Tátrai villamosvasút.
https://www.google.hu/search?q=A+t%C3%A ... 80&bih=650A Wikipédiából, a szabad enciklopédia
Tátrai villamosvasút
Poprad, nádraží, Tez a Vysoké Tatry.JPG
Működés
Infrastruktúra-vállalat Železnice Slovenskej republiky (ŽSR)
Major üzemeltetők Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK)
Rendszer hossza
Teljes 35 km (22 km)
Villanyozott 35 km (22 km)
Nyomtáv
1000 mm-es ( 3 láb 3 3 / 8 in ) méteres nyomtáv Teljes hálózat
Villamosítás
1500 V DC Teljes hálózat
Funkciók
Legnagyobb magasság 1350 m (4430 ft)
-on Štrbské Pleso
Legalacsonyabb magasság 670 m (2200 ft)
-on Poprad-Tatry
[ hide ] térkép
Diagram a vasút a Magas-Tátrában, beleértve a tátrai villamosvasút (piros és zöld vonalak).
A tátrai villamosvasút ( szlovák : Tatranská elektrická železnica ), köznyelvben Tatra vasúti , egy villamosított (1500 V DC ) egy sáv keskeny nyomtávú vasút (1000 mm), a szlovák, a Tátra . Ez két részből áll:
Poprad - Starý Smokovec - Štrbské Pleso (29,1 km)
Starý Smokovec - Tatranská Lomnica (5,9 km)
Tartalom [ elrejt ]
1. Előzmények
2. Hálózati térkép
3 Gallery
4 Lásd még
5. Referenciák
6 Külső hivatkozások
Története [ szerkesztés ]
Befejezése után a Kassa-Bohumín vasút 1871-ben és a Poprad - Kežmarok 1892-ben, a Magas-Tátra könnyebb volt elérni, és a turizmus kibővített, amely megfelelő elérhetőség. 1896-ban, a fogaskerekű vasút a Štrbské Pleso a Csorba -ben épült.
Végül úgy döntöttek, hogy építenek egy villamosított, keskeny nyomtávú vasút a Starý Smokovec Poprad. Kezdték építeni 1906-ban, és a pálya-ben nyitották meg 1908-ban. A lábát Starý Smokovec Tátralomnic, hogy nyílt 1911-ben, és az utolsó részben Starý Smokovec a Štrbské Pleso-ben nyitották meg 1912-ben. Abban az időben, a vasút személyszállításra használt, valamint a teherszállítás.
1948-ban, a vasút volt államosították, 1950-1992-ben sikerült a csehszlovák Államvasutak és 1993 óta a vasút, a Szlovák Köztársaság .
Az 1960-as évek második felében, a vasúti esett jelentős rekonstrukció előkészítése során a FIS északi világ Ski bajnokság 1970-ben, és 1970 óta csak az utas szolgáltatást.
Elején a 21. században, a régi CSD Class EMU 89,0 vonatok épült CKD- ben a 1960-as években váltotta fel az új Stadler GTW ZSSK Class 425,95 motorkocsi.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tatra_Electric_RailwayPerfect train in the mountains High Tatras
http://www.youtube.com/watch?v=NanF-ELSK-AÚzkorozchodná elektrická dráha Trenčianská Teplá - Trenčianské T
http://www.youtube.com/watch?v=2ywEaIYjhmgTatranská elektrická železnica, Poprad Tatry
http://www.youtube.com/watch?v=5TLIr_R3nygA tátrai villamosvasút vonala még a Monarchia idején épült. Az 1897-ben megnyitott Csorbatói Fogaskerekű Vasút után 1908-ban elkezdődött egy Popráddal való közvetlen összeköttetés kiépítése is. A vonal 1912-ben készült el. Első pillanattól fogva villamos motorvonatok közlekedtek rajta.
A vonalat 1965–1969 között felújították, mivel 1970-ben Csorbatón tartották a Sí-világbajnokságot. Ekkor kerültek a vonalra a prágai ČKD által gyártott „Tatra”-villamosok. A 80-as években a poprádi végállomást átépítették, azóta a szerelvények a Zsolna-Kassa fővonal fölötti peronról indulnak. 2000-től kezdve álltak üzembe a Stadler-ZOS Vrútky által gyártott új motorvonatok, ezzel egyidőben a régi Tatra típusú villamosokat fokozatosan kivonták a forgalomból.
A 2004. november 19-én pusztító hatalmas orkán a villamosvonalra is súlyos károkat mért. A sínekre eső fák több szakaszon megsemmisítették a felsővezetéket és a tartóoszlopokat. Fél éven keresztül pótlóbuszok közlekedtek Ótátrafüred és Csorbató között. A helyreállítási munkálatok során 300 oszlopot kellett újra felállítani.
Vonalak
Tatranské Električky
http://www.youtube.com/watch?v=uUV7Y4f0WCIDie Schmalspurbahn in der Hohen Tatra / TEŽ (10.-12.11.2010)
http://www.youtube.com/watch?v=9wvS4xsrJ6QKométa Tatranská Polianka - Štrbské Pleso
http://www.youtube.com/watch?v=vWjHpDB986UTATRY: STOROČNÚ KOMÉTU CHCÚ OŽIVIŤ
http://www.youtube.com/watch?v=uKEnHPY1_lkVerejna zbierka pre elektricku KOMETU
http://www.youtube.com/watch?v=Wf9Y3K4L-4cElektricka typu K2 - rozlucka v sobotu 30.01.2010.mpg
http://www.youtube.com/watch?v=omG6GJY6zogELEKTRIČKY V TATRÁCH: ŽELEZNIČNÉ KOCÚRKOVO
http://www.youtube.com/watch?v=sR8pZzahGyI_______________________________
Zubačka Vysoké Tatry - Štrba - Štrbské Pleso
http://www.youtube.com/watch?v=Y4-frisgviYZubačka Štrba - Štrbské Pleso
http://www.youtube.com/watch?v=xlsRJk2nMx8Die Zahnradbahn in der Hohen Tatra / Ozubené soukolí ve Vysoký
http://www.youtube.com/watch?v=L3tad9Iwm5MTatranská železnica
http://www.youtube.com/watch?v=6cMa7sn7laoA régi fogaskerekű[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]
A Kassa-Oderberg vasútvonal 1871-es megnyitásával a Magas-Tátra vasúttal is elérhetővé vált, ennek következtében pedig a turizmus rohamos fejlődésnek indult. A Riggenbach-rendszerű fogaskerekű vasutat Várnai Emil tervezte meg, amely a csorbai vasútállomást kötötte össze a csorbatói üdülőhellyel. A magyar hatóságok 1895-ben engedélyezték az építkezést, és egy évvel később, 1896. július 30-án megindult a forgalom.
A fogaskerekű vasút kezdetben csak a nyári és téli főszezonban közlekedett, ősszel és tavasszal szünetelt a forgalom. 1924-ben a Csehszlovák Vasút tulajdonába került. A közúti forgalom növekedésével (1926-ban párhuzamos autóbuszjárat indult, rövidebb menetidővel) és az 1912-ben megnyitott villamosvonal miatt a fogas fokozatosan veszített jelentőségéből. A csökkenő népszerűség miatt a fogaskerekű hamar veszteségessé vált. Az utolsó üzemnapja 1934. augusztus 14. volt, ezt követően a járműveket selejtezték, a pályát elbontották. Egyedül a felső állomás épülete maradt hírmondónak, melyet vendéglőként használtak tovább.[1]
A vonalon két gőzmozdony teljesített szolgálatot, melyeket a floridsdorfi mozdonygyár készített. Hasonló mozdonyok üzemelnek a mai napig a tiroli Achenseebahn fogaskerekű vasúton.
Az új fogaskerekű[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]
Az 1970-ben Csorbatón megrendezendő sívilágbajnokság kapcsán merült fel 1968-ban a fogaskerekű vasút újjáépítésének gondolata. Az új, Abt-rendszerű vasúton 1970. február 12-én indult meg a forgalom. A korábbi nyomvonal kétharmada megmaradt a régi, egyharmadát viszont újratervezték. A csorbai végállomáson új csarnokot építettek, amely egyúttal a járművek tárolására is szolgál.
Az újjáépített vonalat 1500 V egyenárammal villamosították, a 3 motorvonatot a svájci Winterthurban gyártották. A szerelvények egy motorkocsiból és egy vezérlőkocsiból állnak, csak egyik oldalon vannak ajtajaik. A járműveket kiválóan karbantartják, a 40 éves vonatok még ma is teljesen újszerűek.
http://hu.wikipedia.org/wiki/Csorbat%C3 ... Vas%C3%BAthttp://iwiw.hu/i/klub/utazas/Magas-Tatr ... ka-1004901Mindkettővel többször utaztam.
Tamásbá