Felhívás!
Repítsünk együtt barátainkkal 1:10 méretarányú elektromos R/C maketteket
Egyre több helyen repítenek baráti társaságok R/C repülőmodelleket. Többen robbanómotor helyett már háromfázisú elektromotort használnak LiPo akkuval. Régi repülőgépekről rajzok, fényképek, műszaki leírások találhatók szakkönyvekben, folyóiratokban és az interneten is. Építő dobozokban és készen is kaphatók híres régi repülőgépek makettjei.
Könnyen szállítható, csomagtartóban elférő kis makettek külföldön is kedveltek. Nagy repülőgépre hasonlító 1:10 méretarányra maketteket készítenek. Ezekkel az eredeti repülőgéphez hasonló repülési feladatokat hajtanak végre. A kis modelleket kisebb repülésre alkalmas terepen repítik. Értékelik egymás repítéseit, modelljeik eredetihez hasonló kidolgozását. Repülési feladatok végrehajtására sörversenyeket rendeznek.
A régi magyar repülőgépekről háromnézeti rajzok, fényképek és műszaki adatok is találhatók. Blériot 1909. októberi látogatása után többen repülőgépeket építettek a Rákosmezőn felépített hangárokban. Könnyű motorok hiányában kis gépekkel csak nehezen tudtak felszállni, és a leszállásnál sokszor megsérültek. Kijavították, és új gépeket építettek, amelyekkel végül megtanultak repülni. Az első sikeres repülést Adorján János LIBELLE gépével 1910. január 10-én hajtotta végre. Vidéki bemutatókat és versenyeket is rendeztek.
Az 1920-as években a Műegyetemen kis könnyű sport repülőgépeket, és motorokat készítenek. Rekordokat állítanak fel, távolra is ellátogatnak, versenyeken vesznek részt, tanulmányúton pilóta vizsgákat szereznek. Megteremtik a repülőgép és motorépítő gyárakhoz szükséges feltételeket, ezek vezetői lesznek. A polgári gépek után a háborúra készülve hadigépek építésére állnak át külföldi megrendelésekre. A magyar légierőt német és olasz gépekkel szerelik fel néhány hazai gép és motor mellett. A polgári repülést is külföldi gépekkel indítják be repülőtereinken.
A régi híres magyar repülőgépekről sok rajzot, fényképet és műszaki leírást találtunk. Ezek adatait mellékletben közreadjuk. Megtekinthetők a Budapesti Modellező Sportegyesület Hangár utca 10 alatti 1. számú műhelyében kedden délután. Időpont egyeztetés Czifra Lajos 06-1-383-2546 lakás telefonján az esti órákban, ha a kedd délutáni klubnap nem alkalmas.
A Winkler archívumból lemásoltuk a makett építésre alkalmas háromnézeti rajzokat. Az 1:72 méretarányú kis háromnézeti rajzokat Gibás úr készítette:
Horváth III/B és C, Zsélyi 2, Székely Az Újság, Székely Parasol, Kolbányi III, Kolbányi V, Svachulay Albatros III, Albatros IV, Kvasz II, Kvasz III, Kvasz V, Kvasz VI Pöstyén, Prodam II, Prodam III Hadigép, Gróh I, Gróh II, Reiter I és II, Takács B. II, Takács B III, Melcep Mihály sárga gépe, Lapis L 2 Spatz, Lapis L 9 túragép, és az Etrich Taube. Lampich L 1 Mama kedvence, Lampich L 2 Róma, Rubik M 19, Fábián Levente, Jancsó-Szegedy M 24 gépéről.
|