SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 28. - 0:40

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 586 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 máj. 20. - 19:47 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Helló!

Bocs!! az Elot lemaradt! De kép az azért akad.
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: ELOT
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 03. - 19:54 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Antikosok!

Az ELOT szabályzat változásához szeretnénk hozzászólni.

Az ún: 300 m-es magassági határ tervezett bevezetése:

a. A technika fejlődése teljesen természetes és szép dolog, amit el kell fogadnunk, sőt annak vívmányait a jó eredmények elérése érdekében a sportágban használnunk kell.
Tapasztalataink szerint a kétcellás LI-PO-akkumulátor és a 45másodperces motorjárati idő már most a látóhatárig viszi a modelleket, ennek a magasságnak a túlszárnyalása az emberi szem teljesítőképessége miatt tovább már nem fokozható. Ha mégis, akkor az a modell motorjárati irányíthatóságát illetve szem elöl való elvesztését eredményezné, amit már nyilván senki nem vállalna be.
Tehát innentől kezdve a technika további fejlődését nem tudjuk alkalmazni, azt viszont kijelenthetjük, a már jól működő és bevált szabályzat szerint problémamentesen bonyolódnak a versenyek. Például a 10 perc teljesíthetősége sem túl gyakori, a döntősök száma megegyezik a többi kategória döntőseinek számával, de legalábbis nem kirívóan eltérő (hazai versenyeken max: 3fő döntős szokott lenni…).
A fentiek alapján egy esetleges szabályzatmódosítás, mely a motorjárati idő csökkentésére és a vitorlázó időtartam növelésére vonatkozna, indokolatlan.

b. Átgondoltuk a mai rendszerben és a tervezett rendszerben való versenyzéshez szükséges anyagi költségeket is (a faanyagot, szervókat, vevőt és a srófot nem számoltuk bele, mert az mindkét rendszernél ugyanaz az összeg). Összehasonlításunk eredménye:
-a mai szabályzat szerint egy versenyképes modell anyagi terhei:
motor: 125 USD
szabályzó: 31 USD
2db akkumulátor: 40 USD
Ez összesen: 196 USD
-a „300m-es javaslat” szerint egy versenyképes modell várható anyagi terhei:
motor: 30 USD
szabályzó: 20 USD
2db akkumulátor: 30USD
magasságmérő: 40USD (a 300m-es javaslat írásakor…)
Ez összesen: 120 USD

A két rendszer anyagi különbsége: 76 USD = 17.500.- Ft, a mai árfolyamon.

c. A magasságmérő műszer programozása, annak adatainak kiértékelése, és nemzetközi alkalmazhatósága:

A versenyző dilemmái:
A magasságmérő műszer beprogramozásához az adott altiméterhez tartozó program ismerete és kezelésének tudása szükséges. Tudni kell -a versenyen is- programozni (pl. RESET-elni, azaz újraprogramozni, mint pl. egy szabályzót) a műszert, kiértékelni az ott keletkező eredményeket ugyanúgy, mint ahogy egy apró sérülést kijavítunk a modellen. Ehhez szüksége van minden versenyzőnek egy hordozható számítógépre, ami tartalmazza a saját magasságmérőjéhez tartozó programot. Lehetetlen az, hogy a verseny rendezője biztosítsa az összes magasságmérőhöz tartozó programmal ellátott számítógépet.
És mindezt úgy kell megtenni, hogy a versenyző mindvégig tisztában legyen –otthoni felkészülésekor is és a versenyen is- az így felszerelt modelljének képességeivel.
Életszerűtlen, ha mindezt nem a versenyző saját maga végzi el.
Hogyan történik mindez az F5J-kategóriában?

A versenyszervező dilemmái:
A rendezőnek a verseny alatt bármikor tudnia kell ellenőrizni a versenyzőnél levő magasságmérő műszer helyességét, típustól és alkalmazott programtól függetlenül, nemzetközi versenyeken is.
Az altimétereknek számtalan (pl. az interneten tömérdek választékból rendelhetünk, ezek mindegyikéhez külön program tartozik) típusa létezik, hogyan lehet biztosítani ezek számítógépes hátterét és ellenőrizhetőségét?
Pontosan hogyan oldják ezt meg az F5J-kategóriában?
Ha ez a szabály bevezetésre kerül, akkor minden versenyző arra törekedne, hogy a minimális felületi terhelésre, vagy az alá az érték alá építse meg a modellt. Ezt mindenképp ellenőrizni kell.

d. Az alapvető antik-elvnek valóban ellentmond a „sztratoszférába” kerülés, de ugyanez a helyzet a TEXACO-nál is fennáll.

e. A 300m-ről induló vitorlázásnál valóban elég a kisebb modell, de a nagy modell előnye ismét (,mint a mostani szabályzatnál) előjönne a termikelésnél. A nagyobb modellel sokkal tovább lehet felszívódni. Ahol a nagy gép még jól látható, ott már előfordulhat, hogy a kisebb modellt lejebb kell hozni.

f. A modellező a tökéletesre törekszik, ezért a már megvásárolt, nagy teljesítményű és eredményes technikát lecserélné a kisebb teljesítményű és könnyebb technikára annak érdekében, hogy a modell felületi terhelése minél alacsonyabb legyen. Ez anyagi veszteséget és újabb kiadást jelent.

A fentiekben írtak alapján mi úgy érezzük, hogy ez az új elképzelés még nem teljesen kiforrott, és ezért a ma érvényes szabályzatot támogatjuk.


Üdvüzlettel:
Cavalloni Ferenc Modellező SE
Antik szakosztálya


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 04. - 8:26 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Még kellene kamerát betenni az ANTIKMODELLBE, hogy lehessen látni az
1000m-en lévő felhőket is!

Ez nagyon lényeges lenne igy még magasabbra mehetnének az
ANTIKMODELLEK!

MAGYARUL NEVETSÉGES AZ EGÉSZ.

ÉN MÉG RENDSZERESEN JÁRTAM 1946-TÓL A RÁKOSI GYAKORLÓTÉRRE SZINTE MINDEN NAP REPÍTENI.

Az akkori menő-Jenő -Frigyes Ernő motoros modellje a DELMO öngyuladásos
motorral jó, ha öt!!! perc alatt 100m-re!!! felment!!!!

EZEK A MAI MODELLEK NEM ANTIK MODELLEK ÉS EZ AZ EGÉSZ CSODÁLATOS KEZDEMÉNYEZÉST DUGÁBA DÖNTI!

TESSÉK A MOTORJÁRATOT LECSÖKKENTENI MEGFELELŐ MÁSODPERCRE!

100m-res magasság elérése teljesen elég!
Bennem kétségek merülnek fel az elektró motor használatával is!!!!!!

Tamásbá


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 04. - 20:47 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Tamásbá!
Ne merüljön Önben fel semmi kétség az elektromotorok használatával kapcsolatban. Hiszen felnőtt több olyan generáció a modellezésben, akik az öngyulladásos, és egyéb füstölgő motorokkal, max csak az ujjait tudják levágni.
Az sajnos, hogy a tecnika oly mértékben fejlődött, hogy az elmúlt pár évben ezeket a modelleket még az sem fékezte, hogy 45sec lett a motorjárat. Itt szeretnék viszont azzal vitatkozni, hogy a láthatóság határára mennek. Aki ezt mondja, az menjen el szemészhez, vagy építsen nagyobbat!!!!
Azt én sem vitatom, hogy az elot kategóriában, szabályváltozásra lenne szükség. De ezt egy kissé drasztikusnak tartom. Hiszen eddig mindenki kb 50eFtért vette a gépébe a motort, hogy a legjobbat teljesítse vele. Most meg rögtön dobja ki? Illetve hűtőmágnesnek még jó lesz
A befektetett energia mérése, az szerintem jobb ötlet. Tehát ha húznánk egy vonalat, hogy az akkuból ennyi energiát használhat fel a modell emelkedésre. Ez még stratégiai lehetőségeket is adhatna. Hiszen lehetne szeles időben felrohanni, illetve szélcsendben a lelt termikkel együtt utazni.
A robbanós texakóról, pedig egyértelműen az a véleményem, hogy az a kategória három dolgon múlik. Kell építeni egy jó modellt, egy tökéletes üzemanyag felhasználású motort, és egy jó pilóta.
Ha itt azt mondjuk, hogy motor ki 300 méteren, akkor sok ember otthoni fejlesztését, a motorral kapcsolatosan ki lehet dobni. Kérem szépen ebből a kategóriából, két évvel ezelőtt sokan azért léptek ki, mert lehetetlennek tartották ezzel a mennyiségű üzemanyaggal a kért idő kirepülését. Most ott tartunk, hogy a fér órából, 12 és 18 perc között járnak a motorok. EBBEN HATAlMAS MUNKA, ÉS ANYAGI RÁFORDÍTÁS VAN. Ha a szabályzaton módosítani akarunk, akkor az semmiféleképpen sem úgy történjen, hogy mindenkinek minden fejlesztését, és addigi kísérleteit suttyba kelljen dobni. Ezt mindkét kategóriára értem.

Süveges István


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 06. - 12:14 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Tisztelt Cavalloni Ferenc Modellező SE antik szakosztály, kedves Bence!
Kicsit elkéstetek ezzel a hozzászólással. Arról, nyilvánvalóan tudtok, hogy minden hónap első keddjén a Hangár utcában antikos találkozót tartunk, Strigán Laci volt is néhányszor. Én elsősorban ezt a fórumot, és a versenyeket tartom alkalmasnak az ilyen problémák széles körű megbeszélésére, ezen már túl vagyunk.
a.
Az alapvető tévedés, hogy a 10 perc teljesíthetősége nem túl gyakori. A tavalyi EB-n az ELOT startok 28 %-a volt maximum, ezzel szemben többi kategória többnyire csak 3~7 %-ot teljesített. Ellenkezőleg, azt lehet kijelenteni, hogy egy közepes modellel egy sem lehetetlen bejutni a döntőbe. De számoljunk: már a mi modelljeinknél sem ritka, hogy 600 méterre emelkedjenek. Ez azt jelenti, hogy 1m/sec merülősebesség mellett, termik nélkül repül a modell 645 másodpercet. Vagyis ideális esetben a 10 perc "automatikusan" meg van, csak rontani nem szabad. Ha ehhez hozzászámoljuk, hogy reálisan az ELOT modellek 0,7~0,8 m/sec között merülnek, akkor az látszik, hogy nem túl nehéz a feladat.
Ehhez képest az általam végzett sok sok mérés szerint például egy Uborka tud termik nélkül 140 - 150 másodpercet. Egy Daru 180 - 200-at, a Ju-52 240~250-et. Tehát még a mezőny - általam legkisebb merülősebességűnek tartott modellje is csak a szintidő 83%-át tudja termik nélkül.
Hogy a hazai versenyeken mégis miért kevés a döntős? Nos az a helyzet, hogy nem mindenki nyerni megy. Elég megszámolni, hogy hány olyan eredeti méretű Pelikán versenyez, amelyiknek nem megy föl csak 250 - 350 méterre, és jó termik nélkül csak 5~6~7 percet repülnek. Amíg a legutóbbi EB-n az ELOT indulók 22%-a jutott a döntőbe, addig a legutóbbi Vértes Kupán 25%. Tehát a 3 az nem is kevés! Ha ezen kívül még azt is hozzá vesszük, hogy a magyar mezőnyben hány olyan modell van, amelyikbe nincs beleépítve a 196 USD értékű technika, akkor ezen a dolgon nincs mit többet vitatkozni.

b.
A meghajtás költségeinek a kiszámításával teljesen egyetértek, ez egy jó közelítés.

c.
Jelenleg két kütyü van számunka elérhető közelségben, és elérhető áron. Hogy ezeknek a beprogramozása mennyivel egyszerűbb, mint ahogy a felvetésben feltételezitek, arról Epacher Péter, és Török László nálam sokkal többet tud, ezúton kérem meg őket, hogy válaszoljanak. A lényeg: sem a versenyzőnek, sem a rendezőnek nem szükséges a beállítás helyességének ellenőrzéséhez egy komplett számítógép. A kütyün van kijelző, az alapadatok kiolvashatók. Ha mégis lenne számítógép (olvasó programmal) a közelben, akkor a teljes repülési görbe is megnézhető - okulásul.
Általában minden versenyző eddig is arra törekedett, hogy - a szabályok keretein belül - megközelítse a minimális súlyt. Ez vagy sikerült, vagy nem. Az ellenőrzésről hazai versenyeken többnyire lemondtunk, mindenkinek a saját lelkiismeretére bízva a szabályok betartását. Az EB-ken azért időnként volt valami ellenőrzés, mi az eddig megszokottnál szigorúbbat tervezünk.

d.
Szerintem sem antik-szerű, ahogy az elektromos modellek fölrohannak a "sztratoszférába".
A magasság korlátozása, és a motorjárati idő megnövelése pontosan ezt hivatott kiküszöbölni. Az, hogy egy termikkel nagy magasságba lehet jutni, az bármelyik kategóriára áll. A Texaco-nál az a helyzet, hogy hajdanán nem volt repülési idő korlátozás, jóformán az volt a dicsőség, ha a modell elrepült. Egyébként a Texacoban is van az asztalon olyan előremutató javaslat, amit támogat a társaság, mert a fél óra az embert próbáló.

e.
A nagy modellnek mindig is meg volt a maga előnye, de van ám annak hátránya is! A versenyzőnek kell mérlegelnie, hogy számára mi az optimális.

f.
Az a. pontban kifejtett okok miatt mindenképpen hozzá kell nyúlni az ELOT szabályokhoz, és hogy ez pénzbe kerül, az vitán felüli.
Ami a legnehezebben beszerezhető, az a modell, mert többnyire magunk építjük a szabadidőnkben. Az általunk javasolt megoldással első lépésben nem feltétlenül szükséges új modellt építeni, elég a technikán lágyítani. Például kisebb légcsavar, de fölfele sem szükséges teljes gázzal menni, ez azért elég kis beruházás a kütyü mellett. Így egyébként várhatóan az akkumlátor is több szezont bír ki, mint eddig.
A felületi terhelés nem minden. Pontosabban a felületi terhelésnek sokkal nagyobb szerepe van a mostani szabályok mellett, ugyanis az elérhető magasság fordítva arányos a felületi terheléssel. A merülősebesség viszont csak négyzetgyökösen. Lefordítva, némi elhanyagolással: Ha a modell súlyát a duplájára növeljük, az emelkedőképessége a felére (50%) esik vissza. Ugyanakkor a merülősebesség csak négyzetgyök 2-vel vagyis 1:1,412 = 0,709, azaz 70,9 % (Hozzáteszem, a vízszintes sebesség ugyanúgy négyzetgyök 2-vel megnő 141%.) Tehát a vitorlázásban egy kis súlytöbblet közel sem akkora veszteség, mint az emelkedésben.
A hazai mezőnyben a minimális felületi terhelést ebben a kategóriában tudomásom szerint pont Balogh Bence második generációs Colossusa közelíti meg, de ez mindenkinek meg van engedve, és mindenkinek 24,4g/dm2. Ez csak szélcsendben, kis szélben előny, mert a haladási sebesség is csökken a fentiek szerint.

Összegzés: a javaslat még nem kiforrott, sajnos alapvető tévedéseken alapul.

Utóirat: Sajnos a mi javaslatunknak van egy némileg gyenge pontja: manapság már szinte minden elektronikus eszköz meghekkelhető. Ez ellen jelenleg leginkább úgy védekezhetünk, hogy az ilyet kiközösítjük.
Pont emiatt ezt a javaslatot csak a többség támogatta, és más megoldások is szóba jöhetnek.


Üdvözlettel: Gelencsér Kálmán.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 06. - 21:09 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Tisztelt Antikosok ! Kedves Bence!

A témakörben az utolsó válaszomat olvashatod. Ennek oka, hogy a vita meddő, mert az országképviselők fogják az EB első napján eldönteni mi lesz 2014 január 1-től a követendő szabály. Másrészt az a felelősség érzet amivel első válaszomban dícsértelek mostanra szertefoszlott. A mostani leveledből ugyanis egyértelműen kiderül, hogy az új modelled teljesítményéhez szeretnéd igazítani egy kategória jövőjét.
Az is nyilvánvaló, hogy senkit nem kérdeztél meg azok közül akit ajánlottam neked. Ez baj. Valószinüleg ez a kitűnő modelled meg sem épül, ha nem segítettek volna a klubod kiváló, tapasztalt modellezői. Amúgy annyira alapvető, hogy kétéves versenyzői múlttal sokkal inkább kellene kérdezni, mint határozott véleményt formálni, elkésve. Például úgy, ahogy a Alsónémediben kérdeztél ki teljes alapossággal az optimális motor, légcsavar, szabályzó és akku adatokról. Szeretném tudatni veled, hogy nekem ez a tudás 265.400,- Ft-ba és kb 150 órai munkába került. Alapos ember lévén ugyanis írtam a beszerzett 5db motor 30 pár légcsavar, 12db akkumulátor és a mérőpad költségeit. Csúcs eredményekhez ugyanis csak így lehet jutni.
Tudod miért osztottam meg veled ennek a drága tudásnak az esszenciáját? Mert szeretném, hogy ne menjen el a kedved ennek a pénznek hílyán a versenyzéstől, mert én már tudom, hogy többet ér a társaság, mint dobogó. Ugyanez a gondolat vezetett a módosítás ötletéhez is. Ugyanis te még nem tudod, de én már igen, hogy melyik az a motor és azt is tudom, hogy 160.000,- Ft az ára, amivel esélytelenné tehetlek az elkövetkező 3 évre. Jól fölidegesítesz, meg is veszem, gond nélkül. Beszállsz ebbe a versenybe, Bence?
Én a lehetőségeim ellenére, pont azt szeretném megakadályozni, hogy a jövő ilyen ízetlen anyagi versengéssé tegye szeretett sportunkat..Tudod hány aranyéremről mondok ezzel le? Szívesen teszem. Egy kicsit is hallgatsz rám, tájékozódsz, megtudhattad volna, hány kategórai halt ki amiatt, hogy a szabadjára engedett fejlődést anyagilag nem tudta és már nem is akarta követni senki. Aki meg tudta, egyedül maradt a mezőn. Na ide vezetne, ha komolyan vennénk.tőled a lényeget." Gyerekek marha jól megy a modellem , ne változtassunk pont most szabályt". Bence, nekem is marha jól megy a modellem
Az a fárasztó tudod, hogy te vagy a modellezés 104 éves történetének kb 618. olyan tagja aki saját pillanatnyi érdeke szerint szeretné látni a szabályzatot.
Még egyszer elmondom, hogy értsed. Ezzel a 10000,- Ft-os nagyon egyszerű műszerrel megvehetjük a jövő igazságos, fölösleges költségektől mentes, sokak számára elérhető versenyzés lehetőségét.
Továbbá, még egyszer. A "régi" modellek ugyanolyan jók, nem kell aggódj helyettem, mert közülünk csak te hiszel a felületi terhelés mindenhatóságában, mert még nem ismered a sikerre vezető út sokrétűségét. A versenytaktikában sem okoz gondot mert, ahogy látom egy nem totál start után nagyon várod a jó időt, mint mindenki.
Annak a felismerése, hogy az ELOT tarthatatlan irányba megy, minden országban felismerték. Én mielőtt a magyar kollégák elé tártam a javaslatom, véleményt kértem a Szlovák és az Amerikai barátaimtól. Csak a pozitív visszajelzések után álltam elő. Megnéztem F5J versenyt, olvasom a levelezésüket, konzultáltam a versenyző barátokkal és kategória vezetőjével, hatalmas lelkesedésük meggyőzött. Te kivel beszéltél?
Nem kenyerem a személyeskedés, de most elkerülhetetlennek láttam, ugyanis aki az antik jelleg megmaradása mellett kardoskodik, de közben 10-12 m/sec sebességgel rohan föl 500 méter fölé, az számomra nem hiteles.
Itt tehát a magam részéről befejeztem. Remélem inkább voltam elgondolkodtató, mint bántó, ha mégsem akkor elnézést kérek.
Baráti üdvözlettel Laci


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: ELOT
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 07. - 17:00 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Kalman!

Torok Laci bacsitol kapott tajekoztatas szerint (http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic. ... ght=#52296), Csüt. Jún. 06, 2013 9:09 pm-i hozzaszolasaban, az ELOT vita eldolt.
Nagyon orultem a kapott levelenek. Koszonom, hogy azoknak a velemenyemet is figyelmbe veszi, akik a jelenleg ervenyben levo szabalyzatot szeretnek megtartani. Az emlitett diskurzusrol nem hallottam...
Jelen korulmenyek kozott legjobb elkepzelesnek az ELOT es az ALOT (Altitude Limited Old Timer) kategoriak egyuttes letezeset tartom. Ezzel en is egyetertek, mert egy korrekt es mindenki szamara kedvezo megoldas szuletne.
A magam reszerol ezt a variaciot tartom a legjobbnak, abban bizom, hogy a most esedekes SAM targyalasokon Szovetsegunk ezt az elkepzelest fogja kepviselni.

Udvozlettel: Bence


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 07. - 19:38 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Török László írta:
Tisztelt Antikosok ! Kedves Bence!

A témakörben az utolsó válaszomat olvashatod. Ennek oka, hogy a vita meddő, mert az országképviselők fogják az EB első napján eldönteni mi lesz 2014 január 1-től a követendő szabály. Másrészt az a felelősség érzet amivel első válaszomban dícsértelek mostanra szertefoszlott. A mostani leveledből ugyanis egyértelműen kiderül, hogy az új modelled teljesítményéhez szeretnéd igazítani egy kategória jövőjét.
Az is nyilvánvaló, hogy senkit nem kérdeztél meg azok közül akit ajánlottam neked. Ez baj. Valószinüleg ez a kitűnő modelled meg sem épül, ha nem segítettek volna a klubod kiváló, tapasztalt modellezői. Amúgy annyira alapvető, hogy kétéves versenyzői múlttal sokkal inkább kellene kérdezni, mint határozott véleményt formálni, elkésve. Például úgy, ahogy a Alsónémediben kérdeztél ki teljes alapossággal az optimális motor, légcsavar, szabályzó és akku adatokról. Szeretném tudatni veled, hogy nekem ez a tudás 265.400,- Ft-ba és kb 150 órai munkába került. Alapos ember lévén ugyanis írtam a beszerzett 5db motor 30 pár légcsavar, 12db akkumulátor és a mérőpad költségeit. Csúcs eredményekhez ugyanis csak így lehet jutni.
Tudod miért osztottam meg veled ennek a drága tudásnak az esszenciáját? Mert szeretném, hogy ne menjen el a kedved ennek a pénznek hílyán a versenyzéstől, mert én már tudom, hogy többet ér a társaság, mint dobogó. Ugyanez a gondolat vezetett a módosítás ötletéhez is. Ugyanis te még nem tudod, de én már igen, hogy melyik az a motor és azt is tudom, hogy 160.000,- Ft az ára, amivel esélytelenné tehetlek az elkövetkező 3 évre. Jól fölidegesítesz, meg is veszem, gond nélkül. Beszállsz ebbe a versenybe, Bence?
Én a lehetőségeim ellenére, pont azt szeretném megakadályozni, hogy a jövő ilyen ízetlen anyagi versengéssé tegye szeretett sportunkat..Tudod hány aranyéremről mondok ezzel le? Szívesen teszem. Egy kicsit is hallgatsz rám, tájékozódsz, megtudhattad volna, hány kategórai halt ki amiatt, hogy a szabadjára engedett fejlődést anyagilag nem tudta és már nem is akarta követni senki. Aki meg tudta, egyedül maradt a mezőn. Na ide vezetne, ha komolyan vennénk.tőled a lényeget." Gyerekek marha jól megy a modellem , ne változtassunk pont most szabályt". Bence, nekem is marha jól megy a modellem
Az a fárasztó tudod, hogy te vagy a modellezés 104 éves történetének kb 618. olyan tagja aki saját pillanatnyi érdeke szerint szeretné látni a szabályzatot.
Még egyszer elmondom, hogy értsed. Ezzel a 10000,- Ft-os nagyon egyszerű műszerrel megvehetjük a jövő igazságos, fölösleges költségektől mentes, sokak számára elérhető versenyzés lehetőségét.
Továbbá, még egyszer. A "régi" modellek ugyanolyan jók, nem kell aggódj helyettem, mert közülünk csak te hiszel a felületi terhelés mindenhatóságában, mert még nem ismered a sikerre vezető út sokrétűségét. A versenytaktikában sem okoz gondot mert, ahogy látom egy nem totál start után nagyon várod a jó időt, mint mindenki.
Annak a felismerése, hogy az ELOT tarthatatlan irányba megy, minden országban felismerték. Én mielőtt a magyar kollégák elé tártam a javaslatom, véleményt kértem a Szlovák és az Amerikai barátaimtól. Csak a pozitív visszajelzések után álltam elő. Megnéztem F5J versenyt, olvasom a levelezésüket, konzultáltam a versenyző barátokkal és kategória vezetőjével, hatalmas lelkesedésük meggyőzött. Te kivel beszéltél?
Nem kenyerem a személyeskedés, de most elkerülhetetlennek láttam, ugyanis aki az antik jelleg megmaradása mellett kardoskodik, de közben 10-12 m/sec sebességgel rohan föl 500 méter fölé, az számomra nem hiteles.
Itt tehát a magam részéről befejeztem. Remélem inkább voltam elgondolkodtató, mint bántó, ha mégsem akkor elnézést kérek.
Baráti üdvözlettel Laci




Kedves Laci bacsi!

Irasa, amivel tegnap este megtamadott, szamomra meglepetest okozott...

En ugy emlekszem, hogy eddigi hozzaszolasaimban a jelenleg ervenyben levo Elot szabalyzat megtartasa mellett erveltem es ugy tudom, hogy ez a szabalyzat regebbi mint az ELOT modelljeim. Ezert nem ertem azt a gondolatat, hogy miert akarnam a modelljeimhez igazitani a jelenleg ervenyes ELOT szabayzatot.

En ugy emlekszem, hogy mi egymas kozott mar megbeszeltuk azt, hogy kulon-kulon vegzett fejleszteseink kozott a magassagban mindossze 3m kulonbseg adodott Laci bacsiek javara.
Talan nem emlitettem, de a sajat kiserletezeseim nekem is egyebkent 5 motoromba, 10 akkumulatoromba, 6 legcsavaromba es 5 szabalyzomba kerultek.

A Cavalloniban mi ugy gondoljuk, hogy a minimalis feluleti terhelesre megepitett modell, az adott idojarasi korulmenyekhez felsulyozhato. En pl. az alsonemedi versenyen levo "viharban" egy 13-as villaskulcsot tettem a repulombe, amit az utana kovetkezo jo idojarasi korulmenyek kozott egyszeruen kivettem. Barmikor amikor szukseg lesz ra, ujra be tudom rakni. Mi ezert latjuk jonak a minimalis suly elereseret...

Amit viszont nagyon furcsallok, hogy miert baj az, ha valakinek olyan onallo velemenye van, ami elter Laci bacsietol? Nem ertem a velem hasznalt, hamis allitasokon alapulo, szokatlanul durva hangnemet. Hiszen mi joban vagyunk!

Az a bunom, hogy a jelenleg ervenyben levo szabalyzathoz epitettem a modellemet? Az, hogy nekem az antikban ez a kategoria tetszik a legjobban? Es azt szeretnem, hogy a jovoben ennek megmaradjon a magasba jutas elmenyet megengedo es ado szabalyzata?

Udvozlettel: Bence


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: ELOT
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 11. - 20:11 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Antikosok!

Válaszolok Gelencsér Kálmán és Török László hozzám eljutott írásaira.

A mi ide vonatkozó elképzeléseink eléggé „frissek”, tekintettel arra, hogy az új Colossus modell építési tapasztalatai -felületi terhelésre történő építés teljesíthetősége- is mostaniak
(pl. a bevonóanyaghoz az alsónémedi verseny előtt 2héttel jutottam hozzá…).
Sőt folyamatosan kísérletezek, minden szabadidőmet a tökéletesítésre és a gyakorlásra fordítom. Ezt sokszor a rossz idő hátráltatta, de pl. a minél jobb EB-eredmény eléréséért a modellemen ma is állítottam és az új beállítással repítettem is.
Ezért (bár a SRY fórumot rendszeresen figyelemmel követem) az észrevételeinkről csak most tudok nyilatkozni, többek között a modellek ellenőrzésére is tekintettel.
Sajnos az esztergomi verseny elmarad, így hirtelen és ilyen módon, de még az EB-n történő tárgyalás előtt foglaltuk össze véleményünket az ún: 300 m-es szabályról.
Valóban időben értesültünk az ELOT-szabályváltozás tervbe vételéről, de az új modelljeink nélkül a felmerült témához nem tudtunk érdemben hozzászólni.

a.
Mi valóban nem számoltuk ki, hogy az ELOT- kategóriában „statisztikailag” könnyebb döntőbe jutni. Viszont mindig azt tapasztaltuk, hogy egy döntő lebonyolítása sohasem volt probléma, ráadásul minden résztvevő érdeklődéssel figyelte annak izgalmasságát.
Versenynap végén -más döntők mellett- egy ELOT döntő is hozzájárul a rendezvény jó hangulatához.
Ezen kívül bennünk még az is felmerült, hogy aki az adott versenynapon több kategóriában vagy több modellel indul, annak versenyzését segíti a most érvényben levő ELOT szabályzat, és ezt mi jónak tartjuk. Hiszen a mostani elvárásnak megfelelő modellel nem kell kivárni a tuti jó időt -marad idő a más kategóriával és modellel való szereplésre, a kötetlen startidő rugalmasságot biztosít- így kicsit rosszabb időben az elért magasságból is teljesíthető a 10 perces elvárás.
Most ugyan könnyebbnek látszik a döntőbe jutás, ott azonban –mivel mindegyik döntős azonos időjárási feltételekkel startol- már a tényleges pilóta tudás számít. Meg persze a modellépítés és a jól megválasztott elektronika…
Ha bevezetésre kerülne a 300m-es korlátozás, akkor az egy olyan problémával járna, amit nem lehet kompromisszumok nélkül megoldani. Egy verseny lefolyása alatt rengeteget változhat az időjárás. Ahhoz, hogy az „esélyegyenlőség” és a „repülni tudás” döntse el a verseny eredményét kötött startidőt kell bevezetni. Ehhez starthelyek és sportbírók kellenek, akikből sajnos nagyon kevés van, sőt a mostani versenyeken az az állandó megoldás, hogy ellenfél méri ellenfélnek az időt.
Azoknak a versenyzőknek, akik egy versenynapon több kategóriában, több modellel indulnak, vajon lesz-e idejük arra, hogy sikerrel fejezzék be az összes startjukat egy körben?
A mostani szabályzat szerint megrendezett versenyeken ez nem okoz fennakadást.
A kevésbé jó időben is teljesíthető totál adja meg azt a rugalmasságot a versenyzőnek, hogy más kategóriákban is saját kedvére versenyezzen, aki így jobban be tudja osztani az idejét egy megmérettetésen. A döntőben pedig az egyszerre indulás miatt úgyis mindenki azonos időjárási körülmények között versenyez a végső helyezéséért.

c.-d.
Régebben az antik kezdeményezés baráti összejövetelek érdekében született, ami mára versennyé nőtte ki magát. Mégis az ún: antik-elvet ma is mindenki elfogadja, úgy érezzük, hogy ez leginkább akkor biztosítható, ha a segédmotoros vitorlázó repüléshez szükséges lehető legkevesebb modern berendezésekkel látjuk el régi tervezésű modelljeinket. Ezt pedig az irányításhoz szükséges minimum (magassági+oldalkormány) rádiós beavatkozással oldjuk meg. Az elektromotorral pedig a robbanómotort helyettesítjük, ennek a forradalmi újításnak köszönhetjük ezt az egy plusz -nagy létszámú- versenykategóriát, amiben viszont a lehető legkevesebb modern technikát tarjuk kívánatosnak úgy, ahogy az ma is van.
Tehát mi a lehető legegyszerűbb „működtetést” fogadjuk el antik-szerűnek.
A modellt csak bonyolítaná az altiméter és egyéb modern, de a repüléshez szükségtelen mérőeszközök alkalmazása.
Továbbá ha valaki az ELOT kategórián belül két modellel indul, akkor két magasságmérőre van szüksége, mert az egyetlen meglévőt nem szerelgetjük egyik modellből a másikba, ugyanúgy, mint ahogy minden modellnek saját vevője van, erre is gépenként lesz szükség.
Emiatt itt többletköltség keletkezik.


e.-f.
Az esetleges ELOT-szabályváltozás a modellezőt mindenképpen arra készteti, hogy újra kitapasztalja számára melyik a legmegfelelőbb modell és ahhoz tartozó elektronika.
Annak van realitása, hogy az új szabályokhoz fölöslegesen nehéz és erős technikát félretegyük, helyette a 300 m-es magassághoz illeszkedő kombinációk jelennek meg.
Ugyanis minek vigyen többletsúlyt egy repülő?
Pedig egy technikai sportágban természetes kell legyen a progresszív versenyszellem, ezért az elfogadja a technika fejlődését -az enyhén korlátozott emelkedési képességet megengedő versenyszabályzati előírások maradéktalan betartása mellett-, azt maximálisan kiaknázni igyekszik…
A 300m-es induló vitorlázó magassághoz rendelkezésre áll a kisgumis és a SPEED 400-as versenykategória, tapasztalataink szerint ezeknél a versenyszámoknál a motorjárati idő befejeztével kb. éppen ebben a magasságban járnak a gépek. Tehát aki akar, az ebből a magasságból is kezdheti a vitorlázást, versenyzést (kisebb modellel) az előbb említett kategóriákban…

Üdvözlettel: Balogh Bence


Kedves Antikosok! Kedves Péter!

Legmesszebbmenőkig értve és megértve a „300 m-es szabályzat” mellett érvelőket, továbbá most már elfogadva azt, hogy egy magasságmérő megbízhatóan működhet, úgy gondolom elég sokan vagyunk olyanok is, akik azt szeretik a jelenlegi szabályok szerint létező ELOT kategóriában, hogy a modelljeink a motorjárati időben minél magasabbra legyen képes feljutni, onnan pedig a döntőben akár fél-egy órán keresztül versenyezzen a legjobb helyezésekért.
Ennek az érzésnek is megvan a maga hangulata és öröme, én a magam részéről ehhez ragaszkodnék, remélem ezért nem haragszik meg rám senki…

Azonban véleményem szerint egy gép feljutási képessége nem csupán a technikáról szól, és nem csak annak folyamatos fejlődéséből adódó lehetőségeken alapul, hanem a modellek fesztávolságától is függ. Minél nagyobb a modell, annál erősebb motort rakhatunk bele, hiszen egy nagy gép sokkal nagyobb magasságban is jól látható.
Úgy tűnik, hogy az a korábbi jó elképzelés, miszerint a megépíthető modellválaszték bősége érdekében lehetővé vált a modellek nagyítása és kicsinyítése (de az 1:1 méretarányú gépekre is igaz), a „normális” magassági határ csorbát szenvedhetett a technika túl gyors fejlődése miatt. Ezért joggal vetődhetett fel Bennetek a kérdés: vajon helyes-e ez?

Mégis, mint azt már az elején is írtam, a magasba jutás örömét és az onnan történő minél hosszabb fennmaradás élményét venné el a tervbe vett új ELOT szabályzat, miközben a kisgumis- és a Speed 400-as kategóriákban is tulajdonképpen 300 m-es kezdeti magasságból vitorlázik mindenki. Igy akkor az új ELOT már az ezekhez nagyon hasonló kategóriára alakulna vissza.

Nem megismételve a közelmúlt napokban már megírt véleményemet, ami az ELOT jelenlegi fennmaradását támogatja, a technika túlbonyolítása helyett talán inkább a szárnyfesztávolság maximalizálását tűzhetnénk ki célul. Jelen tapasztalatom szerint a 2.5-3 m-es fesztávolság lenne az az érték, ami a mai technikai feltételek mellett még a magasban jól látható modell biztonságos uralását biztosítaná. Innentől hiába folytatódna az elektronika fejlődése, azt senki sem alkalmazná, mert a 2.5-3 m fesztávolságú gépét saját emberi szemével már úgysem látná.
Ez így az ún.: antik-elvnek is jobban megfelelne..

A tavalyi Európa Bajnokságon -a nevezők körében- a legnépszerűbb kategóriák között volt az ELOT. Viszont nem éreztük annak problémáját, hogy többekben ellenérzést okoztak volna a túl magasra jutó modellek.
Pedig biztosan van igény arra a versenyzésre is, amit Ti itt többen is megfogalmaztatok.
Ezért most -a hazai rendezésű EB-n is- üdvözlendő az a kezdeményezés, hogy az ELOT-verseny változatlan szabályok alapján történő megrendezése mellett, a külföldi sporttársainknak bemutassunk egy a számukra eddig ismeretlen kisgumis-kategóriát, ahol a letelt motorjárati idő után várhatóan a modellek éppen a 300 m-es magasságon kezdhetik meg a vitorlázást.

Múlt hónapban alkalmam volt megvizsgálni a tervezett „300 m-es” ELOT szabályt. Bátyám sportóráját betettük az új Colossusba és kb. 20-25mp másodperc motorjárati idővel jutottunk fel a 300 m-es magasságba (a mérések eredményét bátyám egy magassággörbén mutatta meg nekem). Amikor az elméletet gyakorlatban láttam, ennek a „nagy” modellnek 300 m-ről való induló magasságát, akkor azt alacsonynak találtam.
Pont azt vesztette el ezzel ez a kategória, amivel engem korábban már megfogott…

Befejezésül én még csak annyit szeretnék elmondani, hogy a tavalyi évben éppen azért hagytam abba a kisgumis kategóriában való versenyzésemet, mert elhatároztam, hogy egy izgalmasabb kategóriára váltok. Az egy év elketrogumisozás után az ELOT-ra esett a választásom. Lenyűgözött az, ahogyan láttam a legjobbak gyönyörű és méretes modelljeit felhúzni a magasba és az onnan történő vitorlázásukat. Nekem sokkal jobban tetszik az, ha egy „kolosszális” méretű repülőt építhetek, majd azzal versenyezhetek. Számomra nagyobb kihívás, ha a repülőm a lehető legmagasabbról kezdheti meg a vitorlázást, és a jelen versenyszabályok szerint várhatóan a döntőben, az ellenfeleimmel azonos feltételekkel, a magasságnak is köszönhetően, minél hosszabb döntőben vehetek részt.
Az eddig ennek jegyében eltelt 2 éves felkészülésem is ezen alapult, nagyon sok szabadidőmet töltöttem el a modellépítéssel, motorok mérésével-próbálgatásával és a gyakorlással.
A modellépítésben eddig megszerzett tapasztalataimat, a különböző elektronikákkal való kísérletezgetéseimet rendeltem alá a jelenlegi szabályok között működő ELOT-nak.
Ha nem ez a kategória tetszene, akkor még ma is kisgumis versenyző lennék, éppen ezért nem szeretném azt, ha az ELOT is kisgumis-szerűen lenne szabályozva.

Udvozlettel: Balogh Bence


Kedves Kalman!

Torok Laci bacsitol kapott tajekoztatas szerint (http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic. ... ght=#52296), Csüt. Jún. 06, 2013 9:09 pm-i hozzaszolasaban, az ELOT vita eldolt.
Nagyon orultem a kapott levelenek. Koszonom, hogy azoknak a velemenyemet is figyelmbe veszi, akik a jelenleg ervenyben levo szabalyzatot szeretnek megtartani. Az emlitett diskurzusrol nem hallottam...
Jelen korulmenyek kozott legjobb elkepzelesnek az ELOT es az ALOT (Altitude Limited Old Timer) kategoriak egyuttes letezeset tartom. Ezzel en is egyetertek, mert egy korrekt es mindenki szamara kedvezo megoldas szuletne.
A magam reszerol ezt a variaciot tartom a legjobbnak, abban bizom, hogy a most esedekes SAM targyalasokon Szovetsegunk ezt az elkepzelest fogja kepviselni.

Udvozlettel: Bence


Kedves Laci bacsi!

Nagyon orulok annak, hogy egy esetleges szabalyvaltozas miatt felhotlen viszonyunk nem szenved csorbat, hanem csupan velemenykulonbsegkent marad meg koztunk.
Keresenek megfeleloen a teljes levelezesunket felteszem a forumra.

Udv: Bence


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: mi is a modellezés
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 16. - 6:58 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Bár én nem antikozo, csak fejből építek, azt is egyre ritkábban de hadd szóljak bele. Legfeljebb törlitek ha nem ide való.

Azt veszem észre hogy a mai rohanó világban minden az egyre magasabb teljesítményről kezd szólni. Ez magában még nem is lenne baj, hiszen a versenyzés erről szól.
A baj ott kezdődik amikor a nagy teljesítmény már kizárólag anyagi áldozatoikkal elérhető. Nem kell építeni, nem kell időt "pazarolni" csak megvenni a legdrágábbat és győztem.
Az élet minden területén ez történik.

Több éve történt hogy kimentem a Mátyásföldi reptérre két saját építésű gépemmel. Az egyik elég jól sikerült, körül is dongták rendesen a "modellezők".
Nézegették, és rákérdezett egyikük hogy hol és mennyiért vettem.
Büszkén mondtam hogy én építettm.
A reakció borzalmas érzés volt. Fitymáló tekintetek, "ja, te faragtad???" megjegyzések és azonnal ott is hagytak.
Őszintén megvallom én annyira megsértődtem hogy a környéken se jártam azóta.
A vicces az a dologban hogy forintosítva kb. kétszer annyiból hoztam ki azt a gépet mintha egy ARF modellt vettem volna. Nem azért építettem mert nem futotta "rendes" modellre, hanem azért mert szeretek ilyesmivel foglalkozni.
Azóta is sokszor kaptam meg hogy minek vesződöm, miért nem veszek készen...
Sőt, egyes modellezők már nem is hallottak róla hogy repülőmodellt építeni is leht...


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 16. - 10:08 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Így van!

Tamásbá


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 17. - 15:11 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok!

Füligjimmy hozzászólásához akartam erőteljesen bólogatni!
Sajnos ez már velem is előfordult,és ugyan azt a keserű ízt éreztem mint fenn említett kolléga!
Ezt az érzést,még az is fokozta,hogy a saját Alsónémedi repterünkön találkoztam ilyen egyénekkel. Aki,,, nem köszön,, nem kérdezi meg te ki is vagy ,,,netán???milyen frekvencián sugárzol???STB!!!
Persze ŐŐ az urbanizáció szülötte nem foglalkozik ilyen alantas dolgokkal!
Megveszi a modellt és a veleszületett repülési "ösztönével" veszélyeztet mindenkit!
Persze nem mindenki működik ilyen egyszerűen,szerencsére!!!
Itt fűzném még hozzá,hogy mindenkit nagyon szívesen látunk az Alsónémedi reptéren! Bár jómagam elgondolkodtam azon,hogy ha klubunk néhány önkéntese,rendszeresen kijár füvet nyírni,útbaigazító táblát kitenni és elkészíteni (Ács Joe Wado Zoli Baranyi Tibi Süveges Pista stb,stb,stb,, Legalább egy biztosítással rendelkezzen az aki modellt akar reptetni!!
Na de mind egy , nem élem bele magam, mivel a mai ember,MÁR nem képes az ilyen szintű szocializálódásra :cry:

Utószó ként tenném hozzá: Remélem valaki megsértődik ezen....
Mert azzal már találkoztam,és ŐŐ sem köszönt...


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 17. - 15:16 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Helló!!!

Egyébként,nem vagyok depis,,minden hapy,, szabin vagyok!!!, és 1000 el készülünk az EB-e!!! :lol: :lol: :lol:

Üdv mindenkinek:Az OMBK tagjai!!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: A "nemköszönő"
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 17. - 15:29 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Na, most eszembe juttattál pár "modellezőt".
Volt ilyen néhány a délpestin is, szerencsére elkoptak.
A leg érdekesebb az volt, hogy ezerrel izzadva nyírom a füvet (akkoriban is vagy 5-6 éve összesen hárman nyírtunk, soha senki más) mikor odajön egy kolléga és megkérdezi hogy új vagyok-e...
Nem bakker, az ősök szelleme nyírt eddig...
Aztán elkezdett volna rendezkedni hogy itt eddig, ott addig nyírjam.
Eligazítottam hogy pár éve már így nyírok, és ez nem fog változni.
Erre mi történik??? MEGSÉRTŐDIK!!!
Vááááá.
Na mondjuk nem sokáig láttuk, elfogyott mint a telihold.
Érdekesség hogy a pálya mellett kb. 50 méterre egy másik társaság telepedett meg pár éve, és fura mód egymást nem zavarva tudunk évek óta repíteni.
Eleinte volt pár renitens, de azok is elfogytak.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 17. - 16:09 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Helló!

Tőlünk nem kell hogy elkopjon a társaság,sőt!! lehetünk sokkal többen,De attól még betarthatnánk az alapvető,udvariasság szabályait,vagy nem?
Én tudom, hogy baj van a társadalommal,de a modellezők szűk társasága ne álljon a többség oldalára,ha lehet! Szoktam is mondani, belőlünk kevés van,,,a többiek meg többen vannak,,,


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 586 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 3 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség