SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 25. - 19:56

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 57 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Fist Stage mint F1H modell
HozzászólásElküldve: 2008 nov. 04. - 9:36 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Felmerült a címben jelzett ötlet.
Tájékoztatásul az F1H kategória (ismertebb nevén A/1-es, régen kizárólag úttörőknek :)) főbb szabályai (csak nagyon kivonatosan):
Maximálisan 18 dm2 hordfelület, minimum 220 gramm tömeg, 50 m-es vontató kötél, 5 start, startonként 120 mp mért idő, értékelés összes repült idő alapján.
Mivel a :FS: méretei szinte teljesen megegyeznek a kategória kritériumával és a motoros repülések során szépen vitorlázott is, adódott az ötlet, hogy meg kellene próbálni átalakítani szabadonrepülő vitorlázóvá.

Sry szerint az ötlet megvalósítható, működni fog, de nem lesz belőle a kategória csúcsmodellje :)
Viszont így viszonylag egyszerűen készíthető egy modell, amivel bele lehet kóstolni a szabadonrepülőzés szépségeibe.

Amint lesz időm, nekiállok az átalakított gép építésének, és itt dokumentálom majd.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Re: Fist Stage mint F1H modell
HozzászólásElküldve: 2008 nov. 05. - 10:27 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Jabag írta:
............
Amint lesz időm, nekiállok az átalakított gép építésének, és itt dokumentálom majd.


Én meg figyelem nagy izgalommal, hogy miként is fog ez a dolog
kinézni a végén :D :D :D Na meg segítek így távolból, elmélettel,
ötlettel ha kell.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 nov. 05. - 11:02 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
A szárny már megvan, az lesz amit most használok :)
Ebben alul-felül 3 mm-es széncső van, ez biztos bírja a felhúzást.

Az első kérdés ami felvetődött:
A függőleges maradjon a vízszintesen és időzítésnél együtt emelkedjenek?
Ennek ugye az a hátránya, hogy a meredek emelkedési szakaszban a vízszintes leárnyékolja a függőleges egy részét, így kisebb hatékonysággal stabilizál.
Vagy a függőleges kerüljön előrébb, a vízszintes elé. Így egyszerűbb az időzítés, jobb az emelkedési szakaszban az oldalstabilitás, de vitorlázásnál kisebb a stabilizáló hatása? No meg éppen a farokrészre hívtad fel a figyelmet, hogy az a titka a gép jó teljesítményének, az maradjon változatlan :).


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 nov. 05. - 12:45 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
A függöleges vezérsíkot előre is lehet hozni, de maradhat ott is ahol
van. Ez a függőleges sokkal nagyobb mint kellene legyen, ennek az
oka a motoros üzemre tervezés.
Abból a szempontból viszont érdemes lenne előrébb vinni (vagy picit
átszabni az alsó részének a formáját), hogy nagyobb felületű magassági
kormányt lehessen kialakítani, és így biztosabb lesz a merülés
időzítésben.

A stabilitási szempontból a farokrészt illetően a szárny és a vízszintes
vezérsík mérete, és egymáshoz képesti elhelyezkedésük a lényeges.
A függőleges vezérsít annyira nem mérvadó. Elég hosszú a gép
farokrésze, így akár fele ekkora függőleges is elég lenne vitorlázó
repüléshez.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 nov. 05. - 12:46 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Azt nem is kérdeztem, hogy miből épülne a modell?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 nov. 05. - 13:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Az időzítést a Papiruszhoz hasonlóan úgy gondoltam, hogy az egész vízszintes felbillenne kb. 45°-ban, és a függőlegest annyival előrébb tenném.

Anyaga első közelítésben nem változna, tehát PS hab és depron, + széncső törzs. A törzs érzékenyebb helyeit (kezdeti RC-s próbálkozásaimból van tapasztalat :)) balzával megerősíteném (törzscső bekötése mellett, orrésznél, szárnyfelfekvő felület két oldalán, startkampó bekötésénél fenyőléccel).
Ha beválik, akkor megpróbálnám balzabordás-szénfőtartós-japánpapír bevonatos szárnnyal és épített balza orrésszel is. Bár nem tudom, ezek mennyi tömegnövekedést okoznak majd.
De ez még a nagyon távoli jövő :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 nov. 05. - 14:21 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Jabag írta:
Az időzítést a Papiruszhoz hasonlóan úgy gondoltam, hogy az egész vízszintes felbillenne kb. 45°-ban, és a függőlegest annyival előrébb tenném..............


Legyen, aztán majd kiderül milyen lesz. Szerinten jó lesz így is, nagy
az a függőleges, mehet előre akár 10 centit is.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 nov. 21. - 14:01 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Az idő szalad, a gép meg még csak fejben készül, de felvetődött 4 kérdés:
1. Startkampó helye. Ha a szárnyhúrra vetített súlypontot függőlegestől előre döntött 60 fokkal rávetítem a törzs alsó vonalára, az kb. jó-e, vagy nagyon nem jó felé keresgélek?
2. Súlypont helye. Az eredeti leírásban különböző stabilitás értékekhez meg van adva a helyzete. Szabadonrepülőként melyik volna az ajánlott?
3. Időzítés. Időzítő óra beszerzése komoly feladatnak tűnik, gyújtózsinórtól félek egy kicsit, a depron csillapító nem biztos hogy szereti ha melengetik a hátulját. Az elektronikus időzítésről nem sokat tudok, félek hogy ebben a kategóriában túl nagy + teher. Arra emlékszem, hogy a gyújtózsinórt annak idején a szakkörvezető bácsi előre beáztatta valamilyen vegyszerbe, majd kiszárította, de sajna nem tudom, hogy mi volt az.
4. Mennyire fontos a köröztető berendezés? Egyelőre nem bonyolítanám ennyire túl a gépet.
Hirtelen (2 hét alatt :)) ennyi kérdés merült fel bennem.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 nov. 21. - 20:23 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Jabag írta:
A
1. Startkampó helye. Ha a szárnyhúrra vetített súlypontot függőlegestől előre döntött 60 fokkal rávetítem a törzs alsó vonalára, az kb. jó-e, vagy nagyon nem jó felé keresgélek?

Ebben a startkampó elhelyezés témában már egyszer mindent leírtam itt
találod:
http://users.atw.hu/sry/mu8.htm

Idézet:
2. Súlypont helye. Az eredeti leírásban különböző stabilitás értékekhez meg van adva a helyzete. Szabadonrepülőként melyik volna az ajánlott?

Na erre van egy jó analógiám. A Formula 1 versenysorozatban induló
Ferrari versenyautónak melyik a legjobb beállítása? Hát az amelyik az
adott pálya és időjárási viszonyokhoz a legjobban passzol. Kb. így van ez
a szabadonrepülő modellel is. Ha nyugodt szélcsendes, jó thermikes
tuti idő van lehet vinni vinni hátra a súlypontot akár 10%-ig is, az a
lényeg, hogy a legkisebb merülősebességre legyen belőve.
Viszont ha szeles, gonosz idő van, nagy dobálásokkal, akkor előre a
súlyponttal, akár 30%-ra is és inkább kő stabilan repüljön, mint
bólogasson, vergődjön.

Ettől lesz ez verseny , technikai sport, ki tudja az adott körülményekre
legjobban belőni a modelljét......akinek a legjobban sikerül megnyeri.

Idézet:
2. Súlypont helye. Az eredeti leírásban különböző stabilitás értékekhez meg van adva a helyzete. Szabadonrepülőként melyik volna az ajánlott?

Az időzítőórákról:
http://www.vatera.hu/2_db_graupner_mode ... 25478.html
De el ne áruld senkinek! Nagyon jó árban vannak ezek.
A gyújtózsínórt meg ki kell rakni a vízszintes mögé két bambuszpálcára
húzott gumigyűrűre, semmi kárt nem fog tenni a depronban.
Az áztatás tömény Salétromsó oldatban történt, stabilabban ég a
zsinór tőle, de gyorsabban is, és szép kis olvadt gyöngyök keletkeznek
amik nagyon melegek. Szerintem teljesen felesleges. A jó kis
klasszikus öngyújtóbél a tuti. Ilyet kapni nem lehet már, viszont én
kaptam Antikos Kollégától egy szép spulnit belőle, így levélcím és
küldöm is neked borítékban.

Idézet:
4. Mennyire fontos a köröztető berendezés? Egyelőre nem bonyolítanám ennyire túl a gépet.

Jó ha van, de el lehet lenni nélküle is. Így télen nem valószínű, hogy
nagy szükséged lesz rá. Nyárom már más a helyzet, akkor elmehet világgá is a modell, aztán jobb nézni helyben állva ahogy köröz
körülöttünk, mint rohanni utánna tökön-paszulyon át.......

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 nov. 22. - 11:12 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Köszönöm a válaszokat!
Pedig a startkampós cikket már olvastam is néhány hónapja :oops: onnan rémlett amit írtam, persze hogy pontatlanul...
Szépek azok a Graupner órák, de egyelőre még nem ilyen komoly a helyzet.
Esetleg ez is megtenné?
http://www.vatera.hu/model_idozito_ora_106125590.html
A gyújtózsinórt megköszönném, de még ne küldd, majd ha lesz repülő. Meg hátha összefutunk még egy repítésen és akkor a késedet is visszakapod egyúttal :)
A köröztetőnél a zsinóron való köröztetésre gondoltam, leoldás után fog azért körözni, annyira nem egyszerűsítek.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 dec. 11. - 11:17 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Az időzítőórák megérkeztek, mostmár tényleg neki kellene állnom megépíteni a gépet, de sajnos időm zéró ebben az évvégi hajtásban :(.
Persze még ki kell silabizálnom az óra működését, beállítását is :).

Érdekes dolgot találtam a FAI sportkódex általános részében:
Tilos gyújtózsinórt használni, kivéve ha védőcsőben van és biztosított az önkioltása.
(Csak emlékezetből idéztem.)
Ez tényleg így van a hazai versenyeken is?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 dec. 11. - 16:15 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
A CO modellbe ez a cső nem " fér " el a súlya miatt!
Más már mindenki Órát használ.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 dec. 14. - 21:20 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Az egyik vasárnapi ügyfél lemondta az egyeztetést, így jutott 1-2 órám nekikezdeni a gépnek.
Úgy döntöttem, hogy szárnyat mégis újat csinálok, mivel az előző már ragasztva volt.
Kipróbáltam egy új anyagot: Austrotherm EXPERT FIX lábazati szigetelőlemez. Zöld expandált polisztirol, keményebb mint a sima lépésálló (felülete "kockás"). A merevítés 3 szál 1x4 mm-es szénlap lesz: alul belépőtől 45mm-re élével, felül belépőtől 55mm-re élével és a kilépő alján lapjával (durvább leszállásoknál a kilépőtől szokott előre beszakadni a szárny). (Azért 1x4-es, mert ilyen van itthon :))
Kivágtam a szárnyközepet és a füleket, melegszállal kialakítottam a szárnyvégeket és a fülcsatlakozás 82,5 fokos lemetszését, a középrészbe becsiszoltam a merevítések helyét.
Sajnos csak ennyire futotta...


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 ápr. 06. - 13:39 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
A hirtelen jött jóidőt kihasználva hirtelen összedobtam amit tudtam a gépen. A szárnynál sajna valamit elszabtam, azt újra kell csinálnom, de egy kölcsönszárnnyal megsiklattam azért.


Kép
A törzselő végül 3 réteg 6-os depron lett, az orr rész 6x3 mm rétegelt balza szerkezet két oldalán 0,8-as rétegelttel, a felfekvő rész 3 mm-es balsával erősítve, a törzs alján 0,8-as rétegelt, a startkampónál további 3 mm-es rétegelttel megerősítve.
Kép
A stratkampó Sry állítható kampójából fejlesztve duplán állíthatóra (annyira nem vagyok biztos benne, hol lesz a legjobb helyen :))
Kép
Kép
Kép
A vízszintes végül nem teljes egészében lett termikfék, mert úgy nagyon előre került volna a függőleges vezérsík. Egyelőre gyújtózsinóros időzítéshez alakítottam ki (kaptam gyapjúzsinórt egy kis rövidáru boltban, kb 5 centis darabbal jó lesz).

Végül a besiklatásról:
számítás szerint 50-70 gramm orrsúly kell neki, beleépítettem fixen 45 grammot, ezzel orkönnyű is lett, szépen pumpált vele. Raktam bele még vagy 15-öt apránként, a helyzet annyiban változott, hogy az elején szintén felkapja az orrát, de utána meredeken ereszkedik le, nem pumpál tovább. Itt meg is állt az a minimális tudásom, ami merőben elméleti csak... (Hozzá tartozik, hogy fújt egy kis szél is.)
Próbáltam enyhén lefelé elereszteni nem túl nagy induló sebességgel.

Ha kész az új szárny, várok egy szélcsendes estét és újrapróbálom.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 ápr. 20. - 7:46 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Elkészült a szárny is. A törzs orra kapott még egy kis üvegszövetes epoxi erősítést (a balza nem volt jó ötlet az orrba). Tömeg: kereken 220 gramm a konyhamérlegünk szerint, azaz minimum súlyhatár!
A besiklatásnál azért még kellett bele 4 gramm a teljes szélcsendben (szélben kell majd még tömni egy kicsit).
Sajnos a szárnyba sikerült egy kis pontatlanságot beleépíteni, emiatt felhúzásnál balra kitör. Oldalkormánnyal ellentrimmeltem, így picit oldalazva, de szépen felment. Előtte azért volt 1-2 rádlizás, meglepően jól kibírta, csak a szárny belépő nyomódott meg kicsit (még az elején gondolkodtam, hogy kap egy balza belépőt, de lusta voltam...)
Viszont amikor szépen felment, nem tudtam leoldani, mert az oldalkormány kioldó pözök zsinórja túl hosszú volt és rátekeredett a startkampóra... (biztos elkövetek még egy pár hasonló amatőr hibát).
Egy tapasztalat: az oldalkormány bazi nagy szabadonrepüléshez, be is dúgózott miatta 2x, annyira vissza kellett venni, hogy csak kb 1 mm-t tér ki, így elég nehéz finoman állítani.

Kérdésem a tapasztaltabbakhoz: az építési hibából adódó balra húzásnál jobb-e, ha a szárny "ferdítésével" korrigálok, mint ha oldalkormánnyal?
(ferdítés: a hossztengelyre nem merőlegesen áll a szárny)



(fotók később)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 57 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség