SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 máj. 07. - 7:39

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 586 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5 ... 40  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 17. - 9:51 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Úgy látszik, hogy a tisztelt vezetőség még " provizore " sem olvasta el az eredeti SAM szabályzatot!
Világosan benne van " ez a szabályzat az 2012-es Európa bajnokságnak".

Két megoldás van:
1 Felállítani egy válogatott kertet akik az eredeti szabályzat szerint készülnek az Európa bajnokságra.
2 Saját hazai szabályzatot csinálni, de esetleg lesznek olyan modellek ebben az esetben amelyek változtatás nélkűl nem indulhatnak az E.B-n.
Még szerencse, ha csak a versenyzésben kell változtattniuk a felkészülésüket.

ÉN MOST IS KÉNYELMESEBBNEK TARTOM ÁTVENNI AZ EREDETI SZABÁLYZATOT ÉS A RENDEZŐKNEK IDEHAZA SZABAD KEZET ADNI AZ ADOTTSÁGOKTÓL FÜGGŐEN A VERSENYEK LEBONYOLÍTÁSÁRA.

Tamásbá

Kép

Uploaded with ImageShack.us


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 18. - 13:45 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Tisztelt fórumozók!
Ne feledjétek,a teljes SAM szabályzatot 2012től kell bevezetni! Én természetesnek venném,hogy a modelleket a SAM szerint építsük.A verseny rendezése(a helyi adottságoknak megfelelően!)a főbíró(CD)hatásköre,mármint:Leszálló hej kijelölése,startok száma,a döntőben maximált munkaidő,stb.Az idei évet még a régi,netán a SAM nek nem megfelelő modellekkel versenyezhetjük végig,és új modellt,vagy az eredeti szárnyprofilú szárnyat építhetünk.
Sajnos tényleg nem nekünk való a szabályzatok hozatala,használjuk azt
amit már mások kitaláltak.
Ettől függetlenül,remélem a kisgumis kategóriát megtudjuk úgy alkotni,hogy a SAMban is elfogadják (egyszer).És lássák benne a szakértelmet...
És még valami,ezt a szűk baráti kört nem szabadna szétzilálni, össze kell tartani,vigyázni rá,mert kihalófélben levők vagyunk.
Üdv:LL


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 18. - 16:18 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Czifra Lajos csatlakozik a SAM szabályzat bevezetéséhez.
Visszatekint az elmúlt két évtized szabályzat vitáira is:


A csepeli modellezőkkel évekig elmentünk Spitzerbergbe és meghívtuk barátainkat Kunszentmiklósra is. A taszári modellezőkkel részt vettünk a Wasserkuppén is.

Mindenhol más szabályzat volt, ezért Münnich Gyula szakág vezető évekig az európai antik szabályzatok korszerűsítésén fáradozott. A szabályzat viták több országban az antik modellezéssel foglalkozók szétválásához vezetett. A német modellezők egy része Buszmajer úr vezetésével elfogadta a SAM szabályzatot, és részt vettek a találkozókon is.

A csepeli modellezők ragaszkodtak a régi szabályokhoz. A kunszentmiklósi versenyen, egyre kevesebben vettek részt és elmaradtak a külföldi résztvevők is. Barátaink kérésére Münich Gyulával és Páyer Imrével korszerűsíttettük a hazai szabályzatot öt perces repülési időkkel és bevezettük az új gumis elektromos kategóriát is.

Szlovákia elvállalta a SAM Európa kupaverseny rendezését. Segítségünket kérték a találkozó rendezéshez, ezért hat időmérőnk elment a versenyre. Megismertük az összes kategóriát és mindannyian a versenyzőkkel együtt megállapítottuk, hogy a SAM szabályzat szerint eredményes találkozókat lehet rendezni.

A szakág vezető javaslatára a Szekszárdi klub vállalta, hogy a következő évben az Őcsényi repülőtéren megrendezi az Európa kupa találkozót, melyet az SAM vezetők elfogadtak. Az Őcsényi bemutatón német modellező irányíthatatlan motoros modellje a nézők közé zuhant és ketten meghaltak. Ezért Szekszárd vezetése visszavonta támogatását.

Meghalt Münich Gyula antik szakág vezető. Gelencsér Kálmán új antik szakág vezető első feladata volt, hogy bejelentse a SAM vezetőinek, hogy nem tudjuk megrendezni a találkozót, melyet később újra kérni fogunk. Helyettünk Olaszország vállalta a találkozó megrendezését, amin versenyzőink ismét eredményesen szerepeltek.

Csehországban a 2010-ben megrendezett találkozón került sor a három évenként esedékes szabályzat módosításra is. Ezen javasolhattuk volna a gumis elektromos kategória bevezetését is szlovák barátainkkal együtt. Elfogadták, hogy 2011-ben San Marinó, 2012-ben Szlovákia és 2013-ban Magyarország fogja rendezni a SAM Európa kupát.

Többen javasoltuk, hogy mi is vezessük be a végre a SAM szabályzatot a gumis elektromos kategóriával kiegészítve. Gumis elektromos szabályzatunkat küldjünk el a SAM országok részére és hívjuk meg őket versenyeinkre, mivel 2013-ban gumis elektromos versenyt is szeretnénk rendezni a SAM Európa Kupa találkozónkon.

A szakág vezető részére kéziratban javasoltam a SAM szabályzat kiegészítését. Leírtam a 9/a pontban, hogy nálunk a vitorlázó kategóriában csak 4 startból hármat értékelünk. A 9/b pontként az 50 inch azaz 127 centiméteres fesztávolságú régen Baby kategória szerepeljen. A 10-ik pontban a motoros SAM szabályzatok szellemében leírtam javaslatomat a gumis elektromos szabályzatról is.
Négy startból a gyenge kiesésével három start legyen egy perc motorjárattal összesen 10 perc repülési idővel. A hajtómű meghatározott méretű háromfázisú elektromotorral 8 x 4 colos hátrahajló légcsavarral két cellás Lítium akkumulátorral működhet. Felületi terhelésnek a SAM-ban motoros modellekre vonatkozó 24,4 gramm/dm2-ert javasoltam, hogy ezzel se térjünk el az általános előírástól, de ez kevesebb is lehet.

A következő találkozó előtt a szakág vezető azzal adta vissza kéziratomat, hogy néhány pontot kivettem a SAM-ból és helyette a megbeszélésen több más javaslatot ismertetett. Elmondta, hogy a gumis elektromos kategóriára Szlovákiában 15, máshol 19 gramm/dm2 az előírás. A SAM 24,4-e nagyon sok, mennyi legyen? Olyan javaslat is érkezett, hogy a minimális repülő súlyt határozzuk meg, de ezt elvetettük. Volt olyan javaslat is, hogy egyáltalán ne legyen megkötés, mindenki olyan könnyű modellt építsen, amilyet tud. Elmondtam, hogy ezt a CO2-es kategóriában évekig csináltuk. Benedek 23 grammos modellt is épített, de végül 70 gramm minimális súlyt fogadtak el meghatározott méretű CO2 modellhez a nemzetközi szabályzatban.

Elmondtam, hogy a motoros repülő modellek teljesítményét elsősorban a felületi terhelés befolyásolja. Ha ezt egységesen nem határozzuk meg, akkor semmi értelme nincs a hajtóműre vonatkozó előírásoknak. Kérdezték, hogy a Csoda gumis elektromos szárnya hány dm2? Az asztalon lévő szárnyam méretei alapján durva számítással 20 gramm/dm2 felületi terhelésre tettem javaslatot, de ezt sem fogadták el. Török László javaslatára elfogadtuk, hogy a hátra hajló légcsavar maximum 7,5 x 4 colos lehet 42 mm középrésszel.

Hosszú vita után sem tudtunk megegyezni, hogy mikor vezessük be a SAM szabályzatot, 2011-ben vagy 2012-ben? Azt javasoltuk, hogy januárban a Fórumon klubonkénti internetes szavazással döntsünk. Ehhez véleményem szerint előbb fel kellene tenni magyar nyelven a szabályzatot.

A Cseh kezdeményezéshez csatlakozva mi is elevenítsük fel a szabadon repülő antik kategóriákat. Többen kérték, hogy rendezzünk szabadon repülő antik versenyeket is. Várjuk javaslataitokat a Fórumra, hogy mikor és hol lehet szabadon repülő antik modellek részére versenyt rendezni?

A vitorlázók részére a terep adottságától függően 18 méteres startzsinórral egy perc, 30 méteres zsinórral kettő perc és az 50 méteres startzsinórral három perc repülési idővel háromstartos, vagy négy startból egy kieső starttal lehet versenyt rendezni.

Surman Zsolt korábban javasolta, hogy kis modellek részére a monori nagyréten lehetne versenyt rendezni. Baráti találkozó keretében az antik modellekkel együtt repülhetnének a makettek és minden más modell is, ami nem zavarja a versenyt. Meg lehetne rendezni a Cinege III modellek versenyét is. Kupák nélkül is jót tudunk együtt repíteni.

Korábban javasoltam, hogy a CO2-es makett kategória mellett a távirányításos elektromos maketteket is építsünk, melyek külföldön népszerűek és félkész áruk is kaphatók. A magyar repülés százéves történelméből is választhatunk.

A fentiekkel kapcsolatban várjuk véleményeteket és további javaslataitokat a Fórumra.

Sikeres téli felkészülést kíván.

Czifra Lajos


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 19. - 14:58 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Feladó: Mocsári János
Címzett: antikos
Elküldve: Kedd. Jan. 18, 2011 8:14 pm
Téma: Re: szabályzat
Tisztelt Antikos!
Ellnézést kérek,de csak most olvastam a privát üzeneteimet.Meg tisztel a felkéréssel.Már gondoltam rá,de én csak egy kezdő porszem vagyok a gépezetben.
Én támogatom a SAM szabály átvételét!!
Szerintem ez a legtisztább és legcélravezetőbb megoldás!
Ki néztem magamnak a HEM-1800 modellt,ARC 3 kategóriásnak,de addig nem merek bele vágni míg nincs tisztázva a szabályzat,pedig nyakunkon a szezon.
Tisztelettel:

_________________
Jani


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 19. - 15:19 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Az európai 2011-2013 SAM Rc versenyek szabályzata

Általános verseny szabályok

Az eredeti tervhűség bizonyítása érdekében a versenyzők felkérhetők, hogy mutassák be modelljük SAM feltételeinek megfelelő tervrajzát, és/vagy fényképeit. A versenybírók bármikor ellenőrizhetik a modellek méreteit és súlyát, a dokumentációnak való megfelelőséget.

Minden rádióadó ellenőrizhető, hogy megfelel-e a frekvencia előírásoknak.

A modell nevét, vagy a tervező nevét, tervezési évét fel kell tüntetni a modell felületén. A modell profiljának, valamint a futómű elhelyezésének az eredetivel azonosnak kell lennie. Az eredetileg egykerekes futómű helyettesíthető kétkerekessel de fordítva nem.

Ha más előírás nincs, a légcsavar merev, kéttollú lehet, nem készülhet fémből.

A modellek bármilyen méretarányos kicsinyítése, vagy nagyítása megengedett.

Egy versenyző több kategóriában is nevezhet, de csak kükönböző tervezésű modellel. Habár csak egy modellel érhet el helyezést, és csak egy modellel szerezhet bajnoki pontokat. Ha a teljes bajnokság díjazott, akkor a pontozás alapja a következő: minden verseny első helyezettje 3 pontot kap, a második 2-t, a harmadik 1-et.

Minden benevezett modell eredményét fel kell tüntetni a végső eredménylistán független attól, hogy repült vagy nem.



A verseny megkezdése előtt a verseny főbírója (Contest Director, a továbbiakban CD) eligazítást tart a pilótáknak minden reggel angolul, és a helyi nyelven, vagy nyelveken. Megnevezi az aznap lebonyolítandó kategóriákat, a futamok beosztását, ami alatt a hivatalos versenyrepítések végezhetők, és a flyoff tervezett időpontját, ha szükség lesz rá. Elmagyarázza a felszálló és leszálló területeket, a rádió frekvencia használatának rendjét, a biztonsági szabályokat, és egyéb szükséges információkat, pl. a szomszédos területekre elrepült modellek visszahozásával kapcsolatos szabályokat. A CD ezen eligazítás alatt válaszol minden feltett kérdésre.

A versenyterületnek rendelkezni kell egy olyan sima felülettel, ahonnan a nagyobb modellek a földről szállhatnak föl, és emellett van megfelelő nagyságú leszálló terület is.

Minden versenyző használhat távcsövet, segítőket és figyelőket.

Minden területen kívül leszállt modell a feladatra nulla pontot kap.

Minden motor túljárás nulla ponttal büntetendő.

A földön elhelyezett "horgászbot" jelzőszalaggal engedélyezett de semilyen más modellen elhelyezett termikjelző nem. A szabály megszegése a versenyből való kizárást vonja maga után. Annak elkerülésére, hogy a modellek a nézők, gépkocsiparkoló, sátrak és lakókocsik fölé repüljenek egy biztonsági vonalat kell kijelölni.

A vonal első megsértésekor a rendezők figyelmeztetést adnak, a második esetben a felszállásra 0 pontot adnak.


Ezt a szabályzatot jóváhagyták angol nyelven az alább felsorolt zsüritagok a 2011, 2012 és 2013 -as SAM Euróba Bajnokságokra és alapul szolgál minden más nyelvre való forditásra.

Feltehető minden SAM veboldalra más nyelveken az érthetőség érdekében.

A SAM EB-k helyét és időpontját közzé kell tenni amint lehet.

San Marinó rendezi a 2011-es, Szlovákia a 2012-es és Magyarország a 2013-as EB-t.

Jelenlegi zsüritagok:

Domeniko Bruschi - San Marino, Leo Bussmeier - Németország, Tiziano Bortolai - Olaszország, Jaroslav Ribak - Csehország, Alojz Pajdlhauser - Szlovákia, Gelencsér Kálmán - Magyarország és Ed Hamler - USA.

Engedélyek bejegyezve 2010 júliusában.

Szabvány verseny eljárások

A versenyző felelős azért, hogy betartsa a versenyszabályokat. Ismernie kell, és végre kell hajtania minden szabályt, amelyek az adott kategóriában a modellekre vonatkoznak.

Ezt a tényt a versenyző a hivatalos nevezési lapon aláírásával igazolja.

A rádióadók frekvencia megfelelőség bármikor ellenőrizhetők.

Frekvencia ellenőrző táblát, vagy póznát kell biztosítani a rádiózavarok elkerülése érdekében.

Minden frekvenciához csak egyetlen frekvenciajelző lehet a táblán.

Ezen a táblán a frekvenciák mellet fel kell tüntetni azon versenyzők nevét, akik felszállásra várnak az adott frekvencián. Az azonos frekvenciát használók egymás után, sorrendben következhetnek, ahogy a táblán jelezve van.



A rádióadó használatakor akár repülés alatt, akár a felkészülési területen, a versenyzőnek a frekvenciajelzést fel kell tenni az adóra. A versenyző névtábláját a frekvencia jelzés helyére kell akasztani. A feladat befejezése után a versenyzőnek vissza kell rakni a frekvenciajelzést a helyére, és saját névtábláját legalulra tenni, az adott frekvenciára várók sorába. A szabad frekvenciák ilyen módon való jelzése biztosítja a verseny zavartalanságát.



Miután a versenyző elvette a frekvenciajelzést, 5 perce van a hivatalos repítés megkezdésére, ha más versenyző is várakozik repítésre ugyanazon a frekvencián.



A CD engedélye alapján a fenti eljárástól csak a 2,4 GHz-t használó rádióadók esetében lehet eltérni.


Az OTVR modellek versenye a felhúzó zsinórok használata miatt a CD előzetes bejelentése alapján meghatározott fordulókban kerül lebonyolításra.

A modellek repülési idejének mérése akkor kezdődik, amikor a modell a felhúzó zsinórról leakad, és akkor ér véget, amikor a modell először érinti a talajt, vagy egy talajon lévő akadályt, vagy ha valaki más veszi át a rádióadót a versenyzőtől.

Kivétel az Antik Vitorlázó kategória (Old Time Glider, OTVR), a versenyző a napi versenyidőtartam alatt bármikor repíthet hivatalos startot, amennyiben:

A./ Felhelyezte a rádiójára a frekvencia jelzését.

B./ Van saját segítője és/vagy hivatalos időmérője.

C./ Az időmérőnek rendelkeznie kell működő digitális stopperórával, és a versenyző repülési lapjával.

D./ A repülési lapra az összes előző start hivatalosan rá van vezetve.

A motoros modellek repülési idejének mérése az elengedés pillanatában kezdődik, és akkor ér véget, amikor a modell először érinti a talajt, vagy egy talajon lévő akadályt, vagy ha valaki más veszi át a rádióadót a versenyzőtől.

Minden időmérésnél a másodpercek törtrésze elhagyandó, csak az egész másodpercek számítanak.

Bármely kategóriában a CD kivételes esetekben csökkentheti a motorjárati időt, a maximális repülési időt, és/vagy a fordulók számát, hogy elegendő idő legyen biztosítva minden versenyzőnek a repítésre, ha zord időjárás várható, vagy ha a szél sebessége meghaladja a 9 m/s-ot, sötétedik, vagy bármely egyéb ok miatt, ami csökkenti a rendelkezésre álló repülési időt.

Speciális verseny eljárások

A szabályok betartása, és betartatása érdekében a CD jogosult bármikor, bejelentés nélkül előírni egy ellenőrző versenybíróknak is a motorjárati idő, a repülési idő, a modell súlyának, és az üzemanyag mennyiségének ellenőrzését. A versenybíró minden ellenőrzött repítést, valamint mérést a hivatalos repülési lapon aláírásával igazol.

Óvást a CD-nak kell benyújtani írásban. Fel kell tüntetni, hogy a szabályzat melyik pontját sértették meg.

A nemzetközi zsűri, és a CD mindkét érdekelt fél érvelését meghallgatja, mielőtt döntését meghozza.

Speciális flyoff eljárások

Döntetlen eredmények esetén a sorrendet flyoff-al kell eldönteni, hacsak az összes azonos eredményt elért versenyző egybehangzóan más módszer mellett nem dönt, úgymint pénzfeldobás, vagy sorsolás.

A körülbelüli flyoff kezdési időpontját minden nap, a reggeli eligazításon kell bejelenteni.

A CD megitélése alapján a flyoff megtartható délután a normál repülések után vagy másnap reggel a verseny kezdete előtt.

Az aktuális flyoff kezdetének idejét fél órával a startok kezdete előtt ki kell hirdetni, majd ¼ órával előtte ismét, hogy az esetleges frekvenciaütközések idejében kiderüljenek. Megoldhatatlan ütközések esetén két, vagy több fordulóra van szükség, ahova a résztvevőket sorsolással, vagy pénzfeldobással kell kisorsolni.

Minden versenyző mellé két időmérőt kell beosztani, akik közül az egyik az elsődleges időmérő, aki beszél a versenyző nyelvén, és számol visszafelé a motorleállításhoz.

A második időmérő tartalékként megerősíti az elsőt. Mindketten mérik a motorjáratot, és a teljes repülési időt.



A versenyzőknek az első fordulóban 5 percük van a modelljeik elindítására.

Az azonos flyoff második, vagy harmadik fordulójában induló versenyzők azonnal indulhatnak, amint a frekvenciájuk felszabadul, és megkapják a frekvenciajelzőt.



Azért, hogy további egyenlőség ne alakulhasson ki a flyoff-ban, a repülési idő nincs korlátozva.

Minden egyéb szabály változatlan.











































2011 - 2013 SAM EB verseny szabályok





A osztály OTMR - Old Timer Gas LER (antik motoros)


Minden 1951 előtt publikált, robbanómotorra tervezett modell nevezhető.

A modell minimális felületi terhelése 30,5 g/dm2, a szárny függőleges vetületére vonatkoztatva.

A maximális lökettérfogat minden motorra 4,9 cm3.

Minden 1957 előtt vagy 1960 előtt gyártott siklócsapágyas motor használható.

A Schnüerle átömlési rendszerű, PDP pumpa, ABC, vagy AAC belső részű motorok nem megengedettek.

Túltöltővel, turbófeltöltővel, rezonátorral vagy teljesitmény fokozó hangtompitóval ellátott motorok használata tilos.

SAM által engedélyezett utángyártott motorok használhatók, ugyanúgy, mint az eredeti motorok.



Megengedett a szikragyújtású motorok használata, amelyek megszakitót, gyújtógyertyát, akkumulátort, és gyújtótekercset használnak. Tranzisztoros gyújtóberendezés használata szintén megengedett.

A motorjárati idő 35 sec.



Az 1950 előtt gyártott dizelmotorok motorjárati ideje 35 sec.

Az 1949 után gyártott dizelmotorok motorjárati ideje 23 sec.



Az izzógyertyás motort használó modellek felülete minimálisan 8,85 dm2/cm3-enként.

A motorjárati idő 23 sec.



Az átalakított motort használó modellek felülete minimálisan 8,85 dm2/cm3-enként.

A motorjárati idő 28 sec.



Az A osztályú OTMR modellek a CD előzetes engedélyével indulhatnak a földről vagy kézből.

A végeredménybe a 4 startból a 3 legjobb számít. A maximális repülési idő 8 perc.





B osztály OTMR - Old Timer Gas LER (antik motoros)


Minden 1951 előtt publikált, robbanómotorra tervezett modell nevezhető.

A modell minimális felületi terhelése 30,5 g/dm2, a szárny függőleges vetületére vonatkoztatva.

Minden 1957 előtt vagy 1960 előtt gyártott siklócsapágyas motor használható.

A Schnüerle átömlési rendszerű, PDP pumpa, ABC, vagy AAC belső részű motorok nem megengedettek.

Túltöltővel, turbófeltöltővel, rezonátorral vagy teljesitmény fokozó hangtompitóval ellátott motorok használata tilos.

SAM által engedélyezett utángyártott motorok használhatók, ugyanúgy, mint az eredeti motorok.



Megengedett a szikragyújtású motorok használata, amelyek megszakitót, gyújtógyertyát, akkumulátort, és gyújtótekercset használnak. Tranzisztoros gyújtóberendezés használata szintén megengedett.



Az 1950 előtt gyártott motorok lökettérfogata 5.0 cm3 - 20 cm3.

Az 1949 után gyártott szikragyujtású motorok lökettérfogata 5.0 cm3 - 10.65 cm3.

Szikragyujtású motorok motorjárati ideje 35 sec.



A dizelmotorok lökettérfogata 5.0 cm3 - 10.65 cm3.

Az 1950 előtt gyártott dizelmotorok motorjárati ideje 35 sec.

Az 1949 után gyártott dizelmotorok motorjárati ideje 23 sec.





Az izzógyertyás motort használó modellek felülete minimálisan 8,85 dm2/cm3-enként.

A megengedett lökettérfogat 5.0 cm3 - 10.65 cm3.

A motorjárati idő 23 sec.



Az átalakított motort használó modellek felülete minimálisan 8,85 dm2/cm3-enként.

A megengedett lökettérfogat 5.0 cm3 - 10.65 cm3.

A motorjárati idő 28 sec.



A B osztályú OTMR modelleknek földről kell felszállniuk.

A végeredménybe a 4 startból a 3 legjobb számít. A maximális repülési idő 8 perc.



NMR 2.5 - Nostalgia Gas LER (nosztalgia motoros)


Minden 1957 előtt publikált, robbanómotorra tervezett modell nevezhető.

A modellek minimális súlya 173 g/motor cm3.

Bármilyen szikragyujtású, keresztöblitésű izzógyertyás vagy dizelmotor amelyiket 1961 előtt gyártottak engedélyezett 2,49 cm3-ig.

Tulnyomásos üzemanyagrendszer engedélyezett.

A Schnüerle átömlési rendszerű, PDP pumpa, ABC, vagy AAC belső részű motorok nem megengedettek.

Motorok működési ideje minden NMR modellnél 18 sec.



A 2.5 NMR modellek a CD előzetes engedélyével indulhatnak a földről vagy kézből.

A végeredménybe a 4 startból a 3 legjobb számít. A maximális repülési idő 6 perc.



NMR - Nostalgia Gas LER (nosztalgia motoros)


Minden 1957 előtt publikált, robbanómotorra tervezett modell nevezhető.

A modellek minimális súlya 173 g/motor cm3.

Használható bármilyen kersztöblitéses izzógyertyás, vagy öngyulladásos motor 2.5 -től 10,65 cm3-ig (0,65 inch³), és bármilyen szikragyújtású motor 2,5-től 20 cm3-ig (1,2 inch³), amennyiben 1961 előtt készült.

Túlnyomásos üzemanyagrendszer használata megengedett.

A Schnüerle átömlési rendszerű, PDP pumpa, ABC, vagy AAC belsőrészű motorok nem megengedettek.



Az NMR modelleknek a földről kell fölszállnia.

Motorok működési ideje minden NMR modellnél 18 sec.

A végeredménybe a 4 startból a 3 legjobb számít. A maximális repülési idő 6 perc.





Texaco


Minden 1951 előtt publikált, robbanómotorra tervezett modell nevezhető.

A modell minimális felületi terhelése 30,5 g/dm2, a szérny függőleges vetületére vonatkoztatva.

Bármilyen motor, eredeti vagy utángyártott használata engedélyezett.

Bármilyen szikragyújtású, izzógyertyás, vagy öngyulladásos motor 10,65 cm3-ig (0,65 inch³), valamint bármilyen szikragyújtású motor 20 cm3-ig (1,2 inch³) használható, amennyiben 1961 előtt készült.

Folytószelep szabályozás megengedett.

Motorok távirányitóval való leállitása kötelező biztonsági okokból.

Izzógyertyás motor szikragyújtásúra való átalakítása nem megengedett.



Az üzemanyag mennyisége a Texaco modelleknél 2 cm3 üzemanyag minden 400 gramm modellsúlyra, a táblázat szerint. A modell súlyát kerekíteni kell a legközelebbi 400 grammra.



Súly g Üzemanyag Súly g Üzemanyag

0 - 600 2 cm3 2601 - 3000 14 cm3

601 - 1000 4 cm3 3001 - 3400 16 cm3

1001 - 1400 6 cm3 3401 - 3800 18 cm3

1401 - 1800 8 cm3 3801 - 4200 20 cm3

1801 - 2200 10 cm3 4201 - 4600 22 cm3

2201 - 2600 12 cm3 4601 - 5000 24 cm3



Az üzemenyag tank mérete nem lehet nagyobb mint a fenti táblázatban szereplő súlyfügő üzemanyag mennyisége

és úgy kell elhelyezkednie, hogy könnyen ellenőrizhető legyen.

A modellt a rendezők lemérik, ellenőrzik a tank kapacitását és ezt a startlapon aláirásukkal rögzitik.

Felszállás előtt a motor járatható és utántölthető járó motornál.



A TEXACO modelleknek a földről kell fölszállnia.

A végeredménybe a 3 startból a legjobb számít. A maximális repülési idő 30 perc.





1/2A Texaco


Minden 1951 előtt publikált robbanómotorra tervezett modell nevezhető.

A modell minimális felületi terhelése 24,4 g/dm2, a szárny függőleges vetületére vonatkoztatva.

Motorja rezgőszelepes 0,8 cm3-es COX lehet, egybeépített 5.1 cm3-es tartállyal.

A légcsavar bármilyen nem visszahajló, maximálisan 8 inch (203,2 mm) átmérőjű lehet.

Minden benzin/benzol nélküli üzemanyag használható.

A tank utántölthető járó motornál.



Az 1/2A Texaco modellek indíthatók kézből vagy földről, a pilóta választása szerint.

A végeredménybe a 4 startból a 3 legjobb számít. A maximális repülési idő 15 perc.





Speed 400 Old Timer - 1/2A Electric (400-as, kis elektromos)


Minden 1951 előtt publikált, robbanómotorra tervezett modell nevezhető.

A modell minimális felületi terhelése 24,4 g/dm2, a szárny függőleges vetületére vonatkoztatva.

A modellek minimális súlya 454 g.

A meghajtás modosítás nélküli Graupner Speed 400 -as, 6,0 v-os, állandó ferritmégnesű, siklócsapágyas motor (átmérő 27.6 mm, hossza 38 mm 2.3 mm tengellyel) direkt meghajtással, nem fémből készült légcsavarral. A visszahajló légcsavar használata megengedett.

Az akkumulátor 6 cellás NiMh, vagy 2 cellás Litium lehet, bármilyen kapacitással, de feltüntetve rajta jól láthatóan a gyártót. Bármilyen BEC, ESC szabályzó megengedett.



Modellek indíthatók kézből vagy földről, a pilóta választása szerint.

A motor csak a repülés első 90 másodpercében járhat.

A végeredménybe a 3 startból a 2 legjobb számít. A maximális repülési idő 15 perc.





8. ELOT - Electric Old Timer LMR (nagy elektromos)



Minden 1951 előtt publikált, robbanómotorra tervezett modell nevezhető.

Az elektromotor típusa, légcsavarja, a meghajtás módja és szabályzó rendszere nincs korlátozva.

Az akkumulátor egy darab 7 cellás NiMh, vagy 2 cellás LiPo vagy LiIon lehet, bármilyen kapacitással, feltüntetve rajta jól láthatóan a gyártót.

A modell minimális felületi terhelése 24,4 g/dm2, a szárny függőleges vetületére vonatkoztatva.

A motor kizárólag a repülés első 45 másodpercében járhat.



A modellekkel a földről, vagy kézből kell startolni, a CD előzetes, összes modellre vonatkozó döntésétől függően.

A végeredménybe a 4 startból a 3 legjobb számít. A maximális repülési idő 10 perc.





9. OTVR - Old Time Gliders (antik vitorlázó)



Minden 1951 előtt publikált, vitorlázónak tervezett modell, vagy kitt nevezhető, amennyiben a fesztávja nem haladja meg a 3,5 métert.



Kézi húzásnál a felhúzó zsinór nem lehet hosszabb 100 méternél. Gumiköteles startnál a kinyújtható gumikötél maximálisan 20m, a zsinór 80 méter lehet.

Startkor a kihúzott zsinór hossza nem lehet több 170 méternél.



A végeredménybe a 6 startból a 3 legjobb számít. A maximális repülési idő 5 perc.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 21. - 7:33 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
http://ftp.sam78.cz/Video/Pravidla_ME_2011-2013.pdf
SAM szabályzat!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 21. - 7:45 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
http://www.samitalia62.it/ és Dokumenti!
Az érvényes SAM szabályzat!

Tamásbá

Kép

Uploaded with ImageShack.us


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 21. - 13:32 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Versenykiírás

Budavári Zoltán emlékverseny
Szabadonrepülő antik modellek versenye


Orosháza Városi Modellező és Sport Klub Budavári Zoltán sporttársunk emlékére szabadonrepülő antik modellversenyt rendez a kategória népszerüsítése céljából.

A verseny időpontja: 2011. 09.17.
A verseny helyszine: Orosháza repülőtér
Főbíró: Ács György
Főrendező: Tóth István 5900 Orosháza Előd u. 9. III. 12.
Tel: 06/30 6029973
Email: duccosovi@gmail.com

Versenykategóriák: vitorlázó
gumi motoros
mechanikai motoros
A verseny az érvényben lévő SAM szabályzat alapján lesz lebonyolítva.
Értékelés: első három helyezett serleg oklevél
Nevezési díj: 1500Ft/fő

Szállás: egyéni rendeléssel www. oroshaza.hu
valamint kempingezési lehetőség a repülőtéren

A versennyel kapcsolatban bármely témában a főrendező ad felvilágosítást.

Mindenkinek sikeres felkészülést kívánunk.

Orosháza 2011 01.20.
Tóth István Nóbik Gyula
főrendező elnök


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 22. - 11:29 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
http://www.nzmaa.org.nz/rules/Provision ... 202010.pdf

http://www.nzmaa.org.nz/rules/Vintage%2 ... -10-06.pdf

Újzálandi szabályok!

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 26. - 13:25 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Kép


FIGYELEM FONTOS!

Kedves antikosok!

Ezúton hívom fel a figyelmetek, hogy 2012-től szeretnénk bevezetni a SAM EU szabályzatot. A szabályzat magyar, és angol nyelven megtalálható a SRY fórumon.....
Néhány dolgot azonban úgy gondolom, hogy nem kellene átvenni.
Az egyik az, hogy a különböző kategóriákban más, és más a startok száma. Például vitorlázóban 6 start, 3 kiesővel. Én úgy gondolom, hogy maradhatnánk a bevált 3 start kieső nélküli változatnál minden kategóriában. Meggondolandó esetleg a 4 startból 1 kieső.
A másik, amit nem gondolok átvenni, az a Texaconál a 30 perces repülési idő, elég lenne 15 perc is.
Az ARC3 elektrogumis kategória nincs a SAM EU-ban, ezért azt továbbra is a saját szabályaink szerint bonyolítanánk. A 2013-as EB-n kiírjuk az elektrogumist, meglátjuk, hogy mennyire nyeri el a többi ország tetszését.
A SAM EU-ban több olyan kategória van, amit itthon nem művelünk. Nem lenne jól, ha a társaság nagyon felaprózódna a sok kategória között. Ezeknek a hazai bevezetése csak akkor lehetséges, ha egyrészt van elegendő számú (legalább 5) versenyző, másrészt a rendező kiírja az adott kategóriát. Néhányan már most is rendelkezünk ilyen modellekkel. Ezekkel csak ott tudunk versenyezni, ahol ki van írva, pl. EB-n.

Ezekről a dolgokról majd a szezon végén fogunk még részletesen beszélni, addig is lehet tervezgetni, új kihívásokat keresni.

Gelencsér Kálmán.
06 1 2011-01-26

Kedves antikmodellezők!

Amíg hivatalosan is megjelenik a módosított Magyar Antik Szabályzat, értesítelek benneteket az idei változásokról.

ARC1a kategória: vitorlázó modellek 1200 mm fesztávolságig. A fesztáv 1270 mm-re módosul.

ARC1b kategória: nincs változás.

ARC2a Texaco kategória: csak az 1951 előtt gyártott benzinüzemű motor engedélyezett, max 20 cm3 lökettérfogatig.

ARC2b kategória: elektromos modelleknél a motorjárat 45 másodpercre csökken, a repülési feladat (10 perc) meghagyásával.

ARC3 kategória: elektrogumis. A minimális felületi terhelés 15 g/dm2.
A megengedett maximális névleges légcsavar átmérő a kefenélküli motornál 7,5 coll.
A repült idő 1 perccel csökken, tehát a feladat: max. 1 perc motorjárat, 7 perc összes repült idő.


Üdvözlettel: Gelencsér Kálmán.

Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 27. - 17:12 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Calling for Competition

Zoltán Budavári Memorial Contest
Contest of free flying antique-Vintage models

For the memory our sport mate, Zoltán Budavári and promoting the grade The Modeling and Sport Club of Orosháza is organizing a free flying antique-Vintage Contest.

Time of Contest: 17. 09. 2011.
Place of Contest: Orosháza Airport
Chief Judge: György Ács
Chief Organizer: István Tóth (5900 Orosháza Előd u. 9. III. 12.
Tel: +36/30 6029973
Email: duccosovi@gmail.com

Grades of Competition: gilder
rubber elastic motor
mechanical engined

The Contest is going to be organized by the SAM Rules.
Rating: first- three places – goblet, diploma
Enter fee: 1500 HUF

Accommodation: personal request (www.oroshaza.hu; camp near by the airport, etc)

For more information please contact the chief organizer.

Good luck for all.

Orosháza, 20. 01. 2011.

István Tóth György Ács
Chief organizer President


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 28. - 7:28 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Egy régebbi hozzászólás másolata:


Hogyan vegyem igénybe a SAM 5 fórumát-lehetőségeit?




--------------------------------------------------------------------------------

Úgylátszik sokan nem " születtek " fórumozónak. Igy most teljesen tanácstalanok, hogyan és milyen módon vegyék igénybe a SAM 5
és a sryforum lehetőségeit ingyen -bérmentve, adott szolgáltatását?

Milyen lépéseket illik-javasolt megtenni:
Ahhoz, hogy TE is tudjál beirni a fórumra-fényképeket tudjál feltenni-
videót tudjál küldeni-használni tudjad a privát üzenő lehetőséget a saját Emailod leterheltsége nélkül, BE KELL REGISZTRÁLNOD!

Megnézni, olvasni a fórumot regisztráció nélkül is lehet természetesen.

A regisztráció során NEM KELL A TELJES SAJÁT NEVET MEGADNI.
Lehet más rövid-hosszú nevet választani.

A regisztráció során a fórum " rendjét" a SAM 5 érdekében is tudomásúl kell venni.
Vannak moderátorok akik a tudomásúl vételt szemmel tartják és segítenek, fénykép-videó-rajz feltevésében IS.

Hamár regisztráltunk BÁRMILYEN ÚJ-HASZNOS TOPIKOT INDÍTHATUNK A SAM 5- A FÓRUM- AZ ANTIKMODELLEZŐK ÉRDEKÉBEN!
Pl. HEV 36-os modellem berepítése építése, az új 2,4 Ghz RC berendezésem tapasztalatai, a repítő helyünk-modellező repülőtér karbantartására új megoldás, a gumis startberendezésem kialakítása-hogyan kötöm meg a gumit, Dieselesítettem a motoromat és jól sikerűlt,
és még nagyon sok minden.
Tehát LEHET új alcimmel-Topics új TÉMÁT indítani!

Bent van a fórumon, hogyan lehet fényképet-videót rajzot feltenni, DE LEHET MEGKÉRDEZNI A PRIVÁT ÜZENETEK KERETÉBEN, VAGY BÁRMILYEN ÚJ TOPIKBAN IS!
Lehet elfelejtettem valamilyen problémára a választ, DE LEHET KÉRDETNI!!

Üdvözlettel :

Tamásbá

MÁS:

Kérem tessék csak figyelni!

A tegnapi Lászlóval történt problémára a technikai figyelemfelkeltés:

Ha valaki belép a felhasználói nevével, majd belekezd egy igen hosszó és tartalmas hozzászólás megfogalmazásához nem árt ha a profiljában beállít egy hosszabb időintervallumot, amíg a gép bejelentkezve tartja! Ugyani az történik, hogy a gép a jogosulatlan adathozzáférések megakadályozása miatt, ha nem történik, "esemény" az azonosítóval, automatikusan kilépteti a felhasználót. A szöveg írása nem számít eseménynek, ugyanis az a felhasználó gépén történik, és nem okoz változást a központi szerveren. Ha pár percenként nym egy "előnézet" gombot, az már esemény és nem telik le az időkorlát, nem léptetki a rendszer.

Nos ha valaki kisregényt ír, közben szépen kilépteti a rendszer, és amikor elküldené, akkor eltűnik minden, mert már nincs is belépve. Ez pont a saját biztonsága miatt van. ehát vagy időszakosan nyomgatni kell az "előnézet" gombot, vagy beállítani a türelmi időt több órára (nekem ez van, ezért tűnik úgy mintha mindíg be lennék jelentkezve).

SRY Mestre utalása nyomán!


Tamásbá


A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára Tamásbá 2011 jan. 29. - 7:20-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 28. - 11:17 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Kedves antikosok!

Orosházi antikosaink megpróbálnak több éves kihagyás után egy hagyományos szabadonrepülő antikversenyt megszervezni.
Azért is adjuk ezt a kiírást ilyen korán közre, hogy az érdeklődők szeptemberig leporolhassák rég elfeledett modelljüket, esetleg elkészülhessenek egy újjal, és legyen idő a berepítésre.

Gelencsér Kálmán.

Versenykiírás

Budavári Zoltán emlékverseny
Szabadonrepülő antik modellek versenye


Orosháza Városi Modellező és Sport Klub Budavári Zoltán sporttársunk emlékére szabadonrepülő antik modellversenyt rendez a kategória népszerüsítése céljából.

A verseny időpontja: 2011. 09.17.
A verseny helyszine: Orosháza repülőtér
Főbíró: Ács György
Főrendező: Tóth István 5900 Orosháza Előd u. 9. III. 12.
Tel: 06/30 6029973
Email: duccosovi@gmail.com

Versenykategóriák: vitorlázó
gumi motoros
mechanikai motoros
A verseny az érvényben lévő SAM szabályzat alapján lesz lebonyolítva.
Értékelés: első három helyezett serleg oklevél
Nevezési díj: 1500Ft/fő

Szállás: egyéni rendeléssel www. oroshaza.hu
valamint kempingezési lehetőség a repülőtéren

A versennyel kapcsolatban bármely témában a főrendező ad felvilágosítást.

Mindenkinek sikeres felkészülést kívánunk.

Orosháza 2011 01.20.
Tóth István Nóbik Gyula
főrendező elnök








--------------------------------------------------------------------------------

Calling for Competition

Zoltán Budavári Memorial Contest
Contest of free flying antique-Vintage models

For the memory our sport mate, Zoltán Budavári and promoting the grade The Modeling and Sport Club of Orosháza is organizing a free flying antique-Vintage Contest.

Time of Contest: 17. 09. 2011.
Place of Contest: Orosháza Airport
Chief Judge: György Ács
Chief Organizer: István Tóth (5900 Orosháza Előd u. 9. III. 12.
Tel: +36/30 6029973
Email: duccosovi@gmail.com

Grades of Competition: gilder
rubber elastic motor
mechanical engined

The Contest is going to be organized by the SAM Rules.
Rating: first- three places â013 goblet, diploma
Enter fee: 1500 HUF

Accommodation: personal request (www.oroshaza.hu; camp near by the airport, etc)

For more information please contact the chief organizer.

Good luck for all.

Orosháza, 20. 01. 2011.

István Tóth György Ács
Chief organizer President


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 28. - 11:34 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Ma kénytelen voltam ezt az Emailt elküldeni!

Tamásbá

Címzett: Magyar Modellező Szövetség !
Feladó: krasso tamas
Dátum: 2011. január 28., péntek, 11:32:07

Igen tisztelt cim!

Szerényen érdeklődök történt e valami a több mint fél éve húzodó biztosítási ügyemben?

Úgy látszik az MMSZ-nek már nincs szüksége egy közel 78-éves régi modellező jelenlétére.
Én is fontolóra vettem a kérdést, " hogy megéri e egy szál virág" az MMSZ részéről siromra, vagy megéri e a tagdij ezévi befizetése mindezek után?
( Mármint az ügyintézésük igen nagyfokú hatékonyságára-gyorsaságára gondolva.)

Tisztelettel megjegyezném, hogy a fent leirtak nagyon messze vannak a zsarolás tényétől mondom én aki néhány jogi kérdésben-rákényszerűltem az eltelt húsz év alatt- a tisztánlátása.
Sőt még - a mostanában olyan aktiv - fegyelmi bizottságnak sem tudok újabb munkát adni!
Továbbra is maradok lelkes hivük.

Krassó Tamás
Gyapjumosó Aerokör


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 29. - 9:33 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Ma megerősítést kaptunk az esedékes MMSZ küldöttgyűlés helyszínére vonatkozóan. Időpont: 2011. március 6. 10 óra. Helyszín: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum. Részletek az MMSZ honlapon.
Üdv.
Bandi


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 586 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5 ... 40  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 4 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség