SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
A FECSKE szárnyashajó. http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=4&t=959 |
Oldal: 8 / 9 |
Szerző: | user_199 [ 2010 máj. 17. - 18:17 ] |
Hozzászólás témája: | |
Sziasztok! Nos, SRY, csak nyugodtan. Én ráérek. Olvastam, h. helyzet van... Jó ez a lengyel hajó. Nekem tűnik csak hasonlónak a Meteorok-hoz? Üdv! g. |
Szerző: | mamut [ 2010 máj. 18. - 7:57 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szia Sry! Leírnád a modelled méreteit? Mennyi lett végül a súlya, mekkora a test, mekkorák és hol vannak a szárnyak, mennyi a teljesítmény igénye? Az is jó, ha egy vonalzó (vagy csak egy A4-es papír) társaságában lefotózod 3 nézetben. |
Szerző: | user_168 [ 2010 máj. 18. - 12:47 ] |
Hozzászólás témája: | |
A videán van fent egy videó a Fecske hajó gyártásának rövid történetéről és fekete fehér úszádspróbáiról film is |
Szerző: | sry [ 2010 máj. 19. - 10:20 ] |
Hozzászólás témája: | |
mamut írta: Szia Sry! Leírnád a modelled méreteit? Mennyi lett végül a súlya, mekkora a test, mekkorák és hol vannak a szárnyak, mennyi a teljesítmény igénye? Az is jó, ha egy vonalzó (vagy csak egy A4-es papír) társaságában lefotózod 3 nézetben. Nagyon szívesen, de ha te is szeretnél szárnyashajót építeni, akkor az én meglévő modellem nem a legjobb kiindulási alap! Ennek van egy csomó hibája, amik a tesztek során jöttek ki. Ha ma építeném előrébb tenném az első (Fő) hordszárnyat, a hajócsavart behoznám a hátsó szárny alá, és kicsit lejjebb lenne. Az első szárny nyilazott lenne, és ami nagyon fontos nem használnék szimmetrikus szelvényt a hordszárnyakhoz. Ettől még szívesen lemérem neked, legalább lesz egy kiindulási alap, ami alapján építhető egy tényleg jól szuperáló szárnyashajó modell. Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2010 máj. 19. - 10:23 ] |
Hozzászólás témája: | |
B Laci írta: A videán van fent egy videó a Fecske hajó gyártásának rövid történetéről és fekete fehér úszádspróbáiról film is Biziny-bizony. Ez Beledi Dezső saját filmje a saját zenéjével, mindenkinek csak ajánlani tudom: http://videa.hu/videok/jarmuvek/a-fecsk ... qd53WWxdDh A filmben látható dokumentumok, képek nagyrészét megkaptam Beledi Dezsőtől, a jövőben a szárnyashajó téma frissítéseiben ezek is fel fognak kerülni, mindenki hasznára. Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2010 jún. 13. - 11:22 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! A tegnapi falunapon a rutinosabb fiatal Kollégák kipróbálhatták a szárnyashajózást is. Ennek két oka volt: az egyik, hogy újabb és újabb híveket szerezzek a szárnyashajózásnak, mondjuk úgy aktívan fertőzzem a modellezők gondolkodását ezzel a szárnyashajós gondolattal. A másik ok, hogy kicsit átalakítottam a szárnyrendszert és arra voltam kíváncsi, hogy mennyire stabil így a hajó. Ha én vezetem, akkor nem derül ki, hogy drasztikus irányítási hibákra miként is reagál a hajó, mert akaratlanul is figyelek rá, hogy ne csináljak ilyesmit. Viszont aki még soha nem vezetett szárnyashajó modellt az azt se tudja mire is kéne figyelni, így hibát hibára halmoz és csak a hajón múlik, hogy így is tud-e rendesen futni. http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/11448997 http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/11448998 Mint látható ezeken a képeken, most már nem fröcskök a hajó, és a szárnyak sem futnak fel a felszínre. Ezt egy kis beállítással, a tolóerő csökkentésével (11.1 V-ról visszavettem az üzemfeszültséget 7,2 V-ra) és az össztömeg növelésével (+ 60 gramm a súlypontban) értem el. Így sokkal szebben úszik a hajó. A szárnyrendszert úgy módosítottam, hogy az első szárnyak állásszögét csökkentettem, viszont a hátsó szárnyak kaptak két trimmlapot és ezekkal állítom be a rendes úszáshelyzetet, így nem kell a szárnyak állásszögét megváltoztatni a beállítás során. Három fiatal Kolléga vette sikeresen az akadályt így ők már alapfokú szárnyashajó-modell vezetői elismerést kaptak tőlem. http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/11449000 http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/11449001 http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/11449003 A hajó jól vizsgázott, a stabilitása megfelelő, és ami még fontosabb talán, igen nagy sikere volt! Mint kiderült sokak még soha nem is láttak szárnyashajót, így igazi újdonság volt. üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2010 aug. 23. - 19:19 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Elkezdtem átalakítani a szárnyashajó modellt. Amikor ez a modell épült még inkább a lelkesedés, meg a megérzések vitték előre a tervezést, kivitelezést, és nem a szaktudás. Ez mára már jelentősen megváltozott, és a lelkesedés az maradt, de elsősorban Beledi Dezsőnek köszönhetően már van némi ekzakt fogalmam is a szárnyashajózásról. Így eljött az idő a hajó átépítésének! Az átépítés alapvető célja, hogy kipróbáljam a felszín közelében futó "V" állás nélküli, kismerülésű szárnyrendszer modellméretekben való kivitelezhetőségét, és használhatóságát. Eddig a hajón a vízfelszínt részben áttörő "V" állású szárnyrendszer volt. Ezt cserélem most le egy teljesen másként működő, más filozófiájú szárnyrendszerre. Ennek az új szárnyrendszernek a modellezésben való kikísérletezését az indokolja, hogy az idehaza futott, és futó hajók többsége ilyen szárnyakon fut! A "Nixy", a "Fecske", a "Sirály" , a "Volga" stb...stb... típusok , így ha ezeket a hajókat szeretnénk megépíteni valaha is modellben, akkor mindenképpen szükség van ennek a munkának az elvégzésére. További változás, hogy az eddig használt szimmetrikus szelvényű helikopter-rotorból készült, műanyag szárnyak helyett már a sokkal célszerűbb, és illőbb, alumínium anyagú asszimmetrikus, körszelet szelvényű, mondjuk úgy "igazi" szárnyashajó szelvényű szárnyakat kap a gépezet. Íme az új szárnyelemek: http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12527590 Hogy miként készül most nem részletezem, majd ha beváltja a hozzá fűzött reményeket, akkor visszatérünk rá. Az anyaga "ezüst-alumínium" . http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12527592 Itt látszik a szelvény alakja is, meg az is , hogy a fő szárnyon a középrészen egy kis rézcső van integrálva a 2 mm vastag szárnyba. http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12527595 Ebbe a kis csövekbe szénrúd megy, így a főszárny szétszedhető, és a főszárny két fele kis mértékben eltérő állásszögben is beállítható, ami az eddigi tapasztalatok szerint modellméretben szükséges. http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12527599 A régi műanyag "V" állású, műanyag főszárny, és az új kismerülésű, nyilazott, alumínium szárny. Elég egyértelmű az eltérés. http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12527597 A hátsó szárny is az új rendszerben készült, és már a helyén is van. Itt más változások is voltak! A szárnyat eltoltam a hajócsavar fölé, ezzel megakadályozva a "leszívás" jelenségét. A szárny beépítési magassága is változott, hogy majd a főszárnnyal egy magasságba kerüljön, így a trimmhelyzetben a hajótest állásszöge kicsi lesz és nem úyg fog állni szárnyakon haladva, mint egy rakétakilövő. Üdv.: SRY |
Szerző: | mamut [ 2010 aug. 24. - 9:52 ] |
Hozzászólás témája: | |
Nem értem. Ha nincs V, akkor mi fogja stabilizálni a szárnyak vízalatt futását? |
Szerző: | sry [ 2010 aug. 24. - 15:32 ] |
Hozzászólás témája: | |
mamut írta: Nem értem. Ha nincs V, akkor mi fogja stabilizálni a szárnyak vízalatt futását? Üdv.! Amikor a nagyvilág meglátta az első Alekszejev tervezte és építette szovjet szárnyashajókat, nagyjából ugyanezt a kérdést tette fel. A szárnyashajók legfontosabb tulajdonságai a függőleges- és hossztengely menti stabilitás, valamint a merülés stabilitás. Ezeknek kézenfekvő eleget tenni a repülésből már jól ismert "V" állású szárnnyal. Ha megdől a hajó a repülőgépekhez hasonlóan a dölés irányában a felhajtóerő függőlegessel bezárt szöge csökken, így megnő azon az oldalon a nyomaték és igyekszik visszatérni az eredeti helyzetbe. Ha felgyorsul a hajó és kiemelkedik akkor egyre kisebb szárnyfelület merül a vízbe és magvalósul a merülési stabilitás is. Ez van ha a szárnyashajót úgy tekintjük, mintha repülőgép lenne, és így is tervezzük. Így néz ez ki a gyakorlatban: Mi ezzel a baj? Hát az, hogy nagyon mélyre merül a vízbe, és ha olyan szárnyashajót akarunk, ami folyókon, tavakon fut, akkor bizony ezzel a mélyre nyúló "V" szárnnyal komoly gondok lesznek. Ekkor jön Alekszejev és azt mondja, hogy kérem a szárnyashajó nem repülőgép! Van egy nagyon fontos eltérés a repülőgépek és a szárnyashajók között! A repülőgép végtelennek tekinthető homogén közegben repül, a szárnyashajó szárnyai viszont két közeg határán mozognak! Mi történik akkor ha a szárny megközelíti a vízfelszínt? (most nem részletezem miért) Elkezd csökkenni a szárnyon keletkező felhajtóerő!!! Ha ez igaz, akkor megvalósítható az összes kívánt stabilitás teljesen egyenes "V" törés nélküli szárnyakkal is És ezek a szárnyak nagyon kis merülésűek lesznek, menetben alig pár tíz centi lesz a merülésük! Vonatkozó irodalom: http://users.atw.hu/sry/szarnyasok/Hord ... _hajok.pdf Az ennél sokkal alaposabb elméleti kifejtést most csinálgatom, aki szereti a nagyon durva hidrodinamikai, aerodinamikai szakanyagot, annak igazi csemege lesz. Szóval nagyhajón működik az egyenes szárny, hogy modellen is így van- e , az meg majd kiderül ha kész az átalakítás. Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2010 aug. 24. - 20:02 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Majdnem kész az átépítés! http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12544783 A furatok pontos helyének bejelöléséhez lézereztem egy kicsit..... http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12544785 A fő hordszárny két féldarabja http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12544787 A két fél hordszárny összekötő elemei. A szárnyba integrált rézcső és az abba illeszkedő szénszálas csap. Alul pedig az ABS műanyag kötőelem. Ez elég rugalmas ahhoz, hogy a pár fokos eltérő állásszögbeállítást lehetővé tegye, de elég erős is, hogy szilárdan kösse egymáshoz a két félszárnyat. A műanyag elemet sűlyesztett M2 csavarok tartják a helyén. A lap anyaga minőségi ABS (magyarán bankkártya). http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12544788 http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12544789 A kész fő hordszárny. Már fel van polírozva, de még nincs festeve. http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12544790 http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12544791 http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12544794 Jöhet a nyers szerelés és az ellenőrzés. Szerencsére minden a helyén van, és úgy is áll, ahogy kell neki. A legutolsó képen jól látszik a felszínközeli, kismerülésű szárnyak egyik legfontosabb jellemzője, a "V" állás nélküli, egyenes kialakítás. http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12544795 Azért addig trükköztem, amíg nem sikerült egy rendes fotót készíteni a szárnyszelvényről. Kevés fénynél, csillogó fémfelületet fotózni nem könnyű feladat, főleg ha az még kicsi is. http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12544797 Elkezdődött a festés is. A kopottas hajótest, és az átalakított szárnytartó lábak már megkapták az új festésüket. Hamarosan próbafutás az új szárnyakkal....... már nagyon várom Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2010 aug. 25. - 16:45 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! A mű elkészült, a beállítűsok is megvannak, csak az idő fogyott el, és holnap meg dolgozom, így legközelebb pénteken lehet tesztfutás. http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12555027 Íme az új szárnyak! Szép pirosak lettek. Most jöhet a beállítás. http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12555028 A beállítás a számológéppel kezdődik. Mivel asszimmetrikus, alúl egyenes szelvény került beépítésre, használhatóak a szárnyashajó szakirodalom táblázatai, ajánlásai. A számítás menetének ismertetését most mellőzöm, a lényeg, hogy elől 0,6 fok, hátul 0,3 fokos állásszöget kell állítani a szárnyaknak! Ezt szögmérővel nem lehet megcsinálni, ezért teljesen más módszer kellett. Ha a szárny húrhossza 20 mm, akkor elől 20xSIN(0,6°) aláékelés kell, ami 0,2 mm. ezért kellenek ezek a vékony, papírból hajtogatott pakolások. http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12555029 A módszer igen egyszerű! Kell egy alapsík (ez jelen esetben az "L" aluprofil) és ehhez kell az alápakolások segítségével beállítani a szárnyak állásszögét. http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12555030 Amikor már megvan az első szárny +0,6 fokos és a hátsó +0,3 fokos beállítása, akkor meg lehet húzni a rögzítő csavarokat, és már kész is az állásszög-beállítás. http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12555032 Most jön a súlypontbeállítás. Először megint számítás, aztán a két mérleges trimmelés. Mivel a hajót nem lehetett elsőre a kívánt, számított értékekre beállítani, 47 grammnyi ballasztott kellett az orrába rakni, és ezzel már beállítható volt a súlyponthelyzet. A hajó üzemképes össztömege így 848 gramm lett. 6 cella NiMh akkuval fog futni. Így minden elkészült, az akkuk is fel vannak töltve ..... folytatás remélem pénteken! Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2010 aug. 27. - 17:56 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! MEGVOLT A PRÓBAFUTÁS Egyből beleszerettem! Csodaszépen fut ezekkel a szárnyakkal, most látom csak igazán, hogy mennyire randa volt a "V" szárnyas, fröcskölős menet. Na de gyorsan két szép fotó, ami többet mond ezer szónál: http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12586917 Hihetetlen, de a kifolyó hűtővíz nagyobb mértékben zavarja a vízfelszínt, mint a fő hordszárnyak http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12586921 Ezen nincs sok magyarázni való. Tisztán, szépen fut! Mindezt kétharmad akkora motorteljesítménnyel, mint az előző szárnyakon. Akkor 11,1V-os akkuval ment a hajó , az is 1000 mAh LiPo volt 90 grammos. Most egy 180 grammos 7,2 V-os akku van benne. Kétszer olyan nehéz akku, lényegesen kisebb üzemfeszültség, kisebb tolóerő, mégis szebben megy a hajó. Minden Tiszteletem Rosztyiszlav Alekszejev és Beledi Dezső mérnökúraknak, konstruktőröknek (!!) a felszín közelében futó, kis merülésű szárnyak ötlete tényleg zseniális elképzelés! És ami az én szempontomból igen fontos MŰKÖDIK MODELLMÉRETBEN is Üdv.: SRY Ui.: Lesz videó is...... csak még szerkesztem. |
Szerző: | sry [ 2010 aug. 27. - 20:23 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! ITT AZ IGÉRT VIDEÓ : http://www.youtube.com/watch?v=edQ1F-IMC50 Jó szórakozást. És egyben megcsodálhatjátok a most épülő új parkunkat és a park központi elemét az új dísztavat, a hozzá kapcsolódó csatornákka. Polgármester Úr úgy nyilatkozott, hogy jövőre teljes szépségében kész lesz, parkosítással, padokkal, miegymással, és akkor szeretné, ha itt tartanánk a tolóhajó versenyt . Szóval a 2011-es tolóhajó versenynek már van helyszíne (bár ilyen jól állnék a 2010-essel is ) Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2010 aug. 29. - 16:30 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Szerencsére kezd egyre nagyobb híre menni szárnyashajó mániámnak és így szépen jönnek a különféle szakanyagok, sajnos szinte kizárólag idegen nyelveken. Na de sebaj lefordítom és mindenki örömére felteszem őket a gyűjteménybe. Ennek keretében ma felkerült a: Roy L., Clough JR.: Water Bug Ez a Popular Mechanics magazinban jelent meg 1963-ban. Ennek megfelelően ez egy szabadonfutó, vagy körpályás modellként építhető szerkezet. A mai viszonyok mellett lehet elektromos hajtással és R/C modellként is építeni, de ez némi áttervezést kíván. A szerzőpárosnak már szerepel egy modellje és cikke a gyűjteményben a Popular Science 1969. májusi számában megjelent "Hidroplán sikló modell" című. A frissítés másik része a "FECSKE III." szárnyashajó modell új, felszínhatás elvén működő szárnyakkal végzett tesztfutásának videója, a videók rovatban. Nézzétek meg a: www.sry.atw.hu -n. üdv.: SRY |
Szerző: | mamut [ 2010 aug. 31. - 13:36 ] |
Hozzászólás témája: | |
Csodásan szárnyal a hajód! Összefoglalnád, hogy most mekkora felületen, mekkora tömeg, állásszög, és hol a súlypont (tudom, tömeg és állásszöget már írtad)? |
Oldal: 8 / 9 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |