SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 19. - 18:54

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 19 hozzászólás ]  Oldal 1, 2  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Eredeti gépezetek és Történetük
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 07. - 21:24 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Tartózkodási hely: Tapolca
Tiszteletem.

Eredeti gépekről , mozdonyokról , vontatójárművekről készült fényképeket , esetleg jelleg és részletrajzokat - nézeteket várunk közzétenni.
Gépek , mozdonyok , vontatójárművek történeteit is szivesen látjuk.

Üdv. máv275

_________________
mik. ohne Ende Dampfroß = Gőzmozdonyok mindíg lesznek :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 07. - 21:59 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Ezzel az első vonatkozó hozzászólással üdvözlöm az ÚJ ROVATOT és
annak moderáló-gazdáját MÁV275 Kollégát. Remélem a kezdeményezés
eléri a célját, és minél többen rátalálnak a gőzüzemű vasparipa-modellek
varázslatos világára.

Kezdésnek feltennék pár képet.
Azért is ebben a topicban írok először, mert egy "eredeti" mozdony
képei lesznek. Ez egy nagyon különleges gőzmozdony, sajnos nem
kap elég figyelmet, afféle díszletként szolgál a Közlekedési Múzeum
ha jól néztem 0-s méretű terepesztala mellett : Lógnak rajta a gyerekek
nézik a szép terepesztalon szaladgáló vonatmodelleket.....pedig ha
megfordulnának kicsit :roll: :roll: :roll: :roll:

Szóval belépőnk a Közlekedési múzeumba és a bal oldalon lévő nagy-
csarnokban egyből balra ezt látjuk:

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... id/9845006

Ő bizony a GV 399.068 pályaszámú keskeny-nyomtávú szertartályos
gőzmozdony. 1870-ben építették Karlsruhe-ban. Szép kis mozdony,
de azért léteznek ennél sokkal dekoratívabb darabok is. El is sétál
mellette majdnem mindenki.....mondom MAJDNEM :D

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 07. - 22:09 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Kerüljük csak meg ezt a kis teáskannát:
Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9845007
A másik oldalon van a csoda!!! Ez egy preparált mozdony, meg lehet
nézni a beltartalmat is !! Ez nem mindennapi lehetőség egy "gőzbarátnak"
A képen éppen a gőzdóm látható, benne a hableválasztóval ellátott
gőzkivételi csővel. A cső egy tolózáras fő-gőzszelepbe fut, onnan pedig
két oldalon a bandázsolással szigetelt fő-gőzvezetéken a hengerekhez.

Jól látszik a két biztonsági szelep (a gőzdóm fedelében) és a biztonsági
szelepet terheló rugós elem. Na meg jól látszik a szép szegecselés.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9845008
A kürtő, ami szikrafogóval is el van látva.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9845009
A kazán belülről (!!) előtérben a hosszában futó füstcsövek, háttérben a
tűzszekrény és a szekrényt tartó támcsavarok. Ritkán látni így belülről
egy lokomotív kazánt.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9845011
A kazán "konyha" felőli vége. Itt is látható, hogy a kazánvíz teljesen
körülfogja a tűzszekrényt, amit a támcsavarok tartják a helyén. Lenn a
tüzelőrács, alatta a hamuláda (ennek kifényképezéséhez már kevés
volt a fotofelszerelés)

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 07. - 22:13 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9845013
A gőzfeszélymérő.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9845014
A bal oldalon a kazán melletti doboz a széntároló. Alul kis ajtó, ezen
keresztül lehet kilapátolni a tüzelőanyagot.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9845017
A széntároló előtt, szintén a bal oldalon található a tápvíztartály. Ennek
betöltőjében szennyfogó kosarat építettek.

Akinek van lehetősége rá menjen el és nézze meg ezt a szép kis
mozdonyt, különösen a preparált oldalát, nagyon sok érdekességet lehet
ott látni. A henger is fel van hasítva így a gőzgépet is lehet tanulmányozni.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Re
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 08. - 12:37 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Tartózkodási hely: Tapolca
Nem csalódtam , nagyon jó helyet találtam eme topicnak.
Mégegyszer köszönet SRY gazdának.

máv275 :D

_________________
mik. ohne Ende Dampfroß = Gőzmozdonyok mindíg lesznek :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Kazánbelső
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 10. - 23:01 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Tartózkodási hely: Tapolca
Továbi képek a mozdonykazánról

Kazántest.

Kép Kép

Üdv. máv275

_________________
mik. ohne Ende Dampfroß = Gőzmozdonyok mindíg lesznek :)


A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára máv275 2011 feb. 21. - 12:20-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 11. - 8:15 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Ez is nagyon jó! És ez egy sokkal komolyabb darab! Ebben van
túlhevítő, így ennek a szerkezete is látható

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 21. - 9:33 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Megint egy pár igen tanulságos fényképfelvétel:

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... id/9966800

A Közlekedési Múzeumban rengeteg gőzvasúti relikvia van. Különösen az
1:5 léptékű csodaszép mozdonymodell kollekció lenyűgöző, de vannak
olyan rejtett kincsek is, amiket érdemes megnézni, csak meg kell telálni
őket.

A bejárattól balra a nagy csarnokba lépve van két oldalon egy-egy
lépcsősor az emeleti, galériára. A lépcsők mellett a látogatók elsétálnak
mert általában a gyerekek húzzák befelé őket a nagyterembe. Ha mégis
felmennek, akkor nagy a rohanás, mert a terepasztal megnyitott és
ahhoz sietnek.

Na de miért is érdekes ez a lépcső? A fordulóban (mindkét oldalon)
egy-egy mozdonygép demonstrációs modell van. Meg is lehet mozgatni
őket így láthatóvá válik a rudak-karok-kerekek szédítő tánca, ami
oly bonyolultnak tűnik egy működő mozdonyon. Meg lehet érteni
a működés mechanizmusát, és máris egy világos rendszert lát maga
előtt az ember, nem mindenféle kelimpáló vasak káoszát.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9966801
A henger és a tolattyú.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9966803

Ugyanaz alulról. (még jó, hogy senki nem látta, miként mászok be a gép
alá, épületes látvány lehetett)

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 21. - 9:57 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Ha már vezérlés akkor nézzünk mégegyet:

Ez szintén Közlekedési Múzeum, de most a múzeum melletti parkban
csemegézünk.

A múzeum mellett talán vendégcsalogatónak ki van állítva egy
kéthengeres hajógőzgép, egy presszóvá átalakított vasúti kocsi és egy
kis gőzmozdony is.
Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... id/9966851

Őróla lenne szó.
Kép
Itt még 381 pályaszámmal.

A mozdony rövid története:

"...Maga a gőzmozdony kalandos életutat tudhatott magáénak. Eretileg
a Nagykikinda-Nagybecskereki HÉV mozdonya volt, 3-as pályaszámmal,
melyet a Krauss müncheni gyárától vásárolt (1048/1883.-as gyártási
számon). A MÁV-hoz 1891-ben került, XIIh 5633-as mozdonyként, 1897-
től 6633-as, 1911-től pedig 381.001 pályaszámon. 1912-ben eladták a
Cséry- féle szemétvasútnak, ott 6-os számú lett. 1942-ben adták ismét
tovább a Dunai repülőgépgyárnak (10). 1955-ben (más forrás szerint
1959-től) pedig a Budapesti Vegyiművekhez került. 1968-tól ez a
mozdony ki van állítva a Közlekedési Múzeum elött (6633-as számon),
ma is itt található. Maga gőzmozdony telített gőzzel működő két
gőzhengeres szertartályos mozdony volt, 24 t önsúllyal, 6650 mm
hosszal, és 37670 N vonóerővel...."


Forrás : http://villamosok.hu/bhev/jarmuvek/goz/ sok-sok szép régi
gőzmozdony fotóval.

Na de minket ost a vezérlés érdekel. Sajnos a teljes rudazat é minden
vezérlés elem le van festve fhérre, így nem látható, hogy melyek a
felfekvő elemek amin más alkatrészek csúsznak, súrlódnak, és melyek
azok, amik nincsenek érintkezésbe más alkatrészekkel. Ez nagyban
megnehezíti a vezérmű értelmezését.

Viszont azért hozom példának ezt a vezérművet, és gépet, mert
ez az egyik legegyszerűbb Stephenson vezérmű, amit valaha láttam.
Modellméretű mozdonyokhoz igen jól lehetne használni.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9966853
Így néz ki az egész egyben.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9966855
A vezérlés közelről. Mint látható ez egy klasszikus Stephenson. Két
köthagyó tárcsa kapcsolódik egy Stephenson ívhez, amit lehet emelni
súlyeszteni és ezzel szabályozni a töltést, valamint a fordásirányt.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9966856
ez az egyik kedvenc mozdonyos műszaki megoldásom. Nem a tengelyre
van felszerelve a körhagyó tárcsa, hanem egy segédkaron vannak.
Nagyon látványos , és amikor működik a gép szinte hipnotikusan
bonyolult mozgásokat lehet látnni.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9966857
Itt a lényeg!!! A Stephenson-ív nem is ív, hanem egy egyenes rúd!!
Ráadásul nem a szokásos megoldással a két ívfélen belül van egy csúszó
dió, hanem kívülről fogja át egy kengyel. Ez sokkal egyszerűbb megoldás
mint a szokott kettős-ív-dió kivitel. Nagyon egyszerű és egyben
nagyszerű megoldás.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9966858
Ugyanaz egy másik nézetből.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9966859
Így csatlakozik a vezérlés a hengerhez.

Vannak még ilyen fotóim, majd keresek még és teszek fel.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 21. - 10:04 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Egy kis érdekesség:
http://www.bbc.co.uk/history/british/vi ... cket.shtml

Kattints a LAUNCH THE ANIMATION gombra

aztán az ON/OFF piros korongra.

.....érdekes lesz :twisted:

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 21. - 14:03 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Ha már az a cím, hogy a "Modell és az eredeti" nézzünk meg egy igazán
sokak által ismert mozdonyt, amit mégsem ismerünk.

Kép

"Róla" lenne szó! Ez itt ügyebár a mindeni által ismert George Stephenson
építette 1829-es "ROCKET" nevű mozdony, ami nagy sikert ért el a
Liverpool-Macherster mozdonyversenyen. Amikor látjuk még mondjuk is,
hogy igez ez a Rocket.
De szóljon, aki alaposan megnézte ezt a mozdonyt (!) mármint a
vezérlését, a fittingeket, meg hasonlóakat. Hát most erre fog sor
kerülni.

Először is egy nagyon érdekes fotó:
Kép
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... linder.jpg
Forrás: http://en.wikipedia.org/wiki/Stephenson's_Rocket

Ami először feltűnik, hogy a vezérmű a henger aljára van építve. Aztán
a hanger jobb alsó részén van egy szelep, amivel valószínűleg a
kondenzvizet lehet leengedni a hengerből, szegény Stephenson
már ismerte a vízütés jelenségét, gondolom a maga kárán tanulta meg.

Amni még érdekesebb, hogy a vezérlés a kezelőállás felé van kivezetve
nem a forgattyú felé. Na de hol is van az a vezérlés?

Kép
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... rocket.png
Hát részben itt. A bal oldali henger alatt van egy rúd, ami levezet a
kazán alá. Itt van egy átvivő himba, majd egy előremenű rúg az első
tengelyhez.
Itt nem egy tologatható, kapcsolós vezérlés van, amiről sehol nem
találok egy képet se, sajnos. Ha valakinek van erről fotója, rajza
tegye már közzé.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 21. - 21:18 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Na még egy vezérmű:

Ez a Közlekedési Múzeum másik főépületi lépcsőjében van. A
lépcsőfordulóban a dísznövények mögött rejtegetik.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... id/9969785
Ez alapestben megint egy Stephenson vezérmű, de azért már rendesen
ki van egészítve mindenféle hucuttságokkal.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9969787
Egy körhagyó van és az csatlakozik a Stephenson ívhez. Viszont
van a keresztfejen is egy mozgásátvivő himba, és a tolattyú mozgása
a körhagyó és a keresztfej mozgásából tevődik össze.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9969788
A körhagyó a forgattyú mögött kapott helyet.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9969789
Ez a Stephenson ív közelről. ez bizony nem a fentebb mutatott
egyszerű kivitel.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9969791
A henger és a tolattyú.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9969792
A tolattyú pontos helyzete egy orsóval állítható.

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9969793

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9969794

A henger tömítés magoldása.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 31. - 18:17 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Tegnap megvettem az INDÓHÁZ EXTRA aktuális számát:

Kép

http://www.iho.hu/index.php?option=com_ ... &Itemid=14

NAGYON JÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓ telis-tele szuper gőzmozdony fotókkal,
meg jó cikkekkel. Ma hajnali 03.00. körül jutttam el odáig, hogy
beleolvashattam, és nagyon tetszett.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Re. Indóház
HozzászólásElküldve: 2010 feb. 03. - 22:05 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Tartózkodási hely: Tapolca
Kösz SRY az ötletet.

Nem szívesen veszem ezeket az újságokat , de ez telitalálat.

Üdv. máv275 :)

_________________
mik. ohne Ende Dampfroß = Gőzmozdonyok mindíg lesznek :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 nov. 25. - 21:35 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Sajnos csak így sikerül az áthelyezés:

gyr írta:
A hét végén a Magyar Vasúttörténeti Parkban felavatták a MÁV Nosztalgia KFT istvántelki műhelyében uniós forrásból felújított gőzüzemű úthengert. A szerkezet az 1976-ban forgatott Robog az úthenger című televízió filmben híresült el, kormányánál Szabó Gyula színművésszel. Az 1948-ban a MÁVAG-ban épült úthengernek ez volt az utolsó munkája. Ez után a kiskőrösi közúti gyűjteménybe került. Az uniós forrásból támogatott felújítás során számos berendezését visszaállították az eredetimformájába. Az úthenger hamarosan vissza kerül Kiskőrösre, ahol a tervek szerint minden hónap első szombatján felfűtik, és a látogatók működés közben is megnézhetik. A felújítási munkákat a kezdetektől figyelemmel kísértem, mindíg örülök, ha egy ilyen értékes ipari emlék megújul. A film az egykor szebb napokat látott Istvántelki Főműhely gőzmozdony javító csarnoka előtt készült.

http://www.youtube.com/watch?v=RgYT8EHkcAU


Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 19 hozzászólás ]  Oldal 1, 2  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség