SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2017 dec. 12. - 19:11

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 13 hozzászólás ] 
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: SAM 5 antik-modellek technikai kérdése
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 08. - 19:47 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Tisztelt Antik- és leendő Antik-modellezők!

Az antik modellező téma szerencsés felfutásával kapcsolatban van néhány
technikai kérdés, amit megosztanék veletek! Na nem a modellek
technikájáról van szó (sajnos), hanem a téma internetes hátteréről!

1.) A SAM 5 HUNGARY logó itt elérhető:
Kép

nagy méretben:
http://static.fotoalbum.hu/picturezoom/ ... 193923.JPG

2.) A fórum ezen része kapott egy saját képtárat! A képtárhoz feltöltési
jogosultságot kap (rajtam kívül) Antikos , és Gelencsér Kálmán Kollégák
a képtár itt érhető el:

http://www.antikmodellek.fotoalbum.hu/

természetszerűen most még elég "szegényes" de idővel ez változni fog :roll:

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 13. - 4:46 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Melyik országban kezdték ezt a mozgalmat és hol van a másik négy Chapter?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 13. - 7:13 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
USA és Németország a két kezdeményező!
Csatlakozott hozzá Magyarország névszerint a Budaörsi Repülőtér
ahól 1980-ban már RC Cinegék ( kettő ) repültek és a Csepeli klub az 1990-es években Juhász Ferenc irányításával. Itt megépült a Vándor vitorlázó modell többek között. Nemzetközi verseny rendezésére is sorkerűlt Osztrák-Német-szlovák részvétellel!
Az 1990-es években Gelencsér Kálmán irányításával elkészűltek a
legjobb magyar modellek tervrajzai az 1950-es évektől visszafelé egészen az 1938-as évekig.
Pájer Imre irányításával ekkor épült két nagyon jól repülő " Vitéz "
vitorlázó modell is. Ennek a modellnek az eredetije már a II: Világháború elötti időkben is eredményesen repült nagy Országos versenyeken.

Voltak és vannak ellenzői az antikodellezésnek ma is, de a mozgalom eredményességét látva " belenyugodtak " ebbe a helyzetbe.
Az egyik igen aktivan ellenző klubban MOST IGEN EREDMÉNYES
VERSENYZŐK VANNAK Mátyásföldön. Sőt ennek a klubnak a húzóerői lettek az antikmodellezők.
Ebből is látni VAN ÉRTELME EZEKNEK A GYÖNYÖRŰ RÉGI MODELLEK
újbóli megépítésének ÚJRA LEHET ÉRTÉKELNI AZ EREDETI TERVEZŐ-VERSENYZŐ TELJESÍTMÉNYÉT. És ami a lényeg - repülése ezeknek a modelleknek IGEN SZÓRAKOZTATÓ ÉS KÖLTSÉGKIMÉLŐ!
Emlékezni lehet a tervezőre-építőre-verenyzőre-rekorderre- a mesterekre és mód -lehetőség adódott meghajtani fejünket munkásságuk elött!

Tamásbá

Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 13. - 14:27 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Tamasba.
Harmadik éve modelleztem mar,amikor ara kerult a sor ,hogy elso komolyabb modellépitésre engedélyt kaptam.
Ez a Kolozsvari Reformatus kollégium és a Gépipari kozépiskola kozos repulomodellezo korében tortént 1949-ben.
A szabadon repollo modell neve ,, VANDOR'' volt,és gondolom ugyan arol a géprol van szo ,amit fentebb megemlitesz.
Ekkor harom darab épult ebbol a gépbol,és az akkor szokasos Nov,7-i haziversenyen repultunk vele.Emlékeim szerint
olyan szélben ,hogy mindharom gép,sérult,az enyémnek a szarnnya a masodik startnal osszetapsolt,majd pozdorja lett.
A szarny és csillpitok alakra klasszikusok voltak ha jolemlékszem,hanem a torzs a szokasostol eltéro.Felul lapos amire
a szarny konnyen felfekudt,de ugyanakkor felul ivelt és alol inkabb egyenes.Tehat Klark Y profil alakunak mondhatnam.
Nagyon érdekelne a rajza a gépnek ha meglehetne kapni valahol,mert ugye a nosztalgia dolgozik az emberben.
Hasonloan érdekelne,1950-51-ben a Magyar Repulésben megjelent ,,Matador'' nevu gumimotoros modell amit szintén
megépitettem és tobb versenyen sikeres volt,majd eltunt a modelezokor muhelyébol egy szépnapon.
Udv, ahajt


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jan. 13. - 18:01 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Látod kedves " ahajt" a Matador nekem is nagyon tetszett még a Kopány féle terv- sorozatban szerepelt azt hiszem.
A Vándort többen megépítették az eltelt időben, majd megnézem
Berkó Gyuri milyen néven van beregisztrálva mert ezzel a modellel Ő
jó eredményeket ért el mostanában.
Berkó Gyuri emailja:
" begyu1@t-online.hu "
A regisztrációját nehezebb megtalálni irjál neki emailt

A javaslatom a következő:

Irjál privát üzenetet " sry"-nek a Matador ügyben és "Raptor67" nek a Vándor ügyében.
Azonban lehet, hogy az a Vándor ami mostanában épült " nem az a Vándor" ami nálad épűlt meg.
De majd meglátjuk!

A Matador a viszonylag kis fesztáva következtében nagyon jó szorakozó modell, de versenyre nem jó mert nagy magasságban nem látni.
Az új szabályzat szerint hosszú időt kell motor nélkül repülni és ehhez elöbb nagy magasságba kell emelkedni.

Üdvözlettel

Tamásbá-neked csak Tamás


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: sirálytörés
HozzászólásElküldve: 2012 jan. 18. - 14:25 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Egy amatőr kérdés:
Mi a gond a sirálytörésű antik vitorlákkal?
Miért nem épül ilyen?
Gondolom keresztstabilitás?
Na de ennyire?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Re: sirálytörés
HozzászólásElküldve: 2012 jan. 19. - 10:34 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Gorg67 írta:
Egy amatőr kérdés:
Mi a gond a sirálytörésű antik vitorlákkal?
Miért nem épül ilyen?
Gondolom keresztstabilitás?
Na de ennyire?


Szerintem nem! A konstrukcióban van a gond! A sirálytörés túl közel van a törzshöz és nagyon nagy nyomatékok érednek a "töréspontban" ami megkívánja a szekezet megerősítését, és így nagyobb tömegű a szárny mint más konstrukciók.

Aztán ott van a beállítás, felszerelés problémája is, mert a sirályszárny általában a törzskerethez sugárirányban kapcsolódik a legideálisabb iterferencia miatt, de ez megint komoly építési nehézségeket okoz.

Persze mindezeken nem problémáznánk ha lenne valami kézzelfogható előnye a sirályszárnynak, kisebb lenne mondjuk az indukált ellenállása, vagy valamely tengely mentén jobb stabilitást adna, de semmi ilyen nincs. Végül is egy nagyon elegáns, jó nehezen építhetó és beállítható és semmilyen aerodinamikai előnnyel nem bíró megoldás.

Persze a modellezés érzelmi kérdés is, és ha valakinek ez tetszik és ilyenre vágyik akkor ne foglalkozzon a bigott aerodinamikusok fűrészporízű fejtegetéseivel, hanem csapjon bele egy ilyen gép építésébe :roll: :roll: :roll: Fő, hogy örömünk legyen a modellezésben, az építésben és reptetésben a többi másodlagos.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Re: sirálytörés
HozzászólásElküldve: 2012 jan. 19. - 15:27 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Ez sokkal jobb hír annál, mint amire számítottam :D
Köszönöm
---------------------------------------------------------------------
"Nem azért modellezek mert könnyű, hanem mert nehéz."


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 23. - 17:10 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Mi egyszer kipróbáltunk egy sirályszárnyat........ Nagyon szép volt csak nem akart befordulni! :lol: :lol: :lol: Viszont egyenesen nagyon jól repült!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 máj. 16. - 18:30 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv!

Van egy gyönyörű 1938-as amerikai "sirályszárnyú", motoros modell amivel pld. Ausztráliában nagyon előkelő helyezéseket szoktak elérni a versenyeken.

A gép neve: Big Gull. Fesztávja 152' ( 386 cm ), ami ugyebár nem kicsi!!!
Fotók a gépről: ( http://www.aalmps.com/EUTGULRS.JPG ), ( http://www.antiquemodeler.org/sam_new/a ... ohemia.jpg ), ( http://static.rcgroups.net/forums/attac ... 1293644116 ).

Sajnos mindezidáig nem találtam rajzot a gépről a neten. email-ben már kértem olyan amerikai modellezőktől a rajzot akik megépítették, de nem hajlandóak, még ellenszolgáltatás fejében sem elküldeni. Ez van!
Még megpróbálom az ausztrál modellezőktől megszerezni, de ehez sem fűzök túl sok reményt.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 máj. 16. - 20:54 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
ÉS ha megkérnéd ARTUR Kollégát, hogy Ő mint "amerikai" kérjen segítséget egy másik "amerikaitól" ez ügyben ? Lehet akkor készségesebbek lennének a hamburgerföldiek, mégiscsak csillagos-sávoson belülről jönne a kérés, nem holmi ismeretlen európai balkanisztánból! Ez nem tuti recept, de hátha működik :-)

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 máj. 16. - 20:30 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Ez a repülö valami exotikusan vonzó.
Sajnos nem ismerem ezt a repülöt, legalább is eddig. Ha találok valamit szólok.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 okt. 12. - 15:13 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Sport és Sorstársaim!

Szeretném először is megköszönni az antikos csapatnak azt az egyhangú bizalmat amivel az OB-n szakágvezetőnek választottatok. Természetesen igyekszem rászolgálni. Nem is lesz olyan egyszerű, hisz Kálmán barátunk is kiváló munkával dolgozta végig az elmúlt öt évet, amiért csak köszönet jár neki.
Úgy érzem szakágunk helyzete stabil és legnagyobb örömünkre azért minden évben újabb tehetséges modellezők csatlakoznak ehhez a varázslatosan szép kategóriához. Nevünkben is hagyományőrzők vagyunk, a hagyományos modellépítés fennmaradásának szolgálatában és elődeink tehetségének, ügyességének bemutatásában is.
Most is arra bátorítanálak benneteket, hogy lehetőség szerint válasszatok magyar modelleket. Már most is nagy hírnevet sikerült szerezni néhány kiváló modellünkkel, mint a Pelikán, a Csóri, a Gém, a Varsó. Persze nem egyszerű ez, mert egyre jobban érezzük milyen modellek felelnek meg az adott versenyszámnak, de azért legalább egy legyen mindenkinek amiről elmondhatjuk, hogy a Miénk.
A jövőben szeretném a fórum adta lehetőségeinket jobban kihasználni a közös ügyek megbeszélésére, élményeink megosztására. Nem elfeledkezve persze a Facebook szélesebb körű információiról sem, de talán a szakmai ügyeink inkább idevalók. Számítok Tamásunk segítségére a jövőben is az "áthallások" segítésében, így talán senki nem marad ki semmiből.
Első "briliáns" javaslatomat ( lesz még pár) is itt szeretném megosztani veletek:
A modellek szabályzat szerinti megfelelősége és ennek ellenőrzése régi megoldatlan probléma. EB-ken sem, itthon sem volt erre idő és energia.
Fero Swiety barátunktól származik az ötlet, amit szeretnék megvalósítani. Minden modellt saját nemzetének bizottsága vizsgálja meg és a megfelelőségről kapjon egy bizonyítványt a tulajdonos (Certifikációt) a szakágvezető aláírásával, amit az EB rendezője is köteles elfogadni. A bizonyítványban a tulajdonos alá kell írja, hogy a vizsgálat után semmilyen változtatást nem csinálhat, ami befolyásolja a szabályosságot.
Tudom, persze minden kijátszható, de a rendezők szúrópróba szerű ellenőrzési joga természetesen fennmarad. Így viszont minden modell legalább egyszer átesne egy rendes ellenőrzésen, amiért saját nemzete felelősséget is vállalna. Nekem ez annyira szimpatikus, hogy javaslom bevezetését már az előtt, hogy ezt az európai bizottság "törvénybe" iktatná. Praktikusan egy három fős bizottságra gondoltam, aminek vezetőjéül mindjárt Gelencsér Kálmánt kérném föl, nehogy teljesen munka nélkül maradjon. A másik két tagra önkénteseket látnék legszivesebben. Tavasszal lennének kijelölt időpontok, amire lehetne jelentkezni előzetesen. A bizottság később is rendelkezésre állna, ami nyilván kicsit több szervezkedést ( és sört ) igényel.
Röviden ennyi. Mondjátok el véleményeteket, de előtte mindíg ízlelgessétek. Semmiképpen ne hirtelen felindulásból.
Addig is jó tervezgetést és ne feledjétek: nem kell minden profilt átrajzolni!!!!!
Üdv Laci


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 13 hozzászólás ] 

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség