SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 szept. 21. - 16:03

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 133 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 12. - 19:38 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok!

Végre nekiálltam a Csongrád terveinek. Jelenleg idáig jutottam:
Kép
http://csongrad.dragon.fotoalbum.hu/vie ... id/9267548
Ez még nagyon alap. A hajó 450mm hosszú és 176 széles lesz. Ha minden jól megy 2 hajócsavaros lesz 2 kort gyűrűvel. Kérdezném a nálam hozzáértőbeket:
-Kormányszervónak milyet kellene berakni?
-A 2 kortgyűrűt egy nagyobb szervóval vagy 2 kisebbel külön-külön mozgassam?
-Egyáltalán lehet-e 2 szervót külön vezérelni azonos kitéréssel?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 12. - 19:56 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Szia4

Lehet egy szervo is és lehet 2 szervo is. 2 szervo akkor bír bármilyen
előnnyel ha valami okból külön vezérelnéd. Ez tolóhajónál nem tudom
miként jöhetne szóba, de lehet csak az én fantáziám a szegényes.

Ma már kaphatóak igen brutális erejű fémfogaskerekes, brusless
motoros szervok is, amik egy 1/8-as buggy kormányművét is eltekerik
akát 50km/h tempónál is, ahol ilyenkor olyan erőhatások keletkeznek,
mintha valaki izomból ütné egy 500 grammos kalapáccsal a szervokart.

Na de ez csak példa volt, mert egy 450 mm hosszú tolóhajóba még
akkor sem keletkezik ekkora erőhatás, ha 2 méterről leejted a
betonra, normál üzemben egy teljesen átlagos 42 grammos olcsó
szervó is bőven sok.

A két szervo vezérlése alapesetben egy "Y" kábellel oldható meg, ekkor
teljesen ugyanazt csinálja a két szervo. De sajnos az átlagos, olcsó
szervok nincsenek annyira jók, hogy mindíg ugyanoda, ugyanolyan
sebességgel térjenek ki, és mindíg ugyanoda álljanak vissza. Vannak
ilyen szervok is, csak ezeket nem 2000 F/db. áron adják a boltban.
Nagyon nagy repülőmodelleknél (2 m feletti robbanós műrepülő) van
olyan, hogy 2-3 de héha 4 szervot is összekötnek egy blokkban és
így oldják meg a szükséges brutális kormánymozgató erőket, de ezen
szervok 100 000 esetből 100 000-szer halálpontosan ugyanúg térnek ki
és ugyanoda nulláznak. Persze ezeknek darabra olyan 25-30.000. Ft. :twisted:
Szerintem ez is túlzás lenne egy 450 mm -es tolóhajóba.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 12. - 20:21 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia Sry!

Több 10e forint értékű szervót nem szeretnék használni. :) Így a 2 külön szervó ötletét elvetettem.
Jelenleg 2db Trower Pro mikroszervó az itthoni készletem. :cry:
Az általad leírtaknak megfelelően fogok keresgélni. Első körben egy Futaba S3003-ra gondoltam.
A 2 kortgyűrű állásszöge fordulóban megyegyezik vagy a belső íven haladó nagyobbat fordul? (mint az autó kerekei)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 12. - 20:26 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
A Futaba S3003 teljesen jó lesz. A Kort-gyűrűk nyugondtan fordulhatnak
együtt, semmi különösebb haszna nem lenne a differenciált kitérésnek,
csak jó bonyolult paralelogramma mechanika kellene. Ha igazán jó
forduló, műveletező tulajdonságokat szeretnél, akkor a motorokkal
fordulással kellene foglalkozni. Pl állóhelzetes jobb fordulóban a bal
csavar előremenetben tol, a jobb csavat meg hátramenetbe kapcsolva
húz. Így majdnam helyben fordulna a hajó.

Ennek kivtelezése nem könnyű, főleg ha nem széleskörűen
programozható rádióadód van.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 12. - 20:32 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Szervusz Ákos :D

Mint Zsolt írta, bőven elég egy darab átlagos szervó is a kormányzáshoz, még két kortgyűrű esetében is. :D

Más:
Jó ez a rajz Csongrádról, de mint ha úgy emlékeznék, hogy az orr része nem egy sík lap, hanem v alakú.
Rá kéne kérdezni Mamutnál.
Ehhez a hajóhoz viszont nagyon jó lenne Jenő habosított PVC lapja, és technológiája, bár én nem szeretem a műanyag építést. :D

Üdv Szilveszter :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 12. - 21:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok!

Akkor a szervó kérdés megoldódott. Köszönöm a segítséget! Habosított pvc-t én a Praktikerben találtam Szombathelyen. 1 tábla mérete kb 1500x500, 3mm vastag és 2500 forint körül volt az ára (-+100). Egy kicsit sokallottam ahhoz képest amit JJ írt. Ragasztót viszont egyenlőre nem találtam, mert vasárnap 5kor zárt és háromnegyedkor értem oda, így csak a lapot néztem meg, hogy mégis mi lehet az. Dephron helyett ajánlották pár hónapja, de sem súlyra sem merevségre nem tetszett. Akkor nem néztem meg pontosan mi is ez, csak most hétvégén, mikor arra jártam. De gondolom ezt az anyagot be kellene vonni fóliával, hogy vízhatlan legyen az illesztéseknél. (lehet rosszul gondolom)
Ha az egyik osztrák kolléga lesz olyan kedves és betartja az ígéretét akkor lehet megszűnik az anyagbeszerzési problémám. (vagy befonja a haját, mikor meglátja a listát) :twisted:
A hajó orra is alakul, de csak kicsi V lesz benne.
Kép
http://csongrad.dragon.fotoalbum.hu/vie ... id/9268974
Az eredeti hajó orráról nincs képem. Mammut kollégát ezúton szeretném megkérni, hogy ha lenne olyan kedves és lefényképezné a Csongrád elejét azt nagyon szépen megköszönném. A tömbmodell még alakul. A hajó alkatrészei majd ez alapján készülnek és ez lesz a referencia. Ha ezen módosítok akor az alkatrészek modelljei, is automatikusan fognak módosulni.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 12. - 21:58 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok!

Mára ennyi:
Kép
http://csongrad.dragon.fotoalbum.hu/vie ... id/9269948
Holnap még kidekorálom, csinálok egy látványtervet, hogy ne csak a Walrusról legyen. :twisted: És nekiállok az alkatrészeknek. Aztán amint tudok szerezni anyagot és némi helyet a lakásban, nekiállok építeni. (és kideríteni mit rontottam el tervezéskor :D )


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 13. - 18:40 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok!

Egy kicsit megint haladtam a Csongrád terveivel:
Kép
http://csongrad.dragon.fotoalbum.hu/vie ... id/9279416
Kész a kormányállás, egy kicsit alakítottam a hajótesten, a kortgyűrűket is nagyjából berajzoltam.
Közben felmerült bennem még néhány kérdés:
-2 motort lehet egy szabályzóról hajtani?
-Itt is fennáll az ami a szervóknál, hogy a 2 motor nem megy egyformán?
Van egy 60A-es brushless szabályzóm. Leírás szerint tud hátramenetet is.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 13. - 19:47 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Szervusz Ákos :D

Nyugodtan használhatsz két motort egy szabályzóval.
Ha véletlenül nem lenne egyforma a motorok fordulatszáma, a kormány beállításával ki lehet trimmelni az eltérést.
Annak a valószínűsége, hogy jó állapotú motorok esetében számottevő eltérés legyen a két motorban, nagyon kevés.
Igaz, mint mondani szoktam, lehet valaminek a valószínűsége végtelenül kicsi, de az a szám még akkor is nagyobb nullánál. :D
Szabadon futó modelleknél előfordulhatnak ilyen problémák, a két tönkcső súrlódása nem egyforma, a két hajócsavar, az egyik jobbos, a másik balos, esetleg nem pont egyforma az emelkedésük, az építés közben elkövetett asszimmetria, okozhat kanyarodást, de az korrigálható a kormánybeállítással.
No de egy RC modellnél, ez nem lehet gond. :D
Persze az igazi az, ha középállásban egyenesen megy a hajó, de ez függ a szélviszonyoktól, és még a hullámzástól is.
Remélem, segítettem. :D

Üdv Szilveszter :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 13. - 21:02 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia Manópapa!

Igen, segítettél. :) DE mindjárt lenne egy újabb kérdésem:
-2 motoros hajó esetén jobbos és balos forgásirányú hajócsavart kell használni, vagy lehet mind a kettő egyforma.

És hogy ne csak kérdezzek:
Kép
http://csongrad.dragon.fotoalbum.hu/vie ... id/9281529
A tömbmodellem elkészült. Mivel még nem tudom mivel hogy fogok elférni a fedélzeti házon egyenlőre nincs ablak. Lehet, a kész modellen is csak imitáció lesz. Holnap nekiállok kidolgozni az alkatrészeket. Ha minden jól megy és nem kell mást csinálnom akkor kész lehet hétfőre.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 13. - 22:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Jó kérdés :D

Az az igazság, hogy ha nem ellentétes fordulatú a két csavar, akkor a hajó hátulja önálló életre kel.
:D
A kortgyűrű valamelyst csökkenti ezt az oldalazó mozgást, de nem szünteti meg.
Ha alacsony fordulaton jár a csavar, akkor ez nagyon kicsi eltolódás, de minél nagyobb a csavar fordulatszáma, annál nagyobb.
De mint írtam, ezek a problémák az önjáró modelleknél okozhatnak fejtörést.
Az előző hozzászólásomhoz kiegészítésként még annyit, hogy a két csavar forgási sebességét egyszerűbb egyetlen motorral fogaskerék áttételekkel megoldani.
Az önjáró kategóriánál ezt rendszerint így is oldják meg, pont az oldalazó sodródás elkerülése miatt.

Üdv Szilveszter :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 13. - 22:22 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Dragon írta:
Van egy 60A-es brushless szabályzóm. Leírás szerint tud hátramenetet is.


Hopp-hopp tessék vigyázni !!!! A kefenélküli szabályzókra nem
köthető kettő, vagy több motor. Kiesnek a motorok a szinkronból. Sajnos
kefenélküli üzemben ahány motor annyi szabályzó kell.

Kefésre ez nem igaz, ott több motor is köthető egy szabira. Volt itt
régen nálam bér építésben egy C-130-as Hercules, annak a 4 db. 300-as
kefés motorja egy 65 A-es szabiról ment gond nélkül. Hátborzongató hangja
volt a gépnek.


üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 13. - 23:32 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
sry írta:
...Hopp-hopp tessék vigyázni !!!! A kefenélküli szabályzókra nem
köthető kettő, vagy több motor. Kiesnek a motorok a szinkronból. Sajnos
kefenélküli üzemben ahány motor annyi szabályzó kell. ...


Szia Sry!

Akkor ebbe most azt hiszem beleválasztottam. Van két brushless szabályzóm, DE nem egyformák, az egyik 30, a másik 60 amperes. Mindkettő tud hátramenetet. A 30-t a Pappilonba szántam, mert abban van BEC. Még a végén 2 kefés lesz benne kapcsolóval. Áttátelt mindenképpen akartam rá rakni, szóval még az is lehet, hogy megfogadom Manópapa tanácsát és egy motorról hajtom a két csavart. (a hogyan még nem tiszta :evil: )


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 14. - 18:04 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok!

A Csongrád tömbmodellje 3D-s PDF formátumban letölthető innét:
http://dragon.szellem.hu/keret.cgi?/
Megtekintéséhez Adobe Acrobat Reader 7 vagy újabb kell.
A kort gyűrűk és a tönkcsövek még nincsenek kidolgozva, csak úgy nagyjából.
Az oldal egyenlőre csak ennyi, majd a későbbiekben megpróbálok összedobni valami honlap félét.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Légcsavar
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 19. - 11:37 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok!

Egy ismerősöm kért meg egy "kis" szívességre. Kellene neki egy légcsavar. CNC marógépen meg tudja oldani az elkészítését, csak meg kéne rajzolni. A rajz az egyszerűbbik része a dolodnak. A probléma ott kezdődik hogy nem tudom hogy álljak neki. Milyen állásszög kellene? Mennyi a slipje egy légcsavarnak, vagy mennyivel kellene számolni? Egyáltalán milyen profilból kellene kiindulni. Gondolom valamelyest hasonlít valamelyik szárnyprofilra. A kérdés így elsőre nekem nem tűnik egyszerűnek. Főleg annak tudatában, hogy az amit tudok a dologról az az, hogy a légcsavarnak 800mm átmérőjűnek kell lennie és egy mocsárjáró szerű csónakon szeretné üzemeltetni. Előre is elnézést a sok és bonyolult kérdésért! :oops:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 133 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség