SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 18. - 1:45

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 40 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 máj. 14. - 9:45 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdvözlet Mindenkinek!

Az emelkedés és a fordulás két külön jelenség, ezeket külön-külön kell
kezelni!

EMELKEDÉS:
Ez, ha végiggondoljátok teljesen természetes. Mondjuk legyen az FS
siklási sebessége 10 m/sec (egyébként nagyjából tényleg ennyi). Az
erősen ívelt szárnyszelvény eredményezte nagy felhajtóerő tényező (Cy)
miatt a gép ezen a kicsiny sebességen a levegőben marad. A szárnyon
keletkező felhajtóerő azonos mértékű a gép súlyával. Mi történik ha
beindítod a motort? Megnő a gép sebessége és a szárnyon keletkező
felhajtóerő nagyobb lesz mint a gép súlya, így a szerkezet megindul felfelé. Ezt úgy lehet kompenzálni, hogy csökkented a felhajtóerő
tényező mértékét (az az a Cy-t). Ez pedig az állásszög csökkentésével
érhető el. Na nem kell valami bonyolult dologra gondolni, az állásszög
csökkentős tudományoskodó kifejezés a gyakorlatban azt jelenti, hogy
nyomod neki a magassági kormányt.

Tehát ha gázt adsz akkor meg kell nyomni picit a magassági kormányt.
A legjobb ha olyan negyed-harmad gázzal repülő állapothoz trimmeled ki
a gépet. Mert akkor nyugodt lassú motoros repülésben nem kell
belenyúlni a kormánykarokba. Gáz nélkül kicsit meredekebben, viszont
nagyon stabilan fog siklani, nagyobb gáznál meg emelkedni fog.

FORDULÁS
Ezt bizony elhúzatással kell megoldani. Minél nagyobb a légcsavar ez a
jelenség annál durvább. Egy kis 110-es légcsavarral semmi elhúzatás
nem kell. Van ekkor is precesszió, de olyan kicsiny, hogy észre sem lehet
venni, két-három ricni a trimmen és már nincs is. Mivel egyre többen
(nagyjából mindenki) kefenélküli, kis KV-s motort használ már, felkerültek
a gépre a nagy 7-8 colos csavarok (177-203 mm) amik ráadásul jo nagy
"nyuszifül" alakú lapátokkal bírnak, így van precesszió bőven. Ezt már
beállítással kompenzálni kell. Most leírhatnám, hogy a motor melyik
oldala alá kell betenni egy 2 mm-es alátétet, de ezzel nem lesztek
kisegítve a dolog lényegét illetően.

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 máj. 14. - 14:21 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
sry írta:
Üdvözlet Mindenkinek!

... Most leírhatnám, hogy a motor melyik
oldala alá kell betenni egy 2 mm-es alátétet, de ezzel nem lesztek
kisegítve a dolog lényegét illetően.

...
..
.


Pedig pont ezt szerettem volna megtudni :oops:
(Tudom, lusta vagyok, rajzoljam fel az erőrendszert és egyből megtudom merre kell fordítani a motoron...)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 máj. 14. - 14:42 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Írom én :D :D csak közbejött némi közjáték. Anyukám eltörte a
lábát, még a múlt héten, aztán most egyszerre két családra főzök, és
amikor az előbb írtam végre megjött minden a boltoból ezért nekirohantam a
konyhának. Most lett kész két családnak, három napra a menü. Így
folytathatom is. (na meg ha már kész lett a friss marha vadas, gőzgombóccal,
le kellett meóznom, hogy mit sikerült összehozni :roll: :roll: :D :D )

szóval:

Itt egy hevenyészett rajz, elég silány egy valami, de most a célnak
megfelel.
Kép

Tehát: Egyezzünk meg abban, hogy az óramutató járásával azonos
irányú csavaró nyomatékot tekintjük pozitív értékűnek, az ezzel
ellentétest pedig negatívnak.
Az 1. ábrán hátulnézetből látható az FS. Itt két nyomaték ébred. A
légcsavar nyomatéka (ML) és ez azzal ellentétes (ME) precessziós
nyomaték, mint, ahogy ezt Newton Izsák kifejtette törvényeiben. Ha
van egy ML akkor kell egy ezzel ellentétes irányú , de vele azonos nagyságú (ME)-nek is
lennie, mert másként már szétesett volna a világegyetem. :roll:

Ez az ME balra fordítja a gépet, mivel balra fordító nyomatékot
csűrőerőként is értelmezhető. A fordulás az (S) súlypontos átmenő
tengely körül történik. (lásd. 2. ábra)

Ha a gép balra fordul a precessziós nyomaték miatt, akkor valahonnan
kerítenünk kell egy jobra fordító, pozitív nyomatékot, ami ennek ellent
tart. Ezt a nyomatékot legcélszerűbb a tolóerővektor (FT) és az
elhúzatás okozta erőkar (r) szorzatából eredő (MT) elhúzatási
nyomatékkal megoldani. Az erőkar a súlyponton átmenő a
tolóerővektorra derékszögben állított egyenes hossza.

A 3. ábrán elég durván van berajzolva a motor elhúzatásának mértéke,
a gép felülnézetében. Azért rajzoltam ennyire szélsőségesen, hogy
egyértelmű legyen merre kell elhúzatni a motort. Az átlagos háromfázisú
motorok bal oldala alá (felülnézeten bal oldal !) 1-2 mm alátámasztás
kell a megfelelő elhúzatáshoz.

Ha valamit zavarosan írtam volna, vagy kérdés van szóljatok!

üdv.:SRY

:FS: :FS: :FS: :FS: :FS: :FS: :FS: :FS: :FS: :FS: :FS: :FS:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 máj. 14. - 18:48 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Jabag írta:
A következő beállítási problémám van:
Ha siklásra szépen kitrimmelem a gépet, gázadásra felrántja az orrát
és elkezd jobbra körözni. Gondolom a motor elhúzatásán kellene
állítani, de merre?


Üdv SRY!

Igazán nem akarok értetlenkedni, és elnézést, hogy belekotyogok, de érdekel ez a dolog mivel jómagam is sokat "szenvedtem" vele.

A probléma ott van, hogy Jabag kolléga azt írta, hogy a gépe gázadásra JOBBRA tör ki.
Amit Te leírtál az igaz (lenne) ha a gép BALRA törne ki.
Idézet:
Ha a gép balra fordul a precessziós nyomaték miatt, akkor valahonnan
kerítenünk kell egy jobra fordító, pozitív nyomatékot, ami ennek ellent
tart. Ezt a nyomatékot legcélszerűbb a tolóerővektor (FT) és az
elhúzatás okozta erőkar (r) szorzatából eredő (MT) elhúzatási
nyomatékkal megoldani. Az erőkar a súlyponton átmenő a
tolóerővektorra derékszögben állított egyenes hossza.


Tehát akkor miért is fordul jobbra a gép gázadásnál? :roll:

Üdv: joeskac

U.i: mégegyszer bocsi az értetlenkedésemér.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 máj. 14. - 19:28 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Nnnna igen. Szóval nekem is ez jött ki a vázlatokból itthon. Ezek szerint valami építési asszimetriát kell keresnem, ami a növekedő sebességgel arányosan fejti ki hatását és tekeri jobbra a gépet gázadás esetén.
Sry, köszi a szemléltetést!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 máj. 14. - 19:59 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Na na na !

A hibát fel kell tárni! Ha másért nem a tanulságért! Szóval nyomozzok ki
mi lehet a gond. Akkor biztosan nem az elhúzatás, mert ha az lenne a
baj akkor balra menne.

Keressük a hibát.
Először kéne egy olyan, hogy rakj fel mindent a gépre, mintha repülne,
majd állísd az asztalra. Eldől valamelyik oldalra, vagy nem?

Ha eldől mondjuk balra, akkor dönsd meg kicsit jobbra (pár
milliméternyit) és engedd el, ha megint balra dől , akkor mégjobban
dönsd meg jobbra és engedd el, ezt addig kell ismételgetni, amíg
jobbra nem kezd dőlni. Természetesen ha először jobbra dől, akkor
ugyanez a módszer, csak minden fordítva.

ha megvan a "vízsgálat" várom az eredményét.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 máj. 15. - 6:05 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Rendben, de erre csak hétvégén fog sor kerülni.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 máj. 29. - 16:56 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Nnna!
Volt vizsgálgatás. A keresztirányú kiegyensúlyozással nem volt gond.
Trimmeket levettem alapra. Siklórepülőset játszottam, leborított mindig balra. Tehát oldalkormánnyal jobbra volt trimmelve. Így szépen siklott, de a gázadáskor jelentkező nagyobb sebességnél ez a jobbos kitérés nagyobb erővel hatott, ezért tekert jobbra (legalábbis szeretném azt hinni, hogy ezzel megfejtettem a rejtélyt :)). A vízszintes vezérsík van megtekeredve, ez okozza a balra leborítást trimm nélkül. A következő FS-nél majd valami masszívabb megoldást keresek (érik egy balza FS, csak idő kéne...)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 ápr. 21. - 16:47 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv!
Hát elkészült az XXL verzió.
Kellett a méretnövelés, mert a kamera ~200g amit szállítani akartam vele.
Kép
186cm a magasságom, hogy legyen némi viszonyítási alap.
A motort áttettem előre, mert másként nagyon hátra került volna a súlypont. Kamerával együttes felszálló súlya ~1kg.
A weboldalamon a videók/légifelvételek közt van az első vágott videó, ami ezzel a géppel készült.
Továbbra is imádom ezt a konstrukciót, szinte el sem lehet hibázni, köszönet a tervekért.


A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára user_138 2009 ápr. 22. - 7:44-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 ápr. 21. - 18:32 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
:shock: :shock: :shock:

Szóhoz nem tudok jutni hirtelen....

Sokmindenre gondoltam amikor az FS-t terveztem. de erre végkép nem.
Remélem egyszer láthatóm élőben is repülni, nagyon kíváncsi vagyok
rá.

Jó repülést, jó leszállást.

Üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 ápr. 21. - 18:37 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Hirtelen meglepetésemben el is felejtettem megkérdezni, hogy milyen
a gép? Hogy repül?

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 ápr. 22. - 7:53 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
sry írta:
Hirtelen meglepetésemben el is felejtettem megkérdezni, hogy milyen
a gép? Hogy repül?

Mit is mondhatnék? Mivel reptettem az eredeti méretben is, szerintem pontosan ugyanúgy: szépen, kiegyensúlyozottan. Ami hibája van azt én követtem el: maradék anyagok használata miatt nehezek hátul a vezérsíkok, (majd cserélni fogom). Emiatt a törzset alkotó 8-as széncső nyeklik-nyaklik. Bár ennek ellenére kellemesen vezethető - irányítható. A méretei miatt viszont megfontolt kezelés kíván, nem úgy van ám, hogy egy jó kis gázfröccs és átugrotta-kikerülte az akadályt; ez nem ugrál, méltóságteljesen mozdul. Viszont átlagos sebességen (a leglassabban amikor még nem sűllyed) is megfordítható 30-50 m-en belül (persze ilyenkor kell neki gáz és húzni a magasságit).
A legjobb poén, amikor méter magasságban suhan, fordul.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 19. - 9:33 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Hát ez a nap is eljött...a mai nap során berepülésre kerül az FS-em.
Ha meg emrem tenni...annyit dolgoztam vele, féelk eldobni. Ugye repül?! :lol:
Szóval először mindent ráteszek,. beállítom a súlypontot, és eldobom?
Aztán ha vmi angyon nem ok, akkkor azon állítok, és végül jöhet motorral?
Köszönöm a segítséget.

Sry mester!
Ha majd küldök képet kaphatok számot az új jövevényre?
Köszönöm

U.i.: SZURKOLJATOK!! :lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 24. - 10:40 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Tisztelt Urak!

Múlt vasárnap befejeződött az FS építése, este a szél enyhülésével mentem is a lucernásba, komoly elhatározással. :D Én ma megreptetem! :D :lol:
Felmásztam egy bála tetejére, beüzemeltem a gépet, és eldobtam. Ami ez után történt, az hihetetlen volt...REPÜL!!!!!!! Én építettem, én vezettem, és repült! Nem tört össze, nem zuhant le!! Hihetetlen. Sosem gondoltam volna hogy 300 gramm műanyag, meg vezeték képes lesz erre. Csodálatos ez a fizika!!! :D:D:D
Nagyon köszönöm Sry mester a gépet, igazán jó szórakozás, és tényleg kezdő modell. Aggódtam hiányos pilóta kiképzésem miatt, de nem lett baj. Ez tényleg kezdő gép.
Azt hiszem az összes építő nevében köszönöm.

Egyelőre ilyen a gép, még nincs befejezve a dekorálás... :D :twisted:
Kép


Még 1x köszönöm mindenkinek a segítséget.

Legnagyobb tisztelettel:
Bálint


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 júl. 24. - 15:01 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Eeeeeeeeeeez igen. Videó van?

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 40 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség