SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 jún. 19. - 4:42

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 68 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: SAM5 M.R.-g-3 "MATADOR"
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 07. - 14:55 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

A nagy érdeklődésre való tekinettel elindítom ezt a topicot, na meg a
mögötte álló "MATADOR Projekt"-et. Ez egy 1949-ben közreadott
Poich-Winkler tervezőpáros alkotta "gyakorló gumimotoros modell"
1000 mm fesztáv 815 mm hossz, de a műszaki adatokat a későbbiekben
még tárgyalni fogjuk.

Első lépésként Antikos és Hörbi Kollégák segítségével elérkezett hozzám az
eredeti rajz, amit kezelésben is vettem.

Az első lépés a szárnyszelvény rekonstruálása volt:

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... d/14244358

Kiszerkesztettem a jellemzőket is:
Legnagyobb íveltség: 6,94%
Legnagyobb vastagság: 10,12%

Legnagyobb íveltség helye: 34,18%
Legnagyobb vastagság helye: 23,65%

Orrgorbület sugara : 0 mm

Mint látható ez egy igencsak korszerűtlen, éles belépőjű, "elöl púpos"
szárnyszelvény, olyan igazi antik szelvény, na de mi más is lehetne egy
1949-es antik modellen? Minden ódivatúsága ellenére szerintem ezzel a
szelvénnyel kell megépíteni a modellt.

Most megyek a műhelybe és összerakok egy motorkerékpárt, de este
megcsinálom a azelvény modellhez való 125 mm húrhosszú rajzát, a
főtartólécek, belépőél, kilépőél befodására szolgáló kimunkálásokkal
együtt, így aki "MATADOR"-t akar építeni hamarosan nekiállhat
reszelni a rétegelt lemezt :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:


Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 08. - 11:15 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

A "MATADOR" projekt szárnyát tervezem újra éppen és van egy nagy
dilemmám, amit nem tudok eldönteni. Ha csak magamnak tervezném a
gépet akkor nem lennének kétségeim, de most ez az a modell amit
abszolut "közhasznúnak" szánok, lehet én magam meg sem fogom építeni,
így most ezt a dilemmát kéne segíteni eldöntenem.

Szóval a be- és kilépőlécek beépítéséről lenne szó. Nézzük először a
belépőlécet:
Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... d/14253752
A szárnyszelvény alsó vonala egy az első torlóponttól a kilépőél végén
lévő találkozási pontig tartó ív, így a szelvény alsó vonala nem egyenes,
nem fekszik fel az építési síkra. Ebből adódik a baj. Ha belesimítom a
belépőlécet (5x2 mm fenyő) a szelvény vonalába (felső ábra) akkor
kiadja a szelvény konstrukciós, ideális vonalát, viszont a belépőél
építéskori beállítása igen bonyolult, nehézkes. Különösen azért mert
csak 5 mm széles a léc, és ilyen kis méretben szögadó sólyát építeni
nem egyszerű mutatvány.

A másik lehetőség, hogy a belépőlécet rászegezzük az építősíkra, és
igen könnyen , minden macera nélkül építhetjuk a szárnyat, viszont a
szelvény alsó vonala a szerkesztési vonaltól némileg eltérő lesz. Az
eltérés nem vészes, mert összese 0,19 mm-ről van szó, és ekkora
alaki hibát amúgy is sokszor vétünk egy modell építésénél.

A dilemma másik fele a kilépőléc:
Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/?get ... d/14253756
A probléma ugyanaz, kövesse-e a kilépőléc a szelvény alsó ívét, vagy
ne kövesse, és szegezzük le az építősíkra.

Csakhogy itt a kilépőléc egy 8x2 mm-es fenyőléc !!! Így az alakhiba
már 0,58 mm lenne, ami már nem elhanyagolható, bár az is lehet, hogy
egy a kicsit több mint fél milliméter csak az én "gépész" szememet
zavarja ennyire, és egyébként nem is olyan fontos.

Szóval a kérdés :
Kövesse-e a be-, és kilépőléc a szelvény alsó vonalát (?) vagy sem?
Nekem az a vélaményem, hogy a legpraktikusabb az lenne ha a
belépőlécet leszögeznénk (nem követné a szerkesztési vonalat) a
kilépőléc viszont megfelelő szögbeállító sólya segítségével a szelvény
vonalát követő módon lenne beállítva.

Persze ezzel lehet vitatkozni (sőt kell is). Ha más véleményetek van ne
kíméljetek.

Ha sikerül eldönteni ezt a kérdést, akkor kb. 1 óra alatt el is készül
készre a szárny rajza és az összes szárnyalkatrész műhelyrajza is.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 08. - 13:05 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Átmásolom ide a modellre vonatkozó "szakirodalmat" is, hogy egy helyen
legyen minden:

------------------------------------------------------------------------------------
Repülőmodellezők mindenttudó Zsebkönyve
Öddzeállította:
Kovács Imre és
Somogyi Ferenc
1951

"MATADOR"
Gyakorló gumimotoros modell.

Műszaki adatai:
Fesztávolság : 1000 mm
Hossz : 815 mm
Szárnyfelület : 12,36 dm2
Csillapító felület : 3,97 dm2
Összfelület : 16,33 dm2
Minimális súly : 196 gr
Szárny oldalviszonya : 1:8,1
Csillapító felület a szárnyfelület : 29,7%-a
Gumimotor hossza : 750 mm
Légcsavar átmérő : 380 mm
Légcsavar emelkedés : 500 mm


A "MATADOR" gykorló gumimotoros modell már kimagasló eredmények
elérésére is alkalmas. Törzsének kialakítása, aránylag nagy orr- és
farnyílásaival biztosítja a gumimotor zavarmentes működését és könnyű
kezelhetőségét. A modell tervezésénél igen fontos szempont volt az
egyszerű összeállíthatóság és az alkatrészek könnyű elkészíthetősége.
Éppen ezért a szárnyat és a csillapítót réteges lemezzel erősítjük a
törzshöz és nem drót-felerősítéssel, mert az utóbbi a kezdők gépeinek
legfőbb hibaforrása.

Kép
http://logok.antikmodellek.fotoalbum.hu ... d/14079081
------------------------------------------------------------------------------------

Krakóczki Ferenc
Magyar Antik Repülőmodellek 2.
Gumimotoros és Mechanikai Motoros Repülőmodellek

MATADOR, MR-g-3
Gumimotoros, földi indítású repülőmodell. Fülezett szárnyú.
Tervező: Poich Lóránd-Winkler László, Tervezés éve: 1949

Kép
http://logok.antikmodellek.fotoalbum.hu ... d/14079029

Kép
http://logok.antikmodellek.fotoalbum.hu ... d/14079030

Műszaki adatok:
Fesztávolság : 1000 mm
Hossz : 815 mm
Szárnyfelület : 12,36 dm2
Vízszintes csillapító felület : 3,97 dm2
Összes vízszintes felület : 16,33 dm2
Minimális repülősúly : 196 g
Gumimotor hossza : 750 mm
Légcsavar mérete : 380/500 mm

A repülőmodell háromnézeti rajza leírással, megjelent a Magyar Repülés
1949 Június 25.-i számában /II. évf. 12. sz./ Háromnézeti rajza, műszaki
adatok, rövid leírással a Repülőmodellezők mindnttudó zsebköbnyvében
is megtalálható /1951., 74-75 oldal/. Tervrajzát megjelentette: Magyar
Repülés Kiadóhivatala, Budapest. Rajzméret : A/1=840x594 mm
---------------------------------------------------------------------

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 08. - 13:16 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Legutóbb a Szellő II. építésénél én ezeket a kis méretű "billentéseket" több réteg egymásra ragasztott celluxszal oldottam meg. Először egymásra ragasztgattam a cellux rétegeket, közben mértem tolómérővel a vastagságot, majd megjegyeztem, hogy hány réteg kell a megfelelő emeléshez. Ezután gyártottam ilyen "csíkokat", és ebből szeletelgettem a belépő és kilépő léc alá. Csak a borda-csatlakozásoknál támasztottam meg a léceket.
Ez nem teljesen pontos, de talán még kezelhető az így kialakuló méret eltérés.
Szóval szerintem meg lehetne tartani az eredeti szelvény-ívet.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 08. - 13:25 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Ez volt a baj mindig, vagy legtöbbször az 1948-49-es terveknek.
Mégpedig, hogy se Winkler, se Poich nem csinálta meg a modellt.
Mert, ha megcsinálta voln rájött volna a hibákra.
Összegezve:
A CINEGE szárnyszelvényét kell beletenni megfelelő órrgörbületi sugárral.
A vizszintes vezérsiknál a magassági kormányt valahogyan meg kellene oldani.
A függöleges vezésiknál is ez a gond fennáll. Nem lehet a rajzon feltüntetett kisméretű kormány, nagyobb kell.
A Vizszintes vezérsiknál három megoldás van a kormányra.
1. Ballanszkormány, de akkor hogyan lesz ez egyszerűen megoldva.( Münnich megoldását láttam, de már nem tudom pontosan, hogyan volt kialakítva. )
2. Külső magassági kormány balsából, vagy építve.
3. Csinálni a mozgórésznek főtartót a vizszintes vezérsikban ahogy normál esetben van és csak a fél baloldal mozog.


Lehet ötletekkel segíteni SRY Mester munkáját.

Tamásbá


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 08. - 15:52 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Udv. Mindenkinek.
Szerintem nagyon nehéz épitési leirast késziteni egy géphez. Természetesen az alul ivelt profil kulon eljarast
igényel.Én csak azt tudom elmondani ahogy régen az ilyen profiloknal eljartunk.Eloszor is a mintaprofilt fém,
vagy kemény anyagbol csinaltuk,én alu-bol,kettot és e kozt reszelem,csiszolom,vagom be a fotaro,belépo,
helyét.A profil max. félig megy be a kilépobe ( tehat nem ugy mint ahogy fentebb a rajzon van).Megmérve a
profil végét ami a kilépobe megy, ez adja a kilépu vastagsagat.Egy alaklmas helyre felszegezek két rovid lécet
ahol az egyik lessz a kilépo max,vastagsaga a masik a minimuma a kiléponek,és e kozé tudom betenni a kilépo
lécet.Valaki a lécet huzza ,én tartom a gyalut,és az egész kilépot megfelelo konuszossagra gyalulom ugy ,hogy
esetleg csak nagyon kis csiszolas kell.Hasonloan jarok el a belépovel is.Ezutan 2drb kb. 10x40mm alaku és megfelelo
szépen fekudjon a lécen.Ere mar aztan lehet szerelni a kilépot eloszor,majd fotartot és utoljara a belépot.mint 1m
hosszu lécet fektetek le parhuzamosan ,majd belso részeit alapockolom,kozben a mintaprofillal ellenorizve,hogy a
profil mindenhol jol fekudjon.A szerelést a kiléponél kezdem,ezutan jon a fotarto,majd a belépo.
Ha minden ok. juhet a ragasztas,és szaradas elotti ellenorzés,hogy nem e csuszott meg valami.
Én igy csinalom.
Udv.ahajt


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 08. - 18:36 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Sajnos vannak olyan antikmodellek amelyek a stabil repülés érdekében
szárnyszelvény változást igényel.
EZ NEM JELENTI AZT, HOGYAZ EREDETI MÓDON ÉPÍTETT MODELL NEM JÓ
csak jobb az a modell amelyiken a KÉNYSZER VÁLTOZÁSOKAT végrehajtották.
A balsa használatáról nem kell lemondani MERT AMERIKÁBAN MÁR A 1938-BAN
IS BALSÁT HASZNÁLTAK igy ez az anyag szabályos.
Azért nagyon sok mindent érdemes fenyőlécből csinálni.
Ilyen a törzs, a szárnyfőtartó-kilépő, vezérsikok lécanyagai.
A szárnybordát is lehet balsából megcsinálni.

Mivel nem versenyre fog készűlni a MATADOR lehet szabadkezet adni az építéshez.

Tamásbá


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 08. - 20:50 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Udv. Mindenkinek

Tamasba-nak és SRY-nak is igaza van mert latszolagosan egy egyszeru gép és mégis elégsok
megoldando probléma van vele.A szarny mivel ivelt profillal van, lehetetlen csurot is tenni ra.
Azaz lehetni lehet,csak ugy hamar leis fog zuhanni.A masodik dolog,hogy a viszintes csillapito
ClarkY ami ugye emelo profil.és gumisba jo volt,mert kompenszalta a gumimotor hatso sulyat.
Hogy ez ,hogyviselkedik,ha magassagit teszunk ra azt nemtudnam megmondani ,mert illyet
még nemcsinaltam.Részemrol,mivel én nem versenyzek vele,hiszen alkalmam sincs ra, a viszintes
és fuggoleges csillapitot laposra csinalnam és megtartanam az eredeti alakjat.A viszintes csillapitobol
elvennék 25-30%-ot a magassagi kormany szamara.A fuggolegesbol nem 1/3-ot hanem 1/2 -et
vagnék le az oldalkormanynak ,mivel fulezett szarnynal nagyobb oldalkormany szukséges.
Igy alakhu lenne,a csillapitokbol valo profilok elhagyasaval.Kivancsi vagyok mas véleményekre.
Udv. ahajt.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 08. - 21:42 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Az eredeti szárnyszelvényt én a CAD rajzon megtartom, mivel a modellt
ezzel tervezték 1949-ben. Ettől még bárki bármilyen szelvénnyel megépítheti
a modellt. Csak ha már "számítógépesítem" a rajzot, akkor az kövesse az
eredeti elképzelést, mégha az nem is a legjobb megoldás. Bár az is igaz,
hogy Hörbi Kolléga az eredeti szelvénnyel építette meg a modellt, és neki
jól repül a gépe, szóval lehet az eredeti "púpus" szelvényben is van némi
fantázia.

Ahajt Kolléga felvetésére reagálva jelzem, hogy természetesen a
szárnyborda nem fog kifutni a kilépőél végéig, hiszen így szétesne a szárny.
A példarajzokon a szerkesztési bordavonal látható, és azt próbálgattam,
hogy miként is illeszkednek az egyes szerkezeti elemek egymáshoz.

AKINEK MEGVAN AZ EREDETI RAJZ az nagyon figyeljen oda, mert
kiszerkesztettem a rajzon megadott törzskeretekkel a törzset és olyan
szép hullámvasút lett, hogy el lehet vinni a vidámparkba!!!! A
törzskeretek 1/4-e teljesen el van rontva a rajzon. Így újra ki kell
szerkeszteni az összes törzskeretet, hogy egy szép ívet adjanak majdan
ki az építésnél.

Antikos Kollégának igaza lehet, hogy ezt így nem építették meg a
tervezők, mert még a szárnybordák számát is elszámolták, ez is
rosszul van feltüntetve a rajzon :twisted: :twisted: :twisted: Na de
sebaj, most aztán centiről-centire végigveszem, végigvesszük a
modellt.

Üdv.: SRY

( Kő-szönjük!) ( Tamásbá )


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 09. - 9:54 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Tegnap este annyira felhúztam magam az össze-vissza hullámos törzsön,
meg a lehetetlen alakú orrgörbületen, hogy ma hajnal 01.30.-ig
küzdöttem a törzs rajzával. Nekem ez annyira nem zavaró mert amúgy is
nagyon sokat dolgozok éjszaka a munkahelyemen is. Viszont megérte nem
feladni:

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... d/14259974

Az orrgörbület a tipikus SK-görbe. Az az egy olyan görbület amit valaki
Saját Kezűleg rajzolt oda csak úgy lendületből. Ezeknek az a közös (rossz)
tulajdonsága, hogy semmilyen egyszerűbb matematikai függvény
ábrázolása nem húzható rá. Sem nem körív, sem rész-ellipszis, ciklois,
brezié vagy akármi más. Így számítógépen megszerkeszteni igen nehéz
az ilyesmit.

Érdekes, hogy az eredeti axonometrikus rajzon az orrtönk valamint az
1., és 2. törzskeretek felső éle egy síkban van. Az oldalnézeti rajzon
viszont ez nem így van, hanem egy ívet adnek ki (mint a rekonstruált
rajzon is). az alkatrészrajzokon meg a kettő közötti méretűek az
alkatrészek :twisted: :twisted: :twisted: Szóval egy nagy rajzlepedőn
összesen 3 féle törzs van feltüntetve :roll: :roll: :roll: :roll: Szegény
kiskölkök a modellező szakkörökben mit szenvedhettek ezzel ha
nekiálltak megépíteni ezt a modellt :roll: :roll: :roll: :roll:

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 09. - 14:28 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Kezd az elméletből modell lenni :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... d/14264007

Ezek bizony már alkatrészrajzok! A bal felső sarokban a szárnyfelfekvő
lemez látható. Azért kellett kiszerkesztenem a törzset (pedig ezt jóval
később akartam csinálni), hogy ennek az alakját megkapjam. Viszont így
"melléktermék"-ként kész van a törzs körvonalrajza is minden nézetből.

A szárnyfelfekvő alatt a bal oldalon a szárnytőbordák láthatóak. A jobb felső
sarokban az a sok apró vacak a főtartókötő hevederek, csomólemezek, és
a szárnyat a gumizáskor védő lemezek, hogy a gumi ne szakítsa be a
burkolatot (ez Hörbi Kolléga módosítása) A jobb alsó sarokban pedig a
szárnyvéglekerekítés sablonrajza látható.

A szárnyvéglekerekítést szintén Hörbi Kolléga ötlete alapján lehet 2 mm
átmérőjű PEDDIGNÁD-ból is készíteni. Azon csodálkozom, hogy ezt az
anyagot eddig nem fedezték fel nagyobb mértékben a modellezők.
Írjátok be a Google-be, hogy "peddignád" és láthatjátok ezt a különleges
anyagot. Éredekes módon nagyon jól hajlik, mintha zsinór lenne, de
a szakítószilárdsága nagyon nagy, így ívelt alkatrészek elkészítésére
kiváló alapanyag.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 09. - 14:31 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv mindenkinek.
Kedves uraim a Matadorral kapcsolatban volna anyi észrevételem,hogy
A kéttervező ezt a gépet azért tervezte igy ahoga van hogy nelehessen
másmeghajtást adni neki mert az úgysem lessz jó.Én nagy odafigyeléssel
megépitettem a modelt gumisnak ami megisszolgálta rendessen mert
csodálatopssan repül.
Utánna ugyan ezt a masinát átalakitottam nem nagymunkával Cósnak.
Ami annyit jelent,hogy rászereltem egy Orosz motrot amit kicsit feltunin-
goltam,hogy többereje legyen.2 napi szenvedés után kint a reptéren
elértem azt,hogy megálapitsam azt,hogy ez a model csak gumisnak született. :oops: :oops: :oops: :FS:
Üdvözlettel.Hörbi.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 09. - 14:35 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Még egy "apróság":

Kép

Kész a szárny rajza. Ebből még ki kell fejteni a különféle szárnybordákat
(4 különféle kialakítású borda van a szárnyban) és kisebb alkatrészeket,
és el kell készíteni ezek műhelyrajzait.
Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 09. - 21:05 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves SRY.
Gratulalok nagyon szépen regeneralod a gép rajzat,sok munkat olsz bele.
A szarnybordat mar leis toltottem,a napokban kinyomtatom,és nekifogok
a vagasnak.Gondolom majd reszletképeket is fogok feltenni az épitésrol
Olvasom,hogy mennyire nemtalaltak a torzskeretek.Ahogy irtam én 50-ben
a Magyar Repulés-bol vettem a rajzot és hatarozottan emlékszem,hogy kirajzolt
bordak voltak,mert a belso vagasnal a borda alig volt3-4mm.Igy a torzs négy
lécét kellett kikerulni,és ilyen eros bordakonnyitésnél nagyon odakellett figyelni,
hogy se platt se borda netorjon el.Természetesen most nemfogok torzsbordat vagni.
Tovabbi jo munkat.
udv. ahaj.t


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 feb. 09. - 21:11 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdvözletem!

De mindjárt elküldöm neked a M 1:1 kiszerkesztett rajzot PDF-ben a
bordákról, és akkor csak nyomtatnod kell, nem kell szemvedni a
méretezéssel.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 68 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség