Ha már vezérlés akkor nézzünk mégegyet:
Ez szintén Közlekedési Múzeum, de most a múzeum melletti parkban
csemegézünk.
A múzeum mellett talán vendégcsalogatónak ki van állítva egy
kéthengeres hajógőzgép, egy presszóvá átalakított vasúti kocsi és egy
kis gőzmozdony is.
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... id/9966851Őróla lenne szó.
Itt még 381 pályaszámmal.
A mozdony rövid története:
"...Maga a gőzmozdony kalandos életutat tudhatott magáénak. Eretileg
a Nagykikinda-Nagybecskereki HÉV mozdonya volt, 3-as pályaszámmal,
melyet a Krauss müncheni gyárától vásárolt (1048/1883.-as gyártási
számon). A MÁV-hoz 1891-ben került, XIIh 5633-as mozdonyként, 1897-
től 6633-as, 1911-től pedig 381.001 pályaszámon. 1912-ben eladták a
Cséry- féle szemétvasútnak, ott 6-os számú lett. 1942-ben adták ismét
tovább a Dunai repülőgépgyárnak (10). 1955-ben (más forrás szerint
1959-től) pedig a Budapesti Vegyiművekhez került. 1968-tól ez a
mozdony ki van állítva a Közlekedési Múzeum elött (6633-as számon),
ma is itt található. Maga gőzmozdony telített gőzzel működő két
gőzhengeres szertartályos mozdony volt, 24 t önsúllyal, 6650 mm
hosszal, és 37670 N vonóerővel...."Forrás :
http://villamosok.hu/bhev/jarmuvek/goz/ sok-sok szép régi
gőzmozdony fotóval.
Na de minket ost a vezérlés érdekel. Sajnos a teljes rudazat é minden
vezérlés elem le van festve fhérre, így nem látható, hogy melyek a
felfekvő elemek amin más alkatrészek csúsznak, súrlódnak, és melyek
azok, amik nincsenek érintkezésbe más alkatrészekkel. Ez nagyban
megnehezíti a vezérmű értelmezését.
Viszont azért hozom példának ezt a vezérművet, és gépet, mert
ez az egyik legegyszerűbb Stephenson vezérmű, amit valaha láttam.
Modellméretű mozdonyokhoz igen jól lehetne használni.
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9966853 Így néz ki az egész egyben.
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9966855 A vezérlés közelről. Mint látható ez egy klasszikus Stephenson. Két
köthagyó tárcsa kapcsolódik egy Stephenson ívhez, amit lehet emelni
súlyeszteni és ezzel szabályozni a töltést, valamint a fordásirányt.
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9966856 ez az egyik kedvenc mozdonyos műszaki megoldásom. Nem a tengelyre
van felszerelve a körhagyó tárcsa, hanem egy segédkaron vannak.
Nagyon látványos , és amikor működik a gép szinte hipnotikusan
bonyolult mozgásokat lehet látnni.
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9966857 Itt a lényeg!!! A Stephenson-ív nem is ív, hanem egy egyenes rúd!!
Ráadásul nem a szokásos megoldással a két ívfélen belül van egy csúszó
dió, hanem kívülről fogja át egy kengyel. Ez sokkal egyszerűbb megoldás
mint a szokott kettős-ív-dió kivitel. Nagyon egyszerű és egyben
nagyszerű megoldás.
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9966858Ugyanaz egy másik nézetből.
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9966859 Így csatlakozik a vezérlés a hengerhez.
Vannak még ilyen fotóim, majd keresek még és teszek fel.
üdv.: SRY