SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
First Stage építése, a törzs http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=6&t=73 |
Oldal: 1 / 2 |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 16. - 18:14 ] |
Hozzászólás témája: | First Stage építése, a törzs |
A gép építésének második nagy fázisa a törzs elkészítése. Vegyük elő a készletből a törzselőrészt: Mint látható ez egy elég összetett alakú alkatrész. Aki az alkatrészeket is maga készíti különösen ügyeljen 2 dologra: 1) a törzs alsó része egyenes legyen és az alsó él derékszögben álljon az oldalakra. ennek az összeszereléskor, beállításkor különösen nagy jelentősége van. 2.) A törzs felső részém a szárnyfelfekvő ív pontosan legyen kialakítva, és annak éle szintén derékszögben álljon az oldalakra. Ennek pedig a szárny felszerelésénél lesz jelentősége. Az ív alakja és elhelyezkedése határozza meg a szárny állásszögét. folyt. köv.... |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 18. - 20:42 ] |
Hozzászólás témája: | |
Folytassuk a törzs kialakítását: A törzs két részből áll. A 20 mm vastag habanyagból készült törzs- előrészből, és a 6 mm átmérőjű széncső, farokcsőből. Először a törzs-előrész alján jelöljünk fel a végétől 60 mm-re egy vonalat. Idáig kell majd benyúlnia a farokcsőnek. A 6 mm átmérőjű szénrúdra tekerjünk közepes finomságú csiszolópapírt. Így maga a cső lesz a "célszerszám" amivel a törzselőrészben a megfelelő fészket kialakítjuk. A csiszolópapír ne legyen túlságosan durva, mert az tépi a hab-anyagot, a túlságosan finom pedig nem munkálja meg elég hatékonyan. A tapasztalataim szerint a 100-as finomság a legmegfelelőbb. Ha ilyen nem áll rendelkezésre akkor a finomabb papírok (120-150 stb..) közül kell választani és nem a durvábbakból. A törzselőrész aljára annak középvonalában (érdemes a középvonalat is felrajzolni ceruzával) alakítsuk ki a 60 mm hosszú 6 mm mély árkot. Az árok mélységét rendszeresen ellnőrizzük. Annak olyan mélynek kell lennie, hogy ha a széncsövet beletesszük az ne lógjon ki a törzselőrész alsó vonalából. folyt. köv.... |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 18. - 21:31 ] |
Hozzászólás témája: | |
A törzs összeállításához kell egy sablon. Ez gyakorlatilag az összeállított törzselő és farokcső felülnézeti képe. Erre azért van szükség, hogy a farokcső és a törzselő szimmetria vonala pontosan egy vonalban fusson. Ennek az egy vonalban futásnak különösen nagy jelentősége van a gép jóságát illetően. Ha nem tudjuk ezt a kitételt elérni akkor a gép későbbi beállításainál komoly gondban lehetünk. Az összeállítási sablont A/3-as rajzlapra, fénymásoló papírra, de ha ez nem áll rendelkezésre akkor jó egy újság lapja is. A sablonra terítsünk folpack fóliát. A farokcső vonalára állítsunk egy talpas derékszöget Ehhez illesszük hozzá a farokcsövet és rögzítsük le két gombostűvel. folyt. köv........ |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 18. - 23:58 ] |
Hozzászólás témája: | |
Építsük tovább a törzset.... A törzscsövet még egy helyen állítsuk be a talpas derékszöggel a sablon vonalára és rögzítsük le gombostűkkel. Állítsuk be a sablon szerinti 60 mm benyúlást, és tegyünk rá súlyt, hogy ne mozduljon el. Ezt követően a törzselőrész aljára csiszolt vályúba tegyünk Epoxi ragasztót. Jó bőven ragasztózzuk ba a vályút. Majd a tözselőrész illesszük a helyére a sablonon. Oldalról támasszuk meg a talpas derékszöggel, hogy az építődeszkára az oldalai biztosan derékszögben álljanak. A törzselőrész odala természetesen pontosan illeszkedjen a sablonon jelzett vonalhoz. Így a törzselőrész és a farokcső biztosan egy vonalba esnek, a gép nem lesz "csálé" így szépen fog repülni és a beállítása sem lesz különösebben nehéz feladat. folyt. köv..... |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 20. - 20:51 ] |
Hozzászólás témája: | |
építsük tovább a törzset..... A készletben lévő 3 mm-es rétegelt lemezből vágjuk ki a motortartó lemezt. A gép különféle meghajtó motorokkal szerelhető fel, ezek általában a 280-300-320 méretű kefés ferritmotorok. A tervrajzok között kétféle mototartó rajza szerepel a 280/300 méretű motorokhoz való és a 320-as (vagy más néven a PC180-as) motorhoz való. Minden esetben a választott motorhoz tartozó motortartót szerkesszük fel a rétegelt lemezre és azt munkáljuk ki. A képen a 280/300-as motorhoz való motortartó látható. Fontos a rétegelt lemez vastagsága. Aki nem készletből építi a gépet ne essen abba a hibába, hogy súlycsökkentéssel okolva vékonyabb rétegelt lemezt használ fel. Ez esetben ugyanis a motor berezonál, a beállítási geometriája megváltozik repülés közben, ami kellemetlen jelenségekhez vezet. A motortartót ragasszuk fel a törzselőrész hátfalára. A törzselőrész hátfalát vékonyan kenjük be epoxi gyantával és utánna tegyük helyére a motortartó lemezt. folyt. köv.... |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 20. - 21:10 ] |
Hozzászólás témája: | |
törzs folyt..... A rajzok közül nyomtassuk ki a törzselőrész megmunkálási pontok címűt (fs1b009.TCW) és ragasszuk rá egy műszaki rajzlapra, vagy kartonlapra. A rajzon az alkatrészek helyeit (szervo, tépőzár, átvezető lyuk) vágjuk ki pengével, illetve a törzselőrész alsó és hátsó egyenes vonalai mentén vágjuk le a papírt. Ezzek a papír sablonnal szépen feljelölhetjük az egyes alkatrészek illesztési helyeit a törzselőrész oldalára. Aki nem akar a sablon elkészítésével időt tölteni, az vegye le a méreteket a rajzról és szerkessze ki az illesztési pontokat a hab-anyagon. Szerintem a sablon pontosabb és szebb munkát tesz lehetővé. A sablont illesszük a törzselőrész oldalára. Az alsó és hátsó vonala essen egybe a törzselőrész alső és hátsó vonalával. Ahol a szárnyfelfogató gumi csapjai lesznek ott egy-egy gombostűvel rögzíthetjük a sablont. Ezzel már be is jelöltük a szárnyfelfogató gumi csapjainak a helyét. Hegyes cseruzával a sablon kivágás vonalait vigyük át a törzselőrész oldalára. Aztán ezt a műveletet ismételjük meg a másik oldalon is. Ezzel felkerültek az illesztési pontok is a törzsre. folyt. köv... |
Szerző: | Buddha [ 2006 dec. 21. - 11:46 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szia Sry, Nagyszerű a sorozatod a modellépítésről, én is tervezek egy ilyen gépet építeni, az anyagokat már beszereztem. Lehet, hogy figyelmetlen voltam, de sehol sem találom vezérsíkokat tartó 6-os széncső hosszát. Ezt beragasztás előtt méretre kellene vágni. Meg tudnád adni a pontos méretet? Köszi. Üdv: Buddha |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 22. - 8:22 ] |
Hozzászólás témája: | |
buddha írta: Lehet, hogy figyelmetlen voltam, de sehol sem találom vezérsíkokat tartó 6-os széncső hosszát. Ezt beragasztás előtt méretre kellene vágni. Meg tudnád adni a pontos méretet? T. Buddha! Nem te voltál figyelmetlen, én nem írtam az adatot A széncső hossza pontosan 500 mm. üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 22. - 8:43 ] |
Hozzászólás témája: | |
Törzsépítés folyt....... Vegyük elő a készletből a 3 mm vastagságú bambusz pálcát és vágjunk le belőle 2 db 60 mm hosszúságú darabot. A darabokat csiszoljuk meg és a végeiket gömbölyítsük le. Egyéni építők a 3 mm bambuszpálca helyett használhatnak egyenes szálú fenyőlécből készített rudacskákat is. A bambuszpálca beszerezhető jobb élelmiszer üzletekben. A 200 db.-os kiszerelésben kapható bambusz anyagú saslikpálcák tökéletesen megfelelőek. Ezek a bambuszpálcák a repülőgépmodellezés más ágaiban is nagyon hasznosak lehetnek. Pl.. habgépek javításánál igen jó szolgálatot tesznek. A törzselőrész oldalán megjelölt két pontban (ahová a gombostűket szúrtuk ezt megelőzően) fúrjunk egy-egy 2 mm átmérőjű lyukat. A furatok derékszögben álljanak a törzselőrész oldalfalára. A furatokba óvatosan tolva és közben forgatva nyomjuk bele a bambusz csapokat. Azért kell 2 mm átmérőjű (azaz alulméretes) furatot készíteni a 3 mm átmérőjű bambuszcsapoknak, hogy a csapok nagyon pontosan, szorosan illeszkedjenek. A félig betolt csapok középrészét kenjük be epoxi ragasztóval, és úgy toljuk a helyére őket. A csapok körül a törzselőrész oldalán kenjünk fel ragasztót egy 5 Ft.-os méretű felületen. Ez a ragasztóanyag "paca" elosztja a habanyagon a csapot érő terhelést így a bambusz csap nem fog lötyőgőssé válni, kikopni. A csapokat úgy állítsuk be, hogy a törzselőrész két oldalán azonos mértékben (azaz 20-20 mm-re) lógjanak ki, majd várjuk meg amíg a ragasztóanyag kikeményedik. folyt. köv.... |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 22. - 9:10 ] |
Hozzászólás témája: | |
törzsépítés..... Még van egy pár apróság , amit meg kell tennünk a törzzsel hogy azt késznek tekinthessük. Először is az előzőleg berajzolt helyekre ragasszuk fel az öntapagő tépőzárat. A tépőzárnak a kis horgokkal borított felületű részét ragasztjuk a törzsre. A bolyhos "ellendarab" majd az R/C elemekre fog kerülni. Öntapadó tápőzár hiányában használhatunk normál tépőzárat is amit epoxi ragasztóval, vagy kétoldalas ragasztószalaggal ragaszthatunk fel. A méterárú boltokban kapható öntapadó (általában fehér színű) függönyökhöz árúsított tépőzár nem megfelelő, mivel annak ragasztós felülete gyengén tapad. Gyengébben mint a tépőzár két darabja egymáshoz, így az R/C elemek levételekor lejön a tépőzár is a felületről. Mindkét oldalra ragasszuk fel a tépőzárat. A törzselőrészen kell készíteni egy lyukat is, amin az R/C elemek kábeleit fogjuk átvezetni. Egy a lyukat a sablon szerinti méretben és helyen munkáljuk ki. A lyuk elkészítséhez használjunk pákát, és a meleg pákacsúccsal végezzük a munkát. Ez azért jobb mintha fúrnánk, reszelnénk ezt a lyukat, mert a furat szélén nem keletkeznek mikro- repedések, karcok amik egy későbbi törés kiinduló pontjai lehetnek. A modellnek nincs futóműve így az "hasra" száll le. Ezen kívül a kezdő pilóták leszállási kísérletei nyilvánvalóan intenzíven igénybe fogják venni a repülőgép alsó részeit. ezért a törzselőrész aljára egy kemény ABS műanyag szalagot ragasztunk fel epoxi ragasztóval. Ez a műanyag szalag megvédi a habanyagot, könnyen takarítható, és igen hatásosan merevíti a törzset oldalirányú terhelésekkel szemben. Csiszoljuk meg az ABS anyagú csík illeszkedő részét, és ezzel érdesítsük is fel azt. Kenjük végig a törzselőrész alját vékonyan epoxi ragasztóval , majd illesszük rá a műanyag csíkot és jól nyomjuk rá. A műanyag csík rugalmassága miatt elválhat a ragasztótól, ezért a ragasztó megkötéséig fogassuk le néhány cellux csíkkal. Az ABS műanyag szalagot lapszabászatokban szerezhetjük be. Ez gyakorlatilag a bútorlapok élére ragasztott "élfólia", egy változata. Ez a fajta élfólia nem ragasztós felületű, elég vastag (közel 1 mm) és a lapszabászatok alkalmazottai is ABS anyagú élfóliaként ismerik. Ezzel el is készült a törzs, nekiveselkedhetünk a szárny építésének |
Szerző: | Tamásbá [ 2006 dec. 22. - 13:40 ] |
Hozzászólás témája: | |
Ez a repcsi nagyon klasz lesz! A végén még én is csinálok ilyet. |
Szerző: | Jabag [ 2007 szept. 24. - 6:51 ] |
Hozzászólás témája: | |
A törzselő kiszabására mi a legjobb módszer? a) szike+csiszolás (merőlegesség nehezen tartható) b) melegszál (sablon készítés+vágókeret függőben rögzítés macerás) c) ? |
Szerző: | sry [ 2007 szept. 24. - 7:37 ] |
Hozzászólás témája: | |
Jabag írta: A törzselő kiszabására mi a legjobb módszer? a) szike+csiszolás (merőlegesség nehezen tartható) b) melegszál (sablon készítés+vágókeret függőben rögzítés macerás) c) ? Ha nincs még melegszálas vágód akkor "c". c.) Lombfűrésszek kinagyolás (+2-3 mm a vonalhoz) aztán csiszolás , 80-as vászon fakockán. üdv.:SRY |
Szerző: | Jabag [ 2007 szept. 24. - 8:04 ] |
Hozzászólás témája: | |
Van vágókeretem, a kékhabot már nagyon profin szeleteljük vele (eddig szigorúan csak síkban ) De még el kell gondolkodnom a szál függőben történő rögzítésén. Gondolom sablonnak réteges lemez volna jó, a karton vágáshoz elég gyatra. Köszi a segítséget! |
Szerző: | sry [ 2007 szept. 24. - 8:07 ] |
Hozzászólás témája: | |
Jaaaa ha van vágókeret akkor semmi gáz!! De szerintem jobb ötlet két egyforma sablont készíteni és jobbról-balról kétoldalas ragasztószalaggal felrögzíteni a habra. Így tuti jó lesz a vágás, és nem kell a függőleges szál, és az arra merőleges tárgyasztal problémájával megküzdeni. A sablom lehet rétegelt lemezből, pozdorjából stb.... csak jó finomra csiszoljátok meg az élét, hogy ne akadozzon a szál. üdv.:SRY |
Oldal: 1 / 2 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |