SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 márc. 29. - 7:22

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 134 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 máj. 17. - 18:17 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok!

Nos, SRY, csak nyugodtan. Én ráérek. Olvastam, h. helyzet van...

Jó ez a lengyel hajó. Nekem tűnik csak hasonlónak a Meteorok-hoz?

Üdv!
g.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 máj. 18. - 7:57 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Szia Sry!

Leírnád a modelled méreteit? Mennyi lett végül a súlya, mekkora a test, mekkorák és hol vannak a szárnyak, mennyi a teljesítmény igénye?

Az is jó, ha egy vonalzó (vagy csak egy A4-es papír) társaságában lefotózod 3 nézetben.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 máj. 18. - 12:47 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
A videán van fent egy videó a Fecske hajó gyártásának rövid történetéről és fekete fehér úszádspróbáiról film is


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 máj. 19. - 10:20 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
mamut írta:
Szia Sry!

Leírnád a modelled méreteit? Mennyi lett végül a súlya, mekkora a test, mekkorák és hol vannak a szárnyak, mennyi a teljesítmény igénye?

Az is jó, ha egy vonalzó (vagy csak egy A4-es papír) társaságában lefotózod 3 nézetben.


Nagyon szívesen, de ha te is szeretnél szárnyashajót építeni, akkor az
én meglévő modellem nem a legjobb kiindulási alap! Ennek van egy csomó
hibája, amik a tesztek során jöttek ki. Ha ma építeném előrébb tenném az
első (Fő) hordszárnyat, a hajócsavart behoznám a hátsó szárny alá, és
kicsit lejjebb lenne. Az első szárny nyilazott lenne, és ami nagyon fontos
nem használnék szimmetrikus szelvényt a hordszárnyakhoz.


Ettől még szívesen lemérem neked, legalább lesz egy kiindulási alap, ami
alapján építhető egy tényleg jól szuperáló szárnyashajó modell.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 máj. 19. - 10:23 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
B Laci írta:
A videán van fent egy videó a Fecske hajó gyártásának rövid történetéről és fekete fehér úszádspróbáiról film is


Biziny-bizony. Ez Beledi Dezső saját filmje a saját zenéjével, mindenkinek
csak ajánlani tudom:

http://videa.hu/videok/jarmuvek/a-fecsk ... qd53WWxdDh

A filmben látható dokumentumok, képek nagyrészét megkaptam Beledi
Dezsőtől, a jövőben a szárnyashajó téma frissítéseiben ezek is fel
fognak kerülni, mindenki hasznára.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jún. 13. - 11:22 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

A tegnapi falunapon a rutinosabb fiatal Kollégák kipróbálhatták a
szárnyashajózást is. Ennek két oka volt: az egyik, hogy újabb és újabb
híveket szerezzek a szárnyashajózásnak, mondjuk úgy aktívan
fertőzzem a modellezők gondolkodását ezzel a szárnyashajós
gondolattal.

A másik ok, hogy kicsit átalakítottam a szárnyrendszert
és arra voltam kíváncsi, hogy mennyire stabil így a hajó. Ha én vezetem,
akkor nem derül ki, hogy drasztikus irányítási hibákra miként is reagál a
hajó, mert akaratlanul is figyelek rá, hogy ne csináljak ilyesmit. Viszont aki
még soha nem vezetett szárnyashajó modellt az azt se tudja mire is kéne
figyelni, így hibát hibára halmoz és csak a hajón múlik, hogy így is tud-e
rendesen futni.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/11448997

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/11448998
Mint látható ezeken a képeken, most már nem fröcskök a hajó, és a
szárnyak sem futnak fel a felszínre. Ezt egy kis beállítással, a
tolóerő csökkentésével (11.1 V-ról visszavettem az üzemfeszültséget
7,2 V-ra) és az össztömeg növelésével (+ 60 gramm a súlypontban)
értem el. Így sokkal szebben úszik a hajó.

A szárnyrendszert úgy módosítottam, hogy az első szárnyak állásszögét
csökkentettem, viszont a hátsó szárnyak kaptak két trimmlapot és
ezekkal állítom be a rendes úszáshelyzetet, így nem kell a szárnyak
állásszögét megváltoztatni a beállítás során.

Három fiatal Kolléga vette sikeresen az akadályt így ők már alapfokú
szárnyashajó-modell vezetői elismerést kaptak tőlem. :twisted: :twisted: :twisted:

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/11449000

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/11449001

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/11449003

A hajó jól vizsgázott, a stabilitása megfelelő, és ami még fontosabb talán,
igen nagy sikere volt! Mint kiderült sokak még soha nem is láttak
szárnyashajót, így igazi újdonság volt.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 aug. 23. - 19:19 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Elkezdtem átalakítani a szárnyashajó modellt. Amikor ez a modell épült
még inkább a lelkesedés, meg a megérzések vitték előre a tervezést,
kivitelezést, és nem a szaktudás. Ez mára már jelentősen megváltozott,
és a lelkesedés az maradt, de elsősorban Beledi Dezsőnek köszönhetően
már van némi ekzakt fogalmam is a szárnyashajózásról.

Így eljött az idő a hajó átépítésének!

Az átépítés alapvető célja, hogy kipróbáljam a felszín közelében futó
"V" állás nélküli, kismerülésű szárnyrendszer modellméretekben való
kivitelezhetőségét, és használhatóságát. Eddig a hajón a vízfelszínt
részben áttörő "V" állású szárnyrendszer volt. Ezt cserélem most le
egy teljesen másként működő, más filozófiájú szárnyrendszerre.

Ennek az új szárnyrendszernek a modellezésben való kikísérletezését
az indokolja, hogy az idehaza futott, és futó hajók többsége ilyen
szárnyakon fut! A "Nixy", a "Fecske", a "Sirály" , a "Volga" stb...stb... típusok ,
így ha ezeket a hajókat szeretnénk megépíteni valaha is modellben,
akkor mindenképpen szükség van ennek a munkának az elvégzésére.

További változás, hogy az eddig használt szimmetrikus szelvényű
helikopter-rotorból készült, műanyag szárnyak helyett már a sokkal
célszerűbb, és illőbb, alumínium anyagú asszimmetrikus, körszelet
szelvényű, mondjuk úgy "igazi" szárnyashajó szelvényű szárnyakat kap
a gépezet.

Íme az új szárnyelemek:
Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12527590
Hogy miként készül most nem részletezem, majd ha beváltja a hozzá
fűzött reményeket, akkor visszatérünk rá. Az anyaga "ezüst-alumínium" .

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12527592
Itt látszik a szelvény alakja is, meg az is , hogy a fő szárnyon a
középrészen egy kis rézcső van integrálva a 2 mm vastag szárnyba.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12527595
Ebbe a kis csövekbe szénrúd megy, így a főszárny szétszedhető, és
a főszárny két fele kis mértékben eltérő állásszögben is beállítható, ami
az eddigi tapasztalatok szerint modellméretben szükséges.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12527599
A régi műanyag "V" állású, műanyag főszárny, és az új kismerülésű,
nyilazott, alumínium szárny. Elég egyértelmű az eltérés.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12527597
A hátsó szárny is az új rendszerben készült, és már a helyén is van.
Itt más változások is voltak! A szárnyat eltoltam a hajócsavar fölé,
ezzel megakadályozva a "leszívás" jelenségét. A szárny beépítési
magassága is változott, hogy majd a főszárnnyal egy magasságba
kerüljön, így a trimmhelyzetben a hajótest állásszöge kicsi lesz és nem
úyg fog állni szárnyakon haladva, mint egy rakétakilövő.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 aug. 24. - 9:52 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Nem értem. Ha nincs V, akkor mi fogja stabilizálni a szárnyak vízalatt futását?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 aug. 24. - 15:32 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
mamut írta:
Nem értem. Ha nincs V, akkor mi fogja stabilizálni a szárnyak vízalatt futását?


Üdv.!

Amikor a nagyvilág meglátta az első Alekszejev tervezte és építette
szovjet szárnyashajókat, nagyjából ugyanezt a kérdést tette fel.

A szárnyashajók legfontosabb tulajdonságai a függőleges- és
hossztengely menti stabilitás, valamint a merülés stabilitás. Ezeknek
kézenfekvő eleget tenni a repülésből már jól ismert "V" állású szárnnyal.

Ha megdől a hajó a repülőgépekhez hasonlóan a dölés irányában a
felhajtóerő függőlegessel bezárt szöge csökken, így megnő azon az
oldalon a nyomaték és igyekszik visszatérni az eredeti helyzetbe.
Ha felgyorsul a hajó és kiemelkedik akkor egyre kisebb szárnyfelület
merül a vízbe és magvalósul a merülési stabilitás is.

Ez van ha a szárnyashajót úgy tekintjük, mintha repülőgép lenne, és
így is tervezzük.

Így néz ez ki a gyakorlatban:
Kép

Mi ezzel a baj? Hát az, hogy nagyon mélyre merül a vízbe, és ha
olyan szárnyashajót akarunk, ami folyókon, tavakon fut, akkor
bizony ezzel a mélyre nyúló "V" szárnnyal komoly gondok lesznek.

Ekkor jön Alekszejev és azt mondja, hogy kérem a szárnyashajó nem
repülőgép! Van egy nagyon fontos eltérés a repülőgépek és a
szárnyashajók között! A repülőgép végtelennek tekinthető homogén
közegben repül, a szárnyashajó szárnyai viszont két közeg határán
mozognak! Mi történik akkor ha a szárny megközelíti a vízfelszínt?
(most nem részletezem miért) Elkezd csökkenni a szárnyon keletkező
felhajtóerő!!! Ha ez igaz, akkor megvalósítható az összes kívánt
stabilitás teljesen egyenes "V" törés nélküli szárnyakkal is :!: :!: :!:
És ezek a szárnyak nagyon kis merülésűek lesznek, menetben alig pár
tíz centi lesz a merülésük!

Vonatkozó irodalom:
http://users.atw.hu/sry/szarnyasok/Hord ... _hajok.pdf

Az ennél sokkal alaposabb elméleti kifejtést most csinálgatom, aki
szereti a nagyon durva hidrodinamikai, aerodinamikai szakanyagot,
annak igazi csemege lesz.

Szóval nagyhajón működik az egyenes szárny, hogy modellen is így van-
e , az meg majd kiderül ha kész az átalakítás.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 aug. 24. - 20:02 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Majdnem kész az átépítés!
Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12544783
A furatok pontos helyének bejelöléséhez lézereztem egy kicsit.....

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12544785
A fő hordszárny két féldarabja

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12544787
A két fél hordszárny összekötő elemei. A szárnyba integrált rézcső és az
abba illeszkedő szénszálas csap. Alul pedig az ABS műanyag kötőelem.
Ez elég rugalmas ahhoz, hogy a pár fokos eltérő állásszögbeállítást
lehetővé tegye, de elég erős is, hogy szilárdan kösse egymáshoz a
két félszárnyat. A műanyag elemet sűlyesztett M2 csavarok tartják a
helyén. A lap anyaga minőségi ABS (magyarán bankkártya).

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12544788

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12544789
A kész fő hordszárny. Már fel van polírozva, de még nincs festeve.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12544790

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12544791

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12544794
Jöhet a nyers szerelés és az ellenőrzés. Szerencsére minden a helyén
van, és úgy is áll, ahogy kell neki. A legutolsó képen jól látszik a
felszínközeli, kismerülésű szárnyak egyik legfontosabb jellemzője, a
"V" állás nélküli, egyenes kialakítás.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12544795
Azért addig trükköztem, amíg nem sikerült egy rendes fotót készíteni a
szárnyszelvényről. Kevés fénynél, csillogó fémfelületet fotózni nem
könnyű feladat, főleg ha az még kicsi is.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12544797
Elkezdődött a festés is. A kopottas hajótest, és az átalakított szárnytartó
lábak már megkapták az új festésüket.

Hamarosan próbafutás az új szárnyakkal....... már nagyon várom :roll: :roll:

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 aug. 25. - 16:45 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

A mű elkészült, a beállítűsok is megvannak, csak az idő fogyott el,
és holnap meg dolgozom, így legközelebb pénteken lehet tesztfutás.



Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12555027
Íme az új szárnyak! Szép pirosak lettek. Most jöhet a beállítás.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12555028
A beállítás a számológéppel kezdődik. Mivel asszimmetrikus, alúl
egyenes szelvény került beépítésre, használhatóak a szárnyashajó
szakirodalom táblázatai, ajánlásai. A számítás menetének ismertetését
most mellőzöm, a lényeg, hogy elől 0,6 fok, hátul 0,3 fokos
állásszöget kell állítani a szárnyaknak! Ezt szögmérővel nem lehet
megcsinálni, ezért teljesen más módszer kellett. Ha a szárny húrhossza
20 mm, akkor elől 20xSIN(0,6°) aláékelés kell, ami 0,2 mm. ezért
kellenek ezek a vékony, papírból hajtogatott pakolások.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12555029
A módszer igen egyszerű! Kell egy alapsík (ez jelen esetben az "L"
aluprofil) és ehhez kell az alápakolások segítségével beállítani a
szárnyak állásszögét.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12555030
Amikor már megvan az első szárny +0,6 fokos és a hátsó +0,3 fokos
beállítása, akkor meg lehet húzni a rögzítő csavarokat, és már kész is
az állásszög-beállítás.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12555032
Most jön a súlypontbeállítás. Először megint számítás, aztán a két
mérleges trimmelés. Mivel a hajót nem lehetett elsőre a kívánt, számított
értékekre beállítani, 47 grammnyi ballasztott kellett az orrába rakni, és
ezzel már beállítható volt a súlyponthelyzet.

A hajó üzemképes össztömege így 848 gramm lett. 6 cella NiMh akkuval
fog futni.

Így minden elkészült, az akkuk is fel vannak töltve ..... folytatás
remélem pénteken!

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 aug. 27. - 17:56 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

MEGVOLT A PRÓBAFUTÁS
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Egyből beleszerettem! Csodaszépen fut ezekkel a szárnyakkal, most
látom csak igazán, hogy mennyire randa volt a "V" szárnyas, fröcskölős
menet.

Na de gyorsan két szép fotó, ami többet mond ezer szónál:
Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12586917
Hihetetlen, de a kifolyó hűtővíz nagyobb mértékben zavarja a vízfelszínt,
mint a fő hordszárnyak :shock: :shock:

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/12586921
Ezen nincs sok magyarázni való. Tisztán, szépen fut! Mindezt kétharmad
akkora motorteljesítménnyel, mint az előző szárnyakon. Akkor
11,1V-os akkuval ment a hajó , az is 1000 mAh LiPo volt 90 grammos.
Most egy 180 grammos 7,2 V-os akku van benne. Kétszer olyan nehéz
akku, lényegesen kisebb üzemfeszültség, kisebb tolóerő, mégis
szebben megy a hajó.

Minden Tiszteletem Rosztyiszlav Alekszejev és Beledi Dezső
mérnökúraknak, konstruktőröknek (!!) a felszín közelében futó, kis
merülésű szárnyak ötlete tényleg zseniális elképzelés! És ami az én
szempontomból igen fontos MŰKÖDIK MODELLMÉRETBEN is :-)

Üdv.: SRY

Ui.: Lesz videó is...... csak még szerkesztem.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 aug. 27. - 20:23 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

ITT AZ IGÉRT VIDEÓ :

http://www.youtube.com/watch?v=edQ1F-IMC50

Jó szórakozást.

És egyben megcsodálhatjátok a most épülő új parkunkat és a park központi
elemét az új dísztavat, a hozzá kapcsolódó csatornákka. Polgármester Úr úgy
nyilatkozott, hogy jövőre teljes szépségében kész lesz, parkosítással,
padokkal, miegymással, és akkor szeretné, ha itt tartanánk a tolóhajó
versenyt . Szóval a 2011-es tolóhajó versenynek már van helyszíne
(bár ilyen jól állnék a 2010-essel is :-( )

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 aug. 29. - 16:30 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

 Szerencsére kezd egyre nagyobb híre menni szárnyashajó mániámnak
és így szépen jönnek a különféle szakanyagok, sajnos szinte kizárólag
idegen nyelveken. Na de sebaj lefordítom és mindenki örömére
felteszem őket a gyűjteménybe.

 Ennek keretében ma felkerült a:

Roy L., Clough JR.: Water Bug
Kép
Kép

Ez a Popular Mechanics magazinban jelent meg 1963-ban. Ennek
megfelelően ez egy szabadonfutó, vagy körpályás modellként építhető
szerkezet. A mai viszonyok mellett lehet elektromos hajtással és R/C
modellként is építeni, de ez némi áttervezést kíván.

A szerzőpárosnak már szerepel egy modellje és cikke a gyűjteményben
a Popular Science 1969. májusi számában megjelent "Hidroplán sikló
modell" című.

A frissítés másik része a "FECSKE III." szárnyashajó modell új,
felszínhatás elvén működő szárnyakkal végzett tesztfutásának videója, a
videók rovatban.

Nézzétek meg a:
www.sry.atw.hu -n.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 aug. 31. - 13:36 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Csodásan szárnyal a hajód!

Összefoglalnád, hogy most mekkora felületen, mekkora tömeg, állásszög, és hol a súlypont (tudom, tömeg és állásszöget már írtad)?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 134 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 2 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség