SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
Eredeti gépezetek és Történetük http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=41&t=1099 |
Oldal: 1 / 2 |
Szerző: | máv275 [ 2010 jan. 07. - 21:24 ] |
Hozzászólás témája: | Eredeti gépezetek és Történetük |
Tiszteletem. Eredeti gépekről , mozdonyokról , vontatójárművekről készült fényképeket , esetleg jelleg és részletrajzokat - nézeteket várunk közzétenni. Gépek , mozdonyok , vontatójárművek történeteit is szivesen látjuk. Üdv. máv275 |
Szerző: | sry [ 2010 jan. 07. - 21:59 ] |
Hozzászólás témája: | |
Ezzel az első vonatkozó hozzászólással üdvözlöm az ÚJ ROVATOT és annak moderáló-gazdáját MÁV275 Kollégát. Remélem a kezdeményezés eléri a célját, és minél többen rátalálnak a gőzüzemű vasparipa-modellek varázslatos világára. Kezdésnek feltennék pár képet. Azért is ebben a topicban írok először, mert egy "eredeti" mozdony képei lesznek. Ez egy nagyon különleges gőzmozdony, sajnos nem kap elég figyelmet, afféle díszletként szolgál a Közlekedési Múzeum ha jól néztem 0-s méretű terepesztala mellett : Lógnak rajta a gyerekek nézik a szép terepesztalon szaladgáló vonatmodelleket.....pedig ha megfordulnának kicsit Szóval belépőnk a Közlekedési múzeumba és a bal oldalon lévő nagy- csarnokban egyből balra ezt látjuk: http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... id/9845006 Ő bizony a GV 399.068 pályaszámú keskeny-nyomtávú szertartályos gőzmozdony. 1870-ben építették Karlsruhe-ban. Szép kis mozdony, de azért léteznek ennél sokkal dekoratívabb darabok is. El is sétál mellette majdnem mindenki.....mondom MAJDNEM ... .. . |
Szerző: | sry [ 2010 jan. 07. - 22:09 ] |
Hozzászólás témája: | |
. .. ... Kerüljük csak meg ezt a kis teáskannát: http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9845007 A másik oldalon van a csoda!!! Ez egy preparált mozdony, meg lehet nézni a beltartalmat is !! Ez nem mindennapi lehetőség egy "gőzbarátnak" A képen éppen a gőzdóm látható, benne a hableválasztóval ellátott gőzkivételi csővel. A cső egy tolózáras fő-gőzszelepbe fut, onnan pedig két oldalon a bandázsolással szigetelt fő-gőzvezetéken a hengerekhez. Jól látszik a két biztonsági szelep (a gőzdóm fedelében) és a biztonsági szelepet terheló rugós elem. Na meg jól látszik a szép szegecselés. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9845008 A kürtő, ami szikrafogóval is el van látva. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9845009 A kazán belülről (!!) előtérben a hosszában futó füstcsövek, háttérben a tűzszekrény és a szekrényt tartó támcsavarok. Ritkán látni így belülről egy lokomotív kazánt. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9845011 A kazán "konyha" felőli vége. Itt is látható, hogy a kazánvíz teljesen körülfogja a tűzszekrényt, amit a támcsavarok tartják a helyén. Lenn a tüzelőrács, alatta a hamuláda (ennek kifényképezéséhez már kevés volt a fotofelszerelés) ... .. . |
Szerző: | sry [ 2010 jan. 07. - 22:13 ] |
Hozzászólás témája: | |
. .. ... http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9845013 A gőzfeszélymérő. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9845014 A bal oldalon a kazán melletti doboz a széntároló. Alul kis ajtó, ezen keresztül lehet kilapátolni a tüzelőanyagot. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9845017 A széntároló előtt, szintén a bal oldalon található a tápvíztartály. Ennek betöltőjében szennyfogó kosarat építettek. Akinek van lehetősége rá menjen el és nézze meg ezt a szép kis mozdonyt, különösen a preparált oldalát, nagyon sok érdekességet lehet ott látni. A henger is fel van hasítva így a gőzgépet is lehet tanulmányozni. üdv.: SRY |
Szerző: | máv275 [ 2010 jan. 08. - 12:37 ] |
Hozzászólás témája: | Re |
Nem csalódtam , nagyon jó helyet találtam eme topicnak. Mégegyszer köszönet SRY gazdának. máv275 |
Szerző: | máv275 [ 2010 jan. 10. - 23:01 ] |
Hozzászólás témája: | Kazánbelső |
Továbi képek a mozdonykazánról Kazántest. Üdv. máv275 |
Szerző: | sry [ 2010 jan. 11. - 8:15 ] |
Hozzászólás témája: | |
Ez is nagyon jó! És ez egy sokkal komolyabb darab! Ebben van túlhevítő, így ennek a szerkezete is látható üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2010 jan. 21. - 9:33 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Megint egy pár igen tanulságos fényképfelvétel: http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... id/9966800 A Közlekedési Múzeumban rengeteg gőzvasúti relikvia van. Különösen az 1:5 léptékű csodaszép mozdonymodell kollekció lenyűgöző, de vannak olyan rejtett kincsek is, amiket érdemes megnézni, csak meg kell telálni őket. A bejárattól balra a nagy csarnokba lépve van két oldalon egy-egy lépcsősor az emeleti, galériára. A lépcsők mellett a látogatók elsétálnak mert általában a gyerekek húzzák befelé őket a nagyterembe. Ha mégis felmennek, akkor nagy a rohanás, mert a terepasztal megnyitott és ahhoz sietnek. Na de miért is érdekes ez a lépcső? A fordulóban (mindkét oldalon) egy-egy mozdonygép demonstrációs modell van. Meg is lehet mozgatni őket így láthatóvá válik a rudak-karok-kerekek szédítő tánca, ami oly bonyolultnak tűnik egy működő mozdonyon. Meg lehet érteni a működés mechanizmusát, és máris egy világos rendszert lát maga előtt az ember, nem mindenféle kelimpáló vasak káoszát. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9966801 A henger és a tolattyú. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9966803 Ugyanaz alulról. (még jó, hogy senki nem látta, miként mászok be a gép alá, épületes látvány lehetett) üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2010 jan. 21. - 9:57 ] |
Hozzászólás témája: | |
Ha már vezérlés akkor nézzünk mégegyet: Ez szintén Közlekedési Múzeum, de most a múzeum melletti parkban csemegézünk. A múzeum mellett talán vendégcsalogatónak ki van állítva egy kéthengeres hajógőzgép, egy presszóvá átalakított vasúti kocsi és egy kis gőzmozdony is. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... id/9966851 Őróla lenne szó. Itt még 381 pályaszámmal. A mozdony rövid története: "...Maga a gőzmozdony kalandos életutat tudhatott magáénak. Eretileg a Nagykikinda-Nagybecskereki HÉV mozdonya volt, 3-as pályaszámmal, melyet a Krauss müncheni gyárától vásárolt (1048/1883.-as gyártási számon). A MÁV-hoz 1891-ben került, XIIh 5633-as mozdonyként, 1897- től 6633-as, 1911-től pedig 381.001 pályaszámon. 1912-ben eladták a Cséry- féle szemétvasútnak, ott 6-os számú lett. 1942-ben adták ismét tovább a Dunai repülőgépgyárnak (10). 1955-ben (más forrás szerint 1959-től) pedig a Budapesti Vegyiművekhez került. 1968-tól ez a mozdony ki van állítva a Közlekedési Múzeum elött (6633-as számon), ma is itt található. Maga gőzmozdony telített gőzzel működő két gőzhengeres szertartályos mozdony volt, 24 t önsúllyal, 6650 mm hosszal, és 37670 N vonóerővel...." Forrás : http://villamosok.hu/bhev/jarmuvek/goz/ sok-sok szép régi gőzmozdony fotóval. Na de minket ost a vezérlés érdekel. Sajnos a teljes rudazat é minden vezérlés elem le van festve fhérre, így nem látható, hogy melyek a felfekvő elemek amin más alkatrészek csúsznak, súrlódnak, és melyek azok, amik nincsenek érintkezésbe más alkatrészekkel. Ez nagyban megnehezíti a vezérmű értelmezését. Viszont azért hozom példának ezt a vezérművet, és gépet, mert ez az egyik legegyszerűbb Stephenson vezérmű, amit valaha láttam. Modellméretű mozdonyokhoz igen jól lehetne használni. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9966853 Így néz ki az egész egyben. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9966855 A vezérlés közelről. Mint látható ez egy klasszikus Stephenson. Két köthagyó tárcsa kapcsolódik egy Stephenson ívhez, amit lehet emelni súlyeszteni és ezzel szabályozni a töltést, valamint a fordásirányt. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9966856 ez az egyik kedvenc mozdonyos műszaki megoldásom. Nem a tengelyre van felszerelve a körhagyó tárcsa, hanem egy segédkaron vannak. Nagyon látványos , és amikor működik a gép szinte hipnotikusan bonyolult mozgásokat lehet látnni. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9966857 Itt a lényeg!!! A Stephenson-ív nem is ív, hanem egy egyenes rúd!! Ráadásul nem a szokásos megoldással a két ívfélen belül van egy csúszó dió, hanem kívülről fogja át egy kengyel. Ez sokkal egyszerűbb megoldás mint a szokott kettős-ív-dió kivitel. Nagyon egyszerű és egyben nagyszerű megoldás. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9966858 Ugyanaz egy másik nézetből. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9966859 Így csatlakozik a vezérlés a hengerhez. Vannak még ilyen fotóim, majd keresek még és teszek fel. üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2010 jan. 21. - 10:04 ] |
Hozzászólás témája: | |
Egy kis érdekesség: http://www.bbc.co.uk/history/british/vi ... cket.shtml Kattints a LAUNCH THE ANIMATION gombra aztán az ON/OFF piros korongra. .....érdekes lesz üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2010 jan. 21. - 14:03 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Ha már az a cím, hogy a "Modell és az eredeti" nézzünk meg egy igazán sokak által ismert mozdonyt, amit mégsem ismerünk. "Róla" lenne szó! Ez itt ügyebár a mindeni által ismert George Stephenson építette 1829-es "ROCKET" nevű mozdony, ami nagy sikert ért el a Liverpool-Macherster mozdonyversenyen. Amikor látjuk még mondjuk is, hogy igez ez a Rocket. De szóljon, aki alaposan megnézte ezt a mozdonyt (!) mármint a vezérlését, a fittingeket, meg hasonlóakat. Hát most erre fog sor kerülni. Először is egy nagyon érdekes fotó: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... linder.jpg Forrás: http://en.wikipedia.org/wiki/Stephenson's_Rocket Ami először feltűnik, hogy a vezérmű a henger aljára van építve. Aztán a hanger jobb alsó részén van egy szelep, amivel valószínűleg a kondenzvizet lehet leengedni a hengerből, szegény Stephenson már ismerte a vízütés jelenségét, gondolom a maga kárán tanulta meg. Amni még érdekesebb, hogy a vezérlés a kezelőállás felé van kivezetve nem a forgattyú felé. Na de hol is van az a vezérlés? http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... rocket.png Hát részben itt. A bal oldali henger alatt van egy rúd, ami levezet a kazán alá. Itt van egy átvivő himba, majd egy előremenű rúg az első tengelyhez. Itt nem egy tologatható, kapcsolós vezérlés van, amiről sehol nem találok egy képet se, sajnos. Ha valakinek van erről fotója, rajza tegye már közzé. üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2010 jan. 21. - 21:18 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Na még egy vezérmű: Ez a Közlekedési Múzeum másik főépületi lépcsőjében van. A lépcsőfordulóban a dísznövények mögött rejtegetik. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... id/9969785 Ez alapestben megint egy Stephenson vezérmű, de azért már rendesen ki van egészítve mindenféle hucuttságokkal. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9969787 Egy körhagyó van és az csatlakozik a Stephenson ívhez. Viszont van a keresztfejen is egy mozgásátvivő himba, és a tolattyú mozgása a körhagyó és a keresztfej mozgásából tevődik össze. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9969788 A körhagyó a forgattyú mögött kapott helyet. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9969789 Ez a Stephenson ív közelről. ez bizony nem a fentebb mutatott egyszerű kivitel. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9969791 A henger és a tolattyú. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9969792 A tolattyú pontos helyzete egy orsóval állítható. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9969793 http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... id/9969794 A henger tömítés magoldása. üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2010 jan. 31. - 18:17 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Tegnap megvettem az INDÓHÁZ EXTRA aktuális számát: http://www.iho.hu/index.php?option=com_ ... &Itemid=14 NAGYON JÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓ telis-tele szuper gőzmozdony fotókkal, meg jó cikkekkel. Ma hajnali 03.00. körül jutttam el odáig, hogy beleolvashattam, és nagyon tetszett. üdv.:SRY |
Szerző: | máv275 [ 2010 feb. 03. - 22:05 ] |
Hozzászólás témája: | Re. Indóház |
Kösz SRY az ötletet. Nem szívesen veszem ezeket az újságokat , de ez telitalálat. Üdv. máv275 |
Szerző: | sry [ 2010 nov. 25. - 21:35 ] |
Hozzászólás témája: | |
Sajnos csak így sikerül az áthelyezés: gyr írta: A hét végén a Magyar Vasúttörténeti Parkban felavatták a MÁV Nosztalgia KFT istvántelki műhelyében uniós forrásból felújított gőzüzemű úthengert. A szerkezet az 1976-ban forgatott Robog az úthenger című televízió filmben híresült el, kormányánál Szabó Gyula színművésszel. Az 1948-ban a MÁVAG-ban épült úthengernek ez volt az utolsó munkája. Ez után a kiskőrösi közúti gyűjteménybe került. Az uniós forrásból támogatott felújítás során számos berendezését visszaállították az eredetimformájába. Az úthenger hamarosan vissza kerül Kiskőrösre, ahol a tervek szerint minden hónap első szombatján felfűtik, és a látogatók működés közben is megnézhetik. A felújítási munkákat a kezdetektől figyelemmel kísértem, mindíg örülök, ha egy ilyen értékes ipari emlék megújul. A film az egykor szebb napokat látott Istvántelki Főműhely gőzmozdony javító csarnoka előtt készült. http://www.youtube.com/watch?v=RgYT8EHkcAU Üdv.: SRY |
Oldal: 1 / 2 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |