SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 jún. 04. - 1:58

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 134 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 17. - 21:39 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Köszönjük Sry mester!!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 18. - 20:16 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok!

Sokáig kerestem, hogy mit tudhatok meg az előbbi 2 hajóról ...
De találtam valamit:
1. http://www.supramar.ch/pt10.jpg
2. http://www.foils.org/pt50.pdf

Ezekben vannak méretek, illetev a modellhez még 2 rajz.

Üdv!
g.

szerk.:
http://www.classicfastferries.com/cff/p ... 2003_3.pdf

ebben van mind a kettő, meg más is ...


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 19. - 18:51 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok!

Názegetem a rajzokat, és van egy nagy eltérés. A képek róla:
kép 1.
Kép

kép 2.
Kép
A képeket a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Látványos a dolog ... Ebből adódik a kérdés is. Melyik megoldás a helyes? A csiga a szárny előtt van, vagy mögötte? Szerintem mögötte, mert 1.) az a gyári prospektus, 2.) ha előtte lenne, a szárny már forgó vizet kap, ami _szerintem_ kezelhetetlen.

Gondolkoztam, h. a 'sima' hordszárnyasba rakom a kérdést, de mivel a modell rajza itt van, és ha valaki építeni szertné, akkor jól építse ;)

Üdv!
g.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 19. - 21:03 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Mindkét megoldás helyes :roll: :twisted: :twisted: :twisted:

Arról van szó, hogy az egész szárnyashajó technika egy nagy talány.
Csinálsz valamit azt hiszed jó lesz, aztán fenét lesz jó. Aztán csinálsz
mást és az talán bejön.

Jó a szárny előtti csavar is, mert akkor a csavar orvénylő leáramlása
kompenzálja a precessziót. Jó a szárny mögötti is, mert egyfelől
mélyebben van a csavar, ami nem utolsó szempont (épp a mai
úsztatáson értek kellemetlen meglepetések a magasan lévő csavar
miatt). Az a kérdés, hogy éppen mennyi előnnyel és hátránnyal jár az
adott megoldás.

Az egész egy nagy képlékeny massza, amiből sokminden kisülhet.

A PT-50 készült így is úgy is. Hogy melikkel mi volt a tapasztalat azt
nem tudom sajnos, pedig nagyon érdekelne (főleg a mai események
fényében)

üdv.: SRY

ui.: Minden esetre annyit mondhatok a mai napról, hogy vége a gyök-
kettővel poroszkálásnak :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
majd teszek fel videót .


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 19. - 23:09 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Na kérem Hölgyek/úrak/válogatott Tengerészlegények ! Nagyjából
így kell hasítania egy szárnyashajónak:

http://videa.hu/videok/sport/szarnyasha ... 8MF64jJxaB

Még vannak hiányosságok, különösen fordulókban levegőt szív a
hajócsavar, és ekkor megtorpan, megbillen a hajótest. Erre még ki
kell találni valami okosságot. De ettől eltekintve már kezd alakulni a
gépezet :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 20. - 19:07 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok!

Hááát, nem kicsit megy a hajó :) Előbb-utóbb olyan lesz, mint JJ papucsa.
Mekkora motor van benne?

Üdv!
g.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 20. - 19:12 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Szia!

Egy sima pemax 400-as. Meg egy repülős szabályzó (nincs
hátramenetem sajnos).

Most azon mesterkedem, hogy a levegőleszívást kiiktassam valahogy.

Meg aztán itt van velem szemben egy kis szépség is egy ACADEMY
Minicraft SILVER BULLET külmotoros motorcsónak valahonnan a távoli
múltból. Ma szereztem a makettversenyen. Van hozzá egy kis gyári
MERCURY külmotor is :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Nagyon csinos kis hajócska (szó szerint kicsi, az egész 25 cm hosszú)
Ezzel játszok már vagy fél órája
:roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 22. - 8:43 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

 Mai is bővült a [size=16pt]MAGYAR SZÁRNYASHAJÓK /
SZÁRNYASHAJÓK MAGYARORSZÁGON
[/size] témakör.

Repülő csónak a Dunán 1.
és a
Repülő csónak a Dunán 2.
Cikkek a '60-as évek elején jelentek meg a hazai sajtóban, az akkor
folyamatban lévő szárnyashajó, szárnyas-motorcsónak kísérletekről
tudósítanak. A két cikk szövegezése nagyon hasonló, de az illusztráló
képek eltérnek. A fotókon a NIXY szárnyas motorcsónak látható, de ez
még a kísérletek azon fázisa volt, amikor az első hordszárnyak
vízfelületet áttörő "V" állásúak voltak.

Marjai Imre: Napjaink hajói
Ez a részlet Marjai Imre "Nagy Hajóskönyv" című munkájából származik.
Vázlatosan bemutatja a hordszárnyas- és légpárnás hajókat. Ezt azért
tettem bele a válogatásba, hogy látható legyen mennyire alulreprezentált
a szárnyashajózás a hajózási szakkönyvekben! Még egy ilyen alapos és
jó szerző, mint Dr. Marjai Imre, és ilyen nagy összefoglaló kiadványban,
mint a "Nagy hajóskönyv" ís csak nyúlfarknyi terjedelemben taglalja a
témát.

Nézzétek meg a:
www.sry.atw.hu -n.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 22. - 8:51 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Az elméleti munka mellett alakulnak a gyakorlati kísérletek is! Mivel a
hajó a magas első hordszárnyat tartó lábak miatt úgy nézett ki
szárnyakon haladva mint egy rakétakillövő módosítottam az első
hordszárnyakon.

További oka volt a módosításnak a futás során változó állásszögek
jelensége is. A hosszú első lábak miatt kialakul egy automatikus
állásszögváltoztató mechanizmus. Ezen édemes alaposan végigmenni,
mert nagyon tanulságos:

1.) Álló bemerült hajótestnél az első szárnynak nagyon kis
mértékben de pozitív állásszöggel kell rendelkeznie (mondjuk 0,3 fok)
mert másként a hajó nem kezdi meg a kiemelkedést a gyorsításkor. A
hátsó szárny 0 fokon van (de lehet kissé negatív állásszögű is)

2.) Kis sebességű haladásnál a hajó eleje felemelkedik (mivel itt
van pozitív állásszög) és ezzel a hosszirányban megdőlő hajótesttel
tovább növekszik az első szárny állásszöge. A nagy állásszög miatt a
hajó kis sebességen is szépen kiemelkedik. Az eltérő láthosszok miatt
tűnik úgy, hogy a hajó először az első hordszárnyakra emelkedik, majd
kis késéssel a hátsókra is.

3.) Nagyobb sebességen az első szárny már majdnem a víz színén
fut és a növekvő sebesség miatt a hátsó szárny is egyre jobban
kiemelkedik . A hátsó szárny a kisebb állásszöge miatt mindíg "késve
követi" az első szárnyat. A szárnyak a vízfelszínnél magasabbra nem
képesek emelkedni, ezért alakul ki a kereszt-tengely körüli billegő
mozgás.

4.) Határsebesség!Ha a szárnyak rosszul vannak beállítva van egy
határsebesség, amikor a hátsó szárny annyire felemelkedik, hogy a
hajótes előre dőlése folytán az első szárny negatív állásszöget kap, és
a zárny nem emeli, hanem lerántja a vízre a hajót. Ezt a hibát az első
szárny állásszögének növelésével lehet kompenzálni.

A másik káros jelenség, hogy ha a szárny állásszöge túlságosan nagy
és a hajó elkezd pattogni a vízfelszínen. Ez a pattogás nagyban lassítja
a hajót. A megoldás a szárny állásszögének csökkentése, de arra
figyelni kell, hogy a "lerántás" jelensége nem alakuljon ki.

Ez a folyamatos állásszögváltozás annál nagyobb minél nagyobb az
eltérés az első és a hátsó szárnyak nyugvó bemerülése (az az a
tartólábak hossza) között!

Így most a 43 mm hosszú első lábmagasságot 30%-al (13 mm-el)
csökkentettem. Természetesen ezzel az eddig kikísérletezett jó futást
biztosító beállítás is odalett, és lehet kezdeni elölről az egész beállítósdit.

Na de sebaj a kísérleti hajómodellezés erről szól, ez egy szerelem....
fogom és csak szerelem...szerelem...szerelem...

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 24. - 9:37 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Hogy ne csak elméletben, meg modellszinten szárnyashajózzunk:

http://www.mahartpassnave.hu/

Indul a szezon, egy szép kirándulás szárnyashajóval ..... nos az igen
kellemes időtöltés annak, aki szereti ezeket a szerkezeteket.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 24. - 21:51 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Egy kicsit átszabtam a hajót, na meg szépült is kicsit.
Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10571413
A fedélzet újra lett fényezve fehérre, a hajótest pedig szürkére. Elég
foltos volt már, meg az eredeti festés sem volt az igazi. Visszakapta a
"fecskefarkakat" is a hajótest. Meg egy kis nemzeti színű dekort.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10571415
Kapott egy farfényt is, így már majdnem teljes a világításgarnitúra. A
világításhoz csináltam egy funkciókapcsolót is. Már csak a sárga
villogó hiámnyzik róla, és akkor komplett lesz a fényáradat.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10571416
Tokkal-vonóval, menetkészen 698 gramm.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10571419
Itt láthatóak a rövidebbre vágott első tartóbakok, és majd elfelejtettem
az új antennát a tetején, ami nem csak dísz, hanem tényleg az RC-vevő
antennája (is).

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10571420
A nózira kapott egy yacht-korlátot alumíniumból.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10571421
A szárnyrendszer közelről. Még nincs beállítva, de legalább jól látszik
a főszárny, és az a feletti kiemelkedést segítő és stabilizáló szárny,
a hátsó szekció na meg a szép új, szürke fényezés :twisted: :twisted:

Jöhet a trimmelés, beállítás folyamata. De először holnap meglátogatom
a "NADAP" ex. "FECSKE"-t. Megnézzük a szárnyaitól megfosztott első
magyar szárnyashajót.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 24. - 22:03 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Ez se rossz!

"Reptetik" a QUICKSILVER-t :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
http://www.youtube.com/watch?v=3PZYT9hf2_w

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 25. - 14:41 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Ma igen jól szórakoztam, és ezért NAGY-NAGY KÖSZÖNET PAPP ISTVÁN
Úrnak a "NADAP" hajó kapitányának, és SIMON GYÖRGY Úrnak a Velence
Tavi Nonprofit Kft. vezetőjének.

Meglátogattam a "NADAP"-ot az ex. "FECSKE"-t, az első és máig
egyetlen magyar Szármyashajót! Na de beszéljenek a képek. Itt jegyzem
mez, hogy a "NADAP" képeiből készítek majd egy nyilvános galériát, itt
most csak a modellező vonatkozású érdekességek jönnek.

A Nap Képe 1.
Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10576401

Na mi látható a képen??? Hát ez:
Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10576402
Mondhatni szárnyashajók egymásközt :twisted: :twisted: :twisted:

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10576403
3/4-ed géppel fut a "FECSKE III." modell. .....

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10576404
Aztán gyorsítunk teljes gépre. A "NADAP" körül hajózgattam a Velencei
Tavon. Volt ebben valami kis ünnepélyesség,

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10576405
Ez itt egy tanulmányfotó! Ezért mennek ilyen gyorsan a szárnyashajók,
szinte nincs is hullámképző ellenállása. Alig fodrozódik a vízfelszín, sehol
a nagy, markáns orrhullám.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10576406
A "NADAP" nem egy óriáshajó (hiszen szárnyasként 60 személyes volt,
ma pedig 100+2 személyes kirándulóhajó) de azért a modell eltörpül
mellette.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10576408
Ugyanaz a másik oldalról. Remélem nem is olyan sokára tudok egy
olyan képet is készíteni, amint a "FECSKE" modellje lesz együtt látható a
"NADAP"-al.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10576407
Az egyre erősödő szélben a "Kis szárnyas" a "Nagy szárnyas" alatt
keresett menedéket ...... merthogy nekem a "NADAP" még mindíg
szárnyashajó, mégha nincsenek is szárnyai. :roll: :roll: :roll: :roll:

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 25. - 20:58 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Újabb szárnyashajó videó!!

http://www.youtube.com/watch?v=nc7k2XvK03g

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 26. - 8:49 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv.: Mindenkinek!

 Tovább bővül, szinesedik a MAGYAR SZÁRNYASHAJÓK /
SZÁRNYASHAJÓK MAGYARORSZÁGON
téma az oldalamon!

Most jobban "modellezős"-re veszem a dolgot, mert a felkerülő cikk a

Zdzislaw Uminski :"BAK" szárnyashajó modell

című írás. Ez a MODELÁRZ című Lengyel modellező havilapban jelent
meg 1965-ben. Senkinek nem kell megijedni, hogy mit fog kezdeni az
ékes Lengyel nyelv végtelen mássalhangzó-folyamaival, lefordítottam a
cikket :twisted: :twisted: :twisted:

A további frissülés, hogy az eddig készült szárnyashajó-modell videóimat
is összegyűjtöttem a lapon. Így most már egy helyen megtalálhatóak az
eddig készült filmecskék.

A "FECSKE III." modell első futása a Budapest, Városligeti-tavon

A "FECSKE III." második futása a Gomba, Gombai-tavon

A "FECSKE III." modell látogatása a "NADAP" ex. "FECSKE"hajónál


Nézzétek meg a:
www.sry.atw.hu -n.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 134 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség