SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
First Stage építése, A farokrész. http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=6&t=57 |
Oldal: 1 / 2 |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 07. - 19:31 ] |
Hozzászólás témája: | First Stage építése, A farokrész. |
Üdv. Mindenkinek! A First-Stage kezdő-tanuló modell építését igen részletesen kívánom ismertetni a modell leírásában. Ennek ellenére felmerülhetnek olyan kérdések amikkel nem foglalkozik a leírás. Az ilyen kérdések, esetleges problémák kezelésére, megválaszolására szolgál ez a topic. A modell építését a farokrésszel kezdjük, mert azt a legkönnyebb elkészíteni, és ezekkel a "bemelegítő" munkafogásokkal meg lehet ismerkedni az alkalmazott anyagokkal és technológiákkal. A farokrész alkatrészeit vegyük elő az építőkészletből (vagy egyéni építés esetén a rajzok alapján vágjuk ki 6 mm vastag depron lemezből) A farokrész elkészítéséhez az alábbi szerszámokra és sagédanyagokra lesz szükségünk: 1.) fémvonalzó 2.) Modellező kés, tapétavágó kés (sniccer), csakis tökéletes pengéjű éles szerszám felel meg, mert a kicsit is tonpa kés szaggatja a depront, és nem lehet szép vágásokat végezni vele. 3.) Talpas derékszög, és múanyag derékszögű vonalzó. A talpas derékszög helyett használható a derékszögű vonalzó is. 4.) Hegyes ceruza 5.) Gombostűk 6.) hurkapálcika 7.) olló 8.) csiszolóblokk 9.) Vékony, hengeres reszelő 10.)Oldalcsípő fogó 11.)nehezék 12.)Epoxi ragasztó 13.)széles (20mm-es) cellux ragasztószalag 14.)Styro habokhoz való pillanatragasztó (nem szükséges az Epoxival is helyettesíthető) 15.)építődeszka 16.)folpack fólia folyt.köv....... |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 08. - 18:56 ] |
Hozzászólás témája: | |
A farokrész alkatrészei: Felül a vízszintes vezérsík a magassági kormánnyal. Jobbra alul a függőleges vezérsík az oldalkormánnyal. Mellette ballra a kormányemelők és a bowdenvégek. A lul a bal szélen pedig a két támasztó elem, ami egyszerre szolgál rarokcsúszóként is. Mindezen alkatrészek némi munka után ilyenné fognak összeállni: hogy ez miként történik azt a következő részben...... |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 10. - 8:32 ] |
Hozzászólás témája: | |
Akkor lássuk miként készül a farokrész: Vegyük elő az építőkészletből a vízszintes vezérsík félkész alkatrészét. Először is mérjük le. Ez azért fontos mert az alkatrészeket ugyan CNC technológiával készülnek, de ennek ellenére méreteltérések lehetnek közöttük. Ez elsősorban abból adódik, hogy az alapanyag nem állandó szilárdsági és olvadási jellemzőkkel bír. Így ugyanazon CNC programmal, ugyanazon vágógéppek különféle méretű születhetnak. Ettől a gép minősége nem változik meg, mivel az alkatrészek szimmetrikusak maradnak, csak egy-két milliméteres méretbeli különbségek adódhatnak. Mivel a repülőgép jóságának alapja a pontosság, ezeket a pár milimétereket is "kezelni" kell. Tehát ezért kell először mérnünk. Elsősorban a vízszintes farokfelület fesztávját (B). A kapott fesztáv méret felét (B/2) felmérjük az alkatrészre, és a kilépő élre merőlegest állítva felrajzoljuk a vízszintes vezérsík szimmetria vonalát. Erre a legjobb megoldás, ha talpas derékszöget használunk, így biztosan pontos vonalat kapunk. Talpas derékszög hiányában lehet normál iskolai derékszögú vonalzót, vagy más rajz-szerkesztési eszközt is használni. folyt. köv.... |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 10. - 20:31 ] |
Hozzászólás témája: | |
Rajzoljunk tovább... A kilépővel párhuzamosan, attól 22 mm-re húzzunk egy egyenest. Ezzel jelöljük ki a magassági kormányt. A szimmetria vonal mellé, jobbra és balra is 3 mm-re húzzunk egy-egy a szimmetria vonallal párhuzamos egyenest. ezek fogják segíteni a 6 mm vastag depronból készült függőleges vezérsík pontos felszerelését. Ha ezzel megvagyunk akkor a vízszintes vezérsík alján is ismételjük meg a szimmetria vonalat és az azzal párhuzamos ( attól 3 mm-re jobbra és balra lévő) vonalakat. Ezekre a vonalakra a vezérsík törzsbotra szereléséhez lesz majd szükségünk. Most vegyük elő a fémvonalzót és a modellező-kést. A lelrajzol vonal mentén (A kilépőéllel párhuzamos, attól 22 mm-re lévő vonal) vágjuk le a magassági kormányt. A modellező kés pengéje a depron lapra derékszögben álljon vágás közben. Illesszük a magassági kormány lapot az asztal széléhez és a csiszoló blokkal alakítsuk ki a 40 fokos letörést. A csiszolóblokkot ne nyomjuk rá nehogy darabokat szakítson ki az anyagból. Ez nem nehéz munka csak kicsit oda kell figyeni, és türelemmel kell végezni. A kész magassági kormánynak ilyen profilúnak kell lennie oldalnézetben: folyt.köv.... |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 10. - 22:47 ] |
Hozzászólás témája: | |
Most jön az, hogy amit szétvagdaltunk azt összeragasztjuk... Az elkészített magassági kormányt illesszük a vízszintes vezérsík mellé. Itt az a meglepetés fog érni minket, hogy a magassági kormány annak ellenére, hogy a vízszintes vezérsíkról vágtuk le, nem fog illeszkedni ahhoz. egyre táguló rés lesz a két alkatrész között. Ez az anyag belső feszültsége miatt van. A vékony levágott csíkot ez a belső feszültség meghajlítja. Ezért érdemes a magassági kormányt ideiglenesen gombostűvel, vagy kis ragasztószalag darabokkal rögzíteni és így a vízszintes vezérsíkhoz illeszteni , hogy a kapcsolódó élek szépen egymásra feküdjenek. Amikor ez megvan a 20-25 mm széles cellux szalaggal teljes hosszban ragasszuk össze a két alkatrészt. Vigyázzunk, hogy a ragasztószalag ne legyen gyűrött sehol, párhuzamosan fusson a magassági kormmány és a vízszintes vezérsík illeszkedő vonalával, és légbuborékok se legyenek alatta. Ha ez megvan a túllógó felesleges ragasztószalagot vágjuk le, majd hajtsuk vissza a magassági kormányt a vízszintes vezérsík tetejére és a széleken kereszt irányú ragasztószalag csíkokkal alulról is erősítsük egymáshoz a két alkatrészt. Ezzel a magassági kormánylap elkészítésével végeztünk is. Ha mindent jól csináltunk a magassági kormány könnyen mozog fel-le, de szilárdan a helyén van. Tegyük is félre ezt az elkatrészt és vegyük elő a függőleges vezérsík félkész munkadarabját. folyt. köv.... |
Szerző: | Tamásbá [ 2006 dec. 11. - 8:39 ] |
Hozzászólás témája: | |
Ennek a fórumnak ez a lényege!!! Ez is csodálatos téma és köszönjük! |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 11. - 10:34 ] |
Hozzászólás témája: | |
Következő lépés a függőleges vezérsík és az oldalkormány elkészítése. Vegyük elő a készletből a függőleges vezérsík nyersdarabját, és ceruzával jelöljük be rajta a vonalat ami mentén le fogjuk vágni az oldalkormányt. Az oldalkormányt most is fémvonalzó mellett, tökéletesen éles modellező késsel, vagy sniccerrel vágjuk le. Az oldalkormány függőleges vezérsíkhoz illeszkedő vonalában a jobb oldalon alakítsuk ki csiszolással a 40 fokos letörést, ugyanúgy mint ahogy ezt a magassági kormánnyal tettük. TIPP A 40 fokos letörés akkor esztétikus, és jól funkciónáló, ha szép egyenesen nem hullámosan alakítjuk ki. Ezt elősegítendő az oldalkormány oldalára a szélétől rajzoljunk fel 5 mm-re egy a szélével párhuzamos vonalat. A csiszolás során úgy vezessük a csiszolókockát, hogy ezt a vonalat ne lépjük át. Akkor pontos a leörés ha a csiszolókocka e vonal és az anyag túloldali széle között fekszik fel. A letörés elkészítése után illesszük vissza az oldalkormányt a függőleges vezérsíkhoz, és a bal oldalon egy hosszanti, a jobb oldalon, a végeken egy-egy keresztirányú cellus csíkkal erősítsük a helyére. A kereszt irányú ragasztószalagoknál ugyanúgy járjunk el, mint a magassági kormány esetében, az az hajtsuk vissza az oldalkormányt is a függőleges vezérsíkra, és utánna rakjuk fel a ragasztószalagot. Ezzel el is készült a függőleges vezérsík és oldalkormány egység. folyt. köv..... |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 12. - 10:17 ] |
Hozzászólás témája: | |
Állítsuk össze az elkészült két alkatrészt.... A munkát azzal kezdjük, hogy terítsünk folpack fóliát az építódeszkára. A ragasztó amivel dolgozni fogunk lefolyhat a munkdarabokról, és így az alkatrészek hozzáragadhatnak a munkalaphoz, ezzel tönkremegy az alkatzrész és a munkalap is. A folpackra tegyük rá a vízszintes vezérsíkor és gombostűkkel rügzítsük le. A gombostűket ferdén szúrjuk a depronba, hogy a felfelé való elmozdulását is megakadályozzuk. Vegyük elő a függőleges vezérsíkot, keversünk be egy kis epoxi ragasztót, és ragasztózzuk be a függőleges vezérsík illeszkedő talpát (fényképen sárgával jelölt felület) Tegyük rá a függőleges vezérsíkot a vízszintes vezérsík tetejére. Az illesztésnél most fogjuk nagy hasznát venni az előzőleg felrajzolt vonalaknak. A függőleges vezérsík pontosan a szimmetria vonaltól jobra és balra 3-3 mm-re felrajzolt vonalakra illeszkedjen, így biztosan a vízszintes vezérsík szimmetria bonalával, az az a majdani törzs középvonalával egybe fog esni. A felrakásnál még arra kell ügyelni,hogy a függőleges vezérsík semmiképpen ne akadályozza a magassági kormány mozgását. mint a képen látható a főggleges vezérsík leghátsó pontja ami a vízszintes vezérsíkhoz illeszkedik, pontosan a magassági kormány vonalában van, így azt nem gátolja mozgásában. Már elértük azt, hogy a függőleges vezérsík a szimmetria vonalra fekszik fel és nem akadályozza a magassági kormány működését, de hátra van egy további nagyon fontos beállítás is. A függőleges vezérsíknak pontosan derékszögben kell állnai a vízszintes vezérsíkra. Először a hosszirányban beállított függőleges vezérsík talpát rögzítsük le két gombostűvel. Ezzel megakadályozzuk az oldalirányú elmozgást. A gombostűk egy oldalon legyenek, hogy a függőleges vezérsíkot billenteni lehessen. Ezt követően tegyünk a függőleges vezérsík mellé egy derékszögű vonalzót és állítsük be a vízszintes vezérsíkhoz képesti derékszögűséget. A függőleges vezérsík tetejéhez és a munkalaphoz egy-egy gombostűvel rögzítsünk egy támasztó hurkapálca darabot, ami ebben a derékszögű pozíciójában megtartja a függőleges vezérsíkot. Majd vegyük el a derékszögű háromszöget, és hagyjuk nyugalomban az alkatrészeket amíg a ragasztó kikeményedik. folyt. köv..... |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 12. - 12:22 ] |
Hozzászólás témája: | |
A ragasztó kikeményedett.....folytassuk a munkát. Most a farokfelület alsó illesztő elemeit tesszük fel, amik stabilan rögzítik a farokfelületet a cső-törzsre, valamint farokcsúszóként is funkcionálnak megvédve leszálláskor a vízszintes vezérsíkot. Először vegyük le a folpackról a farokfelületet. A Gombostűket ne csak egyszerűen kihúzzuk az anyagból mert ekkor kiszakadhat egy kis darab belőle. Picit sodorjuk meg a gombostűt és így forgatva húzzuk ki. A farokfelületet fejjel lefelé tegyük az asztl szélére és rakjunk rá valami kis súlyt, hogy ne billenjen le. Vegyük elő a két farokrész illesztő elemet és ragasszuk fel őket epoxi ragasztóval a farokfelület aljára. A ragasztásnál most ismét negy hasznunkra lesz az előzőleg felrajzolt két segédvonal a vízszintes vezérsík alsó részén. Ezekre a vonalakra kell elvágólag felragasztani az illesztő elemeket. Az illesztó elemek derékszögben álljanak a vízszintes vezérsík felületése. A ragasztó megkötéséig gombostűkkel rögzítsük az alkatrészeket. Ismét várnunk kell a ragasztó kikeményedésére. folyt. köv.... |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 15. - 11:49 ] |
Hozzászólás témája: | |
Kikeményedett a ragasztó, lássunk neki a következő munkafázisnak: Felszereljük a kormányokra a kormányemelőket. Vegyük elő a készeltből a kormányemelők műanyag alkatrészeit, valamint a fém, szerelhető bowdenvégeket is. A műanyag kormányemelőket modellező késsel tisztítsuk meg a sorlyától. A kormányemelő talpán lévő csatlakozó lyukakat hengeres-kúpos reszelővel bővítsük ki egy kicsit. Erre azért van szükség mert a kormányemelő ellendarabja bepattintva illeszkedik, és ha nagyon szoros az illeszkedés, akkor a depron anyagba nyomáskor eröltetni kell az alkatrészeket, ekkor az ellendarab elbillenhet és megnyomja, kiszakítja a depront. A lyukak kibővítésénél forgassuk a hengeres-kúpos reszelőt és óvatosan növeljük a lyuk méretét nehogy túlságosan bő legyen. A kormányemelő rudazat-csatlakozó furatai közül a legkülsőbe szereljük fel a fém bowdenvéget A bowdenwég beszerelésénél előfordulhat, hogy annak menetes szára nem fér bele a kormányemelőben lévő lyukba. Ekkor a hengeres reszelővel ezt a furatot is bővítsük fel a megfelelő méretre. A bowdenvégnek könnyen kell forognia a furatban. Illesszük a kormányemelőt a magassági kormány-lapra a megfelelő pozícióba ( fotó szerint) és ceruzával jelöljük be a furatok helyét A jelölt pontokon a hengeres-kúpos reszelővel fúrjuk ás a depron anyagot. Forgassuk újjaink között a reszelőt és finoman nyomjuk bele az anyagba. Előfordulhat, hogy a kormánylap másik oldalán a reszelő hegye elkezdi felemelni a zsanérozás cellux szalagját. Ekkor húzzuk ki a reszelőt és másik oldalról (a cellux szalagot átszúrva) fejezzük be a lyukak elkészítését. folyt. köv.... |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 15. - 12:04 ] |
Hozzászólás témája: | |
Folytassuk a kormányemelők felszerelését: Most tegyük a furatokba a kormányemelő ellendarabját, és nyomjuk az anyagba. A másik oldalról nyomjuk rá az ellendarabra a kormányemelőt, és jól szorítsuk össze a két alkatrészt. Arra azért vigyázni kell, hogy a depron anyagot nem nyomjuk-, roppantsuk meg. Az ellendarab csapjainak felesleges, túllógó részeit oldalcsípőfogóval vágjuk le. A kormányemelő a depron lapban most stabilan áll, de a működés során a mozgás, rezgés miatt kilazulhat, a depron anyag körülötte kikophat. Ennek megelőzésére a kormányemelőt mindkét oldalon a talpánál ragasszuk hozzá a kormánylaphoz. Erre a legjobb a polisztirol anyagokhoz használható pillanat ragasztó. A NORMÁL PILLANATRAGASZTÓ ERRE A CÉLRA NEM JÓ mert megmarja, tönkreteszi a depron anyagot. Ha nem áll rendelkezésre ilyen ragasztó- anyag akkor a kormányemelő tövét, vékonyan átkenhetjük Epoxi ragasztóval is. A fentiekben ismertetett módszerrel szereljük fel az oldalkormányra is a kormányemelőt. folyt.köv..... |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 15. - 12:12 ] |
Hozzászólás témája: | |
A farokrész készreszereléséhez még egy munkafázist el kell végeznünk. A vízszintes vezérsík belépő élére kell felragasztanunk egy cellux csíkot. Ez a ragasztószalag megvédi a vezérsík belépő élét így az nem tud beszakadni, benyomódni. Ez elsősorban leszálláskor szokott előfordulni amikor a vízszintes vezérsík talajjal, növényzettel ütközik. Ezzel el is készültünk a farokrésszel, nekiláthatunk a további szerkezeti elemek elkészítésének. Most kezdjünk neki a törzs kialakításának... |
Szerző: | user_149 [ 2007 dec. 22. - 17:36 ] |
Hozzászólás témája: | |
A farokcsúszó rész ügye 6mm-es depron mert képek alapján anak nézem meg a 6-os carbon cső miatt is annak kéne lenni. Ha igen akkor a leírásban félre van írva. Gondoltam szólok, mert engem kicsit megzavart, ha tévedtem, akkor meg nem szólaltam. Jó leszállást! |
Szerző: | sry [ 2007 dec. 22. - 18:24 ] |
Hozzászólás témája: | |
Igen 6-os... és hol van elszúrva, ha megmondod kijavítom. üdv.:SRY |
Szerző: | user_149 [ 2007 dec. 29. - 19:27 ] |
Hozzászólás témája: | |
Na itt vagyok, bocsánat a késedelemért. http://users.atw.hu/phoenixxx/3mm.JPG Itt a kép. Kellemes Ünnepeket és Boldog "jó leszállásokban" Gazdag Új Évet! |
Oldal: 1 / 2 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |