Szervusz Imre!
Nem érzem magam gyakorlott mozdonyépítőnek, eddig csak gyári modelleket raktam össze, módosítottan, vagy kicsit továbbfejlesztettem azokat!
Most először vágtam bele egy többé kevésbé önálló modell építésébe a már említett osztrák fórumon.
http://www.schienendampf.com/34487225nx ... -t396.htmlKözösen építjük, úgy tűnik minimum négy példány készül belőle. De lehet, hogy több.
E kis bevezető után néhány javaslatom lenne.
Én a tervezést a a futóművel kezdeném, elsősorban a főméreteket illetően.
Tengelytávolság, hosszméretek, hengerek elhelyezkedése, mérete.
Nem biztos, hogy minden méret 1:32-ben megépíthető.
Például a nyomkarima, a futófelület szélessége miatt kell kompromisszumokat kötni.
Itt meg lehet már vizsgálni, hogy milyen készenkapható alkatrészek léteznek, ezek milyen elfogadható kompromisszumokat igényelnek.
Ezután már fel lehet rajzolni a kazán és a védház jellemző méreteit, amik persze később még finomulnak, módosulnak.
Most már valóban bele kell gondolni a főtési változatba. Gáz, szén, spiritusz?
Én nem mondanám, hogy a gázkazán bonyolultabb! Rengeteg példa találhat a megoldásra, könnyen beszerezhető hozzá égő, fúvóka, szinte szabványos méretekkel.
A szenes és a spiritusz kazánok belógnak a főkeretbe, komoly tervezési gondokat okozva!
És hát már ebben a fázisban gondolni kell a manuális, vagy távvezérelt üzemeltetésre, mert a szervók, a vevő, az akku sem igényel kevés helyet.
A szervók egy része beépíthető a keretbe (irányváltás, hengervíztelenítés).
Amit szintén meg kell gondolni, az még egy Excenter tápszivattyú.
Amikor mindezek már jól körvonalazódnak, neki lehet látni a konkrét tervezésnek, mostmár igazi, konkrét méretekkel próbálkozva.
És nem kell meglepődni, ha vissza kell lépni, módosítani kell és újratervezni.
Minden mindennel összefügg, hiszen ez a gép egyszer egy egész lesz, élni fog, mindenének összhangban kell lenni a teljes egésszel.
Itt is igaz az a mondás, hogy először fölőlről lefelé kell a tervezést elvégezni, majd ha ezt rendben találjuk, vagyis látszólag minden nagyvonalakban már stimmel. meg kell terveznünk az egészet alulról felfelé is. Vagyis alkatrészről alkatrészre.
Persze tudom, hogy sokan képesek fejből, rajz nélkül megálmodni és megvalósítani nagyobb rendszereket is!
De itt a cél, hogy több példányban készüljön el egy mozdony, amik mind visszaadják az eredeti jellegét, de taartalmazzák az egyéni megoldásokat is, így lesz mindenkinek saját mozdonya, ami persze szebb mint a másé!
Én most nem tudok résztvenni a konkrét építésben, legalábbegy évig lefoglal ez az osztrák keskenynyomtávú fórumprojekt. De a MÁV 326 sor mozdony nem véletlenül van a fényképem (Avatar) helyén.
A folymatba segítőként szívesen és aktívan résztveszek!
Van már komoly jelentkező?
És a MÁV 275 az egyetlen a kívánsálistán?
(láttam a 424-es számot is!)
Sok sikert kíván
Pál
aki talán kicsit hosszúra nyújtotta a hozzászólását!