SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
ALIGATOR 3, jön a tavasz ébrednek a hüllők :-) http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=4&t=1598 |
Oldal: 1 / 4 |
Szerző: | sry [ 2011 feb. 25. - 15:19 ] |
Hozzászólás témája: | ALIGATOR 3, jön a tavasz ébrednek a hüllők :-) |
Üdv. Mindenkinek! Van nekem ez az ALIGATOR 3 modellem, ami nem is egy modell, hanem már három. Pontosabban 3 hajót terveztem ezen a néven eddig, de mivel egyik sem épült meg a név folyamatosan öröklődik, mindaddig, amíg egy új mocsárjáró el nem készül. Merthogy az ALIGATOR és ALIGATOR 2 hajókat követő új vizen-szárazon-tökön-paszulyon át gázoló szörnyetegről lenne szó. A három megtervezett hajó megépítésének elmaradása egy igen különös okra vezethető vissza. Jelesül, hogy először a légpárnás hajók, mahd a szárnyashajók miatt igen sok szakanyagot szereztem be a nagysebességű, speciális hajózás terén, és az így felszedett ismeretek még a rajzasztalon lévő hajókat egyből elavultá is tették. Most a más kárán tanul az okos elv látszik igazolódni, mert a helyett, hogy épatettem volna 3 különféle ilyen-olyan hiányosságokkal rendelkező hajót, az új ísmeretek birtokában még papírállapotban elvetettem az elképzeléseket. Szóval az új mocsárjáró anyaggyűjtése még most is folyik és ebben kéne egy kis segítség. Súrlódási együtthatókat keresek. Különösen közúti járművekre vonatkozóakat. Ugyanis a számítások szerint a szárazföldi, vagy amfibikus üzemmódban a tapadási és csúszási súrlódásnak sokkal nagyobb szerepe van, mint eddig dondoltam volna. Közbetlen kihatása van a lejtőmászóképességre, akadály áthidaló képességre és a árokáthdaló képességre is, így ha megfelelő adatokhoz jutnék egy okosan megválasztott "jól csúszó" burkolat nagyban növelné a szerkezet szárazföldi, vegyes felszínen és amfibikus üzemben mutatott jellemzőinek jóságát. Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2011 márc. 24. - 21:46 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Nincs véletlenül valakinek otthon egy kis darab MELEG SÍLÉC WAX? Ki szeretném próbálni, hogy felvihető-e habanyagra, de egy kísérlet kedvéért nem vennék meg egy egész tömböt. Ha jól működik a dolog akkor beruházok rá, de csak azért nem veszek, hogy ott álljon a polcon, ha nem jön össze a mutatvány. Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2011 ápr. 04. - 19:03 ] |
Hozzászólás témája: | |
Megtaláltam az új hajó "reklámarcát" http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... d/14779247 Hát nem aranyos Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2011 ápr. 05. - 22:31 ] |
Hozzászólás témája: | |
Már van logója is a teknőnek: http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... d/14793050 Na de nem csak ilyen grafikai műveleteket végzek ám 90%-ban kész vannak a rajzok is ..... de ez legyen még titok egy kicsit. Üdv.: SRY |
Szerző: | Tamásbá [ 2011 ápr. 08. - 12:40 ] |
Hozzászólás témája: | |
http://www.facebook.com/home.php?react= ... 3c4be6af5a |
Szerző: | sry [ 2011 ápr. 13. - 9:44 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Akkor csapjunk bele a lecsóba: Mitől jó egy mocsárjáró? Az eddig tervezett és épített mocsárjáró modellek (nem csak az enyémek, hanem mind) mellőztek minden komolyabb megfontolást, én így úgy voltam vele, hogy kell egy lapos test meg egy légcsavar és hajrá. Nem egy bonyolult valami ez, nem kell sokat agyalni rajta. Ebből adódik, hogy a mocsárjáró modellek egy csomó bosszantó hiányossággal küzdenek. Ez első és legszembetűnőbb az iránytartás hiánya. Mindenki látta már a mocsárjáró hajó modelleket függőleges tengelyük körül pörögni, kifarolni, látványos hirtelen irányváltásokat csinálni. Ez nagyon szórakoztató az első pár percben, csak hamar kiderül, hogy a hajó mindíg ezt csinálja!!!! Nagyon látványosakat "farol" csak éppen mást se tud ezen kívül!!! Ha valaki nagyon ügyes és tartós egyenes vonalú gyorsulásra, majd haladásra tudja bírni mocsárjáróját, és még egy szép ívű fordulóba is sikerül belekezdenie, akkor meg azt veszi érszre, hogy a hajó nem tartja a kívánt ívet, hanem a kisodródik, "alulkormányzott"-ként viselkedik. A harmadik jelenség ami ebbe a körbe tartozik az első pillanatban vártalannak és érthetetlennek tűnő irányváltások . A hajó gondol egyet és eltér a kívánt haladási iránytól. Ezt egy kis motorfordulatszám növelés, enyhe szellő, bármi okozhatja. A jelenségek együttes oka a laterálfelület hiánya. A hajó lapos feleneke miatt nincs olyan oldalirányú áramlási erőket keltő elem, ami minden fentebb felsorolt káros jelenséget megakadályozna. Ha lenne a hajó alján egy uszony, egy lelógó síklap, akkor ezek mind megszünnének. Igen ám de ez egy mocsárjáró hajó!!! Ha uszony lenne az alján, akkor száraz felületen, iszapon, sűrű lebegő növényzeten felakadna és semmivel nem lennének jobbak a "mocsárjárási" képességei, mint egy átlagos motorcsónaknak. Tehát a dilemma az, hogy vagy mocsárjáró, vagy irányítható hajó? Az ALIGÁTOR 3 egyik különlegessége ezt a problémát oldja meg. ez az automata stabilizátor uszony. Vízben haladva van uszony, szárazon haladva meg nincs, mert behúzódik az uszonyszekrénybe. Mindezt automatikusan teszi, az uszony helyzetét a hajótest súlya szabályozza. Vízben az uszonykitoló rugó kinyitja a lapot, szárazon a hajótest súja miatt visszanyomódik a szekrénybe. http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... d/14858806 Az uszony 2 mm vastag alulemez a felső részén látható a kiemelő rugó, ami egy 0,8 mm-es acélszál. Az uszony bal oldalán kialakított részben íves. részben egyenes rész állítja be az uszony nyitási szögét. Ez az orr elem ütközik fel az uszonyszekrény végében és nem engedi túlnyílni az uszonyt. http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/14858807 A hajótest most fejjel lefelé van! Normál helyzetben az uszony kitolódik, de erőhatásra (szemléltetésül kézzel benyomva) visszaúzódik az uszonyszekrénybe http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/14858811 Maga az uaszoynszekrény egy nagyon masszív 6 mm vastag rétegelt lemez szerkezet, így ez lesz a hajó gerince is egyben. A tetején lévő három bemarásnak még fontos szerepe lesz a későbbiekben. Így a csúszás, iránytartás, szélérzékenység problémája megoldódott.... De miért ilyen egyszerű téglatest alakú ez a szerkezet?????? ..... .....erről lesz szó legközelebb... Üdv.: SRY T.bá |
Szerző: | sry [ 2011 ápr. 15. - 9:06 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Szóval a dobozról! Nem az uszony az egyetlen különlegessége ennek a szerkezetnek. Egy másik újjítás a moduláris szerkezet. Ugyanis az ALIGÁTOR 3 nem is mocsárjáró, pontosabban nem is hajó A szerkezet két egymástól elkülönülő fő részből áll. Van egy gépészeti egység és van egy úszótest. A gépészeti egység önmagában működő autonóm szerkezet. Minden megvan benne ami a hajó haladásához, kormányzásához kell. Ebben van a rádióvevő, az akku, a motor, a szervó, a kormány, a szabályzó.... szóval minden. Ez a gépészeti blokk bármilyen hajótestbe beszerelhető, és nem feltétlenül mocsárjárónak kell lenni, hiszen ez egy autonóm légcsavaros propulzió, így akár kerekeket vagy sítalpat is lehetne alászerelni, de még egy siklóernyővel is felszerelhető és repülhetne is. http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... d/14874666 A rajzon sárgával van jelölve a gépészeti blokk, és világoskékkel a "köré rakott" úszótest. Ha az úszótest sérül, elkopik, megunjuk, másikat szeretnénk, nem kell teljesen új hajót építeni, leválasztjuk a gépészeti blokkot az úszótestről és berakjuk egy másikba. Az úszótest kemény hab anyagú lesz, így annak elkészítése nem valami nehéz feladat. Viszont mindenki úgy kísérletezik a különféle alakú úszótestekkel, ahogy akar, mindíg csak ezt az egy, és igen egyszerű szerkezeti elemet kell elkészíteni, a hajtást és kormányzást biztosító blokk adott. Olyan ez a mocsárjáró, mint a LEGO játék. Éppen ezért téglatest alakú a gépészeti blokk befoglaló formája, hogy könnyű legyen "belefaragni" az éppen aktuális úszótestbe. Mint látható, készül egy kettős elliptikus úszótest is a hajóhoz, ennek is lesznek apró trükkjei, de erről később ........ Hamarosan elkészül a gépészeti blokk, és bizony még azon is lesz mit megmutogatni, mert kívülről ugyan csak egy doboz, de belül azért érdekes dolgok lesznek. Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2011 jún. 21. - 20:03 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Az előző hozzászólás óta eltelt "némi" idő, de ami mégfontosabb alakult a projekt is. Az építés, fejlesztés során kiderült egy csomó olyan apróság, amit másként kéne (kell) csinálni. Van olyan is ami maradhatna úgy, ahogy van, de mivel eléggé nehezíti a kivitelezést, illetve speciális felszerelést, szerszámozottságot ígényel, meg fogom változtatni. Persze van olyan is, amiről kiderült, hogy nem jó úgy, ahogy van, mert igen macerássá teszi a szerelést, üzemeltetést. Ezeken a dolgokon most nem fogok végigmenni, mert egyrészt rengeteg módosítás van, részben meg a végeredmény a fontos, nem a fejleszték (most elég küzdelmes) menete. Csak egy pár aktuális fotó: http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/15663486 Ezek itt a fő szerkezeti elemek. Leghátul a habanyagú siklótest, középen a beépítőkeret, elegelöl a meghajtó-kormány-egység. Ez az egyik legfontosabb változtatás. A meghajtó-kormány-egység nem beragasztva lesz a hajótestbe, hanem 4 csavarral lesz rögzítve. Így bármikor kivehető, más modellbe építhető. Ezt szolgálja a beépítőkeret, amit viszont a siklótesthez ragasztok fix-re. http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/15663487 Nagyjából így fog ez kinézni összeállítva. http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/15663490 Még sokminden hiányzik, de a forma, a szerkezet már jól látható. http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/15663492 Ideiglenesen beraktam az akkut, a kormányszervót, a légcsavart. Ez most így 445 gramm! Tehát súlyban jól állok. http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/15663493 Beragasztottam a beépítő keretet a habanyagú siklótestbe. Egyfelől ez rögzíti majd a meghajtó-kormány-egységet, másrészt a habanyagú testet is nagyon megerősíti ez a rétegelt lemez keret. http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/15663494 Itt jól látszik a siklótest formája. Az orr rész a jobb akadálymászó képesség miatt van felemelve. Többek között ezt is meg kell váltzotatni, mert egy az ív nagyon elegáns, de elég nehezen elkészíthető. Itt a végső verzióban kevésbé dekoratív egyenes formák lesznek, viszont azt bárki elő tudja állítani majd egy csiszolófával. Üdv.: SRY |
Szerző: | mamut [ 2011 jún. 22. - 7:42 ] |
Hozzászólás témája: | |
Lesz rajta tolatás? Esetleg magassági kormány, vagy a motor előre-hátra döntése, hogy elakadás esetén lépegetni tudjon? Vagy az már az A5 lesz? |
Szerző: | sry [ 2011 jún. 22. - 9:48 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Hátramenet lesz rajta, a terepjáró képességeket meg az aljának kialakítása biztosítja, csak az nem látszik a képeken, illetve a körbefutó ütköző puffer (ami szintén nincs fenn), ami tovább emeli 18 mm-el az oldalmagasságot. A következő lépés, hogy kialakítsam a bekötőelemeket véglegesre, és kap egy réteg üvegszövet-műgyantát a hajótest egy része. Nem is igazás a szerkezeti szilárdság miatt, hanem, hogy jobban tudjon haladni szárazon meg füvön. A műgyanta bevonatnak elég kicsiny a súrlódási együtthatója homokra, meg fűre Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2011 jún. 22. - 9:57 ] |
Hozzászólás témája: | |
Na itt talán jobban látszik a hajótest alakja: http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/15668224 Az orr rész fel van húzva magasra, hogy minél jobb legyen az akadálymászó képesség. Ez sem a végleges magassága, mert erre jön még az említett 18 mm puffer. A megfelelő hajlásszögű, emelt orr-rész és a puffer együtt úgy működik, hogy vagy felszalad a hajó az akadályra (kő, part, dombocska, növényzet), vagy visszapattan róla. http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/15668225 ez meg itt az automata lateráluszony. Nyílt vízen, nagy sebességnél, de kis sebességnél oldalszélben a mocsárjárók alig irányíthatóak, mert nincs laterálfelületük. Hát ennek az Aligátor 3-nak lesz laterálfelülete, nem is kicsi. Viszont az ilyen uszony akadályozza a szárazon haladást, az akadályokon áthaladást. Ezért ez az uszony a legkisebb menetirány szerinti nyomásra is visszahúzódik a hajótestbe. Így nyíílt vizen van uszony, sárban, homokon, növényzeten meg nincs uszony ami gátolná a mozgást Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2011 júl. 04. - 19:52 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Már majdnem kész a mocsári szörny: http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/15786858 http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/15786859 http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/15786862 Még hiányzik a kormánylap, meg az egész kormánymű, de ez is folyamatban van (már szárad rajta az első réteg lakk) Ha kész lesz el kell végezni "pár" mérést, aztán jöhetnek a futáspróbák. Már nagyon kiváncsi vagyok, hogy a sok számolgatás, szerkesztés milyen eredményre fog vezetni. Üdv.: SRY |
Szerző: | mamut [ 2011 júl. 05. - 7:56 ] |
Hozzászólás témája: | |
Nagyon szép jármű, de most hirtelen felmerült a kérdés: A hajtómű miért nem a kabin előtt van, enyhén felfelé nézve? Akkor jobb lenne az iránytartás, és hatékonyabb lenne a hajtás, hiszen jelenleg a tolóerő egy része jármű orrát nyomja lefelé, a javasolt elrendezésben viszont kisebb lenne ez a nyomaték. |
Szerző: | sry [ 2011 júl. 05. - 9:12 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üddv. ennek több oka is van. Az egyik pont az, hogy nyomja lefelé a hajó orrát. Így késöbb alakul ki a hajó "tapsolása", mert az orr felé billentő nyomaték csökkenti a trimmszöget, és a hajó nem tud kiemelkedni túlságosan a vízből. ennek nagy sebességnél van jelentősége. Az iránystíbilitásért az automata uszony a felelős, de az is csak nagyobb sebességeken. Lassan haladva éppen hogy az a jó ha instabil a szerkezet. A nagy kormányfelület (ami most nincs fenn) és a gyenge iránystabilitás igen kicsiny fordulókört eredményez, nagyjából helyben megfordul a hajó. ezt elősegíti az elliptikus test is, mert ha nekimegy valaminek nem fekszik rá fel egy felületen, csak egy ponton, ami egy forgáspontként is működik, így a hajó nem tud "rátapadni" semmire, mint az egyenes vonalakkal határolt hajótestek. Mindenről lefordul, viszont ehez kell a gyenge iránystabilitás is. Egy bizonyos sebességnél már az automata uszonyon akkora laterális erők keletkeznek, hogy az iránystabilitás mértéke nagyon megnő a fordulókör több méteres lesz, és így nagy sebességgel is korrektül irányítható marad, nem tör ki, nem csúszik. Szóval az iránystabilitás ennél a szerkezetnél sebeségfüggő. Ami még fontos az a légcsavar védelme. Ezek a hajók sásban, növényzetben is haladnak és minél hátrébb van a légcsavar annál védettebb. Nem utolsó szempont az orr-ról leszakadó feláramló spricc-víz, ami szintén beleütközik a légcsavarba és lelassítja, megfogja, sőt néha el is töri. Ezért minél hátrébb van a légcsavar annál jobb. Az egyik Hidroplánomnál ez a spriccvíz meg is akadályozta a felszállást. A kritikus deplacement sebességnél elérte a légcsavart és megfogta, így a gép nem tudott tovább gyorsulni, és "beleragadt" ebbe a félig merüléses, félig siklásos sebességbe. Tútságosan előre volt rakva a légcsavar. Végül is az egészet át kellett építeni, terelőlemezeket felrakni és hátrébb vinni a srófot. Üdv.: SRY |
Szerző: | user_1636 [ 2011 júl. 09. - 12:27 ] |
Hozzászólás témája: | |
Tervrajza van olyan amit le lehet tölteni vagy esetleg e-mailbe elküldeni nekem? És A/4-be nyomtatható? |
Oldal: 1 / 4 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |