SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 jún. 17. - 0:38

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 586 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 40  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 dec. 15. - 11:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Az a probléma, amit Süveges Pista barátom feszeget a Texacoval kapcsolatban, az valós. Néhány év útkeresése után, amikor TR motorokkal indultak a 2 méteres Playboyok, kiderült, hogy mégis csak jobb a nagyobb motor, nagyobb modellel párosítva. A javaslat szimpatikus, de szerintem, ismerve a hazai, és a nemzetközi hozzáállást, úgy gondolom, a közeljövőben nem várható változás.
Itthon nem vagyunk elegen ahhoz, önálló kategória legyen. (Megjegyzem, hogy annak semmi akadálya, hogy hazai versenyen egy rendező a saját szabályait alkalmazza, ha ezt a versenyzők is elfogadják. Talán emlékeztek még Török Lacira, aki az Elektromotoros kategória fellendítése érdekében egy évig állta a kategória díjait.)
A várható külföldi reakcióhoz kell ismerni az angolszász gondolkodást. Nekik a hagyományaik nagyon fontosak. Angliában például mind a mai napig él egy olyan törvény, hogy a vándor, ha betéved egy kocsmába, a tűznél ellenszolgáltatás nélkül megsütheti a húsát. Vagyis még akkor is ragaszkodnak a hagyományhoz, amikor az már értelmetlen.
A válaszuk körülbelül az lesz, hogy van már ilyen kategória, szabad kisebb modellel, kisebb motorral is indulni, azzal is lehet győzni, egyébként pedig nem lehet mindenki győztes. Az EB-ken számos olyan modellt látni, amelyik sem méretben, sem konstrukciósan, sem építésileg nem esélyes a döntőbe kerülésre, de ez nem zavarja a tulajdonosokat, mert hátha egyszer vak tyúk is talál szemet. Különben is nem a versenyzők versenyeznek, hanem a modellek, és a modellé az igazi dicsőség.
A távolság, és a láthatóság kérdése egyébként nem csak ennek a kategóriának a problémája. A Speed 400, és a 1/2A Texaco a maga 15 percével közel akkora kihívás, mint a 3 méteres Texaco 30 perce.
Mindenesetre ez biztosan nem egy olyan felvetés, amire a külföldi modellezők azonnal rávetik magukat, hogy igen, ez kell nekünk. Azért nem is teljesen reménytelen, így én azt ígérem, hogy 2013-ban az EB-n fölvetem a javaslatot, meglátjuk, mire megyünk.
Szerintem ennél sokkal nagyobb problémák vannak az ELOT (elektromotoros) kategóriában, így én inkább erre akarok koncentrálni. Szalámi taktikával szerintem messzebbre jutunk, mintha mindent egyszerre akarnánk megreformálni.
G. K.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 dec. 15. - 13:00 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
3./ Már a 2010-es mikulovicei szabályzatmódosító EB-n páran jeleztük, hogy a motorjárati idő 1 percről 45 másodpercre való csökkentése nem lesz sokáig megoldás. A motorok, akkumlátorok olyan ütemben fejlődnek, hogy szinte valamilyen hibának kell bekövetkezni, hogy valaki ne teljesítse a 10 percet. Számoljunk utána egy kicsit: egy jól beállított, jó típusú elektromotoros modell merülősebessége nem több 0,5 m/sec-nál. Ha nincs se termik, sem abvint, ahhoz, hogy 10 percet repüljön, pont 300 méter magasságból kell indulnia, sőt, addigra már van 45 másodperc tartalék, mert a motorjárati idő beleszámít a repült időbe. Ezzel szemben saját méréseink szerint a legjobb modellek emelkedése optimális esetben megközelíti a 600métert is! Így aztán nem csoda, hogy a legutóbbi EB-n az indulók majdnem ¼-e be is jutott a döntőbe. A megoldás szerintem nem az, mint a szabadonrepülő mechanikusban, hogy egyre lejjebb, és lejjebb vesszük a motorjárati időt. Csak idő, és pénz kérdése, hogy valakik újfent megoldják ezt a problémát, és megint olyan magasra menjenek föl, ahonnan biztosan kirepülhető a maximum. Ilyen egyik kategóriában sincs, mindenhol vadul termiket, termikeket kell keresni. Az ilyen látványos, felrohanó stílus amúgy sem jellemezte a korabeli motorosokat. Néhány begyöpösödött, a korral mit sem fejlődő antikos például nem is ismeri el az elektromos kategóriát antiknak.
A megoldást valahol ott kell keresni, hogy ne álljon rendelkezésre jóformán korlátlan mennyiségű elektromos energia.
Erre a Török Laci által javasolt megoldás lehet az egyik alternatíva. A nagyon drága, és méretes akkumlátor, és motor helyett bőven elegendő egy alsó középkategóriás meghajtás. Az itt megspórolt pénzt egy olyan elérhető árú kütyüre fordítjuk, ami egy bizonyos magasságban végleg leállítja a villanymotort, ami mindenkinek egyforma. A feladat időtartamát úgy kell meghatározni, hogy a feladat legalább 1/3-át csak termikkeresésből lehessen kirepülni.
Egy másik, lényegesen egyszerűbb megoldás, hogy a Texacohoz hasonlóan korlátozzuk a rendelkezésre álló „elektromos üzemanyagot”. Vagyis a modell súlyához kötjük az akkumlátor kapacitását. A motor addig jár, amíg van élet az akkuban. Ennek a megoldásnak az a hátulütője, hogy semmilyen akku nem szereti a mély kisütést, a Lipo pedig kifejezetten rövid élettartammal jutalmazza az ilyen üzemmódot.
Számomra elméletileg inkább egy másik kütyü, az áram mennyiség mérő tudná biztosítani leginkább az esélyegyenlőséget. Ilyet már egy ideje használnak az F5J-ben. PC-ről ellenőrizhető, programozható. A modell súlyától függően kap a modell valamennyi elektromos üzemanyagot, mindenki ossza be magának. Lehet vele gyorsan is, meg lassan is emelkedni.
Biztosan ki lehet még találni más megoldásokat, is, érdeklődve várom a javaslatokat.

G. K.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 dec. 15. - 16:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok!

Kedves Kálmán, nem jó az infó. Az F5J mezőny az idehaza ezév jan 1-től bevezetett FAI szabályzat szerint az ALTIS V3-at használja egyöntetűen. A készülék 30 másodperc után kapcsol le autómatikusan, de méri a lekapcsolás után tíz másodpercen belül elért legnagyobb magasságot, ami a pontszámítás alapja. Minél alacsonyabban állítod meg, annál kevesebb pontot von le a repült időből. A 200 m feletti lekapcsolást dupla pontlevonással "bünteti" a program. Érdekes, hogy a legjobbak úgy állítják be saját maguk a műszert, hogy 85 m magasan kapcsoljon ki, mert innen is biztosan repülik a 10 percet az új csodagépekkel és persze extrém tehetséges pilótákkal.
Ez nekünk túl bonyolult. Nálunk a felületi terhelési szabály, a modellek jellege elegendően igazságossá teszi a versenyt, ha egyforma magasról indulunk.
Biztos vagyok benne, hogy ez a lehetőség hosszútávon rendezné a sorokat. Egyetértek veled, hogy fokozatosan próbáljunk haladni, de a lehetőség a robbanósokra is érvényes, mert a lekapcsolás jele egy gázszervón keresztül a robbanóst is meg tudja állítani.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 dec. 17. - 8:15 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Mindenkit üdvözlök.Ács Józsi vagyok.Csak annyit szeretnék hozzáfüzni az elhanzottakhoz,hogy számomra a modellezés négy tényezöből tevődik össze.
Modell,pilóta,motor,és egy adag szerencse.
Ha modellt építünk,illetve választunk akkor a szabályatot figyelembe véve
tesszük aszt.A TEXACO kategóriába tulnyomórészt vitorlázni kell.
Ha a magasságkorlátozás érvénybe lép.Akkor egy kimondottan egy bottörzsü
motoros vitorlázot kell építeni.
Pl az én Nimbuszom a határréteg átlépése után kezd élni.
A motorral nagyon sokat foglalkoztam,hoy teljesítse az elvárásaimat.
Tehát minden szabálymódosítás más követelményü gépet kiván.
attól tartok mire az én repülőm száz százalékos teljesítményt fog nyújtani
el lehet dobni.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 dec. 17. - 18:32 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia Józsi!
Örömmel látom,hogy rátaláltál a fórumra,főleg a téged érintő témában.
Szerintem ne idegesítsd magad még egy jó ideig,mert jövőre még biztos nem lesz változás a Texaco ban,még itthon sem.
Úgy hogy építs nyugodtan,fejezd be a gyönyörű vitorlázód és szállj be legalább még egy kategóriába :wink:
Üdv : A Hentes


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 dec. 19. - 9:20 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Bocsi, nem az F5J-re, hanem az F5B, és F5D-re gondoltam, ahol valóban árammennyiség mérés van. Egyébként ahhoz, hogy a szabálymódosítás kapcsán igazán tudjunk alternatívát javasolni, megalapozott mérések kellenek. Legalább olyan alapos, mint amikor annak idején az elektrogumis kategóriába kerestünk a kefés motort helyettesítő kefenélküli motort.

G. K.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 dec. 19. - 16:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Drága Jocikám!
Teljesen igaz, hogy az idei melód nem fog kárba veszni, mert mi a fokozatosság elve alapján jövőre csak az ELOT-ba fogjuk javasolni az új rendszert, mert ott nyilvánvalóbb a baj. Nagy csoda lenne, ha elfogadnák, de ebben az esetben is 2014-ben lép életbe. A motorosoknál persze nem tudjuk mások mit javasolnak majd, de egyelőre úgy fest sok időd lesz halmozni a kupákat. Amint sikerül és a többieknek elmegy a kedve, akkor rájössz, hogy szar egyedül repíteni és talán pont te fogod kérni a változtatást.
Tudod az elmúlt 50 év alatt sok kategóriát láttam tönkremenni, így tudom, hogy az lehet hosszú távon sikeres, amiben elérhető esélyegyenlőség tapasztalható. Utolsó ilyen példa volt a CO2-es tündérke, amiben örökemlékű Benedek Gyuribácsi olyan sikeres lett a motortunnigolásban, hogy mindenkinek elment a kedve az egésztől.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 dec. 19. - 16:30 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Kálmán!
Az EOT-os mérésekkel előrébb vagyunk, mint gondolnád. Ugyanis a mocskos kis motor kisérleteink miatt szinte minden edzőstartot mértünk Kornó Pistivel.
Az eszmefuttatásod a 0,5 m-es merüléssel teljesen helyes, csak abszolút elméleti. Ugyanis a műszer szerint 1m-es átlagos merüléssel kell számolni a valóságban. A teljesen nyugodt esti órákban is minimum 450 méter kell a biztos tíz perchez, igaz ilyenkor előfordul, hogy több lesz a szeretett "abend" termik miatt. Napközben termik nélkül 300m-ről, nincs tíz perc. Persze nem kell sok hozzá( 2-3 perc), de kell!!!
De arra is gondoltunk, hogy ne legyen túl nehéz a feladat, mert az se jó, ha sose sikerül+ a döntő egy kifejezetten izgalmas jó találmány és nem baj ha vannak benne ketten- hárman, mint az OB-n.
Gondolj arra, hogy most 500m-re megyünk és még ez se mindíg 10 perc.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 dec. 19. - 17:48 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok.
Bizonyára sokan ismeritek a Sam 122 oldalát.
Régebben elcsodálkoztam azon,hogy ők milyen vaskalaposok,mennyire úgy mond,rugalmatlanok.Mivel semmilyen engedményt nem tűrnek a modellek kor és tervhúségében.
Sajnálatos,hogy éppen egy magyar modellező Eb.n szereplő modelljével is példázódnak.Ezt megtalálhatjátok a " Hasonlóság csupán a véletlen műve"
hozzászólásokban.Persze nem ezt a barátunkat akarom bántani,sőt ellenkezőleg.A lényeg az,hogy ők talán nem kerülnek néhány évente olyan
helyzetbe mint mi,vagy is egy,két évente túllépünk néhány kategóriát a
technikai fejlődés miatt.Persze a modelljeiket és a motorjaikat elnézve valószínű,kevesebb problémájuk vannak,vagy sokkal elszántabbak,eltökéltebbek.
Tehát így is lehet gondolkodni,mennyire tartjuk magunkat a tervrajzhoz,
profilhoz,építési anyagokhoz hűnek.
Talán így is elejét vehetnénk néhány problémának.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 dec. 19. - 20:46 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok Ács józsi vagyok én szeretném kimeriteni a Texaco kategória határait az adott lehetöségegen belül. :shock: :shock:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 dec. 20. - 7:35 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Géza barátom kér segítséget én nem ismerem ezt az amerikai modellezőt, segítsetek köszönöm!

Kedves Tamás!

Egyik modellező társunktól tudom, hogy egy amerikai modellező sporttársunk a "Stardust" nevű 1940-es évekbeli mechanikus gép alkatrészeit lézervágottan elküldi néhány dollárért. Én nagyon szeretnék összerakni egy ilyen gépet, de a lomfűrészeléshez nem fűlik már a fogam. Tudnál-e segíteni abban, hogy az amerikai sporttárs email címét megkaphassam.

Baráti üdvüzlettel
Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 dec. 20. - 7:47 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
A Facebookon az amerikai modellező érdeklődik a mi versenyünk iránt
.
NÉHA HIVATALOS SZEMÉLYISÉGNEK IS SZERINTEM MEG KELLENE NÉZNI A FACEBOOK MODELLZŐ OLDALÁT.

ÉN ÉS FRANTISEK AMIRŐL TUDUNK AZ LEÍRTUK AZ ÉRDEKLŐDŐNEK-

Tamásbá


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 dec. 20. - 10:41 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Antikos .Szivesen segítek Géza barátodnak az amerikai modell ügyében. Vegye fel velem a kapcsolatot. kornoistvan@gmail.com Melik amerikai modellezőre gondolsz?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 dec. 20. - 10:43 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Javítok. Melyik-- akart lenni.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 dec. 20. - 11:01 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Majd Ő pontosan megmondja ÉS KÖSZÖNÖM A SEGITSÉGET!

Tamásbá


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 586 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 40  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 3 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség