SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
A FECSKE szárnyashajó. http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=4&t=959 |
Oldal: 1 / 9 |
Szerző: | sry [ 2009 jún. 30. - 13:09 ] |
Hozzászólás témája: | A FECSKE szárnyashajó. |
Üdv.: Mindenkinek! Az nem titok, hogy különös vonzalommal vagyok a szárnyashajók iránt, és már régen agyalok egy ilyen modell építésén. A modell építése még most sem fog elkezdődni, az a távoli jövő feladata lesz még, viszont megtaláltam a főkivitelt, amiről a modellt fogom formázni. Egy kis előzmény: A szárnyashajózás igen régi elképzelésen alapul, nem is gondolnátok milyen. Az első szárnyashajó 1861-ben épült és ráadásul vitorláshajó volt. Ki gondolná ![]() ![]() (ezt a szárnyashajótörténetet egyszer meg kellene írmon mert irtó érdekes egy sztori). Mint minden más alapjában véve értelmes elképzelés esetén a szárnyashajóhoz is meg kellett érnie a technikai feltételeknek. A kis tömegű, erős hajtómotor, a könnyű, de masszív hajótest elengedhetetlen feltétele a sikeres szárnyashajó építésnek. Így nem véletlenül a szárnyashajók fejlődésének feltételei a géprepülésével együtt alakulnak ki. Az erős és kicsi benzinmotorok, a fémépítésű hajótest már elérhetővé tette ezt az álmot is. A szárnyashajókkal behatóan a két világháború közötti időben Németországban foglalkoztak. A Szovjetúnióban is megindult a munka (mint sokhelyen máshol is) és az 1943-ban kezdett fejlesztést, 1958-ra sorozatgyártásra érett típusok alakultak ki. És itt érünk rá a konkrét hajóra Az 1958-ban gyártásba vett típusok között volt egy 6 személyes "mini" szárnyashajó, inkább nevezhetnénk motorcsónaknak. Ez volt a VOLGA típus (ekkor született a NEVKA és a nálunk is használt RAKETA). ![]() A "VOLGA" típusú szárnyashajó. ![]() Egy kis enteriőr 60-as évek stílusában. ![]() Egy gyönyörúen felújjított példány. Ez a hajó (motorcsónak) önmagában szép darab, de most jön az igazi oka, hogy miért választottam ezt a hajót. A MAHART 1961-ben adott megrendelést két RAKETA típusú szárnyashajó beszerzésére (miközben ekkor már vizen volt a hazai tervezésű és építésű NADAP szárnyashajó, de "valamiért" jobban kellett a Szovjet hajó a vezetőségnek ![]() ![]() kis 6 személyes VOLGA típusú hajó volt, ezek meg is érkeztek 1963-ban. Így kapcsolódik össze az egyik első Szovjet szárnyashajó és a hazai hajózás története. A két kis hajó a Fecske I. és Fecske II. nevet kapták a keresztségben. Nagy karriert nem futottak be -szerintem vagy téves beszerzés volt, vagy "muszály" volt megrendelni- mert már 1968-ban a SZOT-nál és a Tokaj Városi Tanács-nál kötöttek ki. Hogy ez után mi lett velük sajnos nem tudom. Azért választottam a jövőbeni modell alapjául a VOLGA típust, mert egyszerű szerkezetű kicsi hajó, így 1:20 méretszériába is belefér. Minden jellemzőjét mutatja a szárnyashajóknak (lépcsős fenéklemez, szárnyak stb...) és van hazai vonatkozása is. üdv.:SRY |
Szerző: | airfoil6205 [ 2009 jún. 30. - 15:47 ] |
Hozzászólás témája: | |
Gratulálok, így kell felvezetni egy új projektet, érdeklődve várom(juk) a folytatást! ![]() |
Szerző: | sry [ 2009 jún. 30. - 16:23 ] |
Hozzászólás témája: | |
Köszi, igyekszem ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Na még egy kis szárnyashajózás a történetiség tükrében: Nem volt egyszerű a választás, mert Magyarországon összesen 19 db. szárnyashajó volt/van. Az méginkább nehezíti a dolgot, hogy ez a kevéske hajó 8. különféle típust takar. Szóval nem valami széles a választék. Alternatív jelölt volt még a SIKLÓ I de ez ennyira ronda, hogy inkább lemondtam róla, bár nagyon sok fényképem van a hajóról. A FECSKE-kről sajnos nincs saját fotóm, azok után nyomozmi kellett keményen. Na de ha már emlegetjük a hazai szárnyasokat, csak felsorolás jelleggel emlékezzünk már meg róluk (megérdemlik) (A név után zárójelben a típus van megjelölve) 1. BÍBIC I (Polesje) 2. BÍBIC II (Polesje) 3. BÍBIC III (Polesje) 4. BÍBIC IV (Polesje) 5. FECSKE I (Volga) 6. FECSKE II (Volga) 7. NADAP ex. FECSKE (Fecske) Az egyetlen hazai fejlesztésű hajó 8. QUICKSILVER (Lastochka) A Duna leggyorsabb hajója 9. SIKLÓ I (Luch) 10. SIRÁLY I (Raketa) 11. SIRÁLY II (Raketa) 12. SIRÁLY III (Raketa) 13. SÓLYOM I ex. SÓLYOM (Meteor) 14. SÓLYOM II (Meteor) 15. SÓLYOM III (Meteor) 16. VÖCSÖK I (Voszhod) 17. VÖCSÖK II (Voszhod) 18. VÖCSÖK III (Voszhod) 19. VÖCSÖK IV (Voszhod) Ennyi a "kínálat" hazai viszonylatban. Persze az igazi nagy álom a SOLYOM II megépítése lenne, de az afféle nyugdíjjas évekre való feladat. Nagyon nagy munka lenne igazán szépen megcsinálni. [img]http://www.mahartpassnave.hu/WEBSET_PICTURES/50/SÓLYOM2007nagy.jpg[/img] Itt ez a szépség (ha már emlegetem). üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2009 júl. 01. - 20:10 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szia Gábor! Sajnos az áramlástani hasonlóság ez esetben is szemelőtt tartandó, így ha azt szeretném, hogy szárnyakon fusson a hajó, akkor tervezni kell hozzá egy teljesen új, egyedi hordszárnygarnitúrát. Más felületi arányokkal, más szárnyszelvénnyel stb..... üdv.:SRY |
Szerző: | user_199 [ 2009 júl. 01. - 20:32 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szia SRY! Ok, ezért is kérdeztem. Ami modellt láttam, az mind 'gólyalábon' közlekedett. Ha nem olyan magas, akkor csak feszített víztükrön mehetne, vagy a hasa le-leér a vízbe. Ha eljutsz a szárnyakig a leírással, akkor majd kérdezek ![]() ![]() Üdv! g. |
Szerző: | sry [ 2009 júl. 01. - 20:33 ] |
Hozzászólás témája: | |
Na mire nem jó ez az internet: http://www.youtube.com/watch?v=9PfHNyF-nCo VOLGA típusú szárnyashajó menetben. Meglepően gyors, és meglepően csendes szerkezet. http://www.youtube.com/watch?v=gk8TQmtqpnc Még filmszerepet is kapott a "Kémjátsza" című filmben http://www.youtube.com/watch?v=JJpAy0Yu ... re=related Jó kis családi videó 1978-ból, egy VOLGA fedélzetén http://www.youtube.com/watch?v=HiNBzE6R ... re=related Ugyanaz, csak ez egy másik család, másik utzása a VOLGA-val üdv.: SRY |
Szerző: | user_199 [ 2009 júl. 08. - 20:06 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szia SRY! Szerintem ezt ismered, de azért beteszem: http://volga70.mypseudoname.com/volga70info.pdf Ez a Volga kezelési útmutatója. Aki megnézné vigyázzon! 26MB! Ez pedig egy oldal: http://www.volga-hydrofoil.net/ Csak a Volgával foglalkozik. Vannak rajzok is a Blueprints alatt. (csak Win-nel nézhető) Üdv! g. |
Szerző: | sry [ 2009 júl. 09. - 11:19 ] |
Hozzászólás témája: | |
Köszi ezeket már ismerem, de így legalább mások is megnézhetik. Most abban nyomozok, hogy megtaláljam a hazai hordszárnyas motorcsónakokat. Ugyanis a NADAP ex. FECSKE előtt a váciak építettek két bemutató, kísérleti szárnyas csónakot, olyasmit mint a Volga típus. Az lenne az igazi nagy fegyvertény ha ezeknek meglennének a rajzai, fotói. Inkább hazai hajót építenék ha lehet. üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2009 júl. 09. - 16:49 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! A neten kutakodás közben jól jön egy kis szárnyashajó "szótár". Mármint, hogy a különféle nyelveken honyan is mondják, hogy szárnyashajó. Hát íme: Angolul : Hydrofoil Franciául: Hydroptère Görögül: Υδροπτέρυγο Hollandul: draagvleugelboot Horvátul: Hidrogliser Japánul: 水中翼船 Kínaiul: 水翼 Lengyelül : Wodoloty Magyarul: Szárnyashajó ![]() Németül : Tragflächenboot Olaszul: Aliscafo Oroszul: подводных крыльях Spanyolul: Aliscafo Svédül: Bärplansbåt Egy csomó nyelven szintén Hydrofoil, akár Angolul (pl. Török, Norvég stb....) A Kínai, Görög, stb... számunkra idegen jelkészletektől se ijedjetek meg Ctrl+C és Ctrl+V funkciógombokkal szépen bemásolható a keresőmezőbe innen, úgy raktam fel, hogy megfeleljenek a karakterkezelési szabályoknak. üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2009 júl. 09. - 17:24 ] |
Hozzászólás témája: | |
Ezt a jó kis képet találtam: ![]() Ritka fotó..... |
Szerző: | sry [ 2009 júl. 11. - 10:03 ] |
Hozzászólás témája: | |
Óriási híreim vannak! Remélem nem csak engem izgat ez a szárnyashajó kérdés. Az egész dolog egy kísérleti szárnyashajó modellnek indult, aztán most meg egyre inkább elmegy egy nagy műszaki nyomozás irányába ![]() Miközben szedegetem össze a hajó megvalósításához szükséges anyagokat technológiákat igencsak belebonyolódtam ebben a szárnyashajó ügyletbe. A mai napon kaptam egy nagyon érdekes, hasznos, és megtisztelő levelet. A küldő Fekecs Gábor Mérnök Úr az első hazai szárnyashajó főkonstruktőre. A levél tartalmáról a továbbiakban még részletesen lesz szó, ahogy haladok a szárnyashajó ügyekkel, de most csak két fényképfelvételt mutatok, amiket Fekecs Gábor a levélhez mellékelt (sok más, érdekes fotóvel együtt) ![]() http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7445947 ![]() http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7445948 Bemutatnám a mélyen tisztelt Fórumközösségnek az ELSŐ MAGYAR SZÁRNYASHAJÓT. A képeken látható szépséges kis, kétszemélyes motorcsónak lenne az. Ezekután elgondolkodtató, hogy a Volga típust, vagy ezt építsük-e meg modellként? Antikos Kollégát megkérném, ha erre jár és van ötlete azonosítsa be a csónak motorját. 1960-körül járunk, sajnos ezeket a -nekem- nagyon régi motortípusokat már nem ismerem. üdv.:SRY |
Szerző: | airfoil6205 [ 2009 júl. 11. - 14:29 ] |
Hozzászólás témája: | |
Megint megleptél bennünket! Gondolom az igen tisztelt Fekecs Gábor Mérnök Úr a szakértelme folytán tud tanácsot adni a modell "szárny"profiljával és beállításával kapcsolatosan is. Mindnyájunknak megtiszteltetés, hogy szóba áll velünk és természetesen külön köszönet neked, hogy megosztod velünk az infókat! |
Szerző: | sry [ 2009 júl. 11. - 19:04 ] |
Hozzászólás témája: | |
T. Airfoil6205! Bizony nagy segítség Fekecs Gábor segítőkészsége, mint a modellezés, mint a hazai hajózástörténet alaposabb megismerése szempontjából. Tényleg nagy köszönet jár neki, márcsak azért is, mert Ő már biztosan nem fiatal. Nem tudom milyen idős, de ha már 1964-ben főkonstruktőr volt.....nos, akárhogy számolom bőven 70 feletti korú lehet. MÁS Ezzel az egész szárnyashajó modellel nagypn ismeretlen terepre tévedtem, úgy érzem magam mint Kolombusz amikor nekiindult nyugatnak Indiát megcélozva. A szakirodalom is hiányos, egyetlen könyv ígérkezik hasznosnak Jereb Gábor: Szárnyas hajók. Műszaki Könyvkiadó, Budapest 1964. Új Technika sorozat ezzel csak az a baj, hogy nincs meg nekem, és nem is találom sehol. (itt kérném, hogy ha ez ügyben valakinek van ötlete segítsen!). A többi, ami elérhető egy-egy nyúlfarknyi fejezet Hajóépítéstan és Hajógéptan könyvekben, valamint az internet, ahol sok a fotó, kevés az elsajátítható tudás. Így az ősi módszerhez folyamodom, ugrás a sötétbe ![]() ![]() http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... id/7454164 Ez itt kérem egy TAMIYA 1:72 léptékű PT-15 torpedóvető naszád makett, leselejtezett hajótestje. Itt hánykódik a műhelyben vagy 10 éve. Ami benne van az egy Walkera DF-22E 3D-s elektromos helikopter lestrapált rotorlapátjai (dokumentumai annak, hogy még mindíg nem tudok rendesen repülni helikopterrel pedig már 3 éve kísérletezek vele.....igaz nem is túl nagy a lelkesdedésem ez ügyben) Szóval van egy viszonylag tágas, elég gyors hajótest, meg egy pár nagy terhelésre méretezett kis húrhosszúságú, profi szárnyam. Gondolom már sejtitek, hogy a kimustrált torpedővető makett és a helikopter rotorjának házasságából fog megszületni az első szárnyashajó modellem. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/7454167 Így néz ki a rotorlapát elvágás és csiszolás után. A szelvénye jól látszik. A belépőél után a kis fényes pálca egy rugóacélszál. Utánna két szénrúd van, majd az a sárgás lapos egy övegszálas műgyanta lap. A többi préselt habanyag. Jó erős, vízálló konstrukció. Ez lesz a hajó hordszánya. Elöl, hátul ezt fogom alkalmazni. A számításokat meg úgy végzem, mintha tandemszárnyú repülőgép lenne. ![]() ... .. . |
Szerző: | sry [ 2009 júl. 11. - 19:14 ] |
Hozzászólás témája: | |
. .. ... Ha már a számításokat emlegetem: A hajótest tömege (üresen) 162 gramm, a szárnyak tömege 23 gramm. A hajóba tervezett elemek: Motor (multiplex permax 400) : 75 gramm Szabályzó (Stratos 53A) : 47 gramm Szervók : 32 gramm Akkumulátor : 92 gramm (11.1 V. 1000 mAh LiPo) Rádióvevő: 20 gramm Egyéb szerkezeti elemek : 100 gramm Ez összesen 551 gramm. Kicsit bőre vettem az előzetes tömegkalkulációt, remélem a végeredmény bele fog férni. A két hordszárny vetületi felülete: 0,9136 dm2 (elöl 0,562, hátul 0,351 dm2). Ha a hordszárnyak felhajtóerőtényezőjének Cy=0,4 -et veszek, ami viszonylag kis állásszögeket jelent, a hajó 1,72 m/sec (6,2 km/h) sebességnél már szárnyakon fog futni ![]() ![]() ![]() ... .. . |
Oldal: 1 / 9 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |