Szia!
A Santa Maria-nak 3 árboca van

sőt ha szigorúak
vagyunk akkor négy. A vitorlák száma is igen magas, hiszen az
orr árbocon van egy keresztvitorla, az előárbocon egy keresztvitorla
a főárbocon egy fő és egy derékvitorla, valamint a tat-árbocon egy
latin vitorla, ami még a korai csonka rúddal merevített. Egy kisebb
fregatt sem lenne sokkal bonyolultabb, az egyárbocos Cutter, slup és
hasonlók meg egyenesen egyszerűbbek.
Ne tévesszen meg a hajó egyszerűsége, ez egy bonyolult vitorlázat.
A másik amiről eddig még nem volt szó:
A keresztvitorlázatú hajók nagyon ritkán jártak teljes vitorladíszben. A
széliránynak és szélerősségnek megfelelően állították be a vitorlázatot
ami sok esetben egyes vitorlák bevonását, kurtítását jelentette. A
modellen ez elég macerás, és a borulás megelőzésére inkább nagyobb
ballasztot, vagy esetleg uszonyt és tőkesúlyt szoktak haználni, így a
hajó mindíg teljes vitorla alatt járhat. Még a nagyobb ballaszt mellett
is igencsak behatárolt a hajó használhatósága. Csak gyenge szélben
lehet vitorlázni vele, mert erősebb szélben azonnal elfekszik.
A modelleknek sokkal magasabban van a súlypontja mint az igazi
hajóknak, így nagyon érzékenyen a hossztengely körüli dőlésre.
Pl..A Santa Maria esetében már a vizet enyhén fodrozó szélben is le
kellene venni a főárbos derékvitorláját, mert szerencsétlen esetben
ez felborítja a hajót.
MÁS
Ez a Santa Maria melyik rekonstrukció? Mert ügyebár senki nem tudja
hogyen nézett ki ez a hajó pontosan, viszont van több rekonstrukció,
ami között vannak ennél sokkal színesebb, díszesebb darabok, és
vannak még a bemutatottnál is egyszerűbbek.
üdv.:SRY