SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
beállítás, berepülés, videók stb.... http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=6&t=104 |
Oldal: 2 / 3 |
Szerző: | sry [ 2008 máj. 14. - 9:45 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdvözlet Mindenkinek! Az emelkedés és a fordulás két külön jelenség, ezeket külön-külön kell kezelni! EMELKEDÉS: Ez, ha végiggondoljátok teljesen természetes. Mondjuk legyen az FS siklási sebessége 10 m/sec (egyébként nagyjából tényleg ennyi). Az erősen ívelt szárnyszelvény eredményezte nagy felhajtóerő tényező (Cy) miatt a gép ezen a kicsiny sebességen a levegőben marad. A szárnyon keletkező felhajtóerő azonos mértékű a gép súlyával. Mi történik ha beindítod a motort? Megnő a gép sebessége és a szárnyon keletkező felhajtóerő nagyobb lesz mint a gép súlya, így a szerkezet megindul felfelé. Ezt úgy lehet kompenzálni, hogy csökkented a felhajtóerő tényező mértékét (az az a Cy-t). Ez pedig az állásszög csökkentésével érhető el. Na nem kell valami bonyolult dologra gondolni, az állásszög csökkentős tudományoskodó kifejezés a gyakorlatban azt jelenti, hogy nyomod neki a magassági kormányt. Tehát ha gázt adsz akkor meg kell nyomni picit a magassági kormányt. A legjobb ha olyan negyed-harmad gázzal repülő állapothoz trimmeled ki a gépet. Mert akkor nyugodt lassú motoros repülésben nem kell belenyúlni a kormánykarokba. Gáz nélkül kicsit meredekebben, viszont nagyon stabilan fog siklani, nagyobb gáznál meg emelkedni fog. FORDULÁS Ezt bizony elhúzatással kell megoldani. Minél nagyobb a légcsavar ez a jelenség annál durvább. Egy kis 110-es légcsavarral semmi elhúzatás nem kell. Van ekkor is precesszió, de olyan kicsiny, hogy észre sem lehet venni, két-három ricni a trimmen és már nincs is. Mivel egyre többen (nagyjából mindenki) kefenélküli, kis KV-s motort használ már, felkerültek a gépre a nagy 7-8 colos csavarok (177-203 mm) amik ráadásul jo nagy "nyuszifül" alakú lapátokkal bírnak, így van precesszió bőven. Ezt már beállítással kompenzálni kell. Most leírhatnám, hogy a motor melyik oldala alá kell betenni egy 2 mm-es alátétet, de ezzel nem lesztek kisegítve a dolog lényegét illetően. ... .. . |
Szerző: | Jabag [ 2008 máj. 14. - 14:21 ] |
Hozzászólás témája: | |
sry írta: Üdvözlet Mindenkinek! ... Most leírhatnám, hogy a motor melyik oldala alá kell betenni egy 2 mm-es alátétet, de ezzel nem lesztek kisegítve a dolog lényegét illetően. ... .. . Pedig pont ezt szerettem volna megtudni (Tudom, lusta vagyok, rajzoljam fel az erőrendszert és egyből megtudom merre kell fordítani a motoron...) |
Szerző: | sry [ 2008 máj. 14. - 14:42 ] |
Hozzászólás témája: | |
. .. ... Írom én csak közbejött némi közjáték. Anyukám eltörte a lábát, még a múlt héten, aztán most egyszerre két családra főzök, és amikor az előbb írtam végre megjött minden a boltoból ezért nekirohantam a konyhának. Most lett kész két családnak, három napra a menü. Így folytathatom is. (na meg ha már kész lett a friss marha vadas, gőzgombóccal, le kellett meóznom, hogy mit sikerült összehozni ) szóval: Itt egy hevenyészett rajz, elég silány egy valami, de most a célnak megfelel. Tehát: Egyezzünk meg abban, hogy az óramutató járásával azonos irányú csavaró nyomatékot tekintjük pozitív értékűnek, az ezzel ellentétest pedig negatívnak. Az 1. ábrán hátulnézetből látható az FS. Itt két nyomaték ébred. A légcsavar nyomatéka (ML) és ez azzal ellentétes (ME) precessziós nyomaték, mint, ahogy ezt Newton Izsák kifejtette törvényeiben. Ha van egy ML akkor kell egy ezzel ellentétes irányú , de vele azonos nagyságú (ME)-nek is lennie, mert másként már szétesett volna a világegyetem. Ez az ME balra fordítja a gépet, mivel balra fordító nyomatékot csűrőerőként is értelmezhető. A fordulás az (S) súlypontos átmenő tengely körül történik. (lásd. 2. ábra) Ha a gép balra fordul a precessziós nyomaték miatt, akkor valahonnan kerítenünk kell egy jobra fordító, pozitív nyomatékot, ami ennek ellent tart. Ezt a nyomatékot legcélszerűbb a tolóerővektor (FT) és az elhúzatás okozta erőkar (r) szorzatából eredő (MT) elhúzatási nyomatékkal megoldani. Az erőkar a súlyponton átmenő a tolóerővektorra derékszögben állított egyenes hossza. A 3. ábrán elég durván van berajzolva a motor elhúzatásának mértéke, a gép felülnézetében. Azért rajzoltam ennyire szélsőségesen, hogy egyértelmű legyen merre kell elhúzatni a motort. Az átlagos háromfázisú motorok bal oldala alá (felülnézeten bal oldal !) 1-2 mm alátámasztás kell a megfelelő elhúzatáshoz. Ha valamit zavarosan írtam volna, vagy kérdés van szóljatok! üdv.:SRY :FS: :FS: :FS: :FS: :FS: :FS: :FS: :FS: :FS: :FS: :FS: :FS: |
Szerző: | user_83 [ 2008 máj. 14. - 18:48 ] |
Hozzászólás témája: | |
Jabag írta: A következő beállítási problémám van: Ha siklásra szépen kitrimmelem a gépet, gázadásra felrántja az orrát és elkezd jobbra körözni. Gondolom a motor elhúzatásán kellene állítani, de merre? Üdv SRY! Igazán nem akarok értetlenkedni, és elnézést, hogy belekotyogok, de érdekel ez a dolog mivel jómagam is sokat "szenvedtem" vele. A probléma ott van, hogy Jabag kolléga azt írta, hogy a gépe gázadásra JOBBRA tör ki. Amit Te leírtál az igaz (lenne) ha a gép BALRA törne ki. Idézet: Ha a gép balra fordul a precessziós nyomaték miatt, akkor valahonnan kerítenünk kell egy jobra fordító, pozitív nyomatékot, ami ennek ellent tart. Ezt a nyomatékot legcélszerűbb a tolóerővektor (FT) és az elhúzatás okozta erőkar (r) szorzatából eredő (MT) elhúzatási nyomatékkal megoldani. Az erőkar a súlyponton átmenő a tolóerővektorra derékszögben állított egyenes hossza. Tehát akkor miért is fordul jobbra a gép gázadásnál? Üdv: joeskac U.i: mégegyszer bocsi az értetlenkedésemér. |
Szerző: | Jabag [ 2008 máj. 14. - 19:28 ] |
Hozzászólás témája: | |
Nnnna igen. Szóval nekem is ez jött ki a vázlatokból itthon. Ezek szerint valami építési asszimetriát kell keresnem, ami a növekedő sebességgel arányosan fejti ki hatását és tekeri jobbra a gépet gázadás esetén. Sry, köszi a szemléltetést! |
Szerző: | sry [ 2008 máj. 14. - 19:59 ] |
Hozzászólás témája: | |
Na na na ! A hibát fel kell tárni! Ha másért nem a tanulságért! Szóval nyomozzok ki mi lehet a gond. Akkor biztosan nem az elhúzatás, mert ha az lenne a baj akkor balra menne. Keressük a hibát. Először kéne egy olyan, hogy rakj fel mindent a gépre, mintha repülne, majd állísd az asztalra. Eldől valamelyik oldalra, vagy nem? Ha eldől mondjuk balra, akkor dönsd meg kicsit jobbra (pár milliméternyit) és engedd el, ha megint balra dől , akkor mégjobban dönsd meg jobbra és engedd el, ezt addig kell ismételgetni, amíg jobbra nem kezd dőlni. Természetesen ha először jobbra dől, akkor ugyanez a módszer, csak minden fordítva. ha megvan a "vízsgálat" várom az eredményét. üdv.:SRY |
Szerző: | Jabag [ 2008 máj. 15. - 6:05 ] |
Hozzászólás témája: | |
Rendben, de erre csak hétvégén fog sor kerülni. |
Szerző: | Jabag [ 2008 máj. 29. - 16:56 ] |
Hozzászólás témája: | |
Nnna! Volt vizsgálgatás. A keresztirányú kiegyensúlyozással nem volt gond. Trimmeket levettem alapra. Siklórepülőset játszottam, leborított mindig balra. Tehát oldalkormánnyal jobbra volt trimmelve. Így szépen siklott, de a gázadáskor jelentkező nagyobb sebességnél ez a jobbos kitérés nagyobb erővel hatott, ezért tekert jobbra (legalábbis szeretném azt hinni, hogy ezzel megfejtettem a rejtélyt ). A vízszintes vezérsík van megtekeredve, ez okozza a balra leborítást trimm nélkül. A következő FS-nél majd valami masszívabb megoldást keresek (érik egy balza FS, csak idő kéne...) |
Szerző: | sry [ 2009 ápr. 21. - 18:32 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szóhoz nem tudok jutni hirtelen.... Sokmindenre gondoltam amikor az FS-t terveztem. de erre végkép nem. Remélem egyszer láthatóm élőben is repülni, nagyon kíváncsi vagyok rá. Jó repülést, jó leszállást. Üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2009 ápr. 21. - 18:37 ] |
Hozzászólás témája: | |
Hirtelen meglepetésemben el is felejtettem megkérdezni, hogy milyen a gép? Hogy repül? üdv.:SRY |
Szerző: | user_138 [ 2009 ápr. 22. - 7:53 ] |
Hozzászólás témája: | |
sry írta: Hirtelen meglepetésemben el is felejtettem megkérdezni, hogy milyen a gép? Hogy repül? Mit is mondhatnék? Mivel reptettem az eredeti méretben is, szerintem pontosan ugyanúgy: szépen, kiegyensúlyozottan. Ami hibája van azt én követtem el: maradék anyagok használata miatt nehezek hátul a vezérsíkok, (majd cserélni fogom). Emiatt a törzset alkotó 8-as széncső nyeklik-nyaklik. Bár ennek ellenére kellemesen vezethető - irányítható. A méretei miatt viszont megfontolt kezelés kíván, nem úgy van ám, hogy egy jó kis gázfröccs és átugrotta-kikerülte az akadályt; ez nem ugrál, méltóságteljesen mozdul. Viszont átlagos sebességen (a leglassabban amikor még nem sűllyed) is megfordítható 30-50 m-en belül (persze ilyenkor kell neki gáz és húzni a magasságit). A legjobb poén, amikor méter magasságban suhan, fordul. |
Szerző: | user_251 [ 2009 júl. 19. - 9:33 ] |
Hozzászólás témája: | |
Hát ez a nap is eljött...a mai nap során berepülésre kerül az FS-em. Ha meg emrem tenni...annyit dolgoztam vele, féelk eldobni. Ugye repül?! Szóval először mindent ráteszek,. beállítom a súlypontot, és eldobom? Aztán ha vmi angyon nem ok, akkkor azon állítok, és végül jöhet motorral? Köszönöm a segítséget. Sry mester! Ha majd küldök képet kaphatok számot az új jövevényre? Köszönöm U.i.: SZURKOLJATOK!! |
Szerző: | sry [ 2009 júl. 24. - 15:01 ] |
Hozzászólás témája: | |
Eeeeeeeeeeez igen. Videó van? üdv.:SRY |
Oldal: 2 / 3 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |