Üdv. Mindenkinek!
A csupaszárny gépek építésétől, reptetésétől két dolog szokta
elrettenteni a modellezőket 1.) A vezérlés, írányítás bonyolultsága, 2.) a
beállítás nehézsége.
Az 1.) Pontban foglalt problémát a mai programozható rádióadók
szerencsésen megoldották, bekapcsoljuk a DTL funkciót (legalább is
Graupner adókon így nevezik) és ezzel le is tudtuk ezt a feladatot.
A 2.) pont viszont nyitott maradt és ezzel érdemes alaposabban
foglalkozni.
Minden gép érzékeny a súlypont beállításra, de a csupaszárnyak
kiváltképp. Most csak egy videót mutatok.
http://www.sry.atw.hu-n a Videa Kisvideók között található ez:
http://videa.hu/play.php?v=C1q9INA038ya3Jwo Ennek a gépnek a súlypontja a neutrális helyzethez képest 8%-os
volt (aki nem ismeri annyira mélységében az aerodinamikát, ez azt
jelenti, hogy a súlypont a szárny nyomásközéppontja (AC) előtt volt
a közepes aerodinamikai húr (KAH) 8 %-ával). Ez a beállítás normál
felsőszárnyas gépeknél jó szokott lenni és megfelelő stabilitást
eredményez.
A csupaszárny viszont a felvételeken látható szörnyűséges
mutatványokat mutatta be ezzel a set-up-al.
Vágül (javítás után) egészen 17%-ra fel kellett vinni a stabilitás
mértékét, hogy a gép megbízhatóan és stabilan repüljön. Ez nagyon
soknak tűnik ha más gépeknél lenne beállítva (gyakorlatilag olyan
orrnehéz lenne ezzel egy tréner, mint a kisbalta), de a csupának ennyi
kell, hogy jó legyen.
folyt.köv....
üdv.: SRY