SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 márc. 29. - 23:19

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 84 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 07. - 19:38 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Mivel a leírás készítése igen hosszadalmas, viszont itt a nyár, a gyerekek
unokák otthon vannak és valamivel el kéne csábítani őket a tévé, meg a
számítógép elől, úgy gondoltam bevezetek egy új formát. Afféle "blog"
szerűen írom meg a leírást, több részletben. Tehát ezennel indul a


K O B O L D
Kis-Gumis Modell
Építési Leírás

1. rész

Első lépésként töltsük le és nyomtassuk ki a modell rajzait:
www.sry.atw.hu
http://users.atw.hu/sry/keptar/kobold_pdf.zip

A rajzok PDF formátumban vannak és A/4 méretben nyomtathatóak. A
rajzok megnyitásához Adobe Acrobat Reader program szükségez, ez
innen tölthető le:
http://www.adobe.com/

A rajzok mérethelyes kinyomtatása fontos, mert vannak köztük
sablonként szolgáló, illetve oldószeresen másolható M 1:1 arányú
rajzelemek is. A mérethelyes nyomtatáshoz itt található segítség:
http://users.atw.hu/sry/walrus.htm#pdfp

Kezdődhet az építés

Tehát van négy A/4 méretű kinyomtatott rajzunk:
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/vi ... id/6974636

Válasszuk ki a depron elemeket (félszárnyak, vízszintes-, és függőleges
vezérsíkok) rajzát. (kobold_4.tcw jelű rajz)
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/6974642
A rajzon szereplő méretekkel a 3 mm vastag depron lapra szerkesszük
ki az alkatrészeket. A szerkesztéshez vonalzót és nagyon hegyes HB-s
ceruzát használjunk. A depron lemezeknek van egy nagyon fényes és
van egy matt oldala. A szerkesztést a matt oldalon végezzük, és a
továbbiakban ügyeljünk arra, hogy a matt oldal a szárny és a
vízszintes vezérsík esetében alulra kerüljön.

A rajzokon figyeljünk arra, hogy ne felejtsuk el kiszerkeszteni, majd
levágni a belépőél erősítő lécek 3mm széles sávjait.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/6974648

A szárnyelemeket szerkeszthetjük egyszerre, egymás tükörképeként
felrajzolva, így sokkal kisebb az esélye, hogy elrontsuk valamelyik
félszárnyat, a két elem ne legyen teljesen egyforma.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/6974645

Az alkatrészeket fémvonalzó mellett, nagyon éles késsel (sniccerrel,
tapétavágó késsel, szikével) végezzük. Aki még nem vágott depront az
először gyakorolja egy hulladékdarabon. A vágás tiszta egyenes szélű
legyen nem lehet szakadozott, rojtos. Ezt csak az anyagra kb 30-40
fokban tartott, hibátlan, éles pengével lehet elérni. Nem kell elsőre
átvágni a teljes anyagot a vonalzó mellett inkább többször, enyhén
nyomva, végighúzva célszerű elvégezni a vágást.
...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 07. - 19:53 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Itt láthatóak az elkészült depron elemek.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/6974649

Mint látható a lekerekítések nem lettek kialakítva. Ezeket később fogjuk
elkészíteni, miután felragasztottuk a belépőél léceket. Így érhető el, hogy
a lécek szépen illeszkedjenek majd a depron elemekhez. Több depron
alkatrész nem kell a géphez így elrakhatjuk a nyersanyag táblát.

Ha valaki több modellt készít egyszerre (pl. szakköri foglalkozáson,
nyári táborban stb...) célszerű rétegelt lemezből, alumínium, vagy bádog
lemezből elkészíteni az alkatrészek sablonjait, és ezekket csak körbe
kell majd rajzolni hegyes ceruzával. Ez nagyban egyszerűsíti és gyorsítja
az építés folyamatát.

Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/6974655

Vegyük elő a 3x3 mm-es fenyőlécet, és csiszoljuk simára, majd vágjuk
le az egyes elemek (szárny, vízszintes vezérsík, félszárnyak) belépő
élénél kicsit hosszabb lécdarabokat.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/6974661

A belépőél léceket diszperziós ragasztóval (Palma Fa, Uhu Coll stb...)
ragasztjuk fel. A lécet vékonyan kenjük be ragasztóval majd illesszük a
depron elemhez. Az alkatrészeket kis depron hulladékdarabokkal és
gombostűkkel rögzítsük egymáshoz. A munkalapra fektessünk folpack
fóliát, hogy az alkatrészek nehogy a munkalaphoz ragadjanak.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/6974663
A képen is látható, hogy a beléőél léc túllóg a depron alkatrész szélein.
ezeket a túllógásokat később fogjuk lecsiszolni, és így pontosan fognak
egymáshoz illeszkedni az alkatrészek.

A ragasztó megkötéséig ( kb. 24 óra :!: :!: ) tegyünk súlyt a depron
részekre, mert a rögzítés miatt ezek felpúposodhatnak. Súly gyanánt
megfelelnek akár elemek, akkuk, de bármi ami nem sérti fel a depron
felületét és van súlya. Éles szélű, hegyes, nagyon nehéz tárgyak
nem megfelelőek. Az akkuk épp azért jók mert hengeresek és elég
jó súlyuk van.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/6974666

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 07. - 20:00 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...
Mielőtt elraknánk a diszperzoós ragasztót is (mivel a továbbiakban már
nem lesz rá szükségünk) érdemes elvégezni még egy munkafázist. A
gép dekorálásához a kobold_3.tcw rajzon van két darab 4-ágú lóhere
rajz. Ezt kell kivágni és egy kis darab zöld színű Oracal 641 öntapadó
fólia hátlapjára felragasztani. Az öntapadó fólia hátlapját kenjük be
nagyon vékonyan a ragasztóval, majd illesszük rá a kivágott rajzot.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/6974672

A ragasztó megszáradása után vágjuk ki a rajzokat. Mindenképpen meg
kell várni a ragasztó teljes megszáradását, mert a ragasztótól ázott
meglágyult papír nem vágható ki szépen.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/6974677
ezek a négylevelű lóherék kerülnek majd a függőleges vezérsíkra
bíszítésül. Természetesen ha valakinek saját elképzelése van a
dekorálásra, akkor inkább azt vigye fel a gépre.

folyt. köv.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 09. - 20:47 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
K O B O L D
Kis-Gumis Modell
Építési Leírás

2. rész

A kobold_3.tcw rajz felső részéről vágjuk ki a fa részek rajzait. Ezek az
alkatrészek 3 mm vastagságú balsából készülnek majd.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/vi ... id/7007566

A rajzokat oldószeres eljárással másoljuk át a falemezre
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7007569

Az oldószeres eljárás menete itt található leírva:
http://users.atw.hu/sry/mu6.htm

Az alkatrészeken a faanyag száliránya minden esetben hosszában fusson.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7007575

Az alkatrészeket sniccerrel (tapétavágó késsel, szikével) nagyoljuk ki. Az
egyenes vonalakat fémvonalzó mellett vágjuk, hogy pontosak lenyenek a
méretek. Az alkatrészeket csiszolással munkáljuk készre.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7007577

Így néznek ki az elkészül fa alkatrészek.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7007581

Érdemes megfigyelni a szárnyfelfekvő lemezt, ami a szaggatott vonal
mellett lett kivágva. ez fontos, mert később a szárnytartó alkatrész
pontos összeillesztését segíti .

...
..
.


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára sry 2009 jún. 09. - 21:20-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 09. - 20:57 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Az építést folytassuk a kerekek elkészítésével:

Egy kerék két balsakorongból készül. A két korongot egymásra
ragasztjuk úgy, hogy az alkatrészek fájának száliránya derékszögben
álljon egymásra. A ragasztás pillanatragasztóval a célszerű elvégezni.
Az egyik korongra kis ragasztót teszünk, majd összenyomjuk a két
korongot.

Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7007585

Mivel a balsafa minden esetben tartalmaz valamennyi nedvességet a
pillanatragasztó nagyon gyorsan megköt. Sokszor van úgy, hogy csak
egyszer lehet próbálkozni, mert elsőre keményen egymáshoz kötnek a
korongot. Ezért éredemes "szárazgyakorolni" egy kicsit a korongok
pontos összeillesztését a ragasztás előtt.

A két összeragasztott korongot "összecsiszoljuk" és a korong peremét
legömbölyítjük.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7007589
Már kezd kerékformája lenni :roll: :roll: :twisted: :twisted:

A lecsiszolt kereke közepét pontozóval, rajztűvel pontozzuk elő, hogy
pontosan kifúrható legyen a keréktengely furata. Egy fültisztító
pálcikára lesz most szükségünk, ez lesz a kerékcsapágy. Azért van
szükség a kis műanyag csőre, mert a balsa anyagba berágódna az
acéltengely.
Kép

Kifúrjuk a tengelyfuratot...
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7007597

...majd beragasztjuk a fültisztítópálcika kis műanyag csövét. A cső a
kerékből mindkét olalon jól lógjon ki. A csövecskét pillanatragasztóval
rögzítjük, a ragasztót a cső és a balsakerék találkozásához cseppentsük
mindkét oldalon.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7007601

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 09. - 21:34 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Fekete filctollal lehet imitálni a kerék gumi részeit. Ez persze nem
"kötelező" , de sokat lendít a majdani gép összképén. A pillanatragasztó
megkötése után vágjuk le a műanyag csövecske felesleges részeit. Az
egyik oldalon a kerék síkjában végezzük a vágást. Ez az oldala lesz majd
kívül a keréknek a felszereléskor. A másik oldalon viszont kb 3 mm
hosszan nagyjuk meg a kilógó csődarabot.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7007602
A kilógó kis darab fogja megakadályozni, hogy a futószár meghajtott
részére rászoruljon, és ettől károsodjon, eltörjön a kerék. Ez afféle
távtartóként funkcionál.

Ezzel e is készültek a futómű kerekei.

Vegyük elő a szánybordákat és csiszoljuk össze őket. A leggondosabb
munka ellenére is lehetnek apró eltérések a bordák között, ez pedig a
szárny hullámosságát, csavarodását fogja okozni, ezt elkerülendő, kell
összecsiszolni a szárnybordákat.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7007604
A négy bordát szorosan összefogva egy síklapra tett csiszolóvászon
darabra nyomva először a bordák alsó vonalát csiszoljuk össze.....

Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7007606
.....majd a szintbehozott bordák felső ívét húzzuk össze egy
csiszolófával.

Újjabb munkafázik következik, elkészítjük a farokrészt!

Először a függőleges vezérsík belépőélének túlnyúlásait csiszoljuk hozzá
a depron rész vonalaihoz. Itt nagyon kell vigyázni, mert a fenyőfa
sokkal-sokkal keményebb mint a depron, így könnyen elcsiszolhatjuk a
depron részeket is ha nem figyelünk oda.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7007608

Ezt követően csiszolással lekerekítjük a belépőélt
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7007609

A belépőélre felragaszthatunk egy 2 cm széles Oracal 641 fóliából vágott
díszítőcsíkot. Ezzel el is tüntetjük a fa belépőt, és sokkal esztétikusabb
lesz a gépünk. Felkerül az előzőekben zöld öntapadó fóliából kivágott
négyágú lóhere jelzés is.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7007611
Na végre már valami látványos is alakult a kezünk alatt :twisted: :twisted:

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 09. - 21:45 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

A vízszintes vezérsík belépőél lécét is kerekítsük le csiszolással, majd a
vezérsík aljára (a depron matt oldfala) jelöljök fel a 30 mm sugarú
lekerekítéseket ceruzával.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7007613
A belépőél lécek egyébként kettős funkcióval bírnak:
1.) Megvédeik az ütésre, vágásra nagyon érzékeny depront. Ezek nélkül
egy masszívabb, élesebb fűszál is kárt tenne a szárnyban.
2.) Igazából ezek a lécek a főtartók. Nagyban merevítik a felületeket,
így a gép sokkal szilárdabb, kevésbé változtatja alakját a légerők
hatására, és ezért jobban is repül.

A felrajzolt ív szerint munkáljuk le a vezérsík sarkait. Itt is figyelve arra,
hogy a depron sokkal gyorsabban "kopik" a csiszolásban mint a fenyő.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7007616
Látható milyen szépen illeszkedik a fenyő belépő a depron
hordfelülethez. Nem a legkönnyeb munka de megéri mert tényleg
szép és jó eredmény érhető így el.

A vízszintes vezérsíkra is ragasszuk fel a 2 cm széles öntapadó
díszcsíkot (ha már dekorálunk, legyünk következetesek :twisted: ), és
egy kis vonallal jelöljük meg a vezérsík szimmetriavonalát.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7007619

A felvitt vonalra kell majd illeszteni a függőleges vezérsíkot. A
munkalapra terítsünk folpack-ot, nehogy odaragadjon a farokrész. A
függőleges vezérsík alját kenjük be epoxi ragasztóval (Araldit, eporapod stb...) és illesszük össze a két vezérsíkot, ügyelve, hogy egymással
derékszöget zárjanak be. A ragasztó megkötéséig rögzítsük egymáshoz
az alakatrészeket.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7007623

Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7007625

Most váronk amíg megköt a ragasztás.

folyt. köv....

üdv.. SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 13. - 21:37 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
K O B O L D
Kis-Gumis Modell
Építési Leírás

3. rész

A 3. részben egy kis vasművesség következik. A gép főfutószára, a
farokfutó (ami egyben gumikampó is) és a motortengely 1...1,5 mm-es
acélszálból készül. A leginkább az 1,2 mm ármérőjű acélszál vált be mert
ez már kellően erős, de még nem túl nehéz.

Vegyük elő a kobold_2.tcw rajzot, ezen találhatóak a futómű elemek.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/vi ... id/7049960

Az acélhuzal végétől mérjünk fel 180 mm-t és itt hajlítsuk vissza az acélt
egy szűk "U" alakban. A visszahajlítás igen nehéz lehet ha nagyon
kemény az acél anyaga, illetve el is törhet a hidegalakítástól az acélszál.
Ezért célszerű satuba fogni két darab 2 mm-es acélpálcát (kerékpárküllő)
és ezen meghajtani az "U" alakot.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049962
Így az "U" alakú hajlítás szép, szimmetrikus lesz, és az anyag sem
törik el.

Az "U" alaktól mérjünk fel 10 mm-t ........
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049963

........és itt hajtsuk meg fodóval derékszügben az "U" alak két szárát......
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049964

........majd a szárakat nyissuk szét "V" alakban.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049965

A félkész alkatrészt fektessük a rajzra és állítsuk be a szárak helyes
szögét.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049966

A rajz segítségével jetöljük be a keréktengelyek visszahatásának helyeit.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049967

A jelöléseknél fogóval hajtsuk meg az acélszálból a kerekek féltengelyeit.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049968

Jelöljük be a tengelyek hosszát (a rajz segítségével) ................
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049969

..... és vágjuk méretre a tengelyeket. Ezzel el is készült a főfutószár.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049970

Azért írtam ezt le ilyen részletesen, mert többen mondták már nekem,
hogy nem tudnak futószárat hajtogatni, meg milyen nehéz is ez. Remélem
segítettem a folyamat részletezésével.

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 13. - 21:45 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Fűzzük fel a kész kereket a futószárra.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049971

1..1,5-ös elektromos vezetékről húzzuk le a szigetelést. Bármilyen szín
jó, de a fekete a legkönyebben kezelhető, és nekem ez tetszik a
legjobban, bár ez semmit nem jelent.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049972

Vágjunk le a lehúzott szigetelésből két 3...4 mm-ed darabot és ezeket
a kis csövecskéket hózzuk a tengelyek végére.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049974

A kis csődarabok végét, ahol a tengelyvég van kis ragasztócseppel
ragasztózzuk be, ezzel megakadályozható, hogy a csődarab lecsússzon,
és így a helyén tartja a kereket.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049975
Nagyon kevés ragasztót használjunk, nehogy a kereket ráragasszuk a
tengelyre, a ragasztó csak a biztosító csövecskét fogja meg, akadályozza
meg annak lecsúszását.

És máris kész a főfutó.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049976

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 13. - 21:52 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Most jöhet a farokfutó, ami végül is egy farokcsúszó, és ez az alkatrész
egyben a hátsó gumikampó is.

Ennek elkészítését is egy "U" alak hajtásával kezdjük. Erre mérjünk fel
9 mm-t.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049977

A 9 mm-nél vágjuk le az "U" alak egyik szárát, a másik szárat pedig a
rajz jelölései szerint hajtogassuk meg, és végjuk méretre:
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049978

Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049979

Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049980

Az elektromos vezetés levett szigeteléséből vágjunk le egy 25 mm-es
darabot.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049981

Húzzuk a szigetelődarabot a farokcsúszóra. Egy öngyújtóval kicsit
melegítsük meg a szgetelődarabot, az ettől meglágyul, így így forgatva,
tolva könnyedén felhúzható a szigetelódarab a meghajtogatott acélszálra.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049982

Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049983
Erre a "burkolatra" azért van szükség, hogy a feltekert, feszülő
guminyalábot ne vágja el a vékony acélszál. Ez a burkolat elosztja a
felületi terhelést a guminyaláb végén így nem alakul ki túlzott erőhatás a
gumin ami azt elvághatná.

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 13. - 22:02 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Ezzel még nem ért véget a dróthajtogatás :twisted: most jön a motortengely.

Először egy hengeres fogón jelöljük be a 5 mm átmérőt. Itt kell majd
megfogni az acélszálat a hajlításhoz.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049984

Először egy teljes karikát hajtsunk a huzalra. Ha jó erős anyagú
acélszálat "sikerült" vásárolni, akkor keményen bele kell kapaszkodni
a fogóba.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049985

Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049986

A hengeres fogóval visszahajtjuk az acélszálat, és így el is készült az
első gumikampó.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049987

Az alkatrészt vágjuk le úgy, hogy annak teljes kossza kb. 55 mm legyen.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049989

Az első gumikampóra is burkolatot kell húzni, ez is elektromos vezeték
külső szigetelésből készül.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049990

A gumikampóra öngyújtóval megmelegítve, forgatva, tolva lehet felhúzni
a burkolatot.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049991

Majd a felesleges szigetelőanyag részt vágjuk le.
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049992

Ezzel el is készültek a huzalmunkák........
Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7049993

......de nincs vége a fémmegmunkálásnak. Most jön a motorcsapágy
elkészítése, de erre csak a következő részben fog sorkerülni.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 06. - 17:40 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Kicsit hanyagoltam a topicot, ezért elnézést kérek, hamarosan folytatom.
Tegnap voltam kinn és reptettem a KOBOLD új verzióját. Annyi az
újjítás, hogy kapott egy IGRA 240-es légcsavart, meg egy pici
fémgyűrűt, hogy kinyújtott gumit is fel lehessen tekerni a motort.

Hát mit mondjak, megtáltosodott a gép. Kétszeresre előfeszített
gumival, majdnem orrkönnyűre állítva szerencsés dobással a gép
megrepüli a 30 másodpercet is.

A repülési karakterisztika igen érdekes. Eldobás után a gép 50-60
fokban megy felfelé. Amikor a gumimotor a kezdeti erős nyomatékából
veszít a gép lelassul, majd ebben az ágaskodó pózban meg is áll.
Most jön a kritikus pillanat. Ha éppen nem orrkönnyű a gép akkor az
oldalra kiborít és egy elegáns félorsóval vízszintes repülésbe kezd.
Ha orrkönnyű akkor csúnyán előrebillenve pumpálni kezd és gyorsan
lejön. Ha nagyon stabil (orrnehéz) akkor meg hanyattvágja magát és
csinál egy nagy loopingot, ami szerencsés esetben nem a földben ér
véget.
Szóval jól beállítva kifordul az emelkedés csúcspontján, és a még
járó, de gyengülő gumimotorral kőrözni kezd. Tesz még motorral
két, két és fél kört, majd a motor leállásával siklásba kezd, gyakorlatilag
abban a magasságban, hová az elején felszaladt, és kiborított.
Majd földetér.

Simán repüli a 20 másodpercet, de jó dobással ügyes indítással a
30 másodpercet is teljesíti, azért ezek a teljesítmények még egy
CO2 motoros gépnek is becsületére válhatnak, nemhogy egy kis
bottörzsű gumisnak.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 07. - 6:46 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
A tegnapi hozzászóláshoz a képek:

Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/vi ... id/7390832
Bármennyire jól is sikerül elkészíteni a fa légcsavart, az sajnos törik.
Jópárszor megragasztható, de előbb-utóbb cserés lesz.

Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7390833
Itt az IGRA 240 felszerelve. Jó nagy sróf az biztos. Valami nagyon
érdekes műanyagból van, mert rugalmasabb mint a CO2 légcsavar, és
szinte minden kárt tesz benne, még a cimkeeltávolító spray is oldja ezt
az anyagot. Ilyet még nem láttam. Viszont jól bírja a mechanikai
terhelést, eddig nem sikerült eltörni, pedig esett nagyokat a géppel.

Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7390834
Így néz ki a "tuning" KOBOLD. Az új légcsavar jelentősen megáltoztatja
a gép összképét.

Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7390835
A másik "tuning", a guminyaláb hátsó vége nem közvetlenül a
gumitartóra csatlakozik, hanem közbe van iktatva egy kis acélgyűrű
(ami egyébként ellipszis). Így le lehet venni a gumit a kampóról, és
feltekerve vissza lehet tenni.

Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7390836
Az átalakításokkal a repképes össztömeg 58 gramm lett, olyam 3-4
gramm súlygyarapodást okoz az átalakítás. Ez különösen a nagy
műanyag légcsavarnak köszönhető.

Kép
http://kobold.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... id/7390837
És a lényeg :!: A gumi előfeszítve tekerhető fel, két-két és félszeres
előnyújtással biztonságosan kezelhető a gumi, kb. 20-25 repítést bír
ki így egy nyaláb. A nagyobb, jobb hatásfokú légcsavar, és az előnyújtott
gumimotor meghozta a várt teljesítményjavulást, de erről már írtam.....
sajnos egyedül voltam reptetni, így videó nincs róla, de majd
legközelebb azt is csinálok (ha lesz aki videóz, mert gumis gépet nem
tudok félkézzel indítani).

Azért az tanulságos, hogy egy ilyen egyszerű szerkezettel is milyen
behatóan kell foglalkozni mire eléri azt a teljesítményt, amit elvárunk
tőle. Tavaly ősszel kezdtem el rajzolgatni ennek a gépnek az első
rajzait. Én építettem már hármat belőle, a Modellező Szakkörben is
készült jónéhány darab, sőt már háziverseny is volt a géppel, és az
így szerzett tapasztalatokkal mostanra jutott odáig a fejlesztés, hogy
elégedett vagyok a géppel. Találkoztam már jónéhány kis, bot-törzsű
gumimotoros modellel/játékkal, de ilyen repüléseket mint ez egyik sem
tudott még közelítőleg sem :roll: :roll: :twisted: :twisted: :twisted:
Szerintem megérte foglalkozni vele.
üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 07. - 7:10 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Nagyon jó az egész, a repcsi és az építési leirás, berepitési jegyzőkönyv
( nagygépesen szólva ) és minden más is!!!Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 07. - 22:30 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Köszönöm Antikos Kollégának a dícséretet, igyekszem rászolgálni.

Ma VÉGRE készült normális videó a gép repüléséről. Az MMA-ra
kivittem a kis gumist a mai találkára és Heist Kolléga megörökített
néhány KOBOLD gumis startot. Feltettem egyet a youtube-ra

http://www.youtube.com/watch?v=3f08TsVQixM

Ez egy teljes szélcsendben naplementében, emelések nélkük, tehát
minden külső segítség nélküli repülés volt. Így is repült a gép 20
másodpercet. :D :D :D :D :D :D :D :D :D :roll: :roll: :roll: :roll:

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 84 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség