Üdv.
Valószínűleg ez a súlypont kérdés tántorítja el a modellezők többségét
a csupaszárnyaktól. Én egy új gépnél kapásból egy nagy
ólombarabbal az orrban kezdek

biztos ami biztos. A számított
súlyponthelyzet sem ér sokat, mert a súlypontnak ügyebár valamivel a
szárny nyomásközéppontja előtt kell lennie. Eddig jó. Csakhogy a
szárny állásszögétől függően a nyomásközéppont is mindíg máshol
van. Ha nő az állásszög akkor előrrébb megy. Ezért ha egy közepes
csupánál 1° elevon kitérés mellett egy adott helyen van a súlypont
akkor az 3°-on már osskönnyű és csámpázni fog 5°-on meg nem is
repül. A növekvő elevon kitéréssel a nyomásközéppont előre
vándorol ezért lehet orrnehéz csupákat is reptetni, csak húzni kell a
trimmen pár ricnit.
Ezért is értelmetlen az a kérdés, hogy hova kell beállítani a csupák
súlypontját, ha nem tesszük hozzá, hogy mekkora elevon kitérésre
is kérdezzük ezt az adatot.
Na most hab gépeknél egy-két kocc nem is olyan vészes, de ha valaki
hetekig-hónapokig építette a gépet balsa-fenyő konystrukcióban aztán
első körben rommátöri a rossz súlyponthelyzet miatt annak el fog menni
egy időre a kedve ettől a műfajtól.
üdv.: SRY