SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 24. - 12:05

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 72 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Építés
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 13. - 20:45 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Tartózkodási hely: Tapolca
Ez lenne az a topic ahol bármilyen méretarányban feltehető az építeni kivánt vagy már építés alatt lévő modell minden érdekes egésze részlete , vagy az elkészült modell bemutatása. A keveredések elkerülésére ha lesz elég téma akkor méretarányok szerint bontjuk a topicot. Kérek mindenkit hogy ide csak a témához szorosan kapcsolódó anyagokat tegyen , másra ott az egyéb topic.
Köszönöm a megértést.

Üdv. máv275 :)

_________________
mik. ohne Ende Dampfroß = Gőzmozdonyok mindíg lesznek :)


A hozzászólást 5 alkalommal szerkesztették, utoljára máv275 2019 jan. 06. - 19:01-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Akar valaki építeni?
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 14. - 9:28 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Imre!
Sok tapasztalatom nekem sincs a mozdonyépítésben, de ami van, azt szivesen megosztom az érdeklődőkkel.
De van olyan köztünk aki építeni szeretne, vagy már épített is valódi gőzmozdonyt?
Kérem jelentkezzenek az építők. Ha nincs elég érdeklődő, nem lesz életképes ez a topic! (De csúnya szó!)
Üdv.
Pál


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Kezdet
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 20. - 10:39 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Tartózkodási hely: Tapolca
Tisztelt Kolégák,

Itt az ideje ,hogy elkezdjünk elmélkedni milyen kazánnal kellene építeni a leendő MÁV 275 - ös gőzösünket.

Külső méretek durván: Th: 290 mm ütközők közt.
Ksz: 105 mm teljes szélesség
Tm: 130 mm teljes magasság sínkoronától
kazán hossz kb. 140 x 42 mm

a fenti adatokból kellene kiindulnunk , hogy 1:32 méretarányt a NEM szabványok szerint tartani tudjuk természetesen sok kompromisszummal.

Vízcsöves vagy füstcsöves esetleg a kettő összeépítéséből építsük a kazánt.
Alapvetően a vízcsöves könyebb építhetősége miatt előnyt élvezhet , de a külső csövek miatt mélyebb vagy magasabb építést kíván.
Továbbá a túlhevítés is komplikáltabb.
A fűtést denszesszel kellene megoldani ami viszont nagyobb felületet igényel mint a gáz , a gáz viszont komplikáltabb.
Füstcsöves kazán az eredeti klasszikus fűtési mód , viszont a kis átmérő miatt (kazán belső átmérő 48)mm kisszámú füstcsövet tudunk elhelyezni.
Füstcsövek méretét nem javasolt 8mm átmérő alá vinni a koksztolódás miatt. Kis méreteink miatt legelfogadhatóbbnak a keresztcsöves megoldás tűnik elfogadhatóbbnak.
Más jobb ötletet szívesn látnák tapasztalt gőzös kolégák ne kiméljetek.

Egyenlőre vitaindítónak ennyi. Várom építő hozzászólásaitokat.

Üdv. máv275 :)

_________________
mik. ohne Ende Dampfroß = Gőzmozdonyok mindíg lesznek :)


A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára máv275 2010 feb. 12. - 19:46-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Minden kezdet nehéz!
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 20. - 13:09 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szervusz Imre!

Nem érzem magam gyakorlott mozdonyépítőnek, eddig csak gyári modelleket raktam össze, módosítottan, vagy kicsit továbbfejlesztettem azokat!
Most először vágtam bele egy többé kevésbé önálló modell építésébe a már említett osztrák fórumon.
http://www.schienendampf.com/34487225nx ... -t396.html
Közösen építjük, úgy tűnik minimum négy példány készül belőle. De lehet, hogy több.
E kis bevezető után néhány javaslatom lenne.
Én a tervezést a a futóművel kezdeném, elsősorban a főméreteket illetően.
Tengelytávolság, hosszméretek, hengerek elhelyezkedése, mérete.
Nem biztos, hogy minden méret 1:32-ben megépíthető.
Például a nyomkarima, a futófelület szélessége miatt kell kompromisszumokat kötni.
Itt meg lehet már vizsgálni, hogy milyen készenkapható alkatrészek léteznek, ezek milyen elfogadható kompromisszumokat igényelnek.
Ezután már fel lehet rajzolni a kazán és a védház jellemző méreteit, amik persze később még finomulnak, módosulnak.
Most már valóban bele kell gondolni a főtési változatba. Gáz, szén, spiritusz?
Én nem mondanám, hogy a gázkazán bonyolultabb! Rengeteg példa találhat a megoldásra, könnyen beszerezhető hozzá égő, fúvóka, szinte szabványos méretekkel.
A szenes és a spiritusz kazánok belógnak a főkeretbe, komoly tervezési gondokat okozva!
És hát már ebben a fázisban gondolni kell a manuális, vagy távvezérelt üzemeltetésre, mert a szervók, a vevő, az akku sem igényel kevés helyet.
A szervók egy része beépíthető a keretbe (irányváltás, hengervíztelenítés).
Amit szintén meg kell gondolni, az még egy Excenter tápszivattyú.
Amikor mindezek már jól körvonalazódnak, neki lehet látni a konkrét tervezésnek, mostmár igazi, konkrét méretekkel próbálkozva.
És nem kell meglepődni, ha vissza kell lépni, módosítani kell és újratervezni.
Minden mindennel összefügg, hiszen ez a gép egyszer egy egész lesz, élni fog, mindenének összhangban kell lenni a teljes egésszel.
Itt is igaz az a mondás, hogy először fölőlről lefelé kell a tervezést elvégezni, majd ha ezt rendben találjuk, vagyis látszólag minden nagyvonalakban már stimmel. meg kell terveznünk az egészet alulról felfelé is. Vagyis alkatrészről alkatrészre.
Persze tudom, hogy sokan képesek fejből, rajz nélkül megálmodni és megvalósítani nagyobb rendszereket is!
De itt a cél, hogy több példányban készüljön el egy mozdony, amik mind visszaadják az eredeti jellegét, de taartalmazzák az egyéni megoldásokat is, így lesz mindenkinek saját mozdonya, ami persze szebb mint a másé!
Én most nem tudok résztvenni a konkrét építésben, legalábbegy évig lefoglal ez az osztrák keskenynyomtávú fórumprojekt. De a MÁV 326 sor mozdony nem véletlenül van a fényképem (Avatar) helyén.
A folymatba segítőként szívesen és aktívan résztveszek!
Van már komoly jelentkező?
És a MÁV 275 az egyetlen a kívánsálistán?
(láttam a 424-es számot is!)

Sok sikert kíván
Pál

aki talán kicsit hosszúra nyújtotta a hozzászólását!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 20. - 13:39 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Ez egy érdekes dolog. :D

Kezdjük azzal, hogy én elsősorban hajómodellező vagyok, és csak a második helyen áll a vonat, abból is a gőzmozdony. :D
Ez nem véletlen.
Legkisebb fiam, 8 évesen több vonatot ismer, mint én 54 felé. :D
Nálunk ő a vonatbolond.
Ami engem inkább érdekel, az a kerti vasút kategória, ami viszont nem feltétlenül egy ful scale modell, csak működjön.
Két éve egy egyszerű oszcillációs gépből, illetve kettőből, csináltam neki születésnapjára egy mozdonyt, mégpedig a ROCKET többé kevésbé hasonlító változatát.
Megtekinthető a http://5mp.eu/web.php?a=manomodell Mozdony alcímen.
Biztos hogy van jónéhány hasonló gép, ami a csak kedvtelésből gőzmodellező embereknek tetszene, így én azt javaslom, próbáljunk meg erre az irányra gondolva tervezni és építeni.
A méretarány a másik gondom.
Valóban komoly problémát vet fel a hozzáférhető csőméret és a kazán kérdése, így nem biztos hogy az 1:32 jó arány.
Nekem elég sok kazánrajzom van, amit szívesen megosztok, de azoknál a külső átmérő több mint 60 mm, sőt, van amelyik már 110 mm.
Itt a fórumon már egyszer elindítottam egy "Kazánok mint modell értékű műtárgyak" című topikot, de az valahogy elhalt, pedig érdemes lenne tovább folytatni, mind vonat, mind pedig hajó ügyben.

Üdvözlettel Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Re.275
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 20. - 19:56 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Tartózkodási hely: Tapolca
köszönöm sapal , és Manópapa hozzászólását a gondolatébresztő MÁV275 kazánépítő témához.
Lehet más gépet is építeni azonban rajzok és tapasztalatok hiánya miatt úgy gondolom , hogy olyan modellel érdemes kezdeni ami Magyar és szerkezetileg viszonylag egyszerű az említett 424 es nem kezdőknek való , és egy kicsit túl mutat a realitás és óhaj között (senkit nem szeretnék megbántani) szeretnék a realitások talaján maradni.
Nem célom az első csavartól az utolsóig saját gyártásban történő megvalósítás. Már dolgozom azon a témán , hogy futóművet a hengerekkel , és egyéb szükséges felszereléseket (nyomásmérő,csapok,biztonsági szelep,stb.) milyen gyártótól lehet megvásárolni , természetesen az árak sem közömbösek.
Mivel egyes részek papírból készen vannak (deszkamodell) ezért gondoltam a kazán megvalósítását elkezdeni. A fő méreteken sokat változtatni nem lehet mert nem fér bele a NEM (Normen Europäischer Modellbahnen)szerinti méretekbe.
A topic technikai határai miatt minden rajzot nem tudok felrakni ezért félreértések lehetnek közöttünk , itt is keresem a lehetőséget , hogy kiterjesszük kommunikációs határainkat.
Lehet más méretarányba gondolkodni nagyban megkönnyíti a gyárthatóságot ha 3 , 5 , vagy 7 névleges nagyságban gondolkodunk.
A méretek növekedésével élethűbbé és nehezebbé is válik a modell.
A választott méretarányban sok külföldi modellező épített , és épít gőzösöket (erről sapal kolégánk könyvet irhatna) .
A fórum és topic keretei lehetőséget adnak arra , hogy más megvalósítható modellről nyisson valaki vitát.
Várom további megtisztelő öteleteket , és hozzászólásokat.

Üdv. máv275 :)

_________________
mik. ohne Ende Dampfroß = Gőzmozdonyok mindíg lesznek :)


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára máv275 2019 jan. 06. - 19:02-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 29. - 21:26 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Tartózkodási hely: Tapolca
Tiszteletem,

a leendő MÁV 275 - ös gőzös építését a hegerek beszerzésével kell kezdeni , sapal kolégával történt maratoni konzultáció után került megállapításra ez a fontos tény. Az adott henger méretétől függ a rudazatok mérete és nem elhanyagolhatóan a tengelyek távolsága.
Kezdésre a Wilesco cég D22 - es hengerpárjára esett a választás (beszerzés folyamatban).
Német kolegák több mozdonyt is építettek ezzel a párossal hasonló nagyságú méretben így valószínű a 275-höz is jó lesz.
A futómű keretet ehhez kell méretezni , és utána lehet a kazánt és a felépítményt tervezni.
A kazánt két variációban kellene tervezni , gáz és ha nem tűnik nagyképűségnek szén fűtésre.
Sajnos a két fűtési mód eltérő kazán belsőt igényel. Akinek van tapasztalata egyik vagy másik esetleg mindkettő építésében vagy üzemeltetésében kérem ossza meg velünk tapasztalatát .

Üdv. máv275 :)

_________________
mik. ohne Ende Dampfroß = Gőzmozdonyok mindíg lesznek :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Mav275 ( kazan )
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 30. - 10:30 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Udvozletem ! Mav275...
Eloszor is nagyon szepen koszonom a szivelyes fogadtatast !!!
Ha segithetek kazan problematikaban , megtennem : a www.jpdval.free.fr -on van a Decauville 030 as ( es a 020 ) mozdonyoknak a meretezett ( 1/22,5os) rajzai , lehetne egy kis tervezesi segitseg !? Gaztuzelesu rendszer . Nekem szimpatikus, a francia nyelv nem lehet akadaly , mert a muszaki rajz ertheto .
A rajzok a fomenu 3ik bekezdeseben ... 11/08/2008 Liste detaillee des mises a jour ... -ban, a 28/01/2007 ... DXF des decoupes de la 020 et la 030 ( Plans Chaudiere 030 )
Ezuttal szeretnem kikerni tapasztaltabb kolegak errol a kis kazanrol ...
Barati udvozlettel nyuluka51


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: EPITES Mav 275
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 30. - 10:44 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Bocsanat : a tapasztaltabb kolegak velemenyet szeretnem kikerni az elobb emlitett kis kazanrol ...
Hengerblokk : ugyan ott ertheto rajzokkal . En 2 par hengerblokkon dolgozom (50%ban keszen vannak ) anyaguk srez/bronz.
Idoigenyes munka !!! , de megeri !!!



Barati udvozlettel Laci /nyuluka51


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Epites Mav275
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 30. - 10:51 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Bocsanat , tobbet irok ma , van egy kis szabadidom .
Dokumentacios lehetoseg meg : www.john-tom.com ( Steam engine plans...)



Barati udvozlettel Laci/nyuluka51

Kvar 2010.01.30.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Re: Epites Mav275
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 31. - 9:40 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
nyuluka51 írta:
Bocsanat , tobbet irok ma , van egy kis szabadidom .
Dokumentacios lehetoseg meg : www.john-tom.com ( Steam engine plans...)

Barati udvozlettel Laci/nyuluka51

Kvar 2010.01.30.


Ez nagyon szuper ! KÖSZÖNJÜK a linket, ilyen bő kínálatot gőzgépből még
nem nagyon láttam interneten!

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Gőzhenger
HozzászólásElküldve: 2010 feb. 01. - 19:18 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Tartózkodási hely: Tapolca
Tiszteletem,

Innen rendeltem a MÁV275 kisérleti modell gőzhengereit.

http://www.spieleeck.de/Wilesco-Steam-E ... 159:6.html

Más használható alkatrész is van , árban messze a legjobbak.

Üdv. máv275 :)

_________________
mik. ohne Ende Dampfroß = Gőzmozdonyok mindíg lesznek :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Fontos
HozzászólásElküldve: 2010 feb. 04. - 20:24 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Tartózkodási hely: Tapolca
bár már máshova is felraktam de úgy gondolom a részletes és beszédes rajzok miatt ide is felteszem.
Kezdőknek de haladóknak is tud újat mutatni.

http://user.acw.at/krammer/der_dampfmodellbau.htm

Üdv. máv275 :)

_________________
mik. ohne Ende Dampfroß = Gőzmozdonyok mindíg lesznek :)


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára máv275 2019 jan. 06. - 19:13-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 feb. 04. - 20:36 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
NA ilyenkor bánom, hogy nem tudok Németül :? :?

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 feb. 06. - 21:23 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Joszerencset!
Kedves Zsolt ! Nagyon szepen koszonom a levelet , ertekelem es meg egyszer koszonom a szivelyes fogadtatast . A nemet nyelv tudas hianyaval tokeletesen egyetertek , sajnos !!! mert az igazsag az , hogy mint minden tehnikai targykorben azert a nemetek sokat adtak Europanak .
Turelmetlenul varom a ...kis gozgepek hazi kesziteset... a web- konyvtar oldalain , amihez sok sikert kivanok !
A yahoo cimemen kivul elerheto vagyok a ,,, nyuluka51@gmail.com-on is.


B.Udv.
nyuluka51


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 72 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség