SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
SAM5 M.R.-g-3 "MATADOR" http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=8&t=1533 |
Oldal: 1 / 5 |
Szerző: | sry [ 2011 feb. 07. - 14:55 ] |
Hozzászólás témája: | SAM5 M.R.-g-3 "MATADOR" |
Üdv. Mindenkinek! A nagy érdeklődésre való tekinettel elindítom ezt a topicot, na meg a mögötte álló "MATADOR Projekt"-et. Ez egy 1949-ben közreadott Poich-Winkler tervezőpáros alkotta "gyakorló gumimotoros modell" 1000 mm fesztáv 815 mm hossz, de a műszaki adatokat a későbbiekben még tárgyalni fogjuk. Első lépésként Antikos és Hörbi Kollégák segítségével elérkezett hozzám az eredeti rajz, amit kezelésben is vettem. Az első lépés a szárnyszelvény rekonstruálása volt: http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... d/14244358 Kiszerkesztettem a jellemzőket is: Legnagyobb íveltség: 6,94% Legnagyobb vastagság: 10,12% Legnagyobb íveltség helye: 34,18% Legnagyobb vastagság helye: 23,65% Orrgorbület sugara : 0 mm Mint látható ez egy igencsak korszerűtlen, éles belépőjű, "elöl púpos" szárnyszelvény, olyan igazi antik szelvény, na de mi más is lehetne egy 1949-es antik modellen? Minden ódivatúsága ellenére szerintem ezzel a szelvénnyel kell megépíteni a modellt. Most megyek a műhelybe és összerakok egy motorkerékpárt, de este megcsinálom a azelvény modellhez való 125 mm húrhosszú rajzát, a főtartólécek, belépőél, kilépőél befodására szolgáló kimunkálásokkal együtt, így aki "MATADOR"-t akar építeni hamarosan nekiállhat reszelni a rétegelt lemezt ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2011 feb. 08. - 11:15 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! A "MATADOR" projekt szárnyát tervezem újra éppen és van egy nagy dilemmám, amit nem tudok eldönteni. Ha csak magamnak tervezném a gépet akkor nem lennének kétségeim, de most ez az a modell amit abszolut "közhasznúnak" szánok, lehet én magam meg sem fogom építeni, így most ezt a dilemmát kéne segíteni eldöntenem. Szóval a be- és kilépőlécek beépítéséről lenne szó. Nézzük először a belépőlécet: ![]() http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... d/14253752 A szárnyszelvény alsó vonala egy az első torlóponttól a kilépőél végén lévő találkozási pontig tartó ív, így a szelvény alsó vonala nem egyenes, nem fekszik fel az építési síkra. Ebből adódik a baj. Ha belesimítom a belépőlécet (5x2 mm fenyő) a szelvény vonalába (felső ábra) akkor kiadja a szelvény konstrukciós, ideális vonalát, viszont a belépőél építéskori beállítása igen bonyolult, nehézkes. Különösen azért mert csak 5 mm széles a léc, és ilyen kis méretben szögadó sólyát építeni nem egyszerű mutatvány. A másik lehetőség, hogy a belépőlécet rászegezzük az építősíkra, és igen könnyen , minden macera nélkül építhetjuk a szárnyat, viszont a szelvény alsó vonala a szerkesztési vonaltól némileg eltérő lesz. Az eltérés nem vészes, mert összese 0,19 mm-ről van szó, és ekkora alaki hibát amúgy is sokszor vétünk egy modell építésénél. A dilemma másik fele a kilépőléc: ![]() http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/?get ... d/14253756 A probléma ugyanaz, kövesse-e a kilépőléc a szelvény alsó ívét, vagy ne kövesse, és szegezzük le az építősíkra. Csakhogy itt a kilépőléc egy 8x2 mm-es fenyőléc !!! Így az alakhiba már 0,58 mm lenne, ami már nem elhanyagolható, bár az is lehet, hogy egy a kicsit több mint fél milliméter csak az én "gépész" szememet zavarja ennyire, és egyébként nem is olyan fontos. Szóval a kérdés : Kövesse-e a be-, és kilépőléc a szelvény alsó vonalát (?) vagy sem? Nekem az a vélaményem, hogy a legpraktikusabb az lenne ha a belépőlécet leszögeznénk (nem követné a szerkesztési vonalat) a kilépőléc viszont megfelelő szögbeállító sólya segítségével a szelvény vonalát követő módon lenne beállítva. Persze ezzel lehet vitatkozni (sőt kell is). Ha más véleményetek van ne kíméljetek. Ha sikerül eldönteni ezt a kérdést, akkor kb. 1 óra alatt el is készül készre a szárny rajza és az összes szárnyalkatrész műhelyrajza is. Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2011 feb. 08. - 13:05 ] |
Hozzászólás témája: | |
Átmásolom ide a modellre vonatkozó "szakirodalmat" is, hogy egy helyen legyen minden: ------------------------------------------------------------------------------------ Repülőmodellezők mindenttudó Zsebkönyve Öddzeállította: Kovács Imre és Somogyi Ferenc 1951 "MATADOR" Gyakorló gumimotoros modell. Műszaki adatai: Fesztávolság : 1000 mm Hossz : 815 mm Szárnyfelület : 12,36 dm2 Csillapító felület : 3,97 dm2 Összfelület : 16,33 dm2 Minimális súly : 196 gr Szárny oldalviszonya : 1:8,1 Csillapító felület a szárnyfelület : 29,7%-a Gumimotor hossza : 750 mm Légcsavar átmérő : 380 mm Légcsavar emelkedés : 500 mm A "MATADOR" gykorló gumimotoros modell már kimagasló eredmények elérésére is alkalmas. Törzsének kialakítása, aránylag nagy orr- és farnyílásaival biztosítja a gumimotor zavarmentes működését és könnyű kezelhetőségét. A modell tervezésénél igen fontos szempont volt az egyszerű összeállíthatóság és az alkatrészek könnyű elkészíthetősége. Éppen ezért a szárnyat és a csillapítót réteges lemezzel erősítjük a törzshöz és nem drót-felerősítéssel, mert az utóbbi a kezdők gépeinek legfőbb hibaforrása. ![]() http://logok.antikmodellek.fotoalbum.hu ... d/14079081 ------------------------------------------------------------------------------------ Krakóczki Ferenc Magyar Antik Repülőmodellek 2. Gumimotoros és Mechanikai Motoros Repülőmodellek MATADOR, MR-g-3 Gumimotoros, földi indítású repülőmodell. Fülezett szárnyú. Tervező: Poich Lóránd-Winkler László, Tervezés éve: 1949 ![]() http://logok.antikmodellek.fotoalbum.hu ... d/14079029 ![]() http://logok.antikmodellek.fotoalbum.hu ... d/14079030 Műszaki adatok: Fesztávolság : 1000 mm Hossz : 815 mm Szárnyfelület : 12,36 dm2 Vízszintes csillapító felület : 3,97 dm2 Összes vízszintes felület : 16,33 dm2 Minimális repülősúly : 196 g Gumimotor hossza : 750 mm Légcsavar mérete : 380/500 mm A repülőmodell háromnézeti rajza leírással, megjelent a Magyar Repülés 1949 Június 25.-i számában /II. évf. 12. sz./ Háromnézeti rajza, műszaki adatok, rövid leírással a Repülőmodellezők mindnttudó zsebköbnyvében is megtalálható /1951., 74-75 oldal/. Tervrajzát megjelentette: Magyar Repülés Kiadóhivatala, Budapest. Rajzméret : A/1=840x594 mm --------------------------------------------------------------------- Üdv.: SRY |
Szerző: | Jabag [ 2011 feb. 08. - 13:16 ] |
Hozzászólás témája: | |
Legutóbb a Szellő II. építésénél én ezeket a kis méretű "billentéseket" több réteg egymásra ragasztott celluxszal oldottam meg. Először egymásra ragasztgattam a cellux rétegeket, közben mértem tolómérővel a vastagságot, majd megjegyeztem, hogy hány réteg kell a megfelelő emeléshez. Ezután gyártottam ilyen "csíkokat", és ebből szeletelgettem a belépő és kilépő léc alá. Csak a borda-csatlakozásoknál támasztottam meg a léceket. Ez nem teljesen pontos, de talán még kezelhető az így kialakuló méret eltérés. Szóval szerintem meg lehetne tartani az eredeti szelvény-ívet. |
Szerző: | Tamásbá [ 2011 feb. 08. - 13:25 ] |
Hozzászólás témája: | |
Ez volt a baj mindig, vagy legtöbbször az 1948-49-es terveknek. Mégpedig, hogy se Winkler, se Poich nem csinálta meg a modellt. Mert, ha megcsinálta voln rájött volna a hibákra. Összegezve: A CINEGE szárnyszelvényét kell beletenni megfelelő órrgörbületi sugárral. A vizszintes vezérsiknál a magassági kormányt valahogyan meg kellene oldani. A függöleges vezésiknál is ez a gond fennáll. Nem lehet a rajzon feltüntetett kisméretű kormány, nagyobb kell. A Vizszintes vezérsiknál három megoldás van a kormányra. 1. Ballanszkormány, de akkor hogyan lesz ez egyszerűen megoldva.( Münnich megoldását láttam, de már nem tudom pontosan, hogyan volt kialakítva. ) 2. Külső magassági kormány balsából, vagy építve. 3. Csinálni a mozgórésznek főtartót a vizszintes vezérsikban ahogy normál esetben van és csak a fél baloldal mozog. Lehet ötletekkel segíteni SRY Mester munkáját. Tamásbá |
Szerző: | Ahajt [ 2011 feb. 08. - 15:52 ] |
Hozzászólás témája: | |
Udv. Mindenkinek. Szerintem nagyon nehéz épitési leirast késziteni egy géphez. Természetesen az alul ivelt profil kulon eljarast igényel.Én csak azt tudom elmondani ahogy régen az ilyen profiloknal eljartunk.Eloszor is a mintaprofilt fém, vagy kemény anyagbol csinaltuk,én alu-bol,kettot és e kozt reszelem,csiszolom,vagom be a fotaro,belépo, helyét.A profil max. félig megy be a kilépobe ( tehat nem ugy mint ahogy fentebb a rajzon van).Megmérve a profil végét ami a kilépobe megy, ez adja a kilépu vastagsagat.Egy alaklmas helyre felszegezek két rovid lécet ahol az egyik lessz a kilépo max,vastagsaga a masik a minimuma a kiléponek,és e kozé tudom betenni a kilépo lécet.Valaki a lécet huzza ,én tartom a gyalut,és az egész kilépot megfelelo konuszossagra gyalulom ugy ,hogy esetleg csak nagyon kis csiszolas kell.Hasonloan jarok el a belépovel is.Ezutan 2drb kb. 10x40mm alaku és megfelelo szépen fekudjon a lécen.Ere mar aztan lehet szerelni a kilépot eloszor,majd fotartot és utoljara a belépot.mint 1m hosszu lécet fektetek le parhuzamosan ,majd belso részeit alapockolom,kozben a mintaprofillal ellenorizve,hogy a profil mindenhol jol fekudjon.A szerelést a kiléponél kezdem,ezutan jon a fotarto,majd a belépo. Ha minden ok. juhet a ragasztas,és szaradas elotti ellenorzés,hogy nem e csuszott meg valami. Én igy csinalom. Udv.ahajt |
Szerző: | Tamásbá [ 2011 feb. 08. - 18:36 ] |
Hozzászólás témája: | |
Sajnos vannak olyan antikmodellek amelyek a stabil repülés érdekében szárnyszelvény változást igényel. EZ NEM JELENTI AZT, HOGYAZ EREDETI MÓDON ÉPÍTETT MODELL NEM JÓ csak jobb az a modell amelyiken a KÉNYSZER VÁLTOZÁSOKAT végrehajtották. A balsa használatáról nem kell lemondani MERT AMERIKÁBAN MÁR A 1938-BAN IS BALSÁT HASZNÁLTAK igy ez az anyag szabályos. Azért nagyon sok mindent érdemes fenyőlécből csinálni. Ilyen a törzs, a szárnyfőtartó-kilépő, vezérsikok lécanyagai. A szárnybordát is lehet balsából megcsinálni. Mivel nem versenyre fog készűlni a MATADOR lehet szabadkezet adni az építéshez. Tamásbá |
Szerző: | Ahajt [ 2011 feb. 08. - 20:50 ] |
Hozzászólás témája: | |
Udv. Mindenkinek Tamasba-nak és SRY-nak is igaza van mert latszolagosan egy egyszeru gép és mégis elégsok megoldando probléma van vele.A szarny mivel ivelt profillal van, lehetetlen csurot is tenni ra. Azaz lehetni lehet,csak ugy hamar leis fog zuhanni.A masodik dolog,hogy a viszintes csillapito ClarkY ami ugye emelo profil.és gumisba jo volt,mert kompenszalta a gumimotor hatso sulyat. Hogy ez ,hogyviselkedik,ha magassagit teszunk ra azt nemtudnam megmondani ,mert illyet még nemcsinaltam.Részemrol,mivel én nem versenyzek vele,hiszen alkalmam sincs ra, a viszintes és fuggoleges csillapitot laposra csinalnam és megtartanam az eredeti alakjat.A viszintes csillapitobol elvennék 25-30%-ot a magassagi kormany szamara.A fuggolegesbol nem 1/3-ot hanem 1/2 -et vagnék le az oldalkormanynak ,mivel fulezett szarnynal nagyobb oldalkormany szukséges. Igy alakhu lenne,a csillapitokbol valo profilok elhagyasaval.Kivancsi vagyok mas véleményekre. Udv. ahajt. |
Szerző: | sry [ 2011 feb. 08. - 21:42 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Az eredeti szárnyszelvényt én a CAD rajzon megtartom, mivel a modellt ezzel tervezték 1949-ben. Ettől még bárki bármilyen szelvénnyel megépítheti a modellt. Csak ha már "számítógépesítem" a rajzot, akkor az kövesse az eredeti elképzelést, mégha az nem is a legjobb megoldás. Bár az is igaz, hogy Hörbi Kolléga az eredeti szelvénnyel építette meg a modellt, és neki jól repül a gépe, szóval lehet az eredeti "púpus" szelvényben is van némi fantázia. Ahajt Kolléga felvetésére reagálva jelzem, hogy természetesen a szárnyborda nem fog kifutni a kilépőél végéig, hiszen így szétesne a szárny. A példarajzokon a szerkesztési bordavonal látható, és azt próbálgattam, hogy miként is illeszkednek az egyes szerkezeti elemek egymáshoz. AKINEK MEGVAN AZ EREDETI RAJZ az nagyon figyeljen oda, mert kiszerkesztettem a rajzon megadott törzskeretekkel a törzset és olyan szép hullámvasút lett, hogy el lehet vinni a vidámparkba!!!! A törzskeretek 1/4-e teljesen el van rontva a rajzon. Így újra ki kell szerkeszteni az összes törzskeretet, hogy egy szép ívet adjanak majdan ki az építésnél. Antikos Kollégának igaza lehet, hogy ezt így nem építették meg a tervezők, mert még a szárnybordák számát is elszámolták, ez is rosszul van feltüntetve a rajzon ![]() ![]() ![]() sebaj, most aztán centiről-centire végigveszem, végigvesszük a modellt. Üdv.: SRY ( Kő-szönjük!) ( Tamásbá ) |
Szerző: | sry [ 2011 feb. 09. - 9:54 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Tegnap este annyira felhúztam magam az össze-vissza hullámos törzsön, meg a lehetetlen alakú orrgörbületen, hogy ma hajnal 01.30.-ig küzdöttem a törzs rajzával. Nekem ez annyira nem zavaró mert amúgy is nagyon sokat dolgozok éjszaka a munkahelyemen is. Viszont megérte nem feladni: http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... d/14259974 Az orrgörbület a tipikus SK-görbe. Az az egy olyan görbület amit valaki Saját Kezűleg rajzolt oda csak úgy lendületből. Ezeknek az a közös (rossz) tulajdonsága, hogy semmilyen egyszerűbb matematikai függvény ábrázolása nem húzható rá. Sem nem körív, sem rész-ellipszis, ciklois, brezié vagy akármi más. Így számítógépen megszerkeszteni igen nehéz az ilyesmit. Érdekes, hogy az eredeti axonometrikus rajzon az orrtönk valamint az 1., és 2. törzskeretek felső éle egy síkban van. Az oldalnézeti rajzon viszont ez nem így van, hanem egy ívet adnek ki (mint a rekonstruált rajzon is). az alkatrészrajzokon meg a kettő közötti méretűek az alkatrészek ![]() ![]() ![]() összesen 3 féle törzs van feltüntetve ![]() ![]() ![]() ![]() kiskölkök a modellező szakkörökben mit szenvedhettek ezzel ha nekiálltak megépíteni ezt a modellt ![]() ![]() ![]() ![]() Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2011 feb. 09. - 14:28 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Kezd az elméletből modell lenni ![]() ![]() ![]() ![]() http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... d/14264007 Ezek bizony már alkatrészrajzok! A bal felső sarokban a szárnyfelfekvő lemez látható. Azért kellett kiszerkesztenem a törzset (pedig ezt jóval később akartam csinálni), hogy ennek az alakját megkapjam. Viszont így "melléktermék"-ként kész van a törzs körvonalrajza is minden nézetből. A szárnyfelfekvő alatt a bal oldalon a szárnytőbordák láthatóak. A jobb felső sarokban az a sok apró vacak a főtartókötő hevederek, csomólemezek, és a szárnyat a gumizáskor védő lemezek, hogy a gumi ne szakítsa be a burkolatot (ez Hörbi Kolléga módosítása) A jobb alsó sarokban pedig a szárnyvéglekerekítés sablonrajza látható. A szárnyvéglekerekítést szintén Hörbi Kolléga ötlete alapján lehet 2 mm átmérőjű PEDDIGNÁD-ból is készíteni. Azon csodálkozom, hogy ezt az anyagot eddig nem fedezték fel nagyobb mértékben a modellezők. Írjátok be a Google-be, hogy "peddignád" és láthatjátok ezt a különleges anyagot. Éredekes módon nagyon jól hajlik, mintha zsinór lenne, de a szakítószilárdsága nagyon nagy, így ívelt alkatrészek elkészítésére kiváló alapanyag. Üdv.: SRY |
Szerző: | user_361 [ 2011 feb. 09. - 14:31 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv mindenkinek. Kedves uraim a Matadorral kapcsolatban volna anyi észrevételem,hogy A kéttervező ezt a gépet azért tervezte igy ahoga van hogy nelehessen másmeghajtást adni neki mert az úgysem lessz jó.Én nagy odafigyeléssel megépitettem a modelt gumisnak ami megisszolgálta rendessen mert csodálatopssan repül. Utánna ugyan ezt a masinát átalakitottam nem nagymunkával Cósnak. Ami annyit jelent,hogy rászereltem egy Orosz motrot amit kicsit feltunin- goltam,hogy többereje legyen.2 napi szenvedés után kint a reptéren elértem azt,hogy megálapitsam azt,hogy ez a model csak gumisnak született. ![]() ![]() ![]() Üdvözlettel.Hörbi. |
Szerző: | sry [ 2011 feb. 09. - 14:35 ] |
Hozzászólás témája: | |
Még egy "apróság": ![]() Kész a szárny rajza. Ebből még ki kell fejteni a különféle szárnybordákat (4 különféle kialakítású borda van a szárnyban) és kisebb alkatrészeket, és el kell készíteni ezek műhelyrajzait. Üdv.: SRY |
Szerző: | Ahajt [ 2011 feb. 09. - 21:05 ] |
Hozzászólás témája: | |
Kedves SRY. Gratulalok nagyon szépen regeneralod a gép rajzat,sok munkat olsz bele. A szarnybordat mar leis toltottem,a napokban kinyomtatom,és nekifogok a vagasnak.Gondolom majd reszletképeket is fogok feltenni az épitésrol Olvasom,hogy mennyire nemtalaltak a torzskeretek.Ahogy irtam én 50-ben a Magyar Repulés-bol vettem a rajzot és hatarozottan emlékszem,hogy kirajzolt bordak voltak,mert a belso vagasnal a borda alig volt3-4mm.Igy a torzs négy lécét kellett kikerulni,és ilyen eros bordakonnyitésnél nagyon odakellett figyelni, hogy se platt se borda netorjon el.Természetesen most nemfogok torzsbordat vagni. Tovabbi jo munkat. udv. ahaj.t |
Szerző: | sry [ 2011 feb. 09. - 21:11 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdvözletem! De mindjárt elküldöm neked a M 1:1 kiszerkesztett rajzot PDF-ben a bordákról, és akkor csak nyomtatnod kell, nem kell szemvedni a méretezéssel. Üdv.: SRY |
Oldal: 1 / 5 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |