SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
First Stage építése, a szárny. http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=6&t=91 |
Oldal: 1 / 3 |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 26. - 22:25 ] |
Hozzászólás témája: | First Stage építése, a szárny. |
Üdv. Mindenkinek! Elérkezett a szárny megépítésének fázisa is. Először néhány szót kell szólni a szárnyszerkezetről és az alkalmazott szelvényről. A szárny tömör habból vágott tagokból áll. Ez a készletből építőknek evidens, hiszen így veszik ki a dobozból az alkatrészeket, de az egyéni építőknek komoly gondokat okozhat. Két megoldás létezik: 1.) Egy sima keretes meleg-szálas vágót kell csinálni pár lécből, egy E-s gitárhúrból és egy kis trafóból. Majd rétegelt lemez, vagy réz sablont használva kivágni a megfelelő méretű és darabszámú szárnytagot. A technikát illetően készítek részletesebb leírást is ha valaki igényli. 2.) Ha ez nagyon nem megy akkor elméletileg a modell elkészíthető 3 mm-es depron lapokból hajlított, szénpálcával, vagy fenyőléccel megerősített ívelt lap szárnnyal is. Azért írom, hogy elméletileg mert ehhez a géphez még ilyen szárnyat nem építettem, viszont más hasonló méretű motoros gépnél már alkalmaztam ilyet és működött a dolog. Ha igény van ilyen lapszárnyra akkor azt is fejlesztek az FS-hez. A szárnyszelvény. A gép Dr. Benedek György B753662g jelű szárnyszelvényével készült. Ez egy kis sebességekre kifejlesztett, alacsony Re tartományban is jól teljesítő, erősen ívelt szelvény. A szelvény magas cy tényezőkkel rendelkezik, ezért kis sebességen is relatív nagy felhajtóerő keletkezik rajta. A magas cy érték miatt ezeknek a szelvényeknek nagy az indukált ellenállásuk, ezért célszerű nagy oldalviszonyú szárnyakat készíteni. A nagy íveltség elég nagy nyomásközéppont vándorlást eredményez, ami nem túl jó tulajdonság, de az FS esetében ezt a súlyponttól messze eső, nagy felületű vízszintes vezérsík kompenzálja. A gép szárnyszelvénye: A szárnyszelvény megtalálható az oldalamon a szárnyszelvény gyűjteményben: http://users.atw.hu/sry/pfofil.htm folyt. köv.... |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 26. - 22:43 ] |
Hozzászólás témája: | |
Tehát induljunk ki abból, hogy van két darab kb 500 mm hosszú szárnytagunk. A gép szárnya 3 darabból áll: egy 470 mm hosszúságú szárnyközépből és két 235 mm hosszúságú un. "fül"-ből. Fogjuk a szárnyközepet, és a belépőéltől jelöljünk fel 50 mm-e egy a belépőéllel párhuzamos vonalat. Ezt a vonalat a szárny ALSÓ (homorú) részére jelöljük, és húzzuk meg Vegyünk elő egy 2 mm széles késreszelőt. Ha kicsit szélesebb a reszelő az sem baj, csak ne legyen 2,5 mm-nél szélesebb. Ilyen késreszelő szinte minden tűreszelő készletben van. Ha mégsem állna ilyen a rendelkezésünkre akkor 2 ... 2,5 mm széles kis léc darabra kétoldalas ragasztószalaggal ragasszunk 80-as finomságú csiszolóvásznat és azt használjuk "reszelő" gyanánt. A csiszolóvászon darabot természetesen a lécdarab élére kell ragasztani. A reszelővel a feljelölt vonal mentén reszeljünk egy 5 mm mély "árkot" a hab anyagba. Most joggal kérdezheti bárki, hogy ezt az árkot miért nem vágtuk bele CNC géppel a habba, amikor a szárnyidom készült? Ennek az az oka, hogy a melegszálas vágás nem képes ilyen árkokat "sarkosan" kivágni. A sarkok legömbölyödött, tompák lesznek, ami nem megfelelő. Ezért kell utólag bereszelni, becsiszolni ezt az árkot. Az árok egyenes , egyenletesen 5 mm mélységű legyen, és az oldalfalai derékszögben álljanak a szány aljának vonalára. folyt. köv... |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 29. - 0:07 ] |
Hozzászólás témája: | |
Építsük tovább a szárnyat.... Először vágjuk méretre a szárnyközepet (amibe előzőleg bereszeltük a főtartót befogadó árkot). A szárnyközép 470 mm hoszúságú lesz. A szárnytag aljára jelöljük fel a méretet, és talpas derékszöggel húzzuk meg a vágás vonalát, majd snicerrel vágjuk le a felesleges anyagot. A vágás síkja lehetőleg derékszögű legyen a szárny aljára. Nyomtassuk ki a 82,5 fokos szögsablont, ragasszuk rá kemény papírlapra. Ez lehet műszaki rajzlap, karton vagy dipa is, és snicerrel vágjuk ki. Szükségünk lesz még egy csiszolókockára is. Illesszük a szárnyat a munkaasztal széléhez és az enyhén megdöntött csiszolókockával alakítsuk ki a szögben illeszkedő felületet. Folyamatosan ellenőrizzük a sablonnal, hogy nem megfelelő-e még a felület dőlése. A csiszolásnál ügyeljünk arra, hogy a szárnytag hossza ne változzon meg, csak az illeszkedő felületek dőlésszöge legyen a megfelelőre kimunkálva. Ezt segíti elő, ha a munkaasztal széléhez illesztjük a szárnytagot, mert így a csiszolókocka a kemény asztalba nem tud behatolni, és nem változtatja meg a szárnytag méretét. "levegőben" csiszolva viszont a szárnytag szinte biztosan rövidebb lesz a csiszolás végeztével . Ezt a munkafolyamatot végezzük el a szárnyközép másik végén is. folyt. köv..... |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 30. - 20:44 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szárnyaljunk tovább..... Most vegyük kezelésbe a szárnyfüleket is. A készletben lévő másik szárnytagból vágjunk le 2 - 235 mm hosszúságú darabot. A vágásnál használjunk talpas derékszöget a jelöléshez és ügyeljünk a derékszügűségre. A szárnyfület egyik oldalán csiszolással munkáljunk ki ugyanolyan letörést mint a szárnyközéprész végein - itt is használjuk a 82,5 fokos sablont-. A fülek másik végének kialakításához a rajzokon lévő szárnyvég sablonra lesz szükségünk. Ennek segítségével mindkét szárnyfülre rajzoljuk fel a szárnyvégek alakját. Ellenőrizzük, hogy a szárnyvégek alakja egyformán lettek-e felrajzolva. Erre a legjobb módszer, ha a szárnyfüleket egymás mellé tesszük. A szárnyvégeket sniccerrel és csiszolókockával lehet kimunkálni. folyt. köv.... |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 30. - 22:39 ] |
Hozzászólás témája: | |
........... Vegyük elő a készletből a 3x5-ös fenyőlécet. Vágjunk le belőle egy a szárnyközéprésznél valamivel hosszabb darabot, és alaposan csiszoljuk meg. Azért kell hosszabbnak lennie, mert így a további munkák során könnyebb lesz dologozni vele. Illesszük a lécet a szárnyközépbe előzőleg bereszelt vályatba. Természetesen nem fog bemenni a helyére, mivel a 2 mm vastagságú reszelővel kb. 2,2-2,4 mm szélesszégű árkot reszeltünk ki. A reszelővel egy-két mozdulattal egy picit szélesítsük az árkot, majd ismét próbáljuk bele a lécet. Ezt mindaddig csináljuk, amíg a léc szorulósan, enyhe nyomásra bele nem megy a vályatba. A léc -ami a szárny főtartója lesz- nem lötyöghet a vályatban, szorosan kell illeszkednie. Arra is vigyázni kell, hogy a léc teljesen befeküdjön hab-anyagba, a szárny szelvényének alsó vonalából sehol nem lóghat ki. A szárny alá e munkafolyamat során tegyünk légpárnás fóliát, vagy vastag , puha rongyot, hogy a szárny másik oldala nem nyomódjon meg, mert az egyrészt csúnya, másrészt rontja a szárny áramlási jellemzőit. Amikor a léc-főtartó szépen illeszkedik a szárnyba reszelt vályatba, emeljük ki és a habanyaggal érintkező részei VÉKONYAN kenjük be epoxi ragasztóval, majd nyomjuk a helyére. Ellenőrizzük, hogy a szorosan illeszkedő főtartó nem hajlítja, görbíti-e a szárnyat, ugyanis ez könnyen előfordulhat, amikor a lécet a vályatba nyomkodtuk. Ha minden rendben van távolítsuk el a kinyomódott felesleges aragasztóanyagot a szárnyról. A ragasztó kikeményedése után vágjuk le óvatosan a főtartó felesleges, killógó végeit. folyt. köv.... |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 30. - 22:57 ] |
Hozzászólás témája: | |
Most mindenki kösse fel az alsónemüt, az egész építés legnehezebb és legnagyobb figyelmet ígénylő mozzanata következik, összeillesztjük a szárnyat. Először is egy megfelelő szárnyépítő sablont kell építenünk. Ehez szükségünk lesz egy speciálisan kialakított deszkára: Ennek lapjai teljesen síkok, és az egyik oldala 10-12 fokosra el van csiszolva/gyalulva. A munkalapra terítsünk le egy nagy papírlapot, és arra rajzoljunk fel két egymástól a deszka szélasségénél 2 cm-el messzebb futó vonalat, valamit egy harmadikat ami a párhuzamosokat derékszögben keresztezi. Erre a keresztező egyenesre illesztjük rá a deszka elcsiszolt élét. Rögzítsük is le a deszkát cellux-al. A deszka alá pedig toljunk egy mozgatható 8-10 mm vastag lécdarabot. A lécdarab mindíg párhuzamos legyen a deszka oldalával. Állítsuk ba a deszka dőlését. Mivel a First Stage szárnyfülezései 15 fokosak így erre az értékre állírtuk be a deszka síkját a munkalaphoz képest. Ez elvégezhető magasságméréssel (a derékszögű háromszögekre vonatkozó szabályok szerint), közvetlen szögméréssel (bár ez a legpontatlanabb) és dőlésmérővel. Én dőlésmérőt használok így ezt a beállítási módszert mutatom be. Először lemérjük a munkalap dőlését: Ez 1,5 fokos.Majd a dőlésmérőt áthelyezzük a deszkára és addig tologatjuk alatta a mozgatható lécet , amíg a megfelelő értéket be nem állítottuk. Ez jelen esetünkben 16,5 fok, mivel a deszkának 15 fokon kell állnia a munkalaphoz képest és így a munkalap 1,5 fokos szögét le kell vonni a műszer mutatta értékből. Ha a deszka be van állítva a mozgatható lécet gombostűkkel rögzítsük le. folyt. köv... |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 30. - 23:10 ] |
Hozzászólás témája: | |
...Szárnysablon Part II.......... Ha beállítottuk a ferde deszkát, akkor a munkalapon lévő egyik hosszanti vonalra, a két párhuzamos közül állítsunk derékszügben egy egyenes lécet. Ezt a legkönnyebben "L" szelvényű un. sarokléccel tehetjük meg. Ahol a párhuzamosokat keresztező , derékszögű vonal van oda terítsünk széles folpack csíkot a sablon elemeire, megakadályozandó az alkatrészek hozzájuk ragadását. Ezzel kész is a sárny-összeállító sablon. Tegyük a szárnyközepet a munkaasztalra, úgy, hogy egyik vége pontosan ráfeküdjön a keresztező, derékszügű egyenesre, majd rögzítsük le. A belépőél teljes hosszában támaszkodjon neki a hosszanti vonalra állított lécnek. Tegyük a megfelelő oldalhoz tartozó szárnyfület a ferde deszkára. A szárnyfül belépő éle is feküdjön fel a hosszanti lécre (ezzel biztosítható, hogy a szárny egyenes lesz). Csúsztassuk hozzá a szárnyközép vébéhez. Most ha szépen illeszkedik akkor jó munkát végeztünk. Általában azonban kis csiszolással állítani kell az alkatrészeken, hogy a szép vonalszerű illeszkedés meglebyen, ez nem különösebben nagy gond. Ha szépen illeszkedik, akkor vegyük le a szárnyfüle és az illeszkedő felületét kenjük be vékonyan epoxi ragasztóval, majd tegyük vissza a sablonba a helyére. Majd a maradék ragasztóval kb. 1 cm vastag sávban kenjük meg az illesztési vonalat is. Ezt követően várjuk meg míg a ragasztó teljesen megköt. folyt...köv.... |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 30. - 23:33 ] |
Hozzászólás témája: | |
....... Ha megkötött a ragasztó vagyük le a szárnyat a sablonról. A sablon hosszanti vonalára állított lécét tegyük át a másik vonalra, fordítsuk meg a szárnyat, és a másik fület is hasonló módon ragasszuk fel. Mivel ugyanazt a sablont használtuk, így biztosan ugyanolyan beállítási szöge lesz a két szárnyfülnek, ez pedig nagyon sokat számít a gép jóságát illetően. Jelöljük be a szárny közepét, alul -felül, a belépő és a kilépő élnél is. A 3x5-ös lécből vágjunk le egy 80 mm hosszúságú darabot, jelöljük meg a közepét, majd alaposan csiszoljuk meg. Az egyik 5 mm-es oldalán göümbölyítsük le az éleket. Eztalécdarabot ragasszuk epoxi ragasztóval a szárny kilépőélére, a szárny közepére. Ez a lécdarab fogja megvédeni a kilépőélt a szárnyfelfogató gumitól, valamit erősíti is a szárnyat. Més egy fontos feladatunk van: A szárny belépő élére a teljes fesztávon egy cellux csíkot kell ragasztani (akárcsak a vízszintes vezérsíknál). Ez megvédi a szárnyat a benyomódásoktól, beszakadásoktól. Ezzel a szárny el is készült . |
Szerző: | sry [ 2006 dec. 30. - 23:51 ] |
Hozzászólás témája: | |
Egy kis tuning: Ha valaki nem lenne megelégedve a szárny egyszerű külalakjával, annak ajánlok egy kis "tuningot". Mivel úgyis kell valamit a belépő élre ragasztani, miért ne legyen az egy dekorfólia. Erre a célra tökéletes a papírboltokban kapható Oracal 641 színes fólia. A szárny belépőélét először finom csiszolóvászonnal csiszoljuk meg alaposan: Majd alkoholba (denaturált szesz) mártott papírtörlővel alaposan tisztítsuk le. Amíg megszárad az Oracal 641 fóliából vágjuk ki a megfelelő csíkokat és díszítéseket. Aztán ezeket ragasszuk fel cellux csíkok helyett a belépőélre: Így egy funcionális díszítést készíthetünk, amitől jobban is néz ki a gép és az oracal fólia erősebb is a celluxnál, tehát masszívabb lesz a belépőél is. Most már csak a fődarabok összeállítása van hátra, és az R/C elemek beépítése. |
Szerző: | Tamásbá [ 2007 jan. 01. - 9:49 ] |
Hozzászólás témája: | |
EGY BIZTOS, ILYET NEM LÁTNI SEHOL A VILÁGON! Ilyen részletesen már csak üzleti okokból sem közölnek le semmit. Nagyon nagy munka, még a fórumra feltétele a fényképeknek, maga a fényképezés is " elég lenne nekem"! Még a modellt is illik építeni és előzöleg megtervezni. A lényeg az, köszönjük és becsüljük meg! |
Szerző: | user_44 [ 2007 jan. 08. - 23:45 ] |
Hozzászólás témája: | |
Bocs Sry nem akarom szét off-olni a topikot de azt hiszem ide tartozik a habvágás és néhány tapasztalat. A gép építésének szerintünk legnehezebb része ez, ráadásul kezdők számára a legtöbb buktatót is ez a rész rejtheti. Mi abszolút lámák vagyunk a vágáshoz, így kisebb előtanulmányokat folytattunk a témában. A www.rcmodell.hu fórum idevágó részeit javaslom minden kezdőnek http://forum.rcmodell.hu/viewtopic.php?t=136 (Ezt a madarat sok kezdő fogja építeni.) Már csak az alapos és szemléletes leírás miatt is - amiért köszönet. Szóval keretet kell először építeni, - de milyet? Keretek és habvágó leírások: http://www.techlib.com/hobby/hotwire_foam_cutter.htm http://members.fortunecity.co.uk/slmohr/rcinterest2.htm http://www.8linx.com/cnc/cnc.htm http://www.dansworkshop.com/Hot%20wire% ... ting.shtml http://www.vatsaas.org/rtv/construction ... utter.aspx http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/hwc/hwc.html http://www.instructables.com/id/EK8Q92824BEP286S6S/ http://www.hhhh.org/~joeboy/resources/h ... utter.html Habvágó elektronika: http://www.nsrca.org/technical/tip_tric ... supply.htm Néhány tapasztalat egy hétvége kísérletezéséből: 1.- A vágást finoman szabályozható elektronika nélkül nem érdemes elkezdeni. A jó minőségű vágáshoz szükséges a megfelelő hőfok (a túl forró olvaszt és éget a langyos hullámos és vacak minőség, ha egyáltalán vág!!!) 2.- Miután több acéldrótot is kipróbáltunk a nekünk a „C” jelű citerahúr vált be a legjobban. Az ennél vastagabb húr eredménye pontatlan és nem mérethelyes. A VÉKONYABB drótok eléghetnek. 3.- A hosszú drót hőmérséklete finomabban szabályozható de túl nagy keretet ne építsünk, mi 120 cm szélessel kezdtünk. Hát persze… ! Később jó legyen nagyobb madarakhoz is!! (Van önbizalom! ) Na, ilyennel nem szabad kezdeni!!! Ez a szélesség finoman vágott, de rosszul vezethető. Kezdőknek elég egy 60 – 70 cm közötti szélességű keret. Ezt jól irányíthatja egy személy is. 4.- A keret keményfából vagy fémből készüljön a forró drót beég a puha fába pl. fenyőbe. Egy kisebb építőanyag-kereskedés habkészletét elhasználtuk a próbavágásokra, de sok próbavágás sok tapasztalat. Ne a szárnyprofil legyen az első próbálkozás! (Most úgyis az építkezési idényen kívül vagyunk a kereskedés örülni fog a megszaporodott forgalomnak.) 5.- Rugónk nem volt a keret feszítéséhez. Tökéletesen bevált a hagyományos feltekert kötél feszítési technika. Mint a kertes fűrészeknél. Sőt a drót feszessége még alaposabban szabályozható így. Mi a lépésálló hungarocelt (nikecel) is túl gyengének tartottuk, könnyen törik. (bár prímán vágható) Általában az alapozó szigetelő habok (nálunk az építőipari kereskedők így hívták) váltak be. (Pl.: Rózsaszín amiből a FT törzse is készült. Austrotherm) Ezeknek vékonyra vágva is jó tartása van, rugalmas is. Van valami kék is, de az itt vidéken nem kapható. (Majd tavaszra, ha beindulnak az építkezések.) Aki erről többet tud, kérem segítsen. A másik buktató a fa sablon készítése, nekünk az jött be a legjobban, hogy egy bútorlapon vágunk és a fenyőlécből készült sablonokat erre rögzítjük. Sablonok közrefogják a vágandó habot, oldalról. A habot rögzítjük a sablonhoz is kisebb szöggel vagy gombostűvel. A vágáskor a habra tegyünk valamilyen nehezéket. Nekünk ez használható eredményt adott. Nos az élet egy kísérlet. A modellezés meg pláne. Ki kell próbálni mindenkinek a saját készletére a legjobb beállításokat. Ja a szárnyat… azt majd most a hétvégén vágjuk. Most talán már kicsit több tapasztalattal és a 3.2 –es fejlesztésű eszközparkkal. (Ebből is látszik, hogy kezdők, - de nagyon elszánt kezdők vagyunk. ) Üdv. |
Szerző: | Tamásbá [ 2007 jan. 09. - 8:12 ] |
Hozzászólás témája: | |
Nagyon köszönjük az igen tartalmas segítséget és kérünk " maradjál velünk is "! |
Szerző: | Tamásbá [ 2007 jan. 09. - 10:01 ] |
Hozzászólás témája: | |
SRY Mester nagy munkában! |
Szerző: | sry [ 2007 jan. 09. - 10:36 ] |
Hozzászólás témája: | |
T. Kapeter! Nagyon-nagyon köszönöm a leírást. Egy ilyet nekem is kellene (meg kell is) csinálni, és ha eljutok odáig akkor meg is teszem. De így, hogy megelőztél nagyon sokat segítettél mindenkinek aki a gépet építi , meg nekem is,mert nem kell annyira rohannom a leírások gyártásával. Amiket írtál a habvágásról, azok szó szerint így vannak, tényleg kell gyakorlat hozzá, de meg lehet tanulni viszonlag gyorsan. Én "E"-s gitárhúrt használok, mert azt könnyebb beszerezni mint a citerahúrt, de lényegében mindegy. Egy tanács a szárnyszelvények vágásához: mindíg a kilépőél irányából indítsátok a vágást akkor szebb lesz. Antikos kollégának meg teljesen igaza van. A műhelyem úgy néz ki mint egy II. Világháborús repülőtér szőnyegbombázás után. Tele van javításra váró (karácsonyra kapott, és rövid utasan összetört) repülőgépekkel. Mindenghol roncsok, félbe tört törzsek, szárnyak több darabban. Nem valami szívderítő látvány. Igyekszem meggyógyítani a madárkákat, aztán megint foglalkozhatok a saját dolgaimmal. Már ott lóg a falon az Evans Volksplane összes rajza. Új CO2 masina van születőben Na meg persze a First Stage gépen is van mit dolgozni, főleg a leírásokon, meg lesz egy kis meglepi is hozzá. üdv.: SRY |
Szerző: | user_44 [ 2007 jan. 09. - 16:25 ] |
Hozzászólás témája: | |
Köszönjük a bátorítást! sry írta: ...Egy tanács a szárnyszelvények vágásához: mindíg a kilépőél irányából indítsátok a vágást akkor szebb lesz... Na hát ilyesmire mi nem figyeltünk. Biztos van még sok apróság amire nem is gondolunk. De azért a hétvégén vágjuka szárnyat... Ha megjelenik a leírásod Sry legfeljebb újra vágjuk. (Lesz tartalék a reptetéskor . Úgy is nálunk két példányban készül az FT. ) Köszönjük, és izgatottan várjuk a folytatást... |
Oldal: 1 / 3 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |