Üdv. Mindenkinek!
Próbálom terjeszteni a szárnyashajó mániám, hátha mások is megfertőződnek.
Ennek a topicnak a témája a NEVKA (Oroszul :
"Невка" ) típusú szárnyas motorcsónak.
Egy nem túl ismert hajóról van szó, pedig sok-sok érdekes részlettel büszkélkedhet. Az első és legfonotosabb, hogy a hajó poliészter gyantából készült! Ez első pillanatra nem tűnik valami nagy dolognak, de ha azt is elárulom, hogy 1968-ban épült, akkor már igazi különlegességnek számít. A Szovjet műanyagipar hatalmas lemaradásban volt a nyugati versenytársakhoz lépest, a műgyanták alkalmazása nemhogy nem volt általános, de inkább kirívó egzotikumnak számított, különösen azért mert használható műgyantához csak nyugati inportból jutottak. Volt saját gyártás is, de az inkább jelképes terméket állított elő, nem használhatót.
Itt a másik érdekesség. Ez jól láthatóan nem a "Vörös Szormovó" hajógyár, Alekszejev féle felszínhatás elvén működő szárnyrendszere. Inkább hasonlít a Schertel-Sachsenberg rendszerű nagy merőlésű, V-szárnyakra. Ez érthető is, mert a hajó tengeri üzemre készült, és a gyártási hely pedig Leningrád.
A vázlatrajzon egy újjabb érdekességet vezetünk észre. A hajó "Z" hajtóművel van felszerelve, és ráadásul a közismert (pl. Volvo Penta) rendszerrel ellentétben a hajtóműcsizma merev szerkezetű és fix beépítésű. Ezt a megoldást a Szovjet haditengerészet nyílt tengeri szárnyas őrnaszádjain, rombolóin láthatjuk viszont. Lényegében az egész meghajtási és szárnyrendszer azonos a tengeri hadihajókkal azzal az eltéréssel, hogy egyszerűbb kivitelű és nem felhajtható.
Tehát egy az Orosz/Szovjet fő tervezési irányvonaltól teljesen eltérő szerkezettel van dolgunk. Mivel ezt a hajót a Krim-ben való szolgálatra, utasszállításra, turisztikai célokra tervezték nem jelent gondot a szárnyrendszer és a propulzió nagy merülése. Viszont érdekes, hogy a szárnyrendszer lényegesen szélesebb a hajótestnél, és nincs oldalsó kiszállóperem a hajón, így az utasok ki és beszállásához segédeszköz, palló, hajóhíd kellett. Ez jelentősen lerontja a hajó használhatóságát.
A hajó egyébként 1 m hullámmagasságig képes volt biztonságosan szárnyakon haladni. Bár azért megnéztem volna az utasok ábrázatát egy 55 km/h sebességgel 1 méteres hullámokon 10.9 méter hosszú hajóval végrehajtott "rodeó" után.
Valószínűleg a hajószemélyzet (1 fő) saját érdekében kerülte az ilyesmit, mert ügyebár 14 utas hányását felmosni a dekkről az nem kis munka, és elég gusztustalan is.
A hajó egyébként tervezési nívódíjjat kapott, és összességében beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Sajnos az újszerűsége, és a műanyag test lehetett a "veszte", mert ezt nagy mennyiségben, megfelelő minőségben nem tudták gyártani (ellentétben az aluminium testű hajókkal), a meghajtórendszer is bonyolult, költséges szerkezet, így nem terjedt el széles körben.
A hajó adatai:Hossz (teljes) - 10,9 m
Hajótest szélesség - 2,7 m
Teljes szélesség (a szárnyakkal együtt) - 4,0 m
merülés - 1,25 m
Állómerülés a szárnyakon mérve - 1,7 m
Merülés szárnyakon haladva - 0,9 m
Üres súly : 6 Tonna
Terhelhetőség : 5 Tonna
Üzemi sebesség - 30 csomó ( 55 Km/h)
Hatótávolsága - 180 mérföld (333 km )
Üdv.: SRY