SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 16. - 12:41

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 134 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: A FECSKE szárnyashajó.
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 30. - 13:09 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv.: Mindenkinek!

Az nem titok, hogy különös vonzalommal vagyok a szárnyashajók
iránt, és már régen agyalok egy ilyen modell építésén. A modell építése
még most sem fog elkezdődni, az a távoli jövő feladata lesz még,
viszont megtaláltam a főkivitelt, amiről a modellt fogom formázni.

Egy kis előzmény:

A szárnyashajózás igen régi elképzelésen alapul, nem is gondolnátok
milyen. Az első szárnyashajó 1861-ben épült és ráadásul vitorláshajó
volt. Ki gondolná :roll: :?: 1892-ben már épült hordszárnyas Gőzhajó is.
(ezt a szárnyashajótörténetet egyszer meg kellene írmon mert irtó
érdekes egy sztori). Mint minden más alapjában véve értelmes
elképzelés esetén a szárnyashajóhoz is meg kellett érnie a technikai
feltételeknek. A kis tömegű, erős hajtómotor, a könnyű, de masszív
hajótest elengedhetetlen feltétele a sikeres szárnyashajó építésnek.
Így nem véletlenül a szárnyashajók fejlődésének feltételei a
géprepülésével együtt alakulnak ki. Az erős és kicsi benzinmotorok,
a fémépítésű hajótest már elérhetővé tette ezt az álmot is.

A szárnyashajókkal behatóan a két világháború közötti időben
Németországban foglalkoztak. A Szovjetúnióban is megindult a munka
(mint sokhelyen máshol is) és az 1943-ban kezdett fejlesztést, 1958-ra
sorozatgyártásra érett típusok alakultak ki.

És itt érünk rá a konkrét hajóra
Az 1958-ban gyártásba vett típusok között volt egy 6 személyes
"mini" szárnyashajó, inkább nevezhetnénk motorcsónaknak. Ez volt
a VOLGA típus (ekkor született a NEVKA és a nálunk is használt RAKETA).

Kép
A "VOLGA" típusú szárnyashajó.

Kép
Egy kis enteriőr 60-as évek stílusában.

Kép
Egy gyönyörúen felújjított példány.

Ez a hajó (motorcsónak) önmagában szép darab, de most jön az igazi
oka, hogy miért választottam ezt a hajót.

A MAHART 1961-ben adott megrendelést két RAKETA típusú szárnyashajó
beszerzésére (miközben ekkor már vizen volt a hazai tervezésű és
építésű NADAP szárnyashajó, de "valamiért" jobban kellett a Szovjet
hajó a vezetőségnek :? :? )
A következő beszerzés viszont két
kis 6 személyes VOLGA típusú hajó volt, ezek meg is érkeztek 1963-ban.
Így kapcsolódik össze az egyik első Szovjet szárnyashajó és a hazai
hajózás története.
A két kis hajó a Fecske I. és Fecske II. nevet kapták a keresztségben.
Nagy karriert nem futottak be -szerintem vagy téves beszerzés volt, vagy
"muszály" volt megrendelni- mert már 1968-ban a SZOT-nál és a
Tokaj Városi Tanács-nál kötöttek ki. Hogy ez után mi lett velük sajnos
nem tudom.

Azért választottam a jövőbeni modell alapjául a VOLGA típust, mert
egyszerű szerkezetű kicsi hajó, így 1:20 méretszériába is belefér. Minden
jellemzőjét mutatja a szárnyashajóknak (lépcsős fenéklemez, szárnyak
stb...) és van hazai vonatkozása is.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 30. - 15:47 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Gratulálok, így kell felvezetni egy új projektet, érdeklődve várom(juk) a folytatást! :lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jún. 30. - 16:23 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Köszi, igyekszem :roll: :roll: :twisted: :twisted: :twisted:

Na még egy kis szárnyashajózás a történetiség tükrében:

Nem volt egyszerű a választás, mert Magyarországon összesen 19 db.
szárnyashajó volt/van. Az méginkább nehezíti a dolgot, hogy ez a
kevéske hajó 8. különféle típust takar. Szóval nem valami széles a
választék.

Alternatív jelölt volt még a SIKLÓ I de ez ennyira ronda, hogy inkább
lemondtam róla, bár nagyon sok fényképem van a hajóról. A FECSKE-kről
sajnos nincs saját fotóm, azok után nyomozmi kellett keményen.

Na de ha már emlegetjük a hazai szárnyasokat, csak felsorolás
jelleggel emlékezzünk már meg róluk (megérdemlik)

(A név után zárójelben a típus van megjelölve)

1. BÍBIC I (Polesje)
2. BÍBIC II (Polesje)
3. BÍBIC III (Polesje)
4. BÍBIC IV (Polesje)
5. FECSKE I (Volga)
6. FECSKE II (Volga)
7. NADAP ex. FECSKE (Fecske) Az egyetlen hazai fejlesztésű hajó
8. QUICKSILVER (Lastochka) A Duna leggyorsabb hajója
9. SIKLÓ I (Luch)
10. SIRÁLY I (Raketa)
11. SIRÁLY II (Raketa)
12. SIRÁLY III (Raketa)
13. SÓLYOM I ex. SÓLYOM (Meteor)
14. SÓLYOM II (Meteor)
15. SÓLYOM III (Meteor)
16. VÖCSÖK I (Voszhod)
17. VÖCSÖK II (Voszhod)
18. VÖCSÖK III (Voszhod)
19. VÖCSÖK IV (Voszhod)

Ennyi a "kínálat" hazai viszonylatban. Persze az igazi nagy álom a
SOLYOM II megépítése lenne, de az afféle nyugdíjjas évekre való feladat.
Nagyon nagy munka lenne igazán szépen megcsinálni.

[img]http://www.mahartpassnave.hu/WEBSET_PICTURES/50/SÓLYOM2007nagy.jpg[/img]
Itt ez a szépség (ha már emlegetem).

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 01. - 19:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia SRY!

Voltunk szárnyasozni a (Bíbic) Vöcsök II.-vel. Nem egy mai darab, de azért jó :)
Bős előtt találkoztunk egy (Bíbiccel) Vöcsökkel és egy Sólyommal:
Kép Kép
A képeket a Képfeltöltés.hu tárolja.

Jöttek, és mentek :) Vízen a kb. 100km/h sebességkülönbség iszonyú nagy :!: - a két kép egymás után, folyamatosan készült ...

Hajrá a Fecskének!
Érdekesnek tűnik a dolog. A szárnyakat méretarányosan csinálod/tervezed? Úgy nem lesz nagyon lapos?

Üdv!
g.

szerk.: a neveket/típusokat elírtam :?


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_199 2009 júl. 01. - 20:27-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 01. - 20:10 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Szia Gábor!

Sajnos az áramlástani hasonlóság ez esetben is szemelőtt tartandó, így
ha azt szeretném, hogy szárnyakon fusson a hajó, akkor tervezni kell
hozzá egy teljesen új, egyedi hordszárnygarnitúrát. Más felületi
arányokkal, más szárnyszelvénnyel stb.....

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 01. - 20:32 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia SRY!

Ok, ezért is kérdeztem. Ami modellt láttam, az mind 'gólyalábon' közlekedett. Ha nem olyan magas, akkor csak feszített víztükrön mehetne, vagy a hasa le-leér a vízbe. Ha eljutsz a szárnyakig a leírással, akkor majd kérdezek :) Addig csak olvasok ;)

Üdv!
g.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 01. - 20:33 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Na mire nem jó ez az internet:

http://www.youtube.com/watch?v=9PfHNyF-nCo
VOLGA típusú szárnyashajó menetben. Meglepően gyors, és meglepően
csendes szerkezet.

http://www.youtube.com/watch?v=gk8TQmtqpnc
Még filmszerepet is kapott a "Kémjátsza" című filmben

http://www.youtube.com/watch?v=JJpAy0Yu ... re=related
Jó kis családi videó 1978-ból, egy VOLGA fedélzetén

http://www.youtube.com/watch?v=HiNBzE6R ... re=related
Ugyanaz, csak ez egy másik család, másik utzása a VOLGA-val

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 08. - 20:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia SRY!

Szerintem ezt ismered, de azért beteszem:
http://volga70.mypseudoname.com/volga70info.pdf
Ez a Volga kezelési útmutatója. Aki megnézné vigyázzon! 26MB!

Ez pedig egy oldal:
http://www.volga-hydrofoil.net/
Csak a Volgával foglalkozik. Vannak rajzok is a Blueprints alatt. (csak Win-nel nézhető)

Üdv!
g.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 09. - 11:19 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Köszi ezeket már ismerem, de így legalább mások is megnézhetik.

Most abban nyomozok, hogy megtaláljam a hazai hordszárnyas
motorcsónakokat. Ugyanis a NADAP ex. FECSKE előtt a váciak építettek
két bemutató, kísérleti szárnyas csónakot, olyasmit mint a Volga típus.
Az lenne az igazi nagy fegyvertény ha ezeknek meglennének a
rajzai, fotói. Inkább hazai hajót építenék ha lehet.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 09. - 16:49 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

A neten kutakodás közben jól jön egy kis szárnyashajó "szótár".
Mármint, hogy a különféle nyelveken honyan is mondják, hogy
szárnyashajó. Hát íme:

Angolul : Hydrofoil
Franciául: Hydroptère
Görögül: Υδροπτέρυγο
Hollandul: draagvleugelboot
Horvátul: Hidrogliser
Japánul: 水中翼船
Kínaiul: 水翼
Lengyelül : Wodoloty
Magyarul: Szárnyashajó :twisted:
Németül : Tragflächenboot
Olaszul: Aliscafo
Oroszul: подводных крыльях
Spanyolul: Aliscafo
Svédül: Bärplansbåt

Egy csomó nyelven szintén Hydrofoil, akár Angolul (pl. Török, Norvég
stb....) A Kínai, Görög, stb... számunkra idegen jelkészletektől se
ijedjetek meg Ctrl+C és Ctrl+V funkciógombokkal szépen bemásolható
a keresőmezőbe innen, úgy raktam fel, hogy megfeleljenek a
karakterkezelési szabályoknak.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 09. - 17:24 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Ezt a jó kis képet találtam:

Kép

Ritka fotó.....


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 11. - 10:03 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Óriási híreim vannak!

Remélem nem csak engem izgat ez a szárnyashajó kérdés. Az egész
dolog egy kísérleti szárnyashajó modellnek indult, aztán most meg
egyre inkább elmegy egy nagy műszaki nyomozás irányába :D

Miközben szedegetem össze a hajó megvalósításához szükséges
anyagokat technológiákat igencsak belebonyolódtam ebben a
szárnyashajó ügyletbe.

A mai napon kaptam egy nagyon érdekes, hasznos, és megtisztelő
levelet. A küldő Fekecs Gábor Mérnök Úr az első hazai szárnyashajó
főkonstruktőre. A levél tartalmáról a továbbiakban még részletesen
lesz szó, ahogy haladok a szárnyashajó ügyekkel, de most csak két
fényképfelvételt mutatok, amiket Fekecs Gábor a levélhez mellékelt
(sok más, érdekes fotóvel együtt)
Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7445947

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7445948

Bemutatnám a mélyen tisztelt Fórumközösségnek az ELSŐ MAGYAR
SZÁRNYASHAJÓT. A képeken látható szépséges kis, kétszemélyes
motorcsónak lenne az. Ezekután elgondolkodtató, hogy a Volga
típust, vagy ezt építsük-e meg modellként?

Antikos Kollégát megkérném, ha erre jár és van ötlete azonosítsa be a
csónak motorját. 1960-körül járunk, sajnos ezeket a -nekem- nagyon
régi motortípusokat már nem ismerem.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 11. - 14:29 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Megint megleptél bennünket!
Gondolom az igen tisztelt Fekecs Gábor Mérnök Úr a szakértelme folytán tud tanácsot adni a modell "szárny"profiljával és beállításával kapcsolatosan is. Mindnyájunknak megtiszteltetés, hogy szóba áll velünk és természetesen külön köszönet neked, hogy megosztod velünk az infókat!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 11. - 19:04 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
T. Airfoil6205!

Bizony nagy segítség Fekecs Gábor segítőkészsége, mint a modellezés,
mint a hazai hajózástörténet alaposabb megismerése szempontjából.
Tényleg nagy köszönet jár neki, márcsak azért is, mert Ő már biztosan
nem fiatal. Nem tudom milyen idős, de ha már 1964-ben főkonstruktőr
volt.....nos, akárhogy számolom bőven 70 feletti korú lehet.

MÁS

Ezzel az egész szárnyashajó modellel nagypn ismeretlen terepre
tévedtem, úgy érzem magam mint Kolombusz amikor nekiindult
nyugatnak Indiát megcélozva.

A szakirodalom is hiányos, egyetlen könyv ígérkezik hasznosnak
Jereb Gábor: Szárnyas hajók. Műszaki Könyvkiadó, Budapest 1964. Új
Technika sorozat
ezzel csak az a baj, hogy nincs meg nekem, és
nem is találom sehol. (itt kérném, hogy ha ez ügyben valakinek van
ötlete segítsen!). A többi, ami elérhető egy-egy nyúlfarknyi fejezet
Hajóépítéstan és Hajógéptan könyvekben, valamint az internet, ahol
sok a fotó, kevés az elsajátítható tudás.

Így az ősi módszerhez folyamodom, ugrás a sötétbe :twisted: :twisted:

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... id/7454164
Ez itt kérem egy TAMIYA 1:72 léptékű PT-15 torpedóvető naszád
makett, leselejtezett hajótestje. Itt hánykódik a műhelyben vagy
10 éve. Ami benne van az egy Walkera DF-22E 3D-s elektromos
helikopter lestrapált rotorlapátjai (dokumentumai annak, hogy még
mindíg nem tudok rendesen repülni helikopterrel pedig már 3 éve
kísérletezek vele.....igaz nem is túl nagy a lelkesdedésem ez ügyben)

Szóval van egy viszonylag tágas, elég gyors hajótest, meg egy pár
nagy terhelésre méretezett kis húrhosszúságú, profi szárnyam. Gondolom
már sejtitek, hogy a kimustrált torpedővető makett és a helikopter
rotorjának házasságából fog megszületni az első szárnyashajó modellem.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7454167
Így néz ki a rotorlapát elvágás és csiszolás után. A szelvénye jól látszik.
A belépőél után a kis fényes pálca egy rugóacélszál. Utánna két szénrúd
van, majd az a sárgás lapos egy övegszálas műgyanta lap. A többi
préselt habanyag. Jó erős, vízálló konstrukció. Ez lesz a hajó hordszánya.
Elöl, hátul ezt fogom alkalmazni. A számításokat meg úgy végzem,
mintha tandemszárnyú repülőgép lenne. :twisted:

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 11. - 19:14 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Ha már a számításokat emlegetem:

A hajótest tömege (üresen) 162 gramm, a szárnyak tömege 23 gramm.

A hajóba tervezett elemek:
Motor (multiplex permax 400) : 75 gramm
Szabályzó (Stratos 53A) : 47 gramm
Szervók : 32 gramm
Akkumulátor : 92 gramm (11.1 V. 1000 mAh LiPo)
Rádióvevő: 20 gramm

Egyéb szerkezeti elemek : 100 gramm

Ez összesen 551 gramm. Kicsit bőre vettem az előzetes
tömegkalkulációt, remélem a végeredmény bele fog férni.

A két hordszárny vetületi felülete: 0,9136 dm2 (elöl 0,562, hátul 0,351
dm2). Ha a hordszárnyak felhajtóerőtényezőjének Cy=0,4 -et veszek,
ami viszonylag kis állásszögeket jelent, a hajó 1,72 m/sec (6,2 km/h)
sebességnél már szárnyakon fog futni :roll: :roll: :roll:

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 134 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: Google [Bot] valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség