SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 18. - 14:25

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 40 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3  Következő
Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2007 jan. 08. - 12:24 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Egy modellt nem elég szépen, pontosan megépíteni, azt be is kell állítani,
hogy a legjobb teljesítményt nyújtsa. Ez talán egy modell születésének
legizgalmasabb része. Kinn áll az ember a mezőn, vagy a bomb
szélén kezében a modell, nyakában a távirányító és meg kell hoznia
egy nagyon komoly döntést. A gépet útjára kell engednie. Nehéz
pillanatok ezek, több óra, vagy több nap munkája vár ilyenkor
arra, hogy "élesben" ellenőrizve legyen. És nem más a nagy ellenőr,
mint a fizika, az aerodinamika. Itt nincs mese, nem lehet megmagyarázni
ködösíteni semmit, az eredmény ellen fellebbezni. Ha valami rossz,
vagy roszul van beállítva, az azonnal látható lesz, és akár a gép
azonnali törését, tönkremenetelét is okozhatja.

Így különös figyelmet szentelünk a beállítás, berepítés folyamatásnak.
Egy kis ízelítőnek itt van két rövidke videó. A First Stage második
példányának (aminek építését itt a fórumon is lépésről, lépésre
követni lehet) első repülése látható a felvételeken. Az első videó az
első motor nélküli eldobás, majd az elő motoros repülés. A gép
borzasztóan orrnehéz volt, de ez nem is véletlen, hiszen jól
megtanultan Antikos kollégától a leckét : mindíg jobb egy örrnehéz
géppel küzdeni, mint egy orrkönnyűt azonnal összetörni.

A második videón már lényegesen jobban volt beállítva a masina,
és ez látszik is a teljesítményén. Az erős szél sajnos nem engedte, hogy
tovább finomítsam a beállításokat, így arra majd legközelebb kerül sor.

És a videók:
http://videa.hu/play.php?v=9AY1dzfJyrC7b8L8
http://videa.hu/play.php?v=d1qtJSa3j5iyd4ds

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 jan. 17. - 23:37 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Elkészült a madárka most állítsuk be, és készüljünk fel a berepülésre.

Ha van rá lehetőség ekkor ezekhez a lépésekhez kérjük rutinos
modellező kollégák tanácsát, segítségét. És itt a rutinoson tényleg a
kifejezetten rutinos, mondhatni "öreg rókát" értem. Egy repülőgépmodell
berepülése komoly gyakorlatot igénylő feladat. Nehéz felismerni a
hibákat, és mégnehezebb pontosan meghatározni azok okát. Nem is
beszélve arról, hogy a stabil, jó pilótatudás mennyit segít ilyenkor .
Berepüléskor nagyon hamar felgyorsulnak, és ezzel egyidejűleg
végzetes irányú fordulatot vehetnek az események, ilyenkor csak a
rutin segít, nincs idő elmélkedni.

Mivel a First Stage építői nagy valószínűséggel híjján vannak ennek a
pilótatudásnak és berepülési rutinnak, megpróbálok valami mankót
adni, hogy így is sikeres lehessen ez a folyamat is. Ez kb. olyan mint
valakit könyvből tanítani kerékpározni, de megpróbálom, talán
sikerül egy picit hozzájárulnom sikeres végkifejlethez.

Először végezzük el a gép beállításait....


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára sry 2007 jan. 20. - 23:03-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 jan. 20. - 23:01 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

A First Stage szedi tovább áldozatait :twisted: :twisted: :twisted:
A mai napon 3 fiatalember esett áldozatául a kórnak. Egy kis
Fík-80 bemelegítés, aztán Fík-80 gumizás, és utánna jöhet a
First Stage. Először motor nélküli siklás, majd óvatos nyújtás motorral
aztán már egyedül repültek.

Ismerkedés a technikával:
Kép

És azok a pillanatok amik semmivel nem érnek fel, fiatal barátunk
végre egyedül repül, és potosan tudja mit csinál, a gép is azt csinálja
amit akar, szóval pilóta lett.... :D
Kép

Én meg jól érzem magam, hogy ezt a gépet kitaláltam és
egyre többeknek okoz örömet.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 jan. 21. - 8:57 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Látod ezért érdemes volt olyan sokat dolgoznod, kedves SRY!

Gratulálok!!!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 jan. 30. - 19:00 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Valamikor valaki és most tenyleg nem akarok nevte mondani azt mondta 16 év alatt nem oktat modell repülést!
A legnagyobb fiam aki 14 éves múlt csodálatosan repül szimúlátoron.
Jomagam közel 37 évesen meg nehezen.
Látva e remek repülőt, kérdezem ilyen vén embert is meg lehet tanitani repülni?
Mert akkor jlentkezem. Ja és azért hozom a fiút is, hogy Ő se maradjon le.
Tényleg csak gratulálni tudok ehhez a remek projekthez.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 jan. 30. - 20:01 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Gábor barátom a Mátrában már egy éve eredményesen tanúl, motoros és vitorlázó modellel!
Ebben az évben még intenzívebben megy majd tanúlása, pedig nincs két egyforma adónk, igy nem tudunk iskola kábelt alkalmazni.
Nem szabad görcsösen ragaszkodni a tanulónak a vezetéshez, ha szólnak, oda kell adni az adót az oktatónak. Volt már olyan aki ijedtében görcsösen fogta az adót és nem adta át.Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 jan. 30. - 20:35 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Mi az a korhatár (lefelé és felfelé) amikor még, már meg lehet tanulni
repülőgépmodellt vezetni?

2 példa:

1.) Egyik nyáron a Tiszatónál nyaraltunk (mint szinte minden évben) és
a lemenő nap utolsó fényeinél egy Fík 80 kis vitorlázót reptettem a
magas gáton (nyaralni is mindíg viszek repülőgép és hajómodellt is).
Volt egy kis parti szél is és a magas gátoldalban a kis pehelykönnyű
gép szépen lejtőszelezgetett. Odajott egy 5-6 éves forma kisfiú,
mezítlábas fürdőnadrágos kiskölök, mint kiderült a szüleivel voltak
vizitúrán. Na ahogy ezek a kissrácok tudnak nézni a nagy szemeikkel
azt nem kell külön ecsetelni, így hamar rávett szavak nélkül is, hogy
odaszóljak neki :....nincs kedved kipróbálni... már ott is volt mint a
villám. Olyan a harmadik dobásra már szépen tartva a siklószöget
lesiklott a domboldalon a géppel :shock: 20 perc múlva már a
dobás után ráfordult a lejtővel párhuzamos kurzusra és szépen vitte
a lejtőszélben a gépet......aztán besötétedett.

2.) Kedves öreg barátom Mig-15 pilóta volt majd megnézte Európa
nyugatabbik felét önkényes eltávozás keretében. Pár évvel ezelőtt
hazadiszidált (ahogy szokta mondani). Soha nem vezetett modellt
igazi gépet is utoljára az ötvenes években. Egyszer kijött, amikor
reptettünk, csak gyönyörködni a gépekben (mert azért aki egyszer
ebbe belekóstol soha nem szabadul tőle) és ha már ott van akkor
nem hagyhattuk ki, hogy ne "reptessük meg". Kínkeservesen , nagyon
nehezen tanult meg modellt vezetni, sokszor kijött, de végül is
sikerült .... közelebb van a nyolcvanhoz mint a hetvenhez.

Szerintem ebben kincs "korhatár" vannak született tehetségek nekik
könnyebben megy, vannak akikhez nem volt olyan kegyes a sors amikor
a pilótatehetséget osztogatták (pl. én is :oops: ), azoknak ezt a hiátust
gyakorlással kell pótolni. Aki meg megtisztel azzal, hogy meghallgatja
a tanácsaim annak nagyon szívesen segítek a kezdeteknél és a
későbbiekben is. Az eddig kialakított "oktatási módszerem" (húúúúú
de nagy szavak) úgy néz ki működik, legalább is eddig még nem
sültem fel egy vállalkozókedvű modellpilótajelölttel sem.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 jan. 31. - 9:05 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Elfelejtettem mondani Gábor barátom is közel jár a 70-hez!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 feb. 02. - 22:45 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Sokmindenről volt már szó, és ez a topic is a gép beállításáról,
reptetéséről szól (legalább is címében), így kezdjünk is neki ennek a
témának.

A repülés -bármilyen furcsa is- otthon kezdődik, sok esetben az effektív
repülést megelőző napon. Mire is gondolok itt? A technika fejlődése
szerencsére eljutott arra a szintre, hogy elektromos modelleket
építhetünk. Ez nagyon leegyszerűsíti a dolgunkat mert csak rádugjuk
az akkumulátort a szabályzóra, bekapcsoljuk a gépet és már repülünk
is. Persze hiába csatlakoztatunk bármit is az akkumulátorhoz ha az
nincs feltöltve. :? Itt jutottunk el mondanivalóm lényegéhez. A
repülést megelőzően töltsük fel a repülőgép fedélzeti akkumulátorát
és az ADÓ akkumulátorát is. Ha lehet a töltés befejezése és a repítés
között minél kevesebb idő teljen el. Egy nap nem igazán számít, de
több nap, esetleg hét alatt az akkumulátorok önkisülési folyamata
miatt, szépen elfogy a bennük tárolt energia, és e miatt nagyon csúnya
meglepetések érhetik a modellezőt.

Az akkumulátorok kezelésére, tárolására most külön nem térek ki, de
ha valakit ez is érdekel akkor jelezze és átbeszélhetjük ezt is.

folyt. köv....

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 szept. 24. - 22:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv Mindenkinek!

Egy rossz beállítási tapasztalatomat szeretném megosztani a tisztelt nagyérdemüvel. (Nehogy mással is előforduljon)
Történt egyszer, hogy megépítettem az FS-t (a 3.-at) az 1. verzió kitünően repült, de sajnos barátom kinyírta. Aztán a másodikat jómagam végeztem ki rádiózavar miatt, ő is tökéletesen repült.
Majd összeállítottam a 3. gépet is (és itt jön a lényeg) ez a gép már nem repült úgy mint a többi. a gép a magasságot tartotta, de jobbra húzott (motorra kellett trimmelni). nem értettem a dolgot, amit PÜ-ben fel is vetettem SRY kollégának aki azt tanácsolta, hogy a motortartót az óramutató járásával megegyezően fordítsam el. ez tökéletes eredményt hozott, de így nem nézett ki olyan jól a masina. Majd hosszas tanakodás után az az ötletem támadt (lesz ami lesz), hogy nem a motort állítom jobbra, hanem a szárnyat húzom ballra. Ez meghozta a kívánt eredményt.
A probléma ott volt, hogy a szárny közepét (keresztbe) 6mm-el elmértem.
Ez úgylátszik elég volt ahhoz, hogy a motor működésekor (növekvő sebességkor) "elhúzza" a gépet jobbra. Tehát erre a mérés dologra érdemes odafigyelni. Igy megúszhatunk egy csomó kellemetlenséget.

Tisztelettel: joeskac.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 23. - 20:05 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
http://videa.hu/play.php?v=h9FRZpSmJg4tHSfh

Egy kis motor pörgetés :D
Nagyon húz.

Üdv: joeskac

U.i: remélem sikerült belinkelni.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 máj. 13. - 8:27 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
A következő beállítási problémám van:
Ha siklásra szépen kitrimmelem a gépet, gázadásra felrántja az orrát
és elkezd jobbra körözni. Gondolom a motor elhúzatásán kellene
állítani, de merre?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 máj. 13. - 17:57 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Jabag írta:
A következő beállítási problémám van:
Ha siklásra szépen kitrimmelem a gépet, gázadásra felrántja az orrát
és elkezd jobbra körözni. Gondolom a motor elhúzatásán kellene
állítani, de merre?



Üdv Jabag!

Ez nem huzatás probléma!
Nekem is ez volt a gondom. Sokat kisérleteztem mire rájöttem.
Bár nem írtad mekkora csavar van rajt, de gondolom 7X.. meg valami bazi nagy fordulatu motor. Ha így van akkor tegyél rá kisebb csavart p.l. 6X3 (nekem ez van fent) meg kb 1000KV motor vagy MAX 1500KV vagy ne fullon járasd. A gép kis szélben is szépen elmegy a kis csavarral, de nagy szélben nem javaslom a reptetést, mert ahoz már lehet, hogy kevés a csavar. De SZERINTEM ez a gép nem nagy "viharra" lett tervezve.
Hisz az első példányok 280-as motorral és Günter csavarral 125X110 voltak felvértezve

Üdv:joeskac


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 máj. 13. - 18:11 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Próbáltam kétféle csavarral is, APC 6,6x3-assal és GWS 5x4,3-assal is csinálja. A motor egy CD-ROM moci, eredeti szürke mágnesével, de elég pörgős (asszem a kis csavarral 15ezer körülit mértünk).

Vitorlázóként jól használható így, fullgázra szépen felköröz :)

A motor le- és elhúzatás küszöbölné ki ezeket a hatásokat, de a tolómotor esetén nem sikerült megfejtenem merre is kellene állítanom rajta.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 máj. 14. - 7:31 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Jabag írta:
Próbáltam kétféle csavarral is, APC 6,6x3-assal és GWS 5x4,3-assal is csinálja. A motor egy CD-ROM moci, eredeti szürke mágnesével, de elég pörgős (asszem a kis csavarral 15ezer körülit mértünk).

Vitorlázóként jól használható így, fullgázra szépen felköröz :)

A motor le- és elhúzatás küszöbölné ki ezeket a hatásokat, de a tolómotor esetén nem sikerült megfejtenem merre is kellene állítanom rajta.



Tudom, hogy a huzatás lenne a jó megoldás, de ennél a gépnél nagy csavarral nekem nem sikerült beállítani.
Ha jobbra "tekeredik" akkor elvileg balra kellene huzatni, de nekem ez sem jött be (próbáltam anno).
Akkor ebben nem tudok segíteni. :?

Amit fent vázoltam most úgy van és tökéletesen működik.

Üdv: joeskac


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 40 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 3 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség