SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 19. - 8:22

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 17 hozzászólás ]  Oldal 1, 2  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: First Stage építése, A farokrész.
HozzászólásElküldve: 2006 dec. 07. - 19:31 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

A First-Stage kezdő-tanuló modell építését igen részletesen
kívánom ismertetni a modell leírásában. Ennek
ellenére felmerülhetnek olyan kérdések amikkel nem foglalkozik a
leírás. Az ilyen kérdések, esetleges problémák kezelésére,
megválaszolására szolgál ez a topic.

A modell építését a farokrésszel kezdjük, mert azt a
legkönnyebb elkészíteni, és ezekkel a "bemelegítő" munkafogásokkal
meg lehet ismerkedni az alkalmazott anyagokkal és technológiákkal.

A farokrész alkatrészeit vegyük elő az építőkészletből (vagy egyéni
építés esetén a rajzok alapján vágjuk ki 6 mm vastag depron
lemezből) A farokrész elkészítéséhez az alábbi szerszámokra és
sagédanyagokra lesz szükségünk:

1.) fémvonalzó
2.) Modellező kés, tapétavágó kés (sniccer), csakis tökéletes pengéjű
éles szerszám felel meg, mert a kicsit is tonpa kés szaggatja a
depront, és nem lehet szép vágásokat végezni vele.
3.) Talpas derékszög, és múanyag derékszögű vonalzó. A talpas
derékszög helyett használható a derékszögű vonalzó is.
4.) Hegyes ceruza
5.) Gombostűk
6.) hurkapálcika
7.) olló
8.) csiszolóblokk
9.) Vékony, hengeres reszelő
10.)Oldalcsípő fogó
11.)nehezék
12.)Epoxi ragasztó
13.)széles (20mm-es) cellux ragasztószalag
14.)Styro habokhoz való pillanatragasztó (nem szükséges az Epoxival
is helyettesíthető)
15.)építődeszka
16.)folpack fólia

Kép

folyt.köv.......


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 dec. 08. - 18:56 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
A farokrész alkatrészei:

Kép

Felül a vízszintes vezérsík a magassági kormánnyal. Jobbra alul a
függőleges vezérsík az oldalkormánnyal. Mellette ballra a
kormányemelők és a bowdenvégek. A lul a bal szélen pedig a két
támasztó elem, ami egyszerre szolgál rarokcsúszóként is.

Mindezen alkatrészek némi munka után ilyenné fognak összeállni:
Kép

hogy ez miként történik azt a következő részben......


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 dec. 10. - 8:32 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Akkor lássuk miként készül a farokrész:

Vegyük elő az építőkészletből a vízszintes vezérsík félkész alkatrészét.
Először is mérjük le. Ez azért fontos mert az alkatrészeket ugyan
CNC technológiával készülnek, de ennek ellenére méreteltérések
lehetnek közöttük. Ez elsősorban abból adódik, hogy
az alapanyag nem állandó szilárdsági és olvadási jellemzőkkel bír. Így
ugyanazon CNC programmal, ugyanazon vágógéppek különféle méretű
születhetnak. Ettől a gép minősége nem változik meg, mivel az alkatrészek szimmetrikusak maradnak, csak egy-két milliméteres
méretbeli különbségek adódhatnak.
Mivel a repülőgép jóságának alapja a pontosság, ezeket a pár
milimétereket is "kezelni" kell. Tehát ezért kell először mérnünk.
Elsősorban a vízszintes farokfelület fesztávját (B).

Kép

A kapott fesztáv méret felét (B/2) felmérjük az alkatrészre, és a kilépő
élre merőlegest állítva felrajzoljuk a vízszintes vezérsík szimmetria
vonalát.

Kép

Erre a legjobb megoldás, ha talpas derékszöget használunk, így
biztosan pontos vonalat kapunk. Talpas derékszög hiányában lehet
normál iskolai derékszögú vonalzót, vagy más rajz-szerkesztési
eszközt is használni.

folyt. köv....


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 dec. 10. - 20:31 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Rajzoljunk tovább...

A kilépővel párhuzamosan, attól 22 mm-re húzzunk egy egyenest. Ezzel
jelöljük ki a magassági kormányt. A szimmetria vonal mellé, jobbra és
balra is 3 mm-re húzzunk egy-egy a szimmetria vonallal párhuzamos
egyenest. ezek fogják segíteni a 6 mm vastag depronból készült
függőleges vezérsík pontos felszerelését.

Ha ezzel megvagyunk akkor a vízszintes vezérsík alján is ismételjük meg
a szimmetria vonalat és az azzal párhuzamos ( attól 3 mm-re jobbra és
balra lévő) vonalakat. Ezekre a vonalakra a vezérsík törzsbotra
szereléséhez lesz majd szükségünk.

Most vegyük elő a fémvonalzót és a modellező-kést. A lelrajzol vonal
mentén (A kilépőéllel párhuzamos, attól 22 mm-re lévő vonal) vágjuk le
a magassági kormányt. A modellező kés pengéje a depron lapra
derékszögben álljon vágás közben.
Kép

Illesszük a magassági kormány lapot az asztal széléhez és a csiszoló
blokkal alakítsuk ki a 40 fokos letörést. A csiszolóblokkot ne nyomjuk rá
nehogy darabokat szakítson ki az anyagból. Ez nem nehéz munka csak
kicsit oda kell figyeni, és türelemmel kell végezni.
Kép

A kész magassági kormánynak ilyen profilúnak kell lennie oldalnézetben:
Kép

folyt.köv....


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 dec. 10. - 22:47 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Most jön az, hogy amit szétvagdaltunk azt összeragasztjuk... :twisted:

Az elkészített magassági kormányt illesszük a vízszintes vezérsík mellé.
Itt az a meglepetés fog érni minket, hogy a magassági kormány annak
ellenére, hogy a vízszintes vezérsíkról vágtuk le, nem fog illeszkedni
ahhoz. egyre táguló rés lesz a két alkatrész között. Ez az anyag belső
feszültsége miatt van. A vékony levágott csíkot ez a belső feszültség
meghajlítja. Ezért érdemes a magassági kormányt ideiglenesen
gombostűvel, vagy kis ragasztószalag darabokkal rögzíteni és így a
vízszintes vezérsíkhoz illeszteni , hogy a kapcsolódó élek szépen
egymásra feküdjenek. Amikor ez megvan a 20-25 mm széles cellux
szalaggal teljes hosszban ragasszuk össze a két alkatrészt.

Kép
Vigyázzunk, hogy a ragasztószalag ne legyen gyűrött sehol,
párhuzamosan fusson a magassági kormmány és a vízszintes vezérsík
illeszkedő vonalával, és légbuborékok se legyenek alatta.

Ha ez megvan a túllógó felesleges ragasztószalagot vágjuk le, majd hajtsuk vissza a magassági kormányt a vízszintes vezérsík tetejére és a
széleken kereszt irányú ragasztószalag csíkokkal alulról is erősítsük
egymáshoz a két alkatrészt.
Kép

Ezzel a magassági kormánylap elkészítésével végeztünk is. Ha mindent
jól csináltunk a magassági kormány könnyen mozog fel-le, de szilárdan a
helyén van.
Kép

Tegyük is félre ezt az elkatrészt és vegyük elő a függőleges vezérsík
félkész munkadarabját.

folyt. köv....


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 dec. 11. - 8:39 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Ennek a fórumnak ez a lényege!!! Ez is csodálatos téma és köszönjük!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 dec. 11. - 10:34 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Következő lépés a függőleges vezérsík és az oldalkormány elkészítése.

Vegyük elő a készletből a függőleges vezérsík nyersdarabját, és
ceruzával jelöljük be rajta a vonalat ami mentén le fogjuk vágni az
oldalkormányt.
Kép

Kép

Az oldalkormányt most is fémvonalzó mellett, tökéletesen éles modellező
késsel, vagy sniccerrel vágjuk le. Az oldalkormány függőleges
vezérsíkhoz illeszkedő vonalában a jobb oldalon alakítsuk ki csiszolással
a 40 fokos letörést, ugyanúgy mint ahogy ezt a magassági kormánnyal
tettük.

TIPP
A 40 fokos letörés akkor esztétikus, és jól funkciónáló, ha szép egyenesen
nem hullámosan alakítjuk ki. Ezt elősegítendő az oldalkormány oldalára
a szélétől rajzoljunk fel 5 mm-re egy a szélével párhuzamos vonalat.
A csiszolás során úgy vezessük a csiszolókockát, hogy ezt a vonalat ne
lépjük át. Akkor pontos a leörés ha a csiszolókocka e vonal és az anyag
túloldali széle között fekszik fel.
Kép

A letörés elkészítése után illesszük vissza az oldalkormányt a függőleges
vezérsíkhoz, és a bal oldalon egy hosszanti, a jobb oldalon, a végeken
egy-egy keresztirányú cellus csíkkal erősítsük a helyére. A kereszt
irányú ragasztószalagoknál ugyanúgy járjunk el, mint a magassági
kormány esetében, az az hajtsuk vissza az oldalkormányt is a függőleges
vezérsíkra, és utánna rakjuk fel a ragasztószalagot.
Kép

Ezzel el is készült a függőleges vezérsík és oldalkormány egység.

folyt. köv.....


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 dec. 12. - 10:17 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Állítsuk össze az elkészült két alkatrészt....

A munkát azzal kezdjük, hogy terítsünk folpack fóliát az építódeszkára.
A ragasztó amivel dolgozni fogunk lefolyhat a munkdarabokról, és így az alkatrészek hozzáragadhatnak a munkalaphoz, ezzel tönkremegy az
alkatzrész és a munkalap is.

A folpackra tegyük rá a vízszintes vezérsíkor és gombostűkkel
rügzítsük le. A gombostűket ferdén szúrjuk a depronba, hogy a
felfelé való elmozdulását is megakadályozzuk.
Vegyük elő a függőleges vezérsíkot, keversünk be egy kis epoxi
ragasztót, és ragasztózzuk be a függőleges vezérsík illeszkedő
talpát (fényképen sárgával jelölt felület)

Kép

Tegyük rá a függőleges vezérsíkot a vízszintes vezérsík tetejére.
Az illesztésnél most fogjuk nagy hasznát venni az előzőleg felrajzolt
vonalaknak. A függőleges vezérsík pontosan a szimmetria vonaltól
jobra és balra 3-3 mm-re felrajzolt vonalakra illeszkedjen, így biztosan
a vízszintes vezérsík szimmetria bonalával, az az a majdani törzs
középvonalával egybe fog esni. A felrakásnál még arra kell ügyelni,hogy
a függőleges vezérsík semmiképpen ne akadályozza a magassági
kormány mozgását.

Kép

mint a képen látható a főggleges vezérsík leghátsó pontja ami a
vízszintes vezérsíkhoz illeszkedik, pontosan a magassági kormány
vonalában van, így azt nem gátolja mozgásában.

Már elértük azt, hogy a függőleges vezérsík a szimmetria vonalra fekszik
fel és nem akadályozza a magassági kormány működését, de hátra van
egy további nagyon fontos beállítás is. A függőleges vezérsíknak pontosan
derékszögben kell állnai a vízszintes vezérsíkra.

Kép

Először a hosszirányban beállított függőleges vezérsík talpát rögzítsük le
két gombostűvel. Ezzel megakadályozzuk az oldalirányú elmozgást. A
gombostűk egy oldalon legyenek, hogy a függőleges vezérsíkot billenteni
lehessen.
Ezt követően tegyünk a függőleges vezérsík mellé egy derékszögű
vonalzót és állítsük be a vízszintes vezérsíkhoz képesti derékszögűséget.
A függőleges vezérsík tetejéhez és a munkalaphoz egy-egy gombostűvel
rögzítsünk egy támasztó hurkapálca darabot, ami ebben a derékszögű
pozíciójában megtartja a függőleges vezérsíkot. Majd vegyük el a
derékszögű háromszöget, és hagyjuk nyugalomban az alkatrészeket amíg
a ragasztó kikeményedik.

folyt. köv.....


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 dec. 12. - 12:22 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
A ragasztó kikeményedett.....folytassuk a munkát.

Most a farokfelület alsó illesztő elemeit tesszük fel, amik stabilan rögzítik
a farokfelületet a cső-törzsre, valamint farokcsúszóként is funkcionálnak
megvédve leszálláskor a vízszintes vezérsíkot.

Először vegyük le a folpackról a farokfelületet. A Gombostűket ne csak
egyszerűen kihúzzuk az anyagból mert ekkor kiszakadhat egy kis darab
belőle. Picit sodorjuk meg a gombostűt és így forgatva húzzuk ki.

A farokfelületet fejjel lefelé tegyük az asztl szélére és rakjunk rá
valami kis súlyt, hogy ne billenjen le.

Kép

Vegyük elő a két farokrész illesztő elemet és ragasszuk fel őket
epoxi ragasztóval a farokfelület aljára.
Kép

A ragasztásnál most ismét negy hasznunkra lesz az előzőleg felrajzolt
két segédvonal a vízszintes vezérsík alsó részén. Ezekre a vonalakra
kell elvágólag felragasztani az illesztő elemeket. Az illesztó elemek
derékszögben álljanak a vízszintes vezérsík felületése. A ragasztó
megkötéséig gombostűkkel rögzítsük az alkatrészeket.

Kép

Ismét várnunk kell a ragasztó kikeményedésére.

folyt. köv....


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 dec. 15. - 11:49 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Kikeményedett a ragasztó, lássunk neki a következő munkafázisnak:

Felszereljük a kormányokra a kormányemelőket. Vegyük elő a készeltből
a kormányemelők műanyag alkatrészeit, valamint a fém, szerelhető
bowdenvégeket is.

A műanyag kormányemelőket modellező késsel tisztítsuk meg a sorlyától.
A kormányemelő talpán lévő csatlakozó lyukakat hengeres-kúpos
reszelővel bővítsük ki egy kicsit.

Kép

Erre azért van szükség mert a kormányemelő ellendarabja bepattintva
illeszkedik, és ha nagyon szoros az illeszkedés, akkor a depron anyagba
nyomáskor eröltetni kell az alkatrészeket, ekkor az ellendarab elbillenhet és megnyomja,
kiszakítja a depront. A lyukak kibővítésénél forgassuk a
hengeres-kúpos reszelőt és óvatosan növeljük a lyuk méretét nehogy
túlságosan bő legyen. A kormányemelő rudazat-csatlakozó furatai közül a
legkülsőbe szereljük fel a fém bowdenvéget

Kép

A bowdenwég beszerelésénél előfordulhat, hogy annak menetes szára
nem fér bele a kormányemelőben lévő lyukba. Ekkor a hengeres
reszelővel ezt a furatot is bővítsük fel a megfelelő méretre. A
bowdenvégnek könnyen kell forognia a furatban.

Illesszük a kormányemelőt a magassági kormány-lapra a megfelelő
pozícióba ( fotó szerint) és ceruzával jelöljük be a furatok helyét

Kép

A jelölt pontokon a hengeres-kúpos reszelővel fúrjuk ás a depron
anyagot. Forgassuk újjaink között a reszelőt és finoman nyomjuk bele
az anyagba. Előfordulhat, hogy a kormánylap másik oldalán a reszelő
hegye elkezdi felemelni a zsanérozás cellux szalagját. Ekkor húzzuk ki
a reszelőt és másik oldalról (a cellux szalagot átszúrva) fejezzük be a
lyukak elkészítését.

Kép

folyt. köv....


A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára sry 2006 dec. 16. - 13:31-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 dec. 15. - 12:04 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Folytassuk a kormányemelők felszerelését:

Most tegyük a furatokba a kormányemelő ellendarabját, és nyomjuk az
anyagba.

Kép

A másik oldalról nyomjuk rá az ellendarabra a kormányemelőt, és
jól szorítsuk össze a két alkatrészt. Arra azért vigyázni kell, hogy a
depron anyagot nem nyomjuk-, roppantsuk meg.

Kép

Az ellendarab csapjainak felesleges, túllógó részeit oldalcsípőfogóval
vágjuk le. A kormányemelő
a depron lapban most stabilan áll, de a működés során a mozgás, rezgés
miatt kilazulhat, a depron anyag körülötte kikophat. Ennek megelőzésére
a kormányemelőt mindkét oldalon a talpánál ragasszuk hozzá a
kormánylaphoz.

Kép

Erre a legjobb a polisztirol anyagokhoz használható pillanat ragasztó.
A NORMÁL PILLANATRAGASZTÓ ERRE A CÉLRA NEM JÓ mert megmarja,
tönkreteszi a depron anyagot. Ha nem áll rendelkezésre ilyen ragasztó-
anyag akkor a kormányemelő tövét, vékonyan átkenhetjük Epoxi
ragasztóval is.

A fentiekben ismertetett módszerrel szereljük fel az oldalkormányra is
a kormányemelőt.

Kép

folyt.köv.....


A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára sry 2006 dec. 16. - 13:34-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2006 dec. 15. - 12:12 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
A farokrész készreszereléséhez még egy munkafázist el kell végeznünk.

A vízszintes vezérsík belépő élére kell felragasztanunk egy cellux
csíkot. Ez a ragasztószalag megvédi a vezérsík belépő élét így az
nem tud beszakadni, benyomódni. Ez elsősorban leszálláskor szokott
előfordulni amikor a vízszintes vezérsík talajjal, növényzettel ütközik.

Kép

Ezzel el is készültünk a farokrésszel, nekiláthatunk a további szerkezeti
elemek elkészítésének. Most kezdjünk neki a törzs kialakításának...


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 dec. 22. - 17:36 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
A farokcsúszó rész ügye 6mm-es depron mert képek alapján anak nézem meg a 6-os carbon cső miatt is annak kéne lenni. Ha igen akkor a leírásban félre van írva. Gondoltam szólok, mert engem kicsit megzavart, ha tévedtem, akkor meg nem szólaltam.

Jó leszállást!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 dec. 22. - 18:24 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Igen 6-os... és hol van elszúrva, ha megmondod kijavítom.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 dec. 29. - 19:27 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Na itt vagyok, bocsánat a késedelemért.
http://users.atw.hu/phoenixxx/3mm.JPG
Itt a kép.

Kellemes Ünnepeket és Boldog "jó leszállásokban" Gazdag Új Évet!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 17 hozzászólás ]  Oldal 1, 2  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség