SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
"TESO" szabadonrepülő vitorlázó modell. http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=35&t=2329 |
Oldal: 2 / 2 |
Szerző: | mamut [ 2013 júl. 14. - 15:31 ] |
Hozzászólás témája: | |
sry írta: Összesen 6 db. szárnybordára (3.) lesz szükségünk. Itt nem kellett volna tükrözni, és 3 balra zöld és 3 jobbra zöld bordát vágni? |
Szerző: | sry [ 2013 júl. 14. - 21:03 ] |
Hozzászólás témája: | |
mamut írta: sry írta: Összesen 6 db. szárnybordára (3.) lesz szükségünk. Itt nem kellett volna tükrözni, és 3 balra zöld és 3 jobbra zöld bordát vágni? Éppen így is lehet ha valaki maximalista, de a gépet összerakva alig látszik valami a bordákból, így nem rontja az esztétikát, hogy egyik oldalról nézve zöldek a bordák, a másikról meg fehérek. Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2013 júl. 23. - 10:12 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Újabb fejezet a TESO építésben. Most egy kis kitérőt teszünk, a farokrész aerodinamikai felületeinek elkészítése irányában. Először a sablonok segítségével rajzoljuk fel a vízszintes- (7. sz. alkatrész) és függőleges-vezérsíkokat (8. sz. alkatrész). Mindkét alkatrészen van egy-egy hajtásvonal, így ezeket is az eddig megismert módon kell felrajzolni (meghúzzuk a majdani hajtásvonalat jelző ceruzavonalat és erre illesztjük a sablont). Különösen ügyeljünk az alkatrészenken a hullámkarton hullámirányára! Az alkatrészek kialakításánál először a vízszintes vezérsíkban (7.) lévő illesztő hornyot vágjuk ki fémvonalzó mellett sniccerrel. Így elkerülhető, hogy a vékont nút (1,5 mm) párhuzamos vágásai elmozduljanak, az anyag esetleg beszakadjon. Ezt követően kialakítható a teljes vízszintes vezérsík (7.) , amit a hajtásvonal bekarcolácával munkálunk készre. A hajtásvonalat a képen sárga nyíl jelöli. Jelen esetben a hajtásvonal zsanérként funkcionál, ami a vízszintes vezérsíkot (7.) köti össze a magassági kormánnyal (7a. sz. alkatrész). Ha a modell nem szabadonrepülő, hanem R/C kialakítású lesz, akkor a zsanér síma oldalát (a karton színes oldala) le kell ragasztani egy cellux csíkkal, hogy a használat során fáradásos szakadás ne alakuljon ki. A függőleges vezérsík (8.) és oldalkormány (8a. sz. alkatrész) esetében ugyanígy járjunk el: A farokrész összeállításához terítsünk az építőfára folpack fóliát és súlyokkal rögzítsük le a vízszintes vezérsíkot (7.) . A vízszintes vezérsíkon (7.) az illeszkedő nútot ragasztózzuk be jó alaposan és állítsuk bele a függőleges vezérsíkot (8.). A két alkatrész derékszögűségét, derékszögő vonalzóval, vagy talpas derékszöggel ellenőrizzük, és a teljes kötésig támasztófával rögzítsük a függőlges vezérsíkot (8.). A támasztófa egy egyszerű hurkapálca, vagy bambusz pálca aminek a végébe egy gombostűt szúrúnk. A tűt belekasztjuk a függőleges vezérsíkba (nem kell beleszúrni !!!) , a fényképfelvételen sárga nyíllal jelölve, a pálca másik végére pedig rögzítő súlyt teszünk. Így a pálca stabilan tartja az alkatrészt, de könnyen mozgatható is, így a két alkatrész derékszögűsége pontosan beállítható. Várjuk ki a ragasztó teljes megkötését !(12-24 óra !!!) Addig ne mozdítsuk meg az alkatrészeket. Folyt. köv..... |
Szerző: | sry [ 2013 júl. 31. - 21:04 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! A nyári szünetre való tekintettel kicsit csúszik a folytatás, de azért nem állt meg a modell tesztelése, fejlesztése!! először is az építési, reptetési tapasztalatok alapján módosítottam a törzs részen, és az összeszerelés bizonyos részein. Ennek örömére épült egy 90%-os készültségi fokú törzs amit nem fejeztem be, mert ezen is találtam hibát, amit a terveken kijavítottam és a végleges tözs e szerint fog megépülni. Viszont ha már van egy majdnem "jó" törzsem kár lett volna veszni hagyni. Így ez a részlegesen elkészült törzs lett a "TESO" R/C verziójának fejlesztési demonstrátora. Ebből nem lesz R/C "TESO", viszont ki lehet rajta próbálni minden ötletet megoldást ami a majdani R/C változaton lesz. Itt látható a rontott törzs (balra), meg a "TESO" első, még rövid orral készült példánya is, amiről jelen esetben csak a szárny kellett, hogy ellenőrizni tudjam a kormánymozgatás működőképességét. A szervo beépítés módjának a félig zártat választottam, magyarán a törzs fala lesz a szervotartó lemez is egyben. Itt most minden mozgató zsinórt egy szervora kötöttem, természetesen a működő változaton két szervo lesz a törzs két oldalában beszerelve. A szervok a normál 5-9 grammos olcsó kínai termékek lesznek. A farokrészre gyorsan barkácsoltam egy vízszintes vezérsík, függőleges vezérsík utánzatot, végül is csak a mozgathatófelületek imitálása volt a cél. A kormánymozgató karok egyszerű bambuszpálcák, amikre csomózással és ragasztással kerülnek fel a mozgató zsinórok. A zsinórok fonott horgász-zsinórból készülnek, ezek igen erősek és nem nyúlnak, ami igen fontos. A magassági kormány zsinórjai közvetlenül rávezethetőek a szervokarokra, az oldalkormány zsinórjait viszont el kellett látni egy vezetőgyűrűvel, mert egyébként a törzshöz, függőleges-vezérsíkhoz és a farokléchez is hozzáérne, odefeszülne. Némi kísérletezgetés után ez a gombostűből hajlított, 45 fokos szárú vezetőgyűrű lett a jó megoldás: A zsinórok állandó feszesen tartása egy kis gumiszalaggal lett megoldva, oly módon, hogy a gumiszalag elszakadása esetén sem szűnik meg a kormányozhatóság teljesen. Tehát a gépet le lehet hozni, nem fog lezuhanni. Az R/C-sítés során még ki kell alakítani egy magas-start kampót a gép alján, a súlykamrát átalakítani akkumulátor rekesszé és a gumistartos indítás miatt a szárnyközepet meg kell erősíteni a felhúzáskor keletkező igen nagy hajlítónyomaték miatt. Üdv.: SRY |
Oldal: 2 / 2 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |