SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 márc. 28. - 18:57

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 53 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4  Következő
Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 25. - 15:19 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Van nekem ez az ALIGATOR 3 modellem, ami nem is egy modell, hanem
már három. Pontosabban 3 hajót terveztem ezen a néven eddig, de mivel
egyik sem épült meg a név folyamatosan öröklődik, mindaddig, amíg egy
új mocsárjáró el nem készül. Merthogy az ALIGATOR és ALIGATOR 2
hajókat követő új vizen-szárazon-tökön-paszulyon át gázoló
szörnyetegről lenne szó.

A három megtervezett hajó megépítésének elmaradása egy igen különös
okra vezethető vissza. Jelesül, hogy először a légpárnás hajók, mahd a
szárnyashajók miatt igen sok szakanyagot szereztem be a nagysebességű,
speciális hajózás terén, és az így felszedett ismeretek még a rajzasztalon
lévő hajókat egyből elavultá is tették. Most a más kárán tanul az okos
elv látszik igazolódni, mert a helyett, hogy épatettem volna 3 különféle
ilyen-olyan hiányosságokkal rendelkező hajót, az új ísmeretek birtokában még papírállapotban elvetettem az elképzeléseket.

Szóval az új mocsárjáró anyaggyűjtése még most is folyik és ebben
kéne egy kis segítség. Súrlódási együtthatókat keresek. Különösen
közúti járművekre vonatkozóakat. Ugyanis a számítások szerint a
szárazföldi, vagy amfibikus üzemmódban a tapadási és csúszási
súrlódásnak sokkal nagyobb szerepe van, mint eddig dondoltam volna.
Közbetlen kihatása van a lejtőmászóképességre, akadály áthidaló
képességre és a árokáthdaló képességre is, így ha megfelelő adatokhoz
jutnék egy okosan megválasztott "jól csúszó" burkolat nagyban növelné
a szerkezet szárazföldi, vegyes felszínen és amfibikus üzemben mutatott
jellemzőinek jóságát.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 márc. 24. - 21:46 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Nincs véletlenül valakinek otthon egy kis darab MELEG SÍLÉC WAX? Ki
szeretném próbálni, hogy felvihető-e habanyagra, de egy kísérlet
kedvéért nem vennék meg egy egész tömböt. Ha jól működik a dolog
akkor beruházok rá, de csak azért nem veszek, hogy ott álljon a
polcon, ha nem jön össze a mutatvány.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 ápr. 04. - 19:03 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Megtaláltam az új hajó "reklámarcát" :D :D :D :D :D

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... d/14779247

Hát nem aranyos :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 ápr. 05. - 22:31 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Már van logója is a teknőnek:

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... d/14793050

Na de nem csak ilyen grafikai műveleteket végzek ám :twisted: :twisted: :twisted:
90%-ban kész vannak a rajzok is ..... de ez legyen még titok egy kicsit.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 ápr. 08. - 12:40 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
http://www.facebook.com/home.php?react= ... 3c4be6af5a
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 ápr. 13. - 9:44 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Akkor csapjunk bele a lecsóba:

Mitől jó egy mocsárjáró?

Az eddig tervezett és épített mocsárjáró modellek (nem csak az enyémek,
hanem mind) mellőztek minden komolyabb megfontolást, én így úgy voltam
vele, hogy kell egy lapos test meg egy légcsavar és hajrá. Nem egy
bonyolult valami ez, nem kell sokat agyalni rajta.

Ebből adódik, hogy a mocsárjáró modellek egy csomó bosszantó
hiányossággal küzdenek. Ez első és legszembetűnőbb az iránytartás hiánya.
Mindenki látta már a mocsárjáró hajó modelleket függőleges tengelyük
körül pörögni, kifarolni, látványos hirtelen irányváltásokat csinálni. Ez
nagyon szórakoztató az első pár percben, csak hamar kiderül, hogy a
hajó mindíg ezt csinálja!!!! Nagyon látványosakat "farol" csak éppen
mást se tud ezen kívül!!!

Ha valaki nagyon ügyes és tartós egyenes vonalú gyorsulásra, majd
haladásra tudja bírni mocsárjáróját, és még egy szép ívű fordulóba is
sikerül belekezdenie, akkor meg azt veszi érszre, hogy a hajó nem tartja
a kívánt ívet, hanem a kisodródik, "alulkormányzott"-ként viselkedik.

A harmadik jelenség ami ebbe a körbe tartozik az első pillanatban
vártalannak és érthetetlennek tűnő irányváltások . A hajó
gondol egyet és eltér a kívánt haladási iránytól. Ezt egy kis
motorfordulatszám növelés, enyhe szellő, bármi okozhatja.

A jelenségek együttes oka a laterálfelület hiánya. A hajó lapos feleneke
miatt nincs olyan oldalirányú áramlási erőket keltő elem, ami minden
fentebb felsorolt káros jelenséget megakadályozna. Ha lenne a hajó alján
egy uszony, egy lelógó síklap, akkor ezek mind megszünnének. Igen ám
de ez egy mocsárjáró hajó!!! Ha uszony lenne az alján, akkor száraz
felületen, iszapon, sűrű lebegő növényzeten felakadna és semmivel nem
lennének jobbak a "mocsárjárási" képességei, mint egy átlagos
motorcsónaknak.

Tehát a dilemma az, hogy vagy mocsárjáró, vagy irányítható hajó?

Az ALIGÁTOR 3 egyik különlegessége ezt a problémát oldja meg. ez az
automata stabilizátor uszony. Vízben haladva van uszony, szárazon
haladva meg nincs, mert behúzódik az uszonyszekrénybe. Mindezt
automatikusan teszi, az uszony helyzetét a hajótest súlya szabályozza.
Vízben az uszonykitoló rugó kinyitja a lapot, szárazon a hajótest súja
miatt visszanyomódik a szekrénybe.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... d/14858806
Az uszony 2 mm vastag alulemez a felső részén látható a kiemelő rugó,
ami egy 0,8 mm-es acélszál. Az uszony bal oldalán kialakított részben
íves. részben egyenes rész állítja be az uszony nyitási szögét. Ez az
orr elem ütközik fel az uszonyszekrény végében és nem engedi
túlnyílni az uszonyt.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/14858807
A hajótest most fejjel lefelé van! Normál helyzetben az uszony kitolódik,
de erőhatásra (szemléltetésül kézzel benyomva) visszaúzódik az
uszonyszekrénybe

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/14858811
Maga az uaszoynszekrény egy nagyon masszív 6 mm vastag rétegelt
lemez szerkezet, így ez lesz a hajó gerince is egyben. A tetején lévő
három bemarásnak még fontos szerepe lesz a későbbiekben.

Így a csúszás, iránytartás, szélérzékenység problémája megoldódott....

De miért ilyen egyszerű téglatest alakú ez a szerkezet?????? .....
.....erről lesz szó legközelebb...

Üdv.: SRY

:lol: :lol: T.bá


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 ápr. 15. - 9:06 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Szóval a dobozról!

Nem az uszony az egyetlen különlegessége ennek a szerkezetnek. Egy
másik újjítás a moduláris szerkezet. Ugyanis az ALIGÁTOR 3 nem is
mocsárjáró, pontosabban nem is hajó :!: :!:

A szerkezet két egymástól elkülönülő fő részből áll. Van egy gépészeti
egység és van egy úszótest. A gépészeti egység önmagában működő
autonóm szerkezet.

Minden megvan benne ami a hajó haladásához, kormányzásához kell.
Ebben van a rádióvevő, az akku, a motor, a szervó, a kormány, a
szabályzó.... szóval minden. Ez a gépészeti blokk bármilyen hajótestbe
beszerelhető, és nem feltétlenül mocsárjárónak kell lenni, hiszen
ez egy autonóm légcsavaros propulzió, így akár kerekeket vagy sítalpat
is lehetne alászerelni, de még egy siklóernyővel is felszerelhető
és repülhetne is.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... d/14874666
A rajzon sárgával van jelölve a gépészeti blokk, és világoskékkel a
"köré rakott" úszótest. Ha az úszótest sérül, elkopik, megunjuk, másikat
szeretnénk, nem kell teljesen új hajót építeni, leválasztjuk a gépészeti
blokkot az úszótestről és berakjuk egy másikba.
Az úszótest kemény hab anyagú lesz, így annak elkészítése nem
valami nehéz feladat. Viszont mindenki úgy kísérletezik a különféle
alakú úszótestekkel, ahogy akar, mindíg csak ezt az egy, és igen
egyszerű szerkezeti elemet kell elkészíteni, a hajtást és kormányzást
biztosító blokk adott. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Olyan ez a mocsárjáró, mint a LEGO játék. Éppen ezért téglatest alakú a
gépészeti blokk befoglaló formája, hogy könnyű legyen "belefaragni" az
éppen aktuális úszótestbe.

Mint látható, készül egy kettős elliptikus úszótest is a hajóhoz, ennek
is lesznek apró trükkjei, de erről később ........

Hamarosan elkészül a gépészeti blokk, és bizony még azon is lesz
mit megmutogatni, mert kívülről ugyan csak egy doboz, de belül azért
érdekes dolgok lesznek. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 21. - 20:03 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Az előző hozzászólás óta eltelt "némi" idő, de ami mégfontosabb alakult a
projekt is. Az építés, fejlesztés során kiderült egy csomó olyan apróság,
amit másként kéne (kell) csinálni. Van olyan is ami maradhatna úgy, ahogy
van, de mivel eléggé nehezíti a kivitelezést, illetve speciális felszerelést,
szerszámozottságot ígényel, meg fogom változtatni. Persze van olyan is,
amiről kiderült, hogy nem jó úgy, ahogy van, mert igen macerássá teszi a
szerelést, üzemeltetést. Ezeken a dolgokon most nem fogok végigmenni,
mert egyrészt rengeteg módosítás van, részben meg a végeredmény a
fontos, nem a fejleszték (most elég küzdelmes) menete.

Csak egy pár aktuális fotó:
Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/15663486
Ezek itt a fő szerkezeti elemek. Leghátul a habanyagú siklótest, középen
a beépítőkeret, elegelöl a meghajtó-kormány-egység. Ez az egyik
legfontosabb változtatás. A meghajtó-kormány-egység nem beragasztva
lesz a hajótestbe, hanem 4 csavarral lesz rögzítve. Így bármikor kivehető,
más modellbe építhető. Ezt szolgálja a beépítőkeret, amit viszont a
siklótesthez ragasztok fix-re.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/15663487
Nagyjából így fog ez kinézni összeállítva.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/15663490
Még sokminden hiányzik, de a forma, a szerkezet már jól látható.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/15663492
Ideiglenesen beraktam az akkut, a kormányszervót, a légcsavart. Ez
most így 445 gramm! Tehát súlyban jól állok.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/15663493
Beragasztottam a beépítő keretet a habanyagú siklótestbe. Egyfelől
ez rögzíti majd a meghajtó-kormány-egységet, másrészt a habanyagú
testet is nagyon megerősíti ez a rétegelt lemez keret.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/15663494
Itt jól látszik a siklótest formája. Az orr rész a jobb akadálymászó
képesség miatt van felemelve. Többek között ezt is meg kell váltzotatni,
mert egy az ív nagyon elegáns, de elég nehezen elkészíthető. Itt a végső
verzióban kevésbé dekoratív egyenes formák lesznek, viszont azt
bárki elő tudja állítani majd egy csiszolófával.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 22. - 7:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Lesz rajta tolatás?

Esetleg magassági kormány, vagy a motor előre-hátra döntése, hogy elakadás esetén lépegetni tudjon? Vagy az már az A5 lesz?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 22. - 9:48 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv.

Hátramenet lesz rajta, a terepjáró képességeket meg az aljának kialakítása
biztosítja, csak az nem látszik a képeken, illetve a körbefutó ütköző puffer
(ami szintén nincs fenn), ami tovább emeli 18 mm-el az oldalmagasságot.

A következő lépés, hogy kialakítsam a bekötőelemeket véglegesre, és
kap egy réteg üvegszövet-műgyantát a hajótest egy része. Nem is
igazás a szerkezeti szilárdság miatt, hanem, hogy jobban tudjon haladni
szárazon meg füvön. A műgyanta bevonatnak elég kicsiny a
súrlódási együtthatója homokra, meg fűre :roll: :roll: :roll: :roll:

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 22. - 9:57 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Na itt talán jobban látszik a hajótest alakja:

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/15668224
Az orr rész fel van húzva magasra, hogy minél jobb legyen az akadálymászó
képesség. Ez sem a végleges magassága, mert erre jön még az említett
18 mm puffer. A megfelelő hajlásszögű, emelt orr-rész és a puffer együtt
úgy működik, hogy vagy felszalad a hajó az akadályra (kő, part,
dombocska, növényzet), vagy visszapattan róla.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/15668225
ez meg itt az automata lateráluszony. Nyílt vízen, nagy sebességnél, de
kis sebességnél oldalszélben a mocsárjárók alig irányíthatóak, mert
nincs laterálfelületük. Hát ennek az Aligátor 3-nak lesz laterálfelülete,
nem is kicsi.

Viszont az ilyen uszony akadályozza a szárazon haladást, az
akadályokon áthaladást. Ezért ez az uszony a legkisebb menetirány
szerinti nyomásra is visszahúzódik a hajótestbe. Így nyíílt vizen van
uszony, sárban, homokon, növényzeten meg nincs uszony ami gátolná
a mozgást :roll: :roll: :twisted: :twisted: :twisted:

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 júl. 04. - 19:52 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Már majdnem kész a mocsári szörny:

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/15786858

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/15786859

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/15786862

Még hiányzik a kormánylap, meg az egész kormánymű, de ez is
folyamatban van (már szárad rajta az első réteg lakk)

Ha kész lesz el kell végezni "pár" mérést, aztán jöhetnek a futáspróbák.
Már nagyon kiváncsi vagyok, hogy a sok számolgatás, szerkesztés
milyen eredményre fog vezetni.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 júl. 05. - 7:56 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Nagyon szép jármű, de most hirtelen felmerült a kérdés:

A hajtómű miért nem a kabin előtt van, enyhén felfelé nézve?

Akkor jobb lenne az iránytartás, és hatékonyabb lenne a hajtás, hiszen jelenleg a tolóerő egy része jármű orrát nyomja lefelé, a javasolt elrendezésben viszont kisebb lenne ez a nyomaték.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 júl. 05. - 9:12 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üddv.

ennek több oka is van. Az egyik pont az, hogy nyomja lefelé a hajó orrát.
Így késöbb alakul ki a hajó "tapsolása", mert az orr felé billentő nyomaték
csökkenti a trimmszöget, és a hajó nem tud kiemelkedni túlságosan a vízből.
ennek nagy sebességnél van jelentősége.
Az iránystíbilitásért az automata uszony a felelős, de az is csak nagyobb
sebességeken. Lassan haladva éppen hogy az a jó ha instabil a szerkezet.
A nagy kormányfelület (ami most nincs fenn) és a gyenge iránystabilitás
igen kicsiny fordulókört eredményez, nagyjából helyben megfordul a hajó.
ezt elősegíti az elliptikus test is, mert ha nekimegy valaminek nem fekszik
rá fel egy felületen, csak egy ponton, ami egy forgáspontként is
működik, így a hajó nem tud "rátapadni" semmire, mint az egyenes
vonalakkal határolt hajótestek. Mindenről lefordul, viszont ehez kell
a gyenge iránystabilitás is.
Egy bizonyos sebességnél már az automata uszonyon akkora laterális
erők keletkeznek, hogy az iránystabilitás mértéke nagyon megnő a
fordulókör több méteres lesz, és így nagy sebességgel is korrektül
irányítható marad, nem tör ki, nem csúszik. Szóval az iránystabilitás
ennél a szerkezetnél sebeségfüggő.

Ami még fontos az a légcsavar védelme. Ezek a hajók sásban,
növényzetben is haladnak és minél hátrébb van a légcsavar annál
védettebb. Nem utolsó szempont az orr-ról leszakadó feláramló
spricc-víz, ami szintén beleütközik a légcsavarba és lelassítja, megfogja,
sőt néha el is töri. Ezért minél hátrébb van a légcsavar annál jobb.
Az egyik Hidroplánomnál ez a spriccvíz meg is akadályozta a felszállást.
A kritikus deplacement sebességnél elérte a légcsavart és megfogta, így
a gép nem tudott tovább gyorsulni, és "beleragadt" ebbe a félig
merüléses, félig siklásos sebességbe. Tútságosan előre volt rakva a
légcsavar. Végül is az egészet át kellett építeni, terelőlemezeket felrakni
és hátrébb vinni a srófot.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 júl. 09. - 12:27 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Tervrajza van olyan amit le lehet tölteni vagy esetleg e-mailbe elküldeni nekem? És A/4-be nyomtatható?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 53 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség