SRY MODELLEZŐ FÓRUMA
http://users.atw.hu/sryforum/

First Stage építése, a törzs
http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=6&t=73
Oldal: 1 / 2

Szerző:  sry [ 2006 dec. 16. - 18:14 ]
Hozzászólás témája:  First Stage építése, a törzs

A gép építésének második nagy fázisa a törzs elkészítése.

Vegyük elő a készletből a törzselőrészt:

Kép

Mint látható ez egy elég összetett alakú alkatrész. Aki az alkatrészeket
is maga készíti különösen ügyeljen 2 dologra:

1) a törzs alsó része egyenes legyen és az alsó él derékszögben álljon az
oldalakra. ennek az összeszereléskor, beállításkor különösen nagy
jelentősége van.

2.) A törzs felső részém a szárnyfelfekvő ív pontosan legyen kialakítva, és
annak éle szintén derékszögben álljon az oldalakra. Ennek pedig a
szárny felszerelésénél lesz jelentősége. Az ív alakja és elhelyezkedése
határozza meg a szárny állásszögét.

folyt. köv....

Szerző:  sry [ 2006 dec. 18. - 20:42 ]
Hozzászólás témája: 

Folytassuk a törzs kialakítását:

A törzs két részből áll. A 20 mm vastag habanyagból készült törzs-
előrészből, és a 6 mm átmérőjű széncső, farokcsőből.

Először a törzs-előrész alján jelöljünk fel a végétől 60 mm-re egy
vonalat. Idáig kell majd benyúlnia a farokcsőnek.
Kép

A 6 mm átmérőjű szénrúdra tekerjünk közepes finomságú csiszolópapírt.
Így maga a cső lesz a "célszerszám" amivel a törzselőrészben a megfelelő
fészket kialakítjuk.

Kép

A csiszolópapír ne legyen túlságosan durva, mert az tépi a hab-anyagot,
a túlságosan finom pedig nem munkálja meg elég hatékonyan. A
tapasztalataim szerint a 100-as finomság a legmegfelelőbb. Ha ilyen
nem áll rendelkezésre akkor a finomabb papírok (120-150 stb..)
közül kell választani és nem a durvábbakból.

A törzselőrész aljára annak középvonalában (érdemes a középvonalat
is felrajzolni ceruzával) alakítsuk ki a 60 mm hosszú 6 mm mély
árkot.

Kép

Az árok mélységét rendszeresen ellnőrizzük. Annak olyan mélynek kell
lennie, hogy ha a széncsövet beletesszük az ne lógjon ki a
törzselőrész alsó vonalából.

folyt. köv....

Szerző:  sry [ 2006 dec. 18. - 21:31 ]
Hozzászólás témája: 

A törzs összeállításához kell egy sablon.

Ez gyakorlatilag az összeállított törzselő és farokcső felülnézeti képe.
Erre azért van szükség, hogy a farokcső és a törzselő szimmetria vonala
pontosan egy vonalban fusson. Ennek az egy vonalban futásnak
különösen nagy jelentősége van a gép jóságát illetően. Ha nem tudjuk
ezt a kitételt elérni akkor a gép későbbi beállításainál komoly gondban
lehetünk.

Kép

Az összeállítási sablont A/3-as rajzlapra, fénymásoló papírra, de ha ez
nem áll rendelkezésre akkor jó egy újság lapja is. A sablonra terítsünk
folpack fóliát.
A farokcső vonalára állítsunk egy talpas derékszöget
Kép

Ehhez illesszük hozzá a farokcsövet és rögzítsük le két gombostűvel.

Kép

folyt. köv........

Szerző:  sry [ 2006 dec. 18. - 23:58 ]
Hozzászólás témája: 

Építsük tovább a törzset....

A törzscsövet még egy helyen állítsuk be a talpas derékszöggel a sablon vonalára és rögzítsük le gombostűkkel. Állítsuk be a sablon szerinti
60 mm benyúlást, és tegyünk rá súlyt, hogy ne mozduljon el.
Kép

Ezt követően a törzselőrész aljára csiszolt vályúba tegyünk Epoxi
ragasztót. Jó bőven ragasztózzuk ba a vályút.
Kép

Majd a tözselőrész illesszük a helyére a sablonon. Oldalról támasszuk meg
a talpas derékszöggel, hogy az építődeszkára az oldalai biztosan
derékszögben álljanak.
Kép

A törzselőrész odala természetesen pontosan illeszkedjen a sablonon
jelzett vonalhoz. Így a törzselőrész és a farokcső biztosan egy vonalba
esnek, a gép nem lesz "csálé" így szépen fog repülni és a beállítása
sem lesz különösebben nehéz feladat.

folyt. köv.....

Szerző:  sry [ 2006 dec. 20. - 20:51 ]
Hozzászólás témája: 

építsük tovább a törzset.....

A készletben lévő 3 mm-es rétegelt lemezből vágjuk ki a motortartó
lemezt. A gép különféle meghajtó motorokkal szerelhető fel, ezek
általában a 280-300-320 méretű kefés ferritmotorok. A tervrajzok
között kétféle mototartó rajza szerepel a 280/300 méretű motorokhoz
való és a 320-as (vagy más néven a PC180-as) motorhoz való. Minden
esetben a választott motorhoz tartozó motortartót szerkesszük fel a
rétegelt lemezre és azt munkáljuk ki.

Kép

A képen a 280/300-as motorhoz való motortartó látható. Fontos a
rétegelt lemez vastagsága. Aki nem készletből építi a gépet ne essen
abba a hibába, hogy súlycsökkentéssel okolva vékonyabb rétegelt lemezt
használ fel. Ez esetben ugyanis a motor berezonál, a beállítási
geometriája megváltozik repülés közben, ami kellemetlen jelenségekhez
vezet.

A motortartót ragasszuk fel a törzselőrész hátfalára. A törzselőrész
hátfalát vékonyan kenjük be epoxi gyantával és utánna tegyük helyére
a motortartó lemezt.

Kép

folyt. köv....

Szerző:  sry [ 2006 dec. 20. - 21:10 ]
Hozzászólás témája: 

törzs folyt.....

A rajzok közül nyomtassuk ki a törzselőrész megmunkálási pontok
címűt (fs1b009.TCW) és ragasszuk rá egy műszaki rajzlapra, vagy
kartonlapra.

A rajzon az alkatrészek helyeit (szervo, tépőzár, átvezető lyuk)
vágjuk ki pengével, illetve a törzselőrész alsó és hátsó egyenes vonalai
mentén vágjuk le a papírt.

Kép

Ezzek a papír sablonnal szépen feljelölhetjük az egyes alkatrészek
illesztési helyeit a törzselőrész oldalára. Aki nem akar a sablon
elkészítésével időt tölteni, az vegye le a méreteket a rajzról és
szerkessze ki az illesztési pontokat a hab-anyagon. Szerintem a
sablon pontosabb és szebb munkát tesz lehetővé.

Kép

A sablont illesszük a törzselőrész oldalára. Az alsó és hátsó vonala essen
egybe a törzselőrész alső és hátsó vonalával. Ahol a szárnyfelfogató
gumi csapjai lesznek ott egy-egy gombostűvel rögzíthetjük a sablont.
Ezzel már be is jelöltük a szárnyfelfogató gumi csapjainak a helyét.
Hegyes cseruzával a sablon kivágás vonalait vigyük át a törzselőrész
oldalára. Aztán ezt a műveletet ismételjük meg a másik oldalon is.

Ezzel felkerültek az illesztési pontok is a törzsre.

Kép

folyt. köv...

Szerző:  Buddha [ 2006 dec. 21. - 11:46 ]
Hozzászólás témája: 

Szia Sry,

Nagyszerű a sorozatod a modellépítésről, én is tervezek egy ilyen gépet építeni, az anyagokat már beszereztem.
Lehet, hogy figyelmetlen voltam, de sehol sem találom vezérsíkokat tartó 6-os széncső hosszát. Ezt beragasztás előtt méretre kellene vágni.
Meg tudnád adni a pontos méretet?
Köszi.
Üdv: Buddha

Szerző:  sry [ 2006 dec. 22. - 8:22 ]
Hozzászólás témája: 

buddha írta:
Lehet, hogy figyelmetlen voltam, de sehol sem találom vezérsíkokat tartó 6-os széncső hosszát. Ezt beragasztás előtt méretre kellene vágni.
Meg tudnád adni a pontos méretet?


T. Buddha!

Nem te voltál figyelmetlen, én nem írtam az adatot :oops: A széncső
hossza pontosan 500 mm.

üdv.: SRY

Szerző:  sry [ 2006 dec. 22. - 8:43 ]
Hozzászólás témája: 

Törzsépítés folyt.......

Vegyük elő a készletből a 3 mm vastagságú bambusz pálcát és vágjunk
le belőle 2 db 60 mm hosszúságú darabot. A darabokat csiszoljuk meg
és a végeiket gömbölyítsük le.

Kép

Egyéni építők a 3 mm bambuszpálca helyett használhatnak egyenes
szálú fenyőlécből készített rudacskákat is. A bambuszpálca beszerezhető
jobb élelmiszer üzletekben. A 200 db.-os kiszerelésben kapható
bambusz anyagú saslikpálcák tökéletesen megfelelőek. Ezek a
bambuszpálcák a repülőgépmodellezés más ágaiban is nagyon
hasznosak lehetnek. Pl.. habgépek javításánál igen jó szolgálatot
tesznek.

A törzselőrész oldalán megjelölt két pontban (ahová a gombostűket
szúrtuk ezt megelőzően) fúrjunk egy-egy 2 mm átmérőjű lyukat. A
furatok derékszögben álljanak a törzselőrész oldalfalára.
Kép

A furatokba óvatosan tolva és közben forgatva nyomjuk bele a
bambusz csapokat. Azért kell 2 mm átmérőjű (azaz alulméretes)
furatot készíteni a 3 mm átmérőjű bambuszcsapoknak, hogy a csapok
nagyon pontosan, szorosan illeszkedjenek. A félig betolt csapok
középrészét kenjük be epoxi ragasztóval, és úgy toljuk a helyére
őket. A csapok körül a törzselőrész oldalán kenjünk fel ragasztót
egy 5 Ft.-os méretű felületen.

Kép

Ez a ragasztóanyag "paca" elosztja a habanyagon a csapot érő terhelést
így a bambusz csap nem fog lötyőgőssé válni, kikopni. A csapokat úgy
állítsuk be, hogy a törzselőrész két oldalán azonos mértékben (azaz
20-20 mm-re) lógjanak ki, majd várjuk meg amíg a ragasztóanyag kikeményedik.

Kép

folyt. köv....

Szerző:  sry [ 2006 dec. 22. - 9:10 ]
Hozzászólás témája: 

törzsépítés.....

Még van egy pár apróság , amit meg kell tennünk a törzzsel hogy azt
késznek tekinthessük. Először is az előzőleg berajzolt helyekre ragasszuk
fel az öntapagő tépőzárat. A tépőzárnak a kis horgokkal borított felületű
részét ragasztjuk a törzsre. A bolyhos "ellendarab" majd az R/C elemekre
fog kerülni.

Kép

Öntapadó tápőzár hiányában használhatunk normál tépőzárat is amit
epoxi ragasztóval, vagy kétoldalas ragasztószalaggal ragaszthatunk fel.
A méterárú boltokban kapható öntapadó (általában fehér színű)
függönyökhöz árúsított tépőzár nem megfelelő, mivel annak ragasztós
felülete gyengén tapad. Gyengébben mint a tépőzár két darabja
egymáshoz, így az R/C elemek levételekor lejön a tépőzár is a felületről.
Mindkét oldalra ragasszuk fel a tépőzárat.

A törzselőrészen kell készíteni egy lyukat is, amin az R/C elemek
kábeleit fogjuk átvezetni. Egy a lyukat a sablon szerinti méretben és
helyen munkáljuk ki. A lyuk elkészítséhez használjunk pákát, és a meleg
pákacsúccsal végezzük a munkát. Ez azért jobb mintha fúrnánk,
reszelnénk ezt a lyukat, mert a furat szélén nem keletkeznek mikro-
repedések, karcok amik egy későbbi törés kiinduló pontjai lehetnek.

Kép

A modellnek nincs futóműve így az "hasra" száll le. Ezen kívül a kezdő
pilóták leszállási kísérletei nyilvánvalóan intenzíven igénybe fogják
venni a repülőgép alsó részeit. ezért a törzselőrész aljára egy kemény
ABS műanyag szalagot ragasztunk fel epoxi ragasztóval. Ez a műanyag
szalag megvédi a habanyagot, könnyen takarítható, és igen hatásosan
merevíti a törzset oldalirányú terhelésekkel szemben.

Kép

Csiszoljuk meg az ABS anyagú csík illeszkedő részét, és ezzel érdesítsük
is fel azt. Kenjük végig a törzselőrész alját vékonyan epoxi ragasztóval ,
majd illesszük rá a műanyag csíkot és jól nyomjuk rá. A műanyag csík
rugalmassága miatt elválhat a ragasztótól, ezért a ragasztó megkötéséig
fogassuk le néhány cellux csíkkal.

Kép

Az ABS műanyag szalagot lapszabászatokban szerezhetjük be. Ez
gyakorlatilag a bútorlapok élére ragasztott "élfólia", egy változata. Ez a
fajta élfólia nem ragasztós felületű, elég vastag (közel 1 mm) és a
lapszabászatok alkalmazottai is ABS anyagú élfóliaként ismerik.

Ezzel el is készült a törzs, nekiveselkedhetünk a szárny építésének :D

Szerző:  Tamásbá [ 2006 dec. 22. - 13:40 ]
Hozzászólás témája: 

Ez a repcsi nagyon klasz lesz! A végén még én is csinálok ilyet.Kép

Szerző:  Jabag [ 2007 szept. 24. - 6:51 ]
Hozzászólás témája: 

A törzselő kiszabására mi a legjobb módszer?

a) szike+csiszolás (merőlegesség nehezen tartható)
b) melegszál (sablon készítés+vágókeret függőben rögzítés macerás)
c) ?

Szerző:  sry [ 2007 szept. 24. - 7:37 ]
Hozzászólás témája: 

Jabag írta:
A törzselő kiszabására mi a legjobb módszer?

a) szike+csiszolás (merőlegesség nehezen tartható)
b) melegszál (sablon készítés+vágókeret függőben rögzítés macerás)
c) ?


Ha nincs még melegszálas vágód akkor "c".

c.) Lombfűrésszek kinagyolás (+2-3 mm a vonalhoz) aztán csiszolás ,
80-as vászon fakockán.

üdv.:SRY

Szerző:  Jabag [ 2007 szept. 24. - 8:04 ]
Hozzászólás témája: 

Van vágókeretem, a kékhabot már nagyon profin szeleteljük vele (eddig szigorúan csak síkban :) )
De még el kell gondolkodnom a szál függőben történő rögzítésén.
Gondolom sablonnak réteges lemez volna jó, a karton vágáshoz elég gyatra.

Köszi a segítséget!

Szerző:  sry [ 2007 szept. 24. - 8:07 ]
Hozzászólás témája: 

Jaaaa ha van vágókeret akkor semmi gáz!!

De szerintem jobb ötlet két egyforma sablont készíteni és jobbról-balról
kétoldalas ragasztószalaggal felrögzíteni a habra. Így tuti jó lesz a
vágás, és nem kell a függőleges szál, és az arra merőleges tárgyasztal
problémájával megküzdeni.

A sablom lehet rétegelt lemezből, pozdorjából stb.... csak jó finomra
csiszoljátok meg az élét, hogy ne akadozzon a szál.

üdv.:SRY

Oldal: 1 / 2 Időzóna: UTC + 1 óra
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/