Üdv. Mindenkinek!
A "MATADOR" projekt szárnyát tervezem újra éppen és van egy nagy
dilemmám, amit nem tudok eldönteni. Ha csak magamnak tervezném a
gépet akkor nem lennének kétségeim, de most ez az a modell amit
abszolut "közhasznúnak" szánok, lehet én magam meg sem fogom építeni,
így most ezt a dilemmát kéne segíteni eldöntenem.
Szóval a be- és kilépőlécek beépítéséről lenne szó. Nézzük először a
belépőlécet:
http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... d/14253752A szárnyszelvény alsó vonala egy az első torlóponttól a kilépőél végén
lévő találkozási pontig tartó ív, így a szelvény alsó vonala nem egyenes,
nem fekszik fel az építési síkra. Ebből adódik a baj. Ha belesimítom a
belépőlécet (5x2 mm fenyő) a szelvény vonalába (felső ábra) akkor
kiadja a szelvény konstrukciós, ideális vonalát, viszont a belépőél
építéskori beállítása igen bonyolult, nehézkes. Különösen azért mert
csak 5 mm széles a léc, és ilyen kis méretben szögadó sólyát építeni
nem egyszerű mutatvány.
A másik lehetőség, hogy a belépőlécet rászegezzük az építősíkra, és
igen könnyen , minden macera nélkül építhetjuk a szárnyat, viszont a
szelvény alsó vonala a szerkesztési vonaltól némileg eltérő lesz. Az
eltérés nem vészes, mert összese 0,19 mm-ről van szó, és ekkora
alaki hibát amúgy is sokszor vétünk egy modell építésénél.
A dilemma másik fele a kilépőléc:
http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/?get ... d/14253756A probléma ugyanaz, kövesse-e a kilépőléc a szelvény alsó ívét, vagy
ne kövesse, és szegezzük le az építősíkra.
Csakhogy itt a kilépőléc egy 8x2 mm-es fenyőléc !!! Így az alakhiba
már 0,58 mm lenne, ami már nem elhanyagolható, bár az is lehet, hogy
egy a kicsit több mint fél milliméter csak az én "gépész" szememet
zavarja ennyire, és egyébként nem is olyan fontos.
Szóval a kérdés :
Kövesse-e a be-, és kilépőléc a szelvény alsó vonalát (?) vagy sem?
Nekem az a vélaményem, hogy a legpraktikusabb az lenne ha a
belépőlécet leszögeznénk (nem követné a szerkesztési vonalat) a
kilépőléc viszont megfelelő szögbeállító sólya segítségével a szelvény
vonalát követő módon lenne beállítva.
Persze ezzel lehet vitatkozni (sőt kell is). Ha más véleményetek van ne
kíméljetek.
Ha sikerül eldönteni ezt a kérdést, akkor kb. 1 óra alatt el is készül
készre a szárny rajza és az összes szárnyalkatrész műhelyrajza is.
Üdv.: SRY