SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 máj. 29. - 1:03

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 1 hozzászólás ] 
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: SAM versenyszabályzat 2012-től
HozzászólásElküldve: 2011 nov. 19. - 11:50 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Az európai 2011-2013 SAM Rc versenyek szabályzata


A. Általános verseny szabályok


Az eredeti tervhűség bizonyítása érdekében a versenyzők felkérhetők, hogy mutassák be modelljük SAM feltételeinek megfelelő tervrajzát, és/vagy fényképeit. A versenybírók bármikor ellenőrizhetik a modellek méreteit és súlyát, a dokumentációnak való megfelelőséget.
Minden rádióadó ellenőrizhető, hogy megfelel-e a frekvencia előírásoknak.

A modell nevét, vagy a tervező nevét, tervezési évét fel kell tüntetni a modell felületén. A modell profiljának, valamint a futómű elhelyezésének az eredetivel azonosnak kell lennie. Az eredetileg egykerekes futómű helyettesíthető kétkerekessel de fordítva nem.
Ha más előírás nincs, a légcsavar merev, kéttollú lehet, nem készülhet fémből.
A modellek bármilyen méretarányos kicsinyítése, vagy nagyítása megengedett.
Minden kategóriában megengedett, hogy egy versenyző egynél több modellell nevezzen, de csak különböző tervezőtől. Ugyanakkor csak egy modellel érhet el helyezést, és csak egy modellel szerezhet bajnoki pontokat. Ha a teljes bajnokság díjazott, akkor a pontozás alapja a következő: minden verseny első helyezettje 3 pontot kap, a második 2-t, a harmadik 1-et.
Minden benevezett modell eredményét fel kell tüntetni a végső eredménylistán független attól, hogy repült vagy nem.

A verseny megkezdése előtt a verseny főbírója (Contest Director, a továbbiakban CD) eligazítást tart a pilótáknak minden reggel angolul, és a helyi nyelven, vagy nyelveken. Megnevezi az aznap lebonyolítandó kategóriákat, a futamok beosztását, ami alatt a hivatalos versenyrepítések végezhetők, és a flyoff tervezett időpontját, ha szükség lesz rá. Elmagyarázza a felszálló és leszálló területeket, a rádió frekvencia használatának rendjét, a biztonsági szabályokat, és egyéb szükséges információkat, pl. a szomszédos területekre elrepült modellek visszahozásával kapcsolatos szabályokat. A CD ezen eligazítás alatt válaszol minden feltett kérdésre.

A versenyterületnek rendelkeznie kell egy olyan sima felülettel, ahonnan a nagyobb modellek a földről szállhatnak föl, és emellett van megfelelő nagyságú leszálló terület is.
Minden versenyző használhat távcsövet, segítőket és figyelőket.
Minden területen kívül leszállt modell a feladatra nulla pontot kap.
Minden motor túljárás nulla ponttal büntetendő.

A földön elhelyezett, horgászbotra erősített jelzőszalag engedélyezett, de semmilyen más, a modellen elhelyezett termikjelző nem. A szabály megszegése a versenyből való kizárást vonja maga után.

Annak elkerülésére, hogy a modellek a nézők, gépkocsi parkoló, sátrak, és lakókocsik fölé repüljenek, egy biztonsági vonalat kell kijelölni. A vonal első megsértésekor a rendezők figyelmeztetést adnak, a második esetben a felszállásra 0 pontot adnak.

Ezt a szabályzatot jóváhagyták angol nyelven az alább felsorolt zsűritagok a 2011, 2012 és 2013 –as SAM Európa Bajnokságokra, ez szolgál alapul minden más nyelvre való lefordításra.
Feltehető minden SAM weboldalra más nyelveken is, az érthetőség érdekében.
A SAM EB-k helyét és időpontját közzé kell tenni, amint lehet.
San Marino rendezi a 2011-es, Szlovákia a 2012-es és Magyarország a 2013-as EB-t.

Jelenlegi zsűritagok:
Domeniko Bruschi - San Marino, Leo Bussmeier - Németország, Tiziano Bortolai - Olaszország, Jaroslav Ribak - Csehország, Alojz Pajdlhauser - Szlovákia, Gelencsér Kálmán - Magyarország, és Ed Hamler - USA.
Engedélyek bejegyezve 2010 júliusában.




B. Szabvány verseny eljárások


A versenyző felelős azért, hogy betartsa a versenyszabályokat. Ismernie kell, és végre kell hajtania minden szabályt, amelyek az adott kategóriában a modellekre vonatkoznak.
Ezt a tényt a versenyző a hivatalos nevezési lapon aláírásával igazolja.

A rádióadók frekvencia megfelelősége bármikor ellenőrizhető.

Frekvencia ellenőrző táblát, vagy póznát kell biztosítani a rádiózavarok elkerülése érdekében.
Minden frekvenciához csak egyetlen frekvenciajelző lehet a táblán.
Ezen a táblán a frekvenciák mellet fel kell tüntetni azon versenyzők nevét, akik felszállásra várnak az adott frekvencián. Az azonos frekvenciát használók egymás után, sorrendben következhetnek, ahogy a táblán jelezve van.

A rádióadó használatakor úgy repülés alatt, mint a felkészülési területen a versenyzőnek a frekvenciajelzést fel kell tenni az adóra. A versenyző névtábláját a frekvencia jelzés helyére kell akasztani. A feladat befejezése után a versenyzőnek vissza kell rakni a frekvenciajelzést a helyére, és saját névtábláját legalulra tenni, az adott frekvenciára várók sorába. A szabad frekvenciák ilyen módon való jelzése biztosítja a verseny zavartalanságát.

Miután a versenyző elvette a frekvenciajelzést, 5 perce van a hivatalos repítés megkezdésére, ha más versenyző is várakozik repítésre ugyanazon a frekvencián.

A CD engedélye alapján a fenti eljárástól csak a 2,4 GHz-t használó rádióadók esetében lehet eltérni.

Az OTVR modellek versenye a felhúzó zsinórok használata miatt a CD előzetes bejelentése alapján meghatározott fordulókban kerül lebonyolításra.
A modellek repülési idejének mérése akkor kezdődik, amikor a modell a felhúzó zsinórról leakad, és akkor ér véget, amikor a modell először érinti a talajt, vagy egy talajon lévő akadályt, vagy ha valaki más veszi át a rádióadót a versenyzőtől.

Kivétel az Antik Vitorlázó kategória (Old Time Glider, OTVR), a versenyző a napi versenyidőtartam alatt bármikor repíthet hivatalos startot, amennyiben:
A./ Felhelyezte a rádiójára a frekvencia jelzését.
B./ Van saját segítője és/vagy hivatalos időmérője.
C./ Az időmérőnek rendelkeznie kell működő digitális stopperórával, és a versenyző repülési lapjával.
D./ A repülési lapra az összes előző start hivatalosan rá van vezetve.


A motoros modellek repülési idejének mérése az elengedés pillanatában kezdődik, és akkor ér véget, amikor a modell először érinti a talajt, vagy egy talajon lévő akadályt, vagy ha valaki más veszi át a rádióadót a versenyzőtől.

Minden időmérésnél a másodpercek törtrésze elhagyandó, csak az egész másodpercek számítanak.

Bármely kategóriában a CD kivételes esetekben csökkentheti a motorjárati időt, a maximális repülési időt, és/vagy a fordulók számát, hogy elegendő idő legyen biztosítva minden versenyzőnek a repítésre, ha zord időjárás várható, vagy ha a szél sebessége meghaladja a 9 m/s-ot, sötétedik, vagy bármely egyéb ok miatt, ami csökkenti a rendelkezésre álló repülési időt.





C. Speciális verseny eljárások


A szabályok betartása, és betartatása érdekében a CD jogosult bármikor, bejelentés nélkül előírni egy ellenőrző versenybíróknak is a motorjárati idő, a repülési idő, a modell súlyának, és az üzemanyag mennyiségének ellenőrzését. A versenybíró minden ellenőrzött repítést, valamint mérést a hivatalos repülési lapon aláírásával igazol.

Óvást a CD-nak kell benyújtani írásban. Fel kell tüntetni, hogy a szabályzat melyik pontját sértették meg.
A nemzetközi zsűri, és a CD mindkét érdekelt fél érvelését meghallgatja, mielőtt döntését meghozza.


D. Speciális flyoff eljárások

Döntetlen eredmények esetén a sorrendet flyoff-al kell eldönteni. Amennyiben az összes azonos eredményt elért versenyző egybehangzóan más módszer mellett nem dönt, lehet pénzfeldobás, vagy sorsolás.
A körülbelüli flyoff kezdési időpontját minden nap, a reggeli eligazításon kell bejelenteni.
A CD megítélése alapján a flyoff megtartható délután a normál repülések után, vagy másnap reggel, a verseny kezdete előtt.

Az aktuális flyoff kezdetének idejét fél órával a startok kezdete előtt ki kell hirdetni, majd ¼órával előtte ismét, hogy az esetleges frekvenciaütközések idejében kiderüljenek. Megoldhatatlan ütközések esetén két, vagy több fordulóra van szükség, ahova a résztvevőket sorsolással, vagy pénzfeldobással kell kisorsolni.

Minden versenyző mellé két időmérőt kell beosztani, akik közül az egyik az elsődleges időmérő, aki beszél a versenyző nyelvén, és számol visszafelé a motorleállításhoz.
A második időmérő tartalékként megerősíti az elsőt. Mindketten mérik a motorjáratot, és a teljes repülési időt.

A versenyzőknek az első fordulóban 5 percük van a modelljeik elindítására.
Az azonos flyoff második, vagy harmadik fordulójában induló versenyzők azonnal indulhatnak, amint a frekvenciájuk felszabadul, és megkapják a frekvenciajelzőt.

Azért, hogy további egyenlőség ne alakulhasson ki a flyoff-ban, a repülési idő nincs korlátozva.
Minden egyéb szabály változatlan.





















2011 – 2013 SAM EB verseny szabályok


1. A osztály OTMR – Old Timer Gas LER (antikmotoros A)

Minden 1951 előtt publikált, robbanómotorra tervezett modell nevezhető.
A modell minimális felületi terhelése 30,5 g/dm2, a szárny függőleges vetületére vonatkoztatva.
A maximális lökettérfogat minden motorra 4,9 cm3.
Minden 1957 előtt, vagy 1960 előtt gyártott siklócsapágyas motor használható.
A Schnüerle átömlési rendszerű, PDP pumpa, ABC, vagy AAC belső részű motorok nem megengedettek.
Túltöltővel, turbófeltöltővel, rezonátorral vagy teljesítmény fokozó hangtompítóval ellátott motorok használata tilos.
SAM által engedélyezett utángyártott motorok használhatók, ugyanúgy, mint az eredeti motorok.

Megengedett a szikragyújtású motorok használata, amelyek megszakitót, gyújtógyertyát, akkumulátort, és gyújtótekercset használnak. Tranzisztoros gyújtóberendezés használata szintén megengedett.
A motorjárati idő 35 sec.

Az 1950 előtt gyártott dízelmotorok motorjárati ideje 35 sec.
Az 1949 után gyártott dízelmotorok motorjárati ideje 23 sec.

Az izzógyertyás motort használó modellek felülete minimálisan 8,85 dm2/cm3.
A motorjárati idő 23 sec.

Az átalakított motort használó modellek felülete minimálisan 8,85 dm2/cm3.
A motorjárati idő 28 sec.

Az A osztályú OTMR modellek a CD előzetes engedélyével indulhatnak a földről, vagy kézből.
A végeredménybe a 4 startból a 3 legjobb számít. A maximális repülési idő 8 perc.


2. B osztály OTMR – Old Timer Gas LER (antikmotoros B)

Minden 1951 előtt publikált, robbanómotorra tervezett modell nevezhető.
A modell minimális felületi terhelése 30,5 g/dm2, a szárny függőleges vetületére vonatkoztatva.
Minden 1957 előtt, vagy 1960 előtt gyártott siklócsapágyas motor használható.
A Schnüerle átömlési rendszerű, PDP pumpa, ABC, vagy AAC belső részű motorok nem megengedettek.
Túltöltővel, turbófeltöltővel, rezonátorral vagy teljesítmény fokozó hangtompítóval ellátott motorok használata tilos.
SAM által engedélyezett utángyártott motorok használhatók, ugyanúgy, mint az eredeti motorok.

Megengedett a szikragyújtású motorok használata, amelyek megszakítót, gyújtógyertyát, akkumulátort, és gyújtótekercset használnak. Tranzisztoros gyújtóberendezés használata szintén megengedett.
Az 1950 előtt gyártott szikragyújtású motorok lökettérfogata 5,0 cm3 – 20 cm3.
Az 1949 után gyártott szikragyújtású motorok lökettérfogata 5,0 cm3 – 10,65 cm3.
Szikragyújtású motorok motorjárati ideje 35 sec.

A dizelmotorok lökettérfogata 5,0 cm3 – 10,65 cm3.
Az 1950 előtt gyártott dízelmotorok motorjárati ideje 35 sec.
Az 1949 után gyártott dízelmotorok motorjárati ideje 23 sec.


Az izzógyertyás motort használó modellek felülete minimálisan 8,85 dm2/motor cm3.
A megengedett lökettérfogat 5,0 cm3 – 10,65 cm3.
A motorjárati idő 23 sec.

Az átalakított motort használó modellek felülete minimálisan 8,85 dm2/motor cm3.
A megengedett lökettérfogat 5,0 cm3 – 10,65 cm3.
A motorjárati idő 28 sec.

A B osztályú OTMR modelleknek földről kell felszállniuk.
A végeredménybe a 4 startból a 3 legjobb számít. A maximális repülési idő 8 perc.

3. NMR 2,5 – Nostalgia Gas LER (nosztalgia motoros 2,5)

Minden 1957 előtt publikált, robbanómotorra tervezett modell nevezhető.
A modellek minimális súlya 173 g/motor cm3.
Bármilyen szikragyújtású, keresztöblítéses izzógyertyás, vagy dízelmotor, amelyiket 1961 előtt gyártottak engedélyezett 2,49 cm3-ig.
Túlnyomásos üzemanyagrendszer engedélyezett.
A Schnüerle átömlési rendszerű, PDP pumpa, ABC, vagy AAC belső részű motorok nem megengedettek.
A motorjárati idő minden NMR modellnél 18 sec.

A 2,5 NMR modellek a CD előzetes engedélyével indulhatnak a földről vagy kézből.
A végeredménybe a 4 startból a 3 legjobb számít. A maximális repülési idő 6 perc.

4. NMR – Nostalgia Gas LER (nosztalgia motoros 10,65)

Minden 1957 előtt publikált, robbanómotorra tervezett modell nevezhető.
A modellek minimális súlya 173 g/motor cm3.
Használható bármilyen keresztöblítéses izzógyertyás, vagy öngyulladásos motor 2,5 –dől 10,65 cm3-ig (0,65 inch³), és bármilyen szikragyújtású motor 2,5-től 20 cm3-ig (1,2 inch³), amennyiben 1961 előtt készült.
Túlnyomásos üzemanyagrendszer használata megengedett.
A Schnüerle átömlési rendszerű, PDP pumpa, ABC, vagy AAC belsőrészű motorok nem megengedettek.

Az NMR modelleknek a földről kell fölszállnia.
A motorjárati idő minden NMR modellnél 18 sec.
A végeredménybe a 4 startból a 3 legjobb számít. A maximális repülési idő 6 perc.


5. Texaco

Minden 1951 előtt publikált, robbanómotorra tervezett modell nevezhető.
A modell minimális felületi terhelése 30,5 g/dm2, a szárny függőleges vetületére vonatkoztatva.
Bármilyen motor, eredeti vagy utángyártott használata engedélyezett.
Bármilyen szikragyújtású, izzógyertyás, vagy öngyulladásos motor 10,65 cm3-ig (0,65 inch³),
valamint bármilyen szikragyújtású motor 20 cm3-ig (1,2 inch³) használható, amennyiben 1961 előtt készült.
Fojtószelep szabályozás megengedett.
A motor távirányítóval való leállíthatósága biztonsági okokból kötelező.
Izzógyertyás motor szikragyújtásúra való átalakítása nem megengedett.

Az üzemanyag mennyisége a Texaco modelleknél 2 cm3 üzemanyag minden 400 gramm modellsúlyra, a táblázat szerint. A modell súlyát kerekíteni kell a legközelebbi 400 grammra.

Súly g Üzemanyag Súly g Üzemanyag
0 – 600 2 cm3 2601 – 3000 14 cm3
601 – 1000 4 cm3 3001 – 3400 16 cm3
1001 – 1400 6 cm3 3401 – 3800 18 cm3
1401 – 1800 8 cm3 3801 – 4200 20 cm3
1801 – 2200 10 cm3 4201 – 4600 22 cm3
2201 – 2600 12 cm3 4601 – 5000 24 cm3

Az üzemanyag tank mérete nem lehet nagyobb, mint a fenti táblázatban szereplő súlyfüggő üzemanyag mennyisége, valamint úgy kell elhelyezkednie, hogy könnyen ellenőrizhető legyen.
A modellt a rendezők lemérik, ellenőrzik a tank kapacitását, és ezt a startlapon aláírásukkal rögzítik.
Felszállás előtt a motor járatható, és utántölthető járó motornál.

A TEXACO modelleknek a földről kell fölszállnia.
A végeredménybe a 3 startból a legjobb számít. A maximális repülési idő 30 perc.


6. 1/2A Texaco

Minden 1951 előtt publikált robbanómotorra tervezett modell nevezhető.
A modell minimális felületi terhelése 24,4 g/dm2, a szárny függőleges vetületére vonatkoztatva.
Motorja rezgőszelepes 0,8 cm3-es COX lehet, egybeépített 5,1 cm3-es tartállyal.
A légcsavar bármilyen nem visszahajló, maximálisan 8 inch (203,2 mm) átmérőjű lehet.
Bármilyen benzin/benzol nélküli üzemanyag használható.
A tank utántölthető járó motornál.

Az 1/2A Texaco modellek indíthatók kézből vagy földről, a pilóta választása szerint.
A végeredménybe a 4 startból a 3 legjobb számít. A maximális repülési idő 15 perc.


7. Speed 400 Old Timer – 1/2A Electric (400-as elektromos)

Minden 1951 előtt publikált, robbanómotorra tervezett modell nevezhető.
A modell minimális felületi terhelése 24,4 g/dm2, a szárny függőleges vetületére vonatkoztatva.
A modellek minimális súlya 454 g.
A meghajtás modosítás nélküli Graupner Speed 400 –as, 6,0 v-os, állandó ferritmégnesű, siklócsapágyas motor (átmérő 27.6 mm, hossza 38 mm 2.3 mm tengellyel) direkt meghajtással, nem fémből készült légcsavarral. A visszahajló légcsavar használata megengedett.
Az akkumulátor 6 cellás NiMh, vagy 2 cellás Litium lehet, bármilyen kapacitással, de feltüntetve rajta jól láthatóan a gyártót. Bármilyen BEC, ESC szabályzó megengedett.

Modellek indíthatók kézből vagy földről, a pilóta választása szerint.
A motor csak a repülés első 90 másodpercében járhat.
A végeredménybe a 3 startból a 2 legjobb számít. A maximális repülési idő 15 perc.


8. ELOT - Electric Old Timer LMR (elektromotoros)

Minden 1951 előtt publikált, robbanómotorra tervezett modell nevezhető.
Az elektromotor típusa, légcsavarja, a meghajtás módja és szabályzó rendszere nincs korlátozva.
Az akkumulátor egy darab 7 cellás NiMh, vagy 2 cellás LiPo vagy LiIon lehet, bármilyen kapacitással, feltüntetve rajta jól láthatóan a gyártót.
A modell minimális felületi terhelése 24,4 g/dm2, a szárny függőleges vetületére vonatkoztatva.
A motor kizárólag a repülés első 45 másodpercében járhat.

A modellekkel a földről, vagy kézből kell startolni, a CD előzetes, összes modellre vonatkozó döntésétől függően.
A végeredménybe a 4 startból a 3 legjobb számít. A maximális repülési idő 10 perc.


9. OTVR - Old Time Gliders (antik vitorlázó)

Minden 1951 előtt publikált, vitorlázónak tervezett modell, vagy kitt nevezhető, amennyiben a fesztávja nem haladja meg a 3,5 métert.

Kézi húzásnál a felhúzó zsinór nem lehet hosszabb 100 méternél. Gumiköteles startnál a kinyújtható gumikötél maximálisan 20m, a zsinór 80 méter lehet.
Startkor a kihúzott zsinór hossza nem lehet több 170 méternél.

A végeredménybe a 6 startból a 3 legjobb számít. A maximális repülési idő 5 perc.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 1 hozzászólás ] 

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 2 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség