Kész az új konstrukciójú szárnyszerkezet:
Eddig volt helikopter rotorlapátból épített (V-állású, felszínt áttörő) hordszárny, ami működött, de azért negyon nem volt az igazi.
Aztán jött az alumíniumból készült (kismerülésű, felszínhatás elvén működő) hordszárny, ami kiválóan működött. Ezt átalakítottam oly módon, hogy lecsökkentettem az első hordszárny fesztávját, és ezzel felületét, ami azt eredményezte, hogy a hajó instabillá vált így ez nem bizonyult sikeres átalakításnak.
Az újabb fázis egy ismét nagyobb fesztávú és felületű első hordszárny lett, de itt már kidolgoztam egy építési módszert, amivel a szárny könnyen építhető, de e mellett elég szilárd, stabil és megfelelően kialakítható a szárnyprofil.
Az alumínium hordszárny eleget tett a szilárdság és alaktartóság követelményének, de a megfelelő "ezüst-alumínium" nehezen beszerezhető és drága alapanyag, de ami mégfontosabb nehezen megmunkálható, és a szárny megfelelő profilja is nehezen kialakítható.
Tehát kellett egy kellően lágy anyag ami könnyen megmunkálható, és a szárnyprofil pontosabban kialakíthat. Majd azt kell elérni, hogy ezt úgy átalakítsuk, hogy kibírja az üzem közben fellépő igen nagy terheléseket, mechanikai behatásokat, tehát kemény, szilárd és alaktartó legyen.
Ennek a látszólag egymásnak ellentmondó elvárásoknak a kompozit, szendvics szerkezet képes megfelelni.
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/18610334Itt látható a régi alumínium (balra piros) és az új kompozit szárny. Mint látható a húrhossz is növekedett, ezzel a növekvő reynolds szám miatt kedvezőbb áramlási veszteségek adódnak, de ami fontos, hogy a szárny profilja az új szárnyon már pontosan követi a tervezett körszelet profilt, míg a régi szárnnyal megmunkálási és szilárdsági okok miatt ez nem volt elérhető.
Így egy alakilag, hydrodinamikailag lényegesen kedvezőbb megoldás érhető el.
A hordszárny készítéséről a továbbiakban részletesen fogok írni, de előre azért jelzem, hogy semmi ördöngősség nincs benne, nagyon egyszerű folyamat. Ez is volt az egyik fő célja a fejlesztésnek!!!
Üdv.: SRY