SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
Fist Stage mint F1H modell http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=6&t=663 |
Oldal: 1 / 4 |
Szerző: | Jabag [ 2008 nov. 04. - 9:36 ] |
Hozzászólás témája: | Fist Stage mint F1H modell |
Felmerült a címben jelzett ötlet. Tájékoztatásul az F1H kategória (ismertebb nevén A/1-es, régen kizárólag úttörőknek ![]() Maximálisan 18 dm2 hordfelület, minimum 220 gramm tömeg, 50 m-es vontató kötél, 5 start, startonként 120 mp mért idő, értékelés összes repült idő alapján. Mivel a :FS: méretei szinte teljesen megegyeznek a kategória kritériumával és a motoros repülések során szépen vitorlázott is, adódott az ötlet, hogy meg kellene próbálni átalakítani szabadonrepülő vitorlázóvá. Sry szerint az ötlet megvalósítható, működni fog, de nem lesz belőle a kategória csúcsmodellje ![]() Viszont így viszonylag egyszerűen készíthető egy modell, amivel bele lehet kóstolni a szabadonrepülőzés szépségeibe. Amint lesz időm, nekiállok az átalakított gép építésének, és itt dokumentálom majd. |
Szerző: | sry [ 2008 nov. 05. - 10:27 ] |
Hozzászólás témája: | Re: Fist Stage mint F1H modell |
Jabag írta: ............ Amint lesz időm, nekiállok az átalakított gép építésének, és itt dokumentálom majd. Én meg figyelem nagy izgalommal, hogy miként is fog ez a dolog kinézni a végén ![]() ![]() ![]() ötlettel ha kell. üdv.:SRY |
Szerző: | Jabag [ 2008 nov. 05. - 11:02 ] |
Hozzászólás témája: | |
A szárny már megvan, az lesz amit most használok ![]() Ebben alul-felül 3 mm-es széncső van, ez biztos bírja a felhúzást. Az első kérdés ami felvetődött: A függőleges maradjon a vízszintesen és időzítésnél együtt emelkedjenek? Ennek ugye az a hátránya, hogy a meredek emelkedési szakaszban a vízszintes leárnyékolja a függőleges egy részét, így kisebb hatékonysággal stabilizál. Vagy a függőleges kerüljön előrébb, a vízszintes elé. Így egyszerűbb az időzítés, jobb az emelkedési szakaszban az oldalstabilitás, de vitorlázásnál kisebb a stabilizáló hatása? No meg éppen a farokrészre hívtad fel a figyelmet, hogy az a titka a gép jó teljesítményének, az maradjon változatlan ![]() |
Szerző: | sry [ 2008 nov. 05. - 12:45 ] |
Hozzászólás témája: | |
A függöleges vezérsíkot előre is lehet hozni, de maradhat ott is ahol van. Ez a függőleges sokkal nagyobb mint kellene legyen, ennek az oka a motoros üzemre tervezés. Abból a szempontból viszont érdemes lenne előrébb vinni (vagy picit átszabni az alsó részének a formáját), hogy nagyobb felületű magassági kormányt lehessen kialakítani, és így biztosabb lesz a merülés időzítésben. A stabilitási szempontból a farokrészt illetően a szárny és a vízszintes vezérsík mérete, és egymáshoz képesti elhelyezkedésük a lényeges. A függőleges vezérsít annyira nem mérvadó. Elég hosszú a gép farokrésze, így akár fele ekkora függőleges is elég lenne vitorlázó repüléshez. üdv.:SRY |
Szerző: | sry [ 2008 nov. 05. - 12:46 ] |
Hozzászólás témája: | |
Azt nem is kérdeztem, hogy miből épülne a modell? |
Szerző: | Jabag [ 2008 nov. 05. - 13:42 ] |
Hozzászólás témája: | |
Az időzítést a Papiruszhoz hasonlóan úgy gondoltam, hogy az egész vízszintes felbillenne kb. 45°-ban, és a függőlegest annyival előrébb tenném. Anyaga első közelítésben nem változna, tehát PS hab és depron, + széncső törzs. A törzs érzékenyebb helyeit (kezdeti RC-s próbálkozásaimból van tapasztalat ![]() Ha beválik, akkor megpróbálnám balzabordás-szénfőtartós-japánpapír bevonatos szárnnyal és épített balza orrésszel is. Bár nem tudom, ezek mennyi tömegnövekedést okoznak majd. De ez még a nagyon távoli jövő ![]() |
Szerző: | sry [ 2008 nov. 05. - 14:21 ] |
Hozzászólás témája: | |
Jabag írta: Az időzítést a Papiruszhoz hasonlóan úgy gondoltam, hogy az egész vízszintes felbillenne kb. 45°-ban, és a függőlegest annyival előrébb tenném.............. Legyen, aztán majd kiderül milyen lesz. Szerinten jó lesz így is, nagy az a függőleges, mehet előre akár 10 centit is. |
Szerző: | Jabag [ 2008 nov. 21. - 14:01 ] |
Hozzászólás témája: | |
Az idő szalad, a gép meg még csak fejben készül, de felvetődött 4 kérdés: 1. Startkampó helye. Ha a szárnyhúrra vetített súlypontot függőlegestől előre döntött 60 fokkal rávetítem a törzs alsó vonalára, az kb. jó-e, vagy nagyon nem jó felé keresgélek? 2. Súlypont helye. Az eredeti leírásban különböző stabilitás értékekhez meg van adva a helyzete. Szabadonrepülőként melyik volna az ajánlott? 3. Időzítés. Időzítő óra beszerzése komoly feladatnak tűnik, gyújtózsinórtól félek egy kicsit, a depron csillapító nem biztos hogy szereti ha melengetik a hátulját. Az elektronikus időzítésről nem sokat tudok, félek hogy ebben a kategóriában túl nagy + teher. Arra emlékszem, hogy a gyújtózsinórt annak idején a szakkörvezető bácsi előre beáztatta valamilyen vegyszerbe, majd kiszárította, de sajna nem tudom, hogy mi volt az. 4. Mennyire fontos a köröztető berendezés? Egyelőre nem bonyolítanám ennyire túl a gépet. Hirtelen (2 hét alatt ![]() |
Szerző: | sry [ 2008 nov. 21. - 20:23 ] |
Hozzászólás témája: | |
Jabag írta: A 1. Startkampó helye. Ha a szárnyhúrra vetített súlypontot függőlegestől előre döntött 60 fokkal rávetítem a törzs alsó vonalára, az kb. jó-e, vagy nagyon nem jó felé keresgélek? Ebben a startkampó elhelyezés témában már egyszer mindent leírtam itt találod: http://users.atw.hu/sry/mu8.htm Idézet: 2. Súlypont helye. Az eredeti leírásban különböző stabilitás értékekhez meg van adva a helyzete. Szabadonrepülőként melyik volna az ajánlott? Na erre van egy jó analógiám. A Formula 1 versenysorozatban induló Ferrari versenyautónak melyik a legjobb beállítása? Hát az amelyik az adott pálya és időjárási viszonyokhoz a legjobban passzol. Kb. így van ez a szabadonrepülő modellel is. Ha nyugodt szélcsendes, jó thermikes tuti idő van lehet vinni vinni hátra a súlypontot akár 10%-ig is, az a lényeg, hogy a legkisebb merülősebességre legyen belőve. Viszont ha szeles, gonosz idő van, nagy dobálásokkal, akkor előre a súlyponttal, akár 30%-ra is és inkább kő stabilan repüljön, mint bólogasson, vergődjön. Ettől lesz ez verseny , technikai sport, ki tudja az adott körülményekre legjobban belőni a modelljét......akinek a legjobban sikerül megnyeri. Idézet: 2. Súlypont helye. Az eredeti leírásban különböző stabilitás értékekhez meg van adva a helyzete. Szabadonrepülőként melyik volna az ajánlott? Az időzítőórákról: http://www.vatera.hu/2_db_graupner_mode ... 25478.html De el ne áruld senkinek! Nagyon jó árban vannak ezek. A gyújtózsínórt meg ki kell rakni a vízszintes mögé két bambuszpálcára húzott gumigyűrűre, semmi kárt nem fog tenni a depronban. Az áztatás tömény Salétromsó oldatban történt, stabilabban ég a zsinór tőle, de gyorsabban is, és szép kis olvadt gyöngyök keletkeznek amik nagyon melegek. Szerintem teljesen felesleges. A jó kis klasszikus öngyújtóbél a tuti. Ilyet kapni nem lehet már, viszont én kaptam Antikos Kollégától egy szép spulnit belőle, így levélcím és küldöm is neked borítékban. Idézet: 4. Mennyire fontos a köröztető berendezés? Egyelőre nem bonyolítanám ennyire túl a gépet. Jó ha van, de el lehet lenni nélküle is. Így télen nem valószínű, hogy nagy szükséged lesz rá. Nyárom már más a helyzet, akkor elmehet világgá is a modell, aztán jobb nézni helyben állva ahogy köröz körülöttünk, mint rohanni utánna tökön-paszulyon át....... üdv.:SRY |
Szerző: | Jabag [ 2008 nov. 22. - 11:12 ] |
Hozzászólás témája: | |
Köszönöm a válaszokat! Pedig a startkampós cikket már olvastam is néhány hónapja ![]() Szépek azok a Graupner órák, de egyelőre még nem ilyen komoly a helyzet. Esetleg ez is megtenné? http://www.vatera.hu/model_idozito_ora_106125590.html A gyújtózsinórt megköszönném, de még ne küldd, majd ha lesz repülő. Meg hátha összefutunk még egy repítésen és akkor a késedet is visszakapod egyúttal ![]() A köröztetőnél a zsinóron való köröztetésre gondoltam, leoldás után fog azért körözni, annyira nem egyszerűsítek. |
Szerző: | Jabag [ 2008 dec. 11. - 11:17 ] |
Hozzászólás témája: | |
Az időzítőórák megérkeztek, mostmár tényleg neki kellene állnom megépíteni a gépet, de sajnos időm zéró ebben az évvégi hajtásban ![]() Persze még ki kell silabizálnom az óra működését, beállítását is ![]() Érdekes dolgot találtam a FAI sportkódex általános részében: Tilos gyújtózsinórt használni, kivéve ha védőcsőben van és biztosított az önkioltása. (Csak emlékezetből idéztem.) Ez tényleg így van a hazai versenyeken is? |
Szerző: | Tamásbá [ 2008 dec. 11. - 16:15 ] |
Hozzászólás témája: | |
A CO modellbe ez a cső nem " fér " el a súlya miatt! Más már mindenki Órát használ. |
Szerző: | Jabag [ 2008 dec. 14. - 21:20 ] |
Hozzászólás témája: | |
Az egyik vasárnapi ügyfél lemondta az egyeztetést, így jutott 1-2 órám nekikezdeni a gépnek. Úgy döntöttem, hogy szárnyat mégis újat csinálok, mivel az előző már ragasztva volt. Kipróbáltam egy új anyagot: Austrotherm EXPERT FIX lábazati szigetelőlemez. Zöld expandált polisztirol, keményebb mint a sima lépésálló (felülete "kockás"). A merevítés 3 szál 1x4 mm-es szénlap lesz: alul belépőtől 45mm-re élével, felül belépőtől 55mm-re élével és a kilépő alján lapjával (durvább leszállásoknál a kilépőtől szokott előre beszakadni a szárny). (Azért 1x4-es, mert ilyen van itthon ![]() Kivágtam a szárnyközepet és a füleket, melegszállal kialakítottam a szárnyvégeket és a fülcsatlakozás 82,5 fokos lemetszését, a középrészbe becsiszoltam a merevítések helyét. Sajnos csak ennyire futotta... |
Szerző: | Jabag [ 2009 ápr. 20. - 7:46 ] |
Hozzászólás témája: | |
Elkészült a szárny is. A törzs orra kapott még egy kis üvegszövetes epoxi erősítést (a balza nem volt jó ötlet az orrba). Tömeg: kereken 220 gramm a konyhamérlegünk szerint, azaz minimum súlyhatár! A besiklatásnál azért még kellett bele 4 gramm a teljes szélcsendben (szélben kell majd még tömni egy kicsit). Sajnos a szárnyba sikerült egy kis pontatlanságot beleépíteni, emiatt felhúzásnál balra kitör. Oldalkormánnyal ellentrimmeltem, így picit oldalazva, de szépen felment. Előtte azért volt 1-2 rádlizás, meglepően jól kibírta, csak a szárny belépő nyomódott meg kicsit (még az elején gondolkodtam, hogy kap egy balza belépőt, de lusta voltam...) Viszont amikor szépen felment, nem tudtam leoldani, mert az oldalkormány kioldó pözök zsinórja túl hosszú volt és rátekeredett a startkampóra... (biztos elkövetek még egy pár hasonló amatőr hibát). Egy tapasztalat: az oldalkormány bazi nagy szabadonrepüléshez, be is dúgózott miatta 2x, annyira vissza kellett venni, hogy csak kb 1 mm-t tér ki, így elég nehéz finoman állítani. Kérdésem a tapasztaltabbakhoz: az építési hibából adódó balra húzásnál jobb-e, ha a szárny "ferdítésével" korrigálok, mint ha oldalkormánnyal? (ferdítés: a hossztengelyre nem merőlegesen áll a szárny) (fotók később) |
Oldal: 1 / 4 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |