Kedves Antikosok!
Az ELOT szabályzat változásához szeretnénk hozzászólni.
Az ún: 300 m-es magassági határ tervezett bevezetése:
a. A technika fejlődése teljesen természetes és szép dolog, amit el kell fogadnunk, sőt annak vívmányait a jó eredmények elérése érdekében a sportágban használnunk kell. Tapasztalataink szerint a kétcellás LI-PO-akkumulátor és a 45másodperces motorjárati idő már most a látóhatárig viszi a modelleket, ennek a magasságnak a túlszárnyalása az emberi szem teljesítőképessége miatt tovább már nem fokozható. Ha mégis, akkor az a modell motorjárati irányíthatóságát illetve szem elöl való elvesztését eredményezné, amit már nyilván senki nem vállalna be. Tehát innentől kezdve a technika további fejlődését nem tudjuk alkalmazni, azt viszont kijelenthetjük, a már jól működő és bevált szabályzat szerint problémamentesen bonyolódnak a versenyek. Például a 10 perc teljesíthetősége sem túl gyakori, a döntősök száma megegyezik a többi kategória döntőseinek számával, de legalábbis nem kirívóan eltérő (hazai versenyeken max: 3fő döntős szokott lenni…). A fentiek alapján egy esetleges szabályzatmódosítás, mely a motorjárati idő csökkentésére és a vitorlázó időtartam növelésére vonatkozna, indokolatlan. b. Átgondoltuk a mai rendszerben és a tervezett rendszerben való versenyzéshez szükséges anyagi költségeket is (a faanyagot, szervókat, vevőt és a srófot nem számoltuk bele, mert az mindkét rendszernél ugyanaz az összeg). Összehasonlításunk eredménye: -a mai szabályzat szerint egy versenyképes modell anyagi terhei: motor: 125 USD szabályzó: 31 USD 2db akkumulátor: 40 USD Ez összesen: 196 USD -a „300m-es javaslat” szerint egy versenyképes modell várható anyagi terhei: motor: 30 USD szabályzó: 20 USD 2db akkumulátor: 30USD magasságmérő: 40USD (a 300m-es javaslat írásakor…) Ez összesen: 120 USD
A két rendszer anyagi különbsége: 76 USD = 17.500.- Ft, a mai árfolyamon.
c. A magasságmérő műszer programozása, annak adatainak kiértékelése, és nemzetközi alkalmazhatósága:
A versenyző dilemmái: A magasságmérő műszer beprogramozásához az adott altiméterhez tartozó program ismerete és kezelésének tudása szükséges. Tudni kell -a versenyen is- programozni (pl. RESET-elni, azaz újraprogramozni, mint pl. egy szabályzót) a műszert, kiértékelni az ott keletkező eredményeket ugyanúgy, mint ahogy egy apró sérülést kijavítunk a modellen. Ehhez szüksége van minden versenyzőnek egy hordozható számítógépre, ami tartalmazza a saját magasságmérőjéhez tartozó programot. Lehetetlen az, hogy a verseny rendezője biztosítsa az összes magasságmérőhöz tartozó programmal ellátott számítógépet. És mindezt úgy kell megtenni, hogy a versenyző mindvégig tisztában legyen –otthoni felkészülésekor is és a versenyen is- az így felszerelt modelljének képességeivel. Életszerűtlen, ha mindezt nem a versenyző saját maga végzi el. Hogyan történik mindez az F5J-kategóriában?
A versenyszervező dilemmái: A rendezőnek a verseny alatt bármikor tudnia kell ellenőrizni a versenyzőnél levő magasságmérő műszer helyességét, típustól és alkalmazott programtól függetlenül, nemzetközi versenyeken is. Az altimétereknek számtalan (pl. az interneten tömérdek választékból rendelhetünk, ezek mindegyikéhez külön program tartozik) típusa létezik, hogyan lehet biztosítani ezek számítógépes hátterét és ellenőrizhetőségét? Pontosan hogyan oldják ezt meg az F5J-kategóriában? Ha ez a szabály bevezetésre kerül, akkor minden versenyző arra törekedne, hogy a minimális felületi terhelésre, vagy az alá az érték alá építse meg a modellt. Ezt mindenképp ellenőrizni kell.
d. Az alapvető antik-elvnek valóban ellentmond a „sztratoszférába” kerülés, de ugyanez a helyzet a TEXACO-nál is fennáll.
e. A 300m-ről induló vitorlázásnál valóban elég a kisebb modell, de a nagy modell előnye ismét (,mint a mostani szabályzatnál) előjönne a termikelésnél. A nagyobb modellel sokkal tovább lehet felszívódni. Ahol a nagy gép még jól látható, ott már előfordulhat, hogy a kisebb modellt lejebb kell hozni.
f. A modellező a tökéletesre törekszik, ezért a már megvásárolt, nagy teljesítményű és eredményes technikát lecserélné a kisebb teljesítményű és könnyebb technikára annak érdekében, hogy a modell felületi terhelése minél alacsonyabb legyen. Ez anyagi veszteséget és újabb kiadást jelent.
A fentiekben írtak alapján mi úgy érezzük, hogy ez az új elképzelés még nem teljesen kiforrott, és ezért a ma érvényes szabályzatot támogatjuk.
Üdvüzlettel: Cavalloni Ferenc Modellező SE Antik szakosztálya
|