SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
Terepasztal építés Petinek http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=38&t=1796 |
Oldal: 1 / 1 |
Szerző: | rgform [ 2011 jún. 13. - 20:27 ] |
Hozzászólás témája: | Terepasztal építés Petinek |
Sziasztok! Több mint három évvel ezelőtt keresztfiam elérkezettnek látta az időt, hogy terepasztala legyen. A családban ugyanis ő a vonatos. Akkortájt megterveztük a kellő bonyolultságú asztalt, belicitáltuk a szükséges elemeket. Kiszabtuk az asztalt, nekiugrottunk, majd "elaludt" a tél közeledtével a projekt. És aludt egészen a mostani pünkösdig. A mostani hét végén került át az egész, egy hirtelen ötelettől vezérelve, egy világos tágas műhelybe. Mivel rég volt az, hogy megterveztük, meg a papírt megette a kutya azóta, ezért azt csináltuk, hogy emlékezetből kiraktuk a meglévő elemeket, ígyekezve abból a legtöbbet kihozni. Az alábbi képeket igazából magunknak csináltuk, hogy ha három hét múlva találkozunk és ismét ez lesz a családi program, ne menjen a mostani terv feledésbe. Néhány kép, csak úgy, komment nélkül: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üdv, Géza |
Szerző: | rgform [ 2011 szept. 12. - 17:57 ] |
Hozzászólás témája: | |
Sziasztok! Azóta teltek a "három hetek", és a terepasztal is alakult. Az AD-HOC lerakás annyira megtetszett a családnak, hogy "felszólítottak" bennünket, tudományos alapossággal folytassuk az építést. ![]() ![]() Így a terveket elkezdtük papírra vetni, valamint a felhatalmazás némi anyagi plusszt is jelentett, így épületeket, tereptárgyakat nézegetni. Ezek asztalra kombinálása eredményezte ezt a végleges ( előtti ) tervet. ![]() Kívül a kötelező "dilikör" amelyről át lehet térni a belső pályára, de a szakaszolás miatt 2 trafós módban önállóan futhat körbe-körbe. A vonat meg is állhat az állomás előtt a peron egyik oldalán. Bal oldalon alagútban, hátul a töltés mögött fut. A belső igen "összetekeredett" pálya bal oldalt alagútban fut, átmegy a rendező pályaudvaron, majd felmegy az emelkedőn, hídon átmegy a "rendezőpályaudvar" felett egy hegyi fatelephez, megállóhoz. Ezután legurul a lejtőn és befut a nagy állomásra. Innen az alagút ismét. A belső pályáról lehetőség van rátolni két kocsiszétkapcsolóval szerelt vágányra. Azért írtam hogy "eggyel végleges előtti" a terv, mert ez az állapot nem tartalmazza a végleges bővítéshez szükséges szakaszolásokat és spec .elektronikákat. A hozzáértők nyilván látják a belső pályáról, hogy az egy "...........", csak kicsit megcsavarva. ![]() ![]() folyt. köv. Üdv, Géza |
Szerző: | rgform [ 2011 szept. 13. - 8:04 ] |
Hozzászólás témája: | |
Sziasztok! Az asztal több "alapstandard" elrendezés kombinációjaként jött létre. Igyekeztem a lehető legolcsóbbra kihozni, de igyekeztem fejlesztési lehetőséget is hagyni benne. Az asztal alapelrendezése két ovál egymásban, a két ovál közt átkötő váltókkal. ![]() Ebből a belső ovál megcsavarásával és "egymás alá fordításával" jött létre ez a "Möbius szalag" elrendezés. Gyakorlatilag mindössze két szakaszolással lehetővé teszi két vonat egyidejű közlekedését, ráadásul oly módon, hogy a belső pályán két szinten, hol jobbról, hol balról érkezve fut a szerelvény. ![]() Tovább fokozható lenne az élmény ha hurkot helyeznénk el - főleg ha kettőt ![]() Segítséget nyújt a hurok "beleképzeléséhez" ha a belső ovált kutyacsont (dogbone) pályával helyettesítjük be. ![]() Ha a kutyacsont pályát függőlegesre állítjuk, és a "szárát" addig hajlítjuk mig a két "vége" egymás alá ér, akkor megkapjuk az általam rajzolt pálya nyomvonalat. ![]() Zöld színnel jelölve a kutyacsont "szára", barnával a két "vége". Egy kutyacsont pályából pedig átkötő váltó elhelyezéssel könnyen készíthető hurok. folyt. köv. Üdv, Géza |
Szerző: | user_1597 [ 2011 nov. 09. - 21:05 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv! Remélem nem akadt meg a projekt!Kíváncsi vagyok a folytatásra ![]() |
Szerző: | máv275 [ 2011 dec. 20. - 10:01 ] |
Hozzászólás témája: | Terep |
Tiszteletem, Géza neked hány óra a 24 mert amennyit produkálsz három embernek is elég. Gratulálok az átlátható koncepcióhoz. Az érdekelne , hogy mi az amire felépíted a sinágyazatot. Töb asztalt is építettem rétegvonalas építéssel , tudvalévő , hogy így könnyű , és merev alapot kapunk de a befektetett munka többszöröse mint ha sima lapra építenénk. Mennyire lessz stabil , és mivel kerül rögzítésre a vágányhálózat. Üdv. máv275 ![]() |
Szerző: | rgform [ 2012 feb. 21. - 7:59 ] |
Hozzászólás témája: | Re: Terep |
máv275 írta: Tiszteletem, Géza neked hány óra a 24 mert amennyit produkálsz három embernek is elég. Gratulálok az átlátható koncepcióhoz. Az érdekelne , hogy mi az amire felépíted a sinágyazatot. Töb asztalt is építettem rétegvonalas építéssel , tudvalévő , hogy így könnyű , és merev alapot kapunk de a befektetett munka többszöröse mint ha sima lapra építenénk. Mennyire lessz stabil , és mivel kerül rögzítésre a vágányhálózat. Üdv. máv275 ![]() Köszönöm az elismerést! Sajnos kevés időm van a hobbi(jai)mmal foglalkozni, ezért készül minden ilyen lassan, illetve ezért kell párhuzamosan dolgoznom sok - "soha el nem készülő" - projekten. Annyit tudnod kell, hogy a terepasztal Aszalón - BAZ megye - van, sógoromék fiának készül... Így alapvetően havonta egy szombat és egy vasárnap tudjuk építeni. Ez az idő ennyire lett elég. Sajnos a kemény tél miatt kimaradtak "hónapvégék", így lelassult az építés. Néhány szóban a technológiáról. Mivel sok fórumon elmondták, hogy nem szabad OSB-lapra építeni, ezért az asztal OSB lapra van építve. Műbútorasztalos nagyapám - isten nyugosztalja - annak idején megtanított arra, hogy kell pl. asztalt csinálni. Így tudom azt, ha megfelelő lábszerkezet - keresztpántokkal, belső kerettel - kerül felhasználásra, akkor az asztallap akár hullámkarton is lehet ![]() A vágányágyazat parafalemez, sniccerrel gérbe vágva, Pattex ragasztóval asztalra ragasztva. Ezután szürke művészfestékkel lekenve. A sín gombostűkkel letűzésre kerül, majd Heinkel fa vizálló - ez szokott nekem otthon lenni - a sin hosszán 3-5 helyen a talpfa két oldalárol "odapöttyintve". Ez homorúra behúzódva, átlátszóra szárad. Ugyanaz a ragasztó, amit hígitva használnék, ha ágyazattal tölteném fel a sínpályát. Síncsere esetén sniccer hegyével lepattintható a talpfáról, majd a sínt felszedve sniccerrel a parafáról is levágható szinte sérülés nélkül. A terep "DOW" kék hab. Azért nem rózsaszín (Austrotherm), mert az építkezéseimből 20m2 kék hab maradt meg, 15 éve ebből modellezek, és még a 1/2-e - megvan. A habot egymáshoz, az asztalhoz szintén Pattex ragasztóval rögzítem. A habot többféleképpen használom, dobozszerkezetben, rétegvonalasan vagy tömören. Tömören általában akkor, ha nem vagyok biztos a végleges terepben, mert utólag fűrésszel, késsel a kívánt formára alakítom. Természetesen a végleges terepalakítás - gipszes vagy papírmasés - szükséges, de azt kiválóan megerősíti és megtartja a kék habba szurkált fogpiszkáló tömeg. Röviden ennyi, ha van kérdésed és időben észreveszem ![]() Üdv, Géza |
Szerző: | máv275 [ 2012 feb. 21. - 20:45 ] |
Hozzászólás témája: | Terep |
Köszönöm az anyagra és építésére vonatkozó tájékoztatást. Elhagynám a gipszes megoldást mert ezekkel a hab anyagokkal mindent meg lehet csinálni amit a gipszel ezt tapasztalatból mondom. Hungarocellből készítettem terepet fixen , és kivehetően , mivel nálam üres volt a közepe (el lett adva méretarány átállás miatt)ez a rétegvonalas építésből adódott , alúlról be lehetett bújni ez sok előnnyel járt (vezetékelés, tereprészek kivehetősége, cseréje, Stb.). Üdv. máv275 ![]() |
Szerző: | rgform [ 2012 máj. 09. - 6:31 ] |
Hozzászólás témája: | |
Sziasztok! A projekt nem állt meg csak álldogált, odébbment egy kicsit, megint álldogált. Minden komment nélkül egy nagytotál az asztalról. ![]() Azt már írtam, hogy az asztal "second hand" alkatrészekből készül, H0 méretben. Konkrétan a vágányanyag PIKO "kalap" sín, igaz a műanyagtalpú. Ez be is határolta a kreativitást - csak "sima" váltó van, csak két féle ív van, stb... Nyilván a kép alján látható hármas ívhez, iletve a kép közepén látható "rendezőpályaudvarhoz" így kellően trükközni kellett. Az asztal menet közben folyamatosan alakul, amennyiben "jóáras" épületet, tereptárgyat sikerül beszerezni. Ilyen az aránylag ritka felülcsapott vizimalom, ami miatt a hegy egy további "természetes" sziklaalagúttal lett kiegészítve... ![]() Természetesen nem sikerült lebeszélnem az ifjúságot a hurok kialakításáról, így kénytelen voltam a pályát ennek figyelembevételével minimálisan szakaszolni. Jelenleg a hurok analóg módban, egy irányban körbejárható, a pályán két alkalommal, a főpályudvarnál illetve a hegyi (fatelepi) megállónál történő megállással és polaritásváltással. A szükséges "elektronika" 2 db "gräetz" híd a megfelelő szakaszok "áttáplálására". ![]() A terepasztal fő eleme a "főpályaudvar" a mögöttes rendezővel, leendő mozdonyszínekkel (terv szerint 1 db. kettes + 1 db kicsi a pályudvari rendezőnek), viztorony, stb... ![]() folyt. köv. Üdv, Géza |
Szerző: | máv275 [ 2012 máj. 14. - 16:34 ] |
Hozzászólás témája: | Terep |
Szépen alakul . Mutatós a pályavezetés , csak egy észrevétel , elkerülhető lett volna a hurok ha rejtett pályaudvaron visszafordult volna ugyan az a vágány , kívül azt ahatást kelti mint ha kétvágányú pálya lenne de nem kell a bonyolult kapcsolás. Várjuk a folytatást. Üdv. máv275 ![]() |
Szerző: | rgform [ 2012 máj. 15. - 6:00 ] |
Hozzászólás témája: | Re: Terep |
máv275 írta: Szépen alakul . Mutatós a pályavezetés , csak egy észrevétel , elkerülhető lett volna a hurok ha rejtett pályaudvaron visszafordult volna ugyan az a vágány , kívül azt ahatást kelti mint ha kétvágányú pálya lenne de nem kell a bonyolult kapcsolás. Várjuk a folytatást. Üdv. máv275 ![]() Szia! Nem vagyok gyakorlott építő, így el sem tudom képzelni az általad leírt megoldást. A "kötelező feladat" a hegyen futó pályaív kétirányú bejárása, én ezt csak a híd előtt beépített, hurkot okozó váltóval tudtam megvalósítani... Üdv, Géza |
Szerző: | máv275 [ 2012 máj. 15. - 21:36 ] |
Hozzászólás témája: | Kettős hurok |
Képzelj el egy többvágányos állomást minden végéből két sinpár megy ki de azok az ellentétes oldali vágányokkal nem találkoznak. Az egyik kimenő vágány alsószinten -12cm (Schattenbanhof , itt lehet több vágányt létrehozni) visszafordul , és ugyan ahozz a végéhez tér vissza csak másik vágányra. A másik oldali valahol feljebb ugyan ezt teszi. Ezzel az építési móddal hosszú bejárás , és szakasz lehetséges , a rejtett pályaudvaron több vonat is várhat majd meghatározott sorrendben érkeznek a fő vagy mellékpályaudvarra. A látható helyeken ez azt a hatást kelti mint ha a pálya mindenhol kétvágányú volna , ugyan az a vonat kibújva az alagútból ellenvonatnak tűnik. A fentiek miatt a 0 szint = +- 12cm nél van H0 esetében. Terep asztal építésnél keleti és nyugati kijáróknak nevezzük a kijáratokat így értelem szerűen a jobb oldal K , a baloldal Ny . Az eredeti terveden minden jó volt nem értem miért volt szükség az önmagába való visszatéréshez , jól megnézve megvalósítottad az általam említett hurkot : Ny ról indulunk áthaladunka a középső pályaudvaron (ezt elrejtve akár többvágányos tárolót is létrehozhatsz) majd emelkedő után felérünk a hurokra bejárva azt , visszaérünk a főpályaudvarra ellenkező oldalra az az K oldalra ez hibátlan , a rajz színe is ezt erősíti a piros a pirossal a kék a kékkel találkozik , másik K irányból értelemszerűen ugyanezt megtehetjük. Más ügyben küldtem PÜ-t. Üdv . máv275 ![]() |
Szerző: | rgform [ 2012 júl. 25. - 9:04 ] |
Hozzászólás témája: | |
Sziasztok! A késői válasz is válasz ![]() ![]() El akartam kerülni a több szintet (pontosabban az "asztal alá építést"). Azért az a hurok nem olyan borzasztó. Két párhuzamos sin közötti váltópár átkötő szakasza, ami temészetesen szakaszolva van. Így ha nem használjuk, nincs is hurok! Szerepe két részből állna: a hegyi fürésztelepre szemből ráállni, illetve a "nyolcas/megtekert kutyacsont" körbejárási irányát megfordítani. Ha nem használom (nem váltok) akkor mintha ott sem lenne, ettől még teljesértékű az asztal. Demonstrálandó leszedtem a "hurokkezelő" diódahidakat és így most egyirányban, két vonatszerelvénnyel teljesen bejárható az asztal. A "hurkot okozó" rész a pirossal jelölt helyen ![]() Demó videó http://www.ppsoft.hu/letoltes/ta_hires.avi Üdv, Géza |
Oldal: 1 / 1 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |