarékoskodjunk a drága alapanyaggal. Jobb modellt építeni az alapanyagokból, mint hulladékot faragni belőle, aztán kidobni a szemétbe.

Az összes alkatrész egy kb 360x190 mm-es felületen kényelmesen elfér. Arra azért vigyátni kell, hogy az alkatrészek ne érjenek össze mert ez a megmunkálás során komoly gondot, pontatlansgokat fog okozni, 3-5 mm távolság azért mindenhol legyen az alkatrészek között !!

Kép

A kész előrajzolt alkatrészeken mégegyszer ellenőrizzük, hogy a megfelelő jelőléseket is felvittük-e, mert az alkatrészek kivágását követően ezeket már elég nehéz pontosan pótolni!! Az alábbi fényképen pirossal megjelöltem a szükséges jelüléseket, amiknek meg kell lenniük az alkatrészeken.

Kép

Folyt. Köv......

Üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 76 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség