SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 márc. 28. - 12:37

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 12 hozzászólás ] 
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Terepasztal építés Petinek
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 13. - 20:27 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Több mint három évvel ezelőtt keresztfiam elérkezettnek látta az időt, hogy terepasztala legyen. A családban ugyanis ő a vonatos. Akkortájt megterveztük a kellő bonyolultságú asztalt, belicitáltuk a szükséges elemeket. Kiszabtuk az asztalt, nekiugrottunk, majd "elaludt" a tél közeledtével a projekt. És aludt egészen a mostani pünkösdig. A mostani hét végén került át az egész, egy hirtelen ötelettől vezérelve, egy világos tágas műhelybe. Mivel rég volt az, hogy megterveztük, meg a papírt megette a kutya azóta, ezért azt csináltuk, hogy emlékezetből kiraktuk a meglévő elemeket, ígyekezve abból a legtöbbet kihozni.

Az alábbi képeket igazából magunknak csináltuk, hogy ha három hét múlva találkozunk és ismét ez lesz a családi program, ne menjen a mostani terv feledésbe.

Néhány kép, csak úgy, komment nélkül:

Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
Kép

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 szept. 12. - 17:57 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Azóta teltek a "három hetek", és a terepasztal is alakult. Az AD-HOC lerakás annyira megtetszett a családnak, hogy "felszólítottak" bennünket, tudományos alapossággal folytassuk az építést. :lol: :lol:

Így a terveket elkezdtük papírra vetni, valamint a felhatalmazás némi anyagi plusszt is jelentett, így épületeket, tereptárgyakat nézegetni.

Ezek asztalra kombinálása eredményezte ezt a végleges ( előtti ) tervet.

Kép

Kívül a kötelező "dilikör" amelyről át lehet térni a belső pályára, de a szakaszolás miatt 2 trafós módban önállóan futhat körbe-körbe. A vonat meg is állhat az állomás előtt a peron egyik oldalán. Bal oldalon alagútban, hátul a töltés mögött fut.

A belső igen "összetekeredett" pálya bal oldalt alagútban fut, átmegy a rendező pályaudvaron, majd felmegy az emelkedőn, hídon átmegy a "rendezőpályaudvar" felett egy hegyi fatelephez, megállóhoz. Ezután legurul a lejtőn és befut a nagy állomásra. Innen az alagút ismét.

A belső pályáról lehetőség van rátolni két kocsiszétkapcsolóval szerelt vágányra.

Azért írtam hogy "eggyel végleges előtti" a terv, mert ez az állapot nem tartalmazza a végleges bővítéshez szükséges szakaszolásokat és spec .elektronikákat.

A hozzáértők nyilván látják a belső pályáról, hogy az egy "...........", csak kicsit megcsavarva. :oops: :oops:

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 szept. 13. - 8:04 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Az asztal több "alapstandard" elrendezés kombinációjaként jött létre. Igyekeztem a lehető legolcsóbbra kihozni, de igyekeztem fejlesztési lehetőséget is hagyni benne.

Az asztal alapelrendezése két ovál egymásban, a két ovál közt átkötő váltókkal.

Kép

Ebből a belső ovál megcsavarásával és "egymás alá fordításával" jött létre ez a "Möbius szalag" elrendezés. Gyakorlatilag mindössze két szakaszolással lehetővé teszi két vonat egyidejű közlekedését, ráadásul oly módon, hogy a belső pályán két szinten, hol jobbról, hol balról érkezve fut a szerelvény.

Kép

Tovább fokozható lenne az élmény ha hurkot helyeznénk el - főleg ha kettőt :!: - valahol a pályában. Két hurok esetében az "előírás szerinti Észak-Dél" opció is teljesíthető lenne. Tudnunk kell, hogy hurok esetében nem ússzuk meg kiegészítő elektronikai manipulációk nélkül.

Segítséget nyújt a hurok "beleképzeléséhez" ha a belső ovált kutyacsont (dogbone) pályával helyettesítjük be.

Kép

Ha a kutyacsont pályát függőlegesre állítjuk, és a "szárát" addig hajlítjuk mig a két "vége" egymás alá ér, akkor megkapjuk az általam rajzolt pálya nyomvonalat.

Kép

Zöld színnel jelölve a kutyacsont "szára", barnával a két "vége".

Egy kutyacsont pályából pedig átkötő váltó elhelyezéssel könnyen készíthető hurok.

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 nov. 09. - 21:05 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv!
Remélem nem akadt meg a projekt!Kíváncsi vagyok a folytatásra :wink:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Terep
HozzászólásElküldve: 2011 dec. 20. - 10:01 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Tartózkodási hely: Tapolca
Tiszteletem,

Géza neked hány óra a 24 mert amennyit produkálsz három embernek is elég. Gratulálok az átlátható koncepcióhoz.
Az érdekelne , hogy mi az amire felépíted a sinágyazatot. Töb asztalt is építettem rétegvonalas építéssel , tudvalévő , hogy így könnyű , és merev alapot kapunk de a befektetett munka többszöröse mint ha sima lapra építenénk. Mennyire lessz stabil , és mivel kerül rögzítésre a vágányhálózat.

Üdv. máv275 :?

_________________
mik. ohne Ende Dampfroß = Gőzmozdonyok mindíg lesznek :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Re: Terep
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 21. - 7:59 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
máv275 írta:
Tiszteletem,

Géza neked hány óra a 24 mert amennyit produkálsz három embernek is elég. Gratulálok az átlátható koncepcióhoz.
Az érdekelne , hogy mi az amire felépíted a sinágyazatot. Töb asztalt is építettem rétegvonalas építéssel , tudvalévő , hogy így könnyű , és merev alapot kapunk de a befektetett munka többszöröse mint ha sima lapra építenénk. Mennyire lessz stabil , és mivel kerül rögzítésre a vágányhálózat.

Üdv. máv275 :?


Köszönöm az elismerést!
Sajnos kevés időm van a hobbi(jai)mmal foglalkozni, ezért készül minden ilyen lassan, illetve ezért kell párhuzamosan dolgoznom sok - "soha el nem készülő" - projekten.
Annyit tudnod kell, hogy a terepasztal Aszalón - BAZ megye - van, sógoromék fiának készül... Így alapvetően havonta egy szombat és egy vasárnap tudjuk építeni. Ez az idő ennyire lett elég. Sajnos a kemény tél miatt kimaradtak "hónapvégék", így lelassult az építés.

Néhány szóban a technológiáról. Mivel sok fórumon elmondták, hogy nem szabad OSB-lapra építeni, ezért az asztal OSB lapra van építve. Műbútorasztalos nagyapám - isten nyugosztalja - annak idején megtanított arra, hogy kell pl. asztalt csinálni. Így tudom azt, ha megfelelő lábszerkezet - keresztpántokkal, belső kerettel - kerül felhasználásra, akkor az asztallap akár hullámkarton is lehet :lol:.

A vágányágyazat parafalemez, sniccerrel gérbe vágva, Pattex ragasztóval asztalra ragasztva. Ezután szürke művészfestékkel lekenve. A sín gombostűkkel letűzésre kerül, majd Heinkel fa vizálló - ez szokott nekem otthon lenni - a sin hosszán 3-5 helyen a talpfa két oldalárol "odapöttyintve". Ez homorúra behúzódva, átlátszóra szárad. Ugyanaz a ragasztó, amit hígitva használnék, ha ágyazattal tölteném fel a sínpályát. Síncsere esetén sniccer hegyével lepattintható a talpfáról, majd a sínt felszedve sniccerrel a parafáról is levágható szinte sérülés nélkül.

A terep "DOW" kék hab. Azért nem rózsaszín (Austrotherm), mert az építkezéseimből 20m2 kék hab maradt meg, 15 éve ebből modellezek, és még a 1/2-e - megvan. A habot egymáshoz, az asztalhoz szintén Pattex ragasztóval rögzítem.

A habot többféleképpen használom, dobozszerkezetben, rétegvonalasan vagy tömören. Tömören általában akkor, ha nem vagyok biztos a végleges terepben, mert utólag fűrésszel, késsel a kívánt formára alakítom.

Természetesen a végleges terepalakítás - gipszes vagy papírmasés - szükséges, de azt kiválóan megerősíti és megtartja a kék habba szurkált fogpiszkáló tömeg.

Röviden ennyi, ha van kérdésed és időben észreveszem :evil: akkor megpróbálok válaszolni rá.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Terep
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 21. - 20:45 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Tartózkodási hely: Tapolca
Köszönöm az anyagra és építésére vonatkozó tájékoztatást.
Elhagynám a gipszes megoldást mert ezekkel a hab anyagokkal mindent meg lehet csinálni amit a gipszel ezt tapasztalatból mondom. Hungarocellből készítettem terepet fixen , és kivehetően , mivel nálam üres volt a közepe (el lett adva méretarány átállás miatt)ez a rétegvonalas építésből adódott , alúlról be lehetett bújni ez sok előnnyel járt (vezetékelés, tereprészek kivehetősége, cseréje, Stb.).

Üdv. máv275 :?

_________________
mik. ohne Ende Dampfroß = Gőzmozdonyok mindíg lesznek :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 máj. 09. - 6:31 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

A projekt nem állt meg csak álldogált, odébbment egy kicsit, megint álldogált. Minden komment nélkül egy nagytotál az asztalról.

Kép

Azt már írtam, hogy az asztal "second hand" alkatrészekből készül, H0 méretben. Konkrétan a vágányanyag PIKO "kalap" sín, igaz a műanyagtalpú. Ez be is határolta a kreativitást - csak "sima" váltó van, csak két féle ív van, stb... Nyilván a kép alján látható hármas ívhez, iletve a kép közepén látható "rendezőpályaudvarhoz" így kellően trükközni kellett.

Az asztal menet közben folyamatosan alakul, amennyiben "jóáras" épületet, tereptárgyat sikerül beszerezni. Ilyen az aránylag ritka felülcsapott vizimalom, ami miatt a hegy egy további "természetes" sziklaalagúttal lett kiegészítve...

Kép

Természetesen nem sikerült lebeszélnem az ifjúságot a hurok kialakításáról, így kénytelen voltam a pályát ennek figyelembevételével minimálisan szakaszolni. Jelenleg a hurok analóg módban, egy irányban körbejárható, a pályán két alkalommal, a főpályudvarnál illetve a hegyi (fatelepi) megállónál történő megállással és polaritásváltással. A szükséges "elektronika" 2 db "gräetz" híd a megfelelő szakaszok "áttáplálására".

Kép

A terepasztal fő eleme a "főpályaudvar" a mögöttes rendezővel, leendő mozdonyszínekkel (terv szerint 1 db. kettes + 1 db kicsi a pályudvari rendezőnek), viztorony, stb...

Kép

folyt. köv.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Terep
HozzászólásElküldve: 2012 máj. 14. - 16:34 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Tartózkodási hely: Tapolca
Szépen alakul . Mutatós a pályavezetés , csak egy észrevétel , elkerülhető lett volna a hurok ha rejtett pályaudvaron visszafordult volna ugyan az a vágány , kívül azt ahatást kelti mint ha kétvágányú pálya lenne de nem kell a bonyolult kapcsolás.

Várjuk a folytatást.

Üdv. máv275 :)

_________________
mik. ohne Ende Dampfroß = Gőzmozdonyok mindíg lesznek :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Re: Terep
HozzászólásElküldve: 2012 máj. 15. - 6:00 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
máv275 írta:
Szépen alakul . Mutatós a pályavezetés , csak egy észrevétel , elkerülhető lett volna a hurok ha rejtett pályaudvaron visszafordult volna ugyan az a vágány , kívül azt ahatást kelti mint ha kétvágányú pálya lenne de nem kell a bonyolult kapcsolás.

Várjuk a folytatást.

Üdv. máv275 :)


Szia!

Nem vagyok gyakorlott építő, így el sem tudom képzelni az általad leírt megoldást. A "kötelező feladat" a hegyen futó pályaív kétirányú bejárása, én ezt csak a híd előtt beépített, hurkot okozó váltóval tudtam megvalósítani...

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Kettős hurok
HozzászólásElküldve: 2012 máj. 15. - 21:36 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Tartózkodási hely: Tapolca
Képzelj el egy többvágányos állomást minden végéből két sinpár megy ki de azok az ellentétes oldali vágányokkal nem találkoznak. Az egyik kimenő vágány alsószinten -12cm (Schattenbanhof , itt lehet több vágányt létrehozni) visszafordul , és ugyan ahozz a végéhez tér vissza csak másik vágányra. A másik oldali valahol feljebb ugyan ezt teszi. Ezzel az építési móddal hosszú bejárás , és szakasz lehetséges , a rejtett pályaudvaron több vonat is várhat majd meghatározott sorrendben érkeznek a fő vagy mellékpályaudvarra. A látható helyeken ez azt a hatást kelti mint ha a pálya mindenhol kétvágányú volna , ugyan az a vonat kibújva az alagútból ellenvonatnak tűnik. A fentiek miatt a 0 szint = +- 12cm nél van H0 esetében.
Terep asztal építésnél keleti és nyugati kijáróknak nevezzük a kijáratokat így értelem szerűen a jobb oldal K , a baloldal Ny .

Az eredeti terveden minden jó volt nem értem miért volt szükség az önmagába való visszatéréshez , jól megnézve megvalósítottad az általam említett hurkot : Ny ról indulunk áthaladunka a középső pályaudvaron (ezt elrejtve akár többvágányos tárolót is létrehozhatsz) majd emelkedő után felérünk a hurokra bejárva azt , visszaérünk a főpályaudvarra ellenkező oldalra az az K oldalra ez hibátlan , a rajz színe is ezt erősíti a piros a pirossal a kék a kékkel találkozik , másik K irányból értelemszerűen ugyanezt megtehetjük.

Más ügyben küldtem PÜ-t.

Üdv . máv275 :)

_________________
mik. ohne Ende Dampfroß = Gőzmozdonyok mindíg lesznek :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 25. - 9:04 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

A késői válasz is válasz :lol: :lol:

El akartam kerülni a több szintet (pontosabban az "asztal alá építést"). Azért az a hurok nem olyan borzasztó. Két párhuzamos sin közötti váltópár átkötő szakasza, ami temészetesen szakaszolva van. Így ha nem használjuk, nincs is hurok! Szerepe két részből állna: a hegyi fürésztelepre szemből ráállni, illetve a "nyolcas/megtekert kutyacsont" körbejárási irányát megfordítani. Ha nem használom (nem váltok) akkor mintha ott sem lenne, ettől még teljesértékű az asztal. Demonstrálandó leszedtem a "hurokkezelő" diódahidakat és így most egyirányban, két vonatszerelvénnyel teljesen bejárható az asztal.

A "hurkot okozó" rész a pirossal jelölt helyen
Kép

Demó videó

http://www.ppsoft.hu/letoltes/ta_hires.avi

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 12 hozzászólás ] 

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség