Üdv. Mamut!
A probléma gyökere abban van, hogy mindent szárnyashajónak hívunk,
pedig alapesetben két főcsoportról van szó, és azokon belül is sok
alcsoportról. Ezek a hajók mind szárnyashajó, vagy hordszárnyas-hajó
néven szerepelnek, de fizikai elveikben, és működésükben nagyon
eltérnek egymástól.
Most nem mennék végig az összes típuson és verzión, csak a PEGASUS
típusú hajókra térnék ki.
Ezek a hajók az aktív szárnyvezérlésű hajók közé tartoznak! A hajó
felhajtóerő stabilitását (szárnyak merülése) egy elektromechanikus
rendszer szabályozza
Az ilyen hajók nem önstabilak, ha nem
működik az aktív vezérlés nem képesek stabilan szárnyakon futni.
Itt jól látszik, hogy aktív kormányfelületekkel (afféle csűrő-magassági
kompozit kormányokkal, vagy repülősen "elevonokkal") vannak ellátva a
vízszintesen álló, egyenes szárnyak. A hajó szárnyainak merülését és
az aktív stabilizálást a szárnyak vezérlésével oldják meg. Ezek a
rendszerek igen bonyolultak, és nagyon költségesek, gyakorlatilag
mind az USA-ból ered (még az ilyen rendszerű Japán Jetfoil is).
Modellkivitelben egy mélységállító vízfelszínen futó lappal, és egy
giroszkóppal lehetne megoldani a feladatot, mind, ahogy ezen a
videón is látható:
http://www.rcgroups.com/forums/showatt. ... 1238506184(bár itt nincs merülésszabályozás, bólogat is rendesen a teknő)
Én lemondtam erről a fajta hordszárny rendszerről pontosan a
bonyolultsága miatt, pedig a megfelelő giroszkópot be is szereztem
hozzá....... na az azóta is dobozban van, de majd jó lesz
tengeralattjáróba.
üdv.: SRY